handdator

Visa fullständig version : Vattensäkra ESC



Pumpe
2014-07-23, 11:42
Hej. Tänkte att funcuben skulle få flyga lite på sjö.
Men det finns ju diverse katastrofbilder på fartreglage som har brunnit upp för minsta lilla vattendroppe.

Såg en guide för hur man limmade fast kylfläns och sen täckte esc med Plastidip men vad ska man limma kylflänsen med?
Han som gjorde guiden använde JB Weld men det verkar ha väldigt låga ledande egenskaper om man läser kommentarerna.

Fluf
2014-07-23, 13:18
Hej. Tänkte att funcuben skulle få flyga lite på sjö.
Men det finns ju diverse katastrofbilder på fartreglage som har brunnit upp för minsta lilla vattendroppe.

Såg en guide för hur man limmade fast kylfläns och sen täckte esc med Plastidip men vad ska man limma kylflänsen med?
Han som gjorde guiden använde JB Weld men det verkar ha väldigt låga ledande egenskaper om man läser kommentarerna.
Tvåkomponent kylpasta för att limma kylflänsar mot processore (old school 90tal) alternativt kan du ta en liten-liten dutt kypasta i mitten och sedan så duttar med superlim i hörnen. Efter plastdippen hålls kontakten bra även om limmet lsäpper.

Pelleflygare
2014-07-23, 17:00
Flyger bara sjöflyg med min Funcub. ESC säkrat i båda ändar med vanligt silikon för badrum. Mottagaren säkrad med Plastidip. Har fungerat bra i två år trots någon vurpa. Har likadana säkringar i mina övriga sjökärror. Någon har badat ordentligt med både dränkt mottagare och ESC - allt fungerar. Bra att olja in Outrunnern någon gång efter flygning - kullagren tar stryk. /Pelle

PS. Också bra att göra ren servokontakter då och då med kontaktspray - det blir alltid fukt som oxiderar på kontakterna. DS

Pumpe
2014-07-23, 19:30
Det fungerar ju säkert bra att bara täta ändarna på ESC men det känns mycket bättre för mig att sätta dit en ordentlig kylfläns så reglaget går lite svalare.
Har nog listat ut hur jag ska göra nu. Slänger upp bilder när jag får tid över.