handdator

Visa fullständig version : Toilet Bowl DeLux - Help



Luft
2014-07-19, 18:29
Hej!
Jag har idag hjälpt en kompis med att felsöka hans quad.

Quad:
Ram: GAUI 500 XT
FC: Naza V2 med GPS
Motorer: Pitchup men ej märkta med någon Kv
Esc: antagligen GAUI's egna som sitter inne i armen.
Proppar: Graupner 10,5
Batteri: Mitt eget 4S 5000.

Fel:
Den går upp och lyfter i ca 3-5 sec, sen börjar den vobbla i en cirkel tills. Det går med stor svårighet att landa den men är svår att styra eftersom den snurrar samtidigt som den vobblar.

Tetstat:

Köra i ATI läge utan GPS: Ingen förbättring
Uppgraderat och kalibrerat Naza V2 och kollat Gain m.m.
Testat med default inställningar 100, 100, 100, 100 och 120,120,130,130 (eller vad det nu var):Ingen förbättring
Bytat ut Naza mot min egen Naza Lite (vi struntade i GPS för att slippa en felkälla till): Ingen förbättring
Kollat Radio att allt skickar rätt signaler (kollat i NAZA applikationen på datorn)


Det är alltså bara ESC'ar och motorer kvar som kan vara kass. Propparna sitter som dom skall.
Mitt förslag var att han skulle köpa det färdiga TBS paketet med ESC'ar och 900 Kv motorer eftersom det ligger paketerat i affären och att man vet att det funkar med Naza V2. Dyrare kanske, men man vet vad man får.

Vad är er erfarenhet? Är det motor eller esc som är sönder?
Motorerna känns OK att dra runt. Men jag glömde att kolla om skruvarna går upp i lindningarna och kanske snuddar vid.

TIPS!

Ålänning
2014-07-19, 19:40
Har inte DJI Naza-M V2 stöd för bortfall av motor/ESC och då börjar hela multicoptern rotera fast det går att flyga den som en buss med IOC?

Är alla ESCar likadant inställda? Kört ESC-kalibrering? Går det att köra en motor i taget? Skillnad? Känns motorerna likadana (snurra på dem och lyssna)? Snurrar motorerna åt rätt håll? Propparna har texten upp antar jag. Rätt motor inkopplat på rätt "kanal"?

Luft
2014-07-19, 21:49
Skydd vid bortfall av motor funkar bara på en HEXA, inte på Quad.
Grejjorna sitter i en GAUI. Där sitter ESC inuti armarna som är rör och motorerna sitter inbakade i en sorts plastskydd. Inte lika lätt-mekad som en QAV eller något med DJI armar. Men jag var förvånad över hur lite den vägde.

Motorerna känns lika "tröga". Proppar sitter rätt. Allt snurrar på rätt håll.

FinnbyFraggel
2014-07-20, 08:59
Det låter som för hög gain, jag vet inte vad dom värden du skrivit står för men prova att sänka dom istället för att höja.
/ Jonas

Fluf
2014-07-20, 10:21
Skydd vid bortfall av motor funkar bara på en HEXA, inte på Quad.
Grejjorna sitter i en GAUI. Där sitter ESC inuti armarna som är rör och motorerna sitter inbakade i en sorts plastskydd. Inte lika lätt-mekad som en QAV eller något med DJI armar. Men jag var förvånad över hur lite den vägde.

Motorerna känns lika "tröga". Proppar sitter rätt. Allt snurrar på rätt håll.

Det har kommit mjukvara för skydd mot bortfall även på quad. Om motor 1 dör, så kör endast 2 och 4 vilket resulterar i att quaden snurrar (jaw) ohämmat, medan 3e motorn som är motsatt den trasig kan göra småkorrigeringar i olika lägen på snurren för att quaden inte skall tippa över. Det är tekniskt möjligt, har hört att några har det och på gång till flera, men jag är osäker på vilka märken och mjukvaror som klarar det.

Luft
2014-07-20, 11:46
FinnbyGraggel:
NAZA light som vi provade med har suttit i en QAV400 och haft ganska låga GAINS. När jag hade för höga värden på min QAV så vobblade den på ett helt annat sätt. Här åker maskinen runt i cirkel som att ena motorn inte riktigt hänger med. En GAUI 500 XT med 10" proppar bör kunna hantera 100, 100, 100, 100 på en Naza tycker jag. Maskinen hade 120, 120, 130, 130 eller liknande innan den började bete sig enligt ägaren.

Fluf: Jag tror inte att Naza lagt in den felkontrollen i sin mjukvara.

FinnbyFraggel
2014-07-20, 16:21
Ok...

Jag har ingen direkt koll på Naza men kolla att alla fartreglage är kalibrerade (om det går, jag vet att Nazas egna inte går att kalibrera) och sen det vanliga med att dubbelkolla så alla proppar är vända åt rätt håll och sitter på rätt plats, dubbelkolla samtidigt att motorerna snurrar åt samma håll som Naza förutsätter.

/Jonas

Ålänning
2014-07-20, 16:23
OT: Angående motorbortfallet tänkte jag inte på att det var en quad... my mistake. Men om det finns/funkar på nån FC där en quad med motorbortfall bara korrigerar med motstående innebär väl att den kanske inte orkar med vikten och allt ramlar ändå ner relativt fort, säkert bättre än totaldyk. =)

Luft
2014-07-20, 19:51
Ok...

Jag har ingen direkt koll på Naza men kolla att alla fartreglage är kalibrerade (om det går, jag vet att Nazas egna inte går att kalibrera) och sen det vanliga med att dubbelkolla så alla proppar är vända åt rätt håll och sitter på rätt plats, dubbelkolla samtidigt att motorerna snurrar åt samma håll som Naza förutsätter.

/Jonas

Allt du skriver är precis det man bör kolla på. Vi kollade proppar och kollade med NAZA testprogram att motorerna går på rätt håll. Jag kan själv inte GAUI's produkter eller det Pitchup brukar sätta in i maskinerna där min kompis köpt den. Jag tror på ett paket nya motorer med mer fjong i och ett par simonk flashade esc'ar. Nu står det inte ens på motorerna vilken KV dom har. Bara Pitchup's logga och T-Motor.
Jag är själv nyfiken på vad felet kan vara och kommer att kolla upp hur det går. Rapport kommer. Tack för alla tips!

Stiffe
2014-07-21, 21:40
Har den funkat från början så det är ett fel som uppstått nu ?

Luft
2014-07-21, 23:25
Den flög fint men började bete sig efter en hård landning där den slog runt.