handdator

Visa fullständig version : Bränd kondensator i video-splitter



Flahultarn
2014-07-09, 13:02
En kondensator på min videosplitter har uppenbarligen brunnit... Den verkar trots detta fungera (?) men jag vill i alla fall ersätta den men betäckningarna syns inte längre. Det sitter en massa andra kondingar på kortet och alla dessa är 220 µF 16V. Men den brunna ser ut att vara större i diameter, om än lika hög. Hur ska jag tänka? Är det väldigt kinkigt med rätt dimension tro?

Den brunna sitter på 12V matningen... och hur ska jag veta vilket som är + resp – sida på kortet? Är det mer jag behöver veta =/ för att inte klanta till det alltför mycket?

Det är en billig Ebay-splitter men jag tycker inte om att kasta saker som går att laga och dessutom vill jag minimera mitt bidrag till frakttonnaget som flygs kors och tvärs över världen... Återanvänd mera!

4657046571

flunk
2014-07-09, 14:14
Det där är inte en kondensator utan en drossel (spole). Skulle den ha brunnit skulle splittern förmodligen inte fungera alls då den med största sannolikhet sitter i serie med matningen. Du kan fortsätta använda den som den är.

Flahultarn
2014-07-09, 20:19
Ok, då kan det inte spela roll på vilket håll jag löder tillbaks den heller antar jag. Jag tackar för klargörandet. En sak mindre att oroa sig för är alltid skönt=)

flunk
2014-07-09, 23:21
Löd tillbaka den du. :)

eAk
2014-07-10, 22:11
Det är en spole

eAk
2014-07-10, 22:12
Ojj redan svarat på. Skrev innan mobilen laddat klart.

Flahultarn
2014-07-10, 22:18
Det visar tydligt på fenomenet att man ser vad man vill se. Eftersom jag hade ett fräs någonstans i markstationen för ett tag sedan som jag fortfarande inte lokaliserat blev jag glad när jag hittade vad jag trodde var boven. Får leta vidare efter orsaken till rökutvecklingen.