handdator

Visa fullständig version : Kavan universal dämpare.



tjolle62
2014-07-21, 21:14
På min nyinköpta Kavan dämpare till min gamla OS Max-H 60 så följde det med 2st bafflar som sitter fram i
noskonen den ena är en utan hål och den andra har ett hål på 13mm så nu undrar jag vilken av dem ska jag
använda ? har letat en hel del på nätet men har ej hittat något konkret ang baffel plattorna.46736

McRegor
2014-07-21, 21:25
Innan ljuddämpare verkligen började dämpa ljud så hade vi bl a s k genomströmnings-dämpare så jag skulle tro att baffeln/brickan med hål skall sitta monterad när dämparen skall användas som s k genomströmningsdämpare medan den "ohålade" baffeln/brickan används när dämparen bara skall ha en normal expansionskammare. Nu är ju expansionskammaren rätt liten på denna dämpare så det är möjligt att det kan medföra en liten effektförlust om du monterar den ohålade baffeln/brickan. Har själv en likadan dämpare som jag på den tiden det begav sig använde som genomströmningsdämpare - och ljudnivån var ju inte direkt "dämpad"...:)
Roger

tjolle62
2014-07-22, 13:46
Så blev man av med ännu ett mysterium !
Tackar för bra svar McRegor.
Kjell.

bem
2014-07-22, 14:44
Lite kuriosa, den Kavan dämparen följde med i Kavan "Jet Ranger" helikopterbyggsatsen. Var en i klubben som hade en sån helikopter. Var en Veco 61 i hans helikopter och jag minns att den var ganska högljudd med den dämparen (vilket många tyckte bara var häftigt på den tiden, i början-mitten 1970-talet). Vet dock inte om dämparen då var i icke genomströmningsläge eller i genomströmningsläge.

/Bo

tjolle62
2014-07-22, 20:13
Stämmer bra det för jag har sett någon bild på just Veco 61'an med denna dämpare och som sagt vad det anbelangar
"ljuddämpningen" så tror jag inte att det spelar någon roll i vilket "mode" man har Kavan dämparen i för det känns som att det
är ungefär 1:1 i dämpningen så visst hörs den !!!
Så visst har man blivit lite bortskämd med el-driften så ibland välkommnar man doften av metanolen och ljudet och helt klart får man lite nostalgiska flashback's :applouse:

Kjell.