handdator

Visa fullständig version : 2.4 erfarenheter



Luft
2014-07-09, 14:04
Inget nytt här men ändå lite som kan vara bra att veta så att man inte behöver gå hårda vägen som jag gjort.
Allt denna info hittar man så klart i detta forum och på andra ställen.
Fyll gärna på med egna konstruktiva erfarenheter om 2.4 GHz. Inte att bara att man skall köra annan frekvens. Det gör jag redan så jag vet skillnaderna.


Min kontrolllista



Se till att RC går på UHF och inte på standard 2.4. Jag har några gånger glömt att starta min Futaba med standard RC avstängd. På min modell räcker det att starta kontollen med spakarna i mittläge, så varnar den och det är bara att svara "NO"!
Twista kablarna i flygdonet. Det hjälpte mig mycket. Från lite glitch här och där till klockren bild.
Placera alla sändare och mottagare utspritt på modellen
Använd rekommenderade filter mellan power och VTX. Jag använder TBS Core. Dyr, men funkar bra för mig.
Se till att antennerna är iskruvade (jag vet *smile*)!
Se till att klöverantenner är hela.


Andra saker jag råkat ut för.

Tänk på att hamnar och campingplatser nuförtiden har ganska bra WiFi stöd som så klart går på 2.4 GHz. Det kan störa.
Min lilla klisterlapp på kabeln till VTX som visar hur dip-switcharna skall stå när jag väljer kanal, fladdrade i vinden så att propellern "blåste bort" kabeln från VTX. Det blev väldigt svart i mina FatShark. Då var jag ca 150 meter ut i havet och filmade en sandbank. Den gången funkade RTH.
Kolla vad andra flygare runt om dig kör för RC frekvens. Det kan störa din video.


I övrigt så upplever jag 2.4 som helt OK. Speciellt med min TBS Groundstation.
På vissa ställen upplever jag att 2.4 funkar bättre än 1.3 och tvärt om, men nästan alltid har jag bra bild på 5.8.

PS: Jag flög 5.8 med min mini-quad i skogen häromdagen och fick lära mig att blöta träd dämpar signalen avsevärt. Jag krasade och hittade min maskin i det blöta gräset en bra bit bort. Den låg och flåsade och trodde den skulle dö, men jag tog hem den och gav den lite te med honung och en filt så den blev frisk igen.

Elflygarn
2014-07-10, 19:49
...och glöm inte att sätta mobilen i flight mode eller slå av den.

Luft
2014-07-10, 20:01
...och glöm inte att sätta mobilen i flight mode eller slå av den.
Det har jag aldrig tänkt på. Tack!