handdator

Visa fullständig version : Sebart 50e frågor..



Ken1
2014-07-11, 18:31
har inskaffat mig en Sebart "Sebart 50e" dvs deras Sbach variant.
Höjd och sidroder ser ut att ha "ankstjärt" .

Hur som.. Vid gaspådrag stiger kärran rejält, och ju mer gas desto mer stiger den.
Höjdrodret är i våg med stabilisatorn, och stabben i sig sitter där den skall så att säga.
Får ha en hel del trim på rodret för att få den att flyga rakt, nåväl inte extremt mycket, men tillräckligt för att jag tycker det är för mycket.
Laborerade lite med tyngdpunkten, och det gjorde ingen jätteskillnad i flygning. Mer än att den antingen blev lite baktung, eller lite framtung.

Kan jag försöka bota detta beteende med att rikta motor neråt?, finns möjligheter att sätta brickor där.



Tips osv mottages tacksamt. :)

//Kenneth

Thomas
2014-07-11, 19:09
Beror ju lite på bl.a. vingprofil, ju mer 'bärande' profil, desto mer neråtriktning på motorn för att motverka stiget vid gaspådrag.
Borde väl vara ganska symmetrisk vingprofil på den??

Prova med att rikta ner motorn ett par grader...!

Ken1
2014-07-11, 19:16
Jo, vingarna är rätt symmetriska. Den skall tydligen trivas att flyga på alla håll o kanter enligt tillverkaren ;)
Skall prova att rikta motorn med en eller två brickor i taget vid nästa tillfälle :)

Thomas
2014-07-11, 19:34
Du har inte tillgång till laservattenpass??
Det kan hjälpa vid uppsättningen av vinge-stabbe-motor..

Ken1
2014-07-13, 06:38
Nej, det är tyvärr ett verktyg som jag inte äger. Kanske får sätta upp en på inköpslistan och sedan hitta en liten kurs om hur dem används =)

Nåväl, jag har faktiskt skickat e-post till tillverkaren Sebart med mina frågor. Skall bli intressant och höra vad dem själva säger :)