handdator

Visa fullständig version : någon som sett denna modell förut?



NickeL
2014-07-10, 19:26
God kväll allesammans.
Rensade ur källaren häromdagen och hittade en gammal beaver,cessna, cub-aktig modell på ca 2.3m jag har dock ingen aning om vad det är för modell, jag antar att det är ett ritningsbygge, någon som har ett namn på modellen???

kärran var sidenklädd och lackad gul, har rivit av klädseln nu för att klä om den med plastfilm.
någon som har något färgtips?

kan även tänka mig att sälja modellen för en symbolisk summa om någon hämtar den...


Vingarna är bara provisoriskt monterade på bilderna... därav den skumma vinkeln.
4658346584465854658646587465884658946590

Halcon
2014-07-10, 20:28
Liknar väldigt mkt en Multiplex Big Lift.

NickeL
2014-07-10, 20:47
Visst är det en Big lift! tack så mycket Halcon!

bem
2014-07-11, 10:53
Färgtips du frågade om: klä den i orange som den såg ut i Multiplexkatalogen, se bilden nedan.
Kul retroplan.

/Bo

AnWi
2016-01-09, 20:38
Till vilken nytta var fästanordningen ovan vingen? Känns som fel ställe att fästa något vid förutom planet självt :-)

pgrts
2016-01-09, 20:44
Bogserfäste

AnWi
2016-01-09, 20:56
Men stabben då? Verkar riskabelt. Krok i rumpan verkar ju mera logiskt.

Ålänning
2016-01-09, 22:24
Brukar väl vara nå vajrar från stab till fena, eller har jag fel? Alltså så de inte trasslar in sig i roder.

freddan_6
2016-01-10, 05:01
Krok i rumpan = krash. Den som bogseras ligger ovanför bogseraren, så fenan är inget problem utom i starten.

AnWi
2016-01-10, 09:54
OK. Då hänger jag med men visst har väl flera "rikiga" kärror haft krok i rumpan?! Helt fel kan inte väl min minnesbild vara från ungdomen?

Anders

Thomas
2016-01-10, 10:10
Det händer att jag drar släp med 'krok i rumpan', inga problem.
Men då hänger ju släpet UNDER dragkärran.
Möjligen lite trögare i svängarna.

LIP
2016-01-10, 14:35
Det är riktigt, på fullskala fästes linan längs bak på maskinen med möjlighet att koppla lös linan.

Här ett av mina flygäventyr:



Första EK

Yngve skulle flyga första ek med Bergfalken.

Yngve hade fått all information inför flygningen, allt var kopplat och klart och klartecken att starta. Vid sådana här tillfällen fick man som bogser förare verkligen hålla uppsikt i backspegeln om vad som händer i seglaren.

Men med Yngve var det inga problem, starten gick utmärkt och hela släpet upp till 500 meter som var utgångshöjden.

Det var dags för urkoppling, Yngve skulle koppla men, i sin nervositet måste han ha tagit fel på urkopplingshandtaget och bromsen.
Yngve drog alltså i bromsen och resultatet blev tvärstopp för min del, jag hängde som ett kors på himlen, försökte naturligtvis knövla mig upp till flygläge igen.
Men nu är det så att under utbildningen så får eleverna lära sig att dra i urkopplingshandtaget två gånger, resultatet, jag hängde som ett kors igen men då var det jag som kopplade ur.

Jag hade sedan en vild jakt på Yngve för att flyga ikapp honom och med vilt viftande med armarna för få honom att förstå att han hade linan kvar. Det var viktigt för annars var risken stor att linan skulle fastna i skogen när han låg på finalen.

Yngve fattade vinkningarna och kopplade ur linan så småningom när han förstod vad han hade gjort för fel.

Att det sedan blev besvärligt att leta linan, det är en annan historia där jag inte var inblandad.

Det gick bra för Yngve, han blev en duktig segelflygare som sedermera utbildade sig till segelflyglärare.

Fler utav mina berättelser finns här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30659-Nolaskogs-flygveteraner




OK. Då hänger jag med men visst har väl flera "rikiga" kärror haft krok i rumpan?! Helt fel kan inte väl min minnesbild vara från ungdomen?



Anders

larsmn
2016-01-10, 16:34
När jag flög segel 1969-72 var den stående orden, "lyft inte stabben på dragplanet". Vi skulle hålla ner segelkärran, ca 1 m under Cubens stabbe. För det mesta fungerade bra, även om LiP:s historia även hade hänt hos oss. Dock, om vi kom upp ovanför Cuben, så vart det utskällning av flygledaren för dagen. Hade en kursare som hamnad 3 m över, så Cuben pekade nedåt i någon minut. Gick bra, en armeflygpilot, men det kostade kursaren två tårtor. Utelandning/första ek och landning innan märkena var en tårta.

pgrts
2016-01-10, 17:04
Jag kommer också ihåg när jag i en Bergfalke bogserades av en SuperCub. Gapa! Bit!
Det var helt klart så att kroken satt bak på Cuben. Men det ställer stora krav på den bogserade piloten som ju blir den som styr motorplanet.
Med bogserkroken nära lyftcentrum på flygplanet och seglaren lite över dragaren blir det betydligt säkrare. Det är inte alltid helt enkelt att ha koll exakt hur man ligger med sin seglare i förhållande till dragaren om man inte sitter i planet.
http://www.liveleak.com/view?i=ab9_1372010278&comments=1

Ålänning
2016-01-10, 17:36
På Piper Cherokeen jag bygger så finns det en sådan på originalet, kolla under stjärten:
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8803

tragi702
2016-01-12, 10:41
så här ser det ut när man bogserar med ryggkrok. :) har bogserat i många år med stor(50cc maskin) o liten,som i detta fallet gamla Wilga 2000 som fixar seglare upp till 6-700gr. liten kort smal (16mm) bit bottningslist runt linan förhindrar den effektivt från att fastna i nån roderspalt.
denna fina bergfalke av Christer var det dock liite för lite power i motorn för att det skulle gå smidigt i den svagt byiga vinden. men det gick nääästan :). så på med bogserkrok o ut o dra seglare.. superkul gemensam del av flyghobbyn.

lite gött med sommar ärä.....

https://youtu.be/yBB_DNTF7gM


//Patrik.