handdator

Visa fullständig version : Gjorde en "submarine", vad gäller?



MagnusStrömqvist
2014-06-30, 21:08
En jä... Vattenpöl på ett helt grustag och givetvis D Ä R skulle min hotliner fullmatad med 2 lipon, Dragon link, 3d stab, 1.3 Ghz vtx, mobius kamera, 60 amp fartreglage (direktkopplat till mottagaren) osd landa!!

En minut i princip helt under (vingarna ovanför) vatten. Tömde den helt när jag fiskade upp den....motorn funkade... Roderna funkade...sedan lade de av efter en 5 sek.... Motorn funkade normalt vid gaspådrag fortfarande..hmmm..Ryckte strömkablarna... Stängde av mobiusen som gick på eget batteri... Och satt uppe på kroppen, nosen och klarade sig precis från vattnet..

Vad gäller nu? Nån som vet? Har tagit ur allt och satt på fläkt och avfuktare i slutet rum.... Inte vågat sätta på än.. Vad har jag att vänta?

Med vänlig hälsning, Magnus

Elflygarn
2014-06-30, 21:20
Det är inte saltvatten i alla fall. Inte bra att du belastade den när den var blöt, nånting kan ha gått i bitar pga kortis, antar att vattnet inte var rent, och då leder det höga strömmar.

Jag hade tvättat allt noga med typ T-sprit efter avfuktning, sedan låtit det torka ordentligt, och sedan testat delarna bit för bit. Är nånting kortat/bränt så kan det skada annat.

Lipos som varit under vatten såpass länge hade jag betraktat som livsfarliga.

JL1976
2014-06-30, 21:54
Stick och köp elektronikcleaner finns på tex biltema det driver ut fukt riktigt bra. Eller lägg en hårfön som blåser på sakerna ett par timmar

MagnusStrömqvist
2014-06-30, 22:00
Vattnet var dyigt regnvatten. Varför så noga med att det blir rent. Att det inte skall vara blött förstår jag (står med fläkt och avfuktare nu) men vad gör lite smuts?

Elflygarn
2014-06-30, 22:02
Smutsen kan leda ström, så om skiten torkar in så får du kortis.

Ålänning
2014-06-30, 22:28
Om nåt for så tror jag det for när du testade istället för att dra ur acken illa kvickt. =)

MagnusStrömqvist
2014-06-30, 23:01
Elflygaren - tack för tipsen
ålänning - japp, det är dyrt att vara korkad. Hehe

lassebetong
2014-07-02, 07:52
Själv fick jag ta årets första simtur 6:e Jan. Ryckte ur alla acckar ur quaden under vattenytan, det var bara min GoPro som jag tog isär på bryggan. Klippte bort all krympplast och tog isär allt som gick. Stoppade allt i en ugn ca 40grader och lämnade det där i 10-12 timmar. Det fick även ligga någon dag innan jag monterade och testade den. Allt har funkat sedan dess sånär som på fartreglaget som brann i luften.

MagnusStrömqvist
2014-07-03, 20:52
3 dagars tork med fläkt och dax för test. Med risk för kortis kopplade jag på allt igen. Allt funkar! Helt otroligt. Samma batterier, samma allting. Lät det stå på 30 min för säkerhets skull. Testade roder och kollade in mottagning med jämna mellanrum. Trodde garanterat något bränt i alla fall. Men icke.... En happy camper ikväll vill jag lova : )