handdator

Visa fullständig version : Långa strömkablar!!! Hjälp



Bakerman
2014-07-12, 11:42
Hej allihopa

"Erkänner direkt att min hjärna inte reder ut detta" :banghead:

Bygger en quad och "Deadcat från HK" kommer och tänka på att långa strömkablar förstör esc över tid, så jag tänkte be om hjäp.
Jag har läst på div länkar! så hänvisar till första raden! :-) så jag berättar för er så kanske någon kan hjälpa mig.
4cell 4000mAh Lipo kabel area till mainboard är 12awg/4mm2 total längd mellan lipo/mainboard är 18cm, tjockleken på mainboarden vet jag inte, men längsta avståndet till lödanslutningarna på främre motorerna är 14cm.
mainboard (lödanslut.) till Esc är 8cm 14awg/2,08mm2.

Kan jag mont kondingar där jag har ringat in på bilden samt vilken storlek på kondingarna?
eller tänker jag fel? :banghead:

Med vänlig hälsning
Håkan4661346614

freddan_6
2014-07-12, 11:54
Bästa effekt av kondensatorer har du närmast esc. De är till för att ta bort spänningsspikar på ingång på ESC. De bör tåla drygt fyrdubbla matningspänningen, och bör vara på 470uF eller mer. För 6S är 100V rimligt, för 3S är 50V rimligt.

Bakerman
2014-07-12, 12:32
Hej Fredrik

Tack för svar, jag kommer att flyga med fyra celler! vad händer om jag lödar kondingarna vid markeringarna?
Det kan väl bara bli bättre än inga kondensatorer, självklart så nära som möjligt, men jag orkar inte löda av allt igen. :-(
då skall jag köpa 470 uF eller större?

Med vänlig hälsning
Håkan

Bakerman
2014-07-13, 21:36
Det finns ingen annan som kan rekommendera vilka kondensatorer jag skall använda mig av!
1 eller 2st?
Kommit fram till 70Volt 105 i temp, kan jag använda mig av 2st 250uF till vardera esc?

/Håkan

Peterps
2014-07-13, 23:48
Skit i kondingar man kraschar säkert innan escarna tar slut ;) men det är snyggt så klart...
Its better to burn out then fade away.... highlander filmen..

//Peter

minigubben
2014-07-14, 03:01
Tycker också du ska skippa kondringar!

Har läst en del om detta problem och som jag förstod är att man skadar kondringen(?) om man har långa kablar då den blir varm av att laddas upp och ur mycket och det behöver den göra om man har långa kablar då induktansen "hindrar" strömmen i strömspikarna innan induktansen har övervunnits.. Detta avhjälps med att sätta dit fler kondringar antigen nära ESCen eller längst kablen. Enda anlednigen att sprida ut kondringarna jag kan se är att fördela värmen.. Jag skulle sätta dom så nära ESCen som möjligt men om det är dålig kylning sätta dom med några någon cm mellanrum för att fördela värmen. Jag påstår att om man sätter kondensatorerna längst hela kabeln så kommer man endå behöva övervinna induktansen och ha mycket i och urladdningar längst hela och dessutom ha höga effektförluster i kabeln. Pratade med en annan person som är bra på elektronik som också sa att man skulle sätta dom i klump och sprida ut dom lite om värmen blev ett problem, han sa att det kunde bli en serieinduktans om man satte dom längst kabeln.. Inte helt säker på vad han menade men tror det är att alla kondringar måste övervinna induktansen till nästa kondring.
Han sa också "Undvik kondingar med hög spänningsratening. De har i regel hög ESR."

Att dömma av bilden kommer det endå vara så små strömmar och och det handlar om så korta sträckor så det är nog inga problem. Har byggt 4quadcoptrar i liknande storlek och har aldrig haft problem.. Det är nog mest med större flygplan som drar upp mot 100A och behöver kablar upp mot en halvmeter/meter.

Säger som förra talaren "du kommer crasha innan ESCerna är slut" ;D

Bakerman
2014-07-14, 10:58
Hej.
Då lägger jag ner att montera kondingar. :-)

Tackar för svar

PinDuke
2014-07-14, 22:00
Finns bra färdiga lösningar också:
http://www.foxtechfpv.com/foxtech-power-caps-module-p-1485.html

Bakerman
2014-07-14, 22:34
Tackar PinDuke!! :-)