handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av futaba 6j till Funcub ? Flaps



Jimpen82
2014-06-30, 22:59
Hej!

köpte en futaba 6j häromdagen. Tänkte använda den till min multiplex Funcub.

när jag kollade instruktionen till radion så förstod jag det som att det ej går att mixa kanal 6 med annat än 1 som ska vara till skevrodren. Om jag förstår det rätt så är det alltså tänkt att den funktionen gör så att skevrodren både agerar skev&flaps då!?
jag undrar därför hur jag kopplar och programerar så att jag kan använda kanal6 mixad med 5 för att köra flapsen på(funcubben har ju separata flaps)!?

tacksam för tips(;

Med vänlig hälsning, jim

McRegor
2014-06-30, 23:14
Y-kabel kanske kan tänkas lösa problemet ? Då behöver du bara en kanal till dina båda servon...
F ö har du redan stött på de begränsningar som sändare med "bara" 6 kanaler kan ha jämfört med t ex 8-9 kanalare som är betydligt mycket mera flexibla när man t ex skall ha 2 mixade servon till en roderfunktion.
Roger

Pelleflygare
2014-07-01, 09:33
Hej!

köpte en futaba 6j häromdagen. Tänkte använda den till min multiplex Funcub.

när jag kollade instruktionen till radion så förstod jag det som att det ej går att mixa kanal 6 med annat än 1 som ska vara till skevrodren. Om jag förstår det rätt så är det alltså tänkt att den funktionen gör så att skevrodren både agerar skev&flaps då!?
jag undrar därför hur jag kopplar och programerar så att jag kan använda kanal6 mixad med 5 för att köra flapsen på(funcubben har ju separata flaps)!?

tacksam för tips(;

Med vänlig hälsning, jim

På min Funcub kör jag med y-kabel till flapsen med en servoreverserare. Bättre att köra separata kanaler till skeven så du kan köra med lite diff det mår Cuben bra av. Har haft min 6j i tre år och först nu vuxit ur den när kärrorna blivit större och det har kommit lite mer funktioner med i leken. Då var det lika bra att gå upp till en 14SG med en gång. /Pelle

McRegor
2014-07-01, 09:40
...dock går det bra att lösa även mekaniskt - alltså utan servoreverserare om man inte råkar ha nån sån liggandes. Man får alltså i så fall sätta stötstången på den andra sidan av servot (om nödvändigt - det beror på resp kärras "servoplanering") och det kan ev medföra lite småändringar i roderlänkaget men det brukar vara fullt möjligt att fixa.
Roger

Jimpen82
2014-07-01, 16:56
👍tack snälla för tipsen!

Kör på amatörnivå en så länge, så jag räknar med att 6j:n får duga ett tag.

Tror att jag kör på y-kabel då, ska bara skaffa en Servoreverserare(;
nån länk till sådan??(:


Med vänlig hälsning, Jim

McRegor
2014-07-01, 17:45
tack snälla för tipsen!
Kör på amatörnivå en så länge, så jag räknar med att 6j:n får duga ett tag.
Tror att jag kör på y-kabel då, ska bara skaffa en Servoreverserare(;
nån länk till sådan??(:
Med vänlig hälsning, Jim
Kan du inte endera flytta roderhornet på ena klaffen så att det stämmer med servoriktningen eller helt enkelt dra stötstången lite snett/diagonalt till "rätt" sida av servo-oket (så att klaffarna går åt samma håll) ?
Roger