handdator

Visa fullständig version : Väljare för dubbla batterier



F450
2014-07-24, 08:15
Om vi tänker oss att jag har två 3S lipo-batterier i min ground station-väska och att jag vill kunna växla mellan dessa med en strömbrytare. Helst med bara två lägen så att man bara kan köra ett batteri åt gången.

Hur kopplar man det? Gärna med en stilren vippströmbrytare om det är möjligt.

McRegor
2014-07-24, 10:11
Om du känner dig så osäker på en sådan koppling så är väl det enklaste att helt enkelt skifta batterianslutningarna när du behöver byta batteri. Dessutom bör du ju ha nån form av batterivakt så att du inte tömmer cellerna för mycket.
Roger

Reine
2014-07-24, 11:43
Kanske nåt sånt här (obs, beror på hur brytaren är uppbyggd):
Koppla samman minus från alla delar, batteri och det du ska driva. Ta sen en treläges on/off/on brytare med tre stift med plus från varje batteri till de två yttersta stiften och plocka sen ut plus från brytarens mittenstift till det du ska driva...

McRegor
2014-07-24, 13:21
Min tanke med mitt svar var att är man såpass osäker på elläran som trådskaparen förefaller att vara så är det bättre att köra den enkla lösningen via att byta ack "manuellt" än att löda in en switch med risk att det kan bli fel och de våldsamma effekter t ex en kortslutning kan få. Sen tycker jag f ö att en vippa är alltför lätt att ändra läge på så jag skulle nog i så fall hellre föreslå en skjut-omställare för att skifta ack och likaså en separat skjutströmbrytare för att slå av/på. Men som sagt - är man osäker på sin ellära så gå på mitt första förslag istället. Dessutom behövs nån forms av ack-övervakning så att man inte kör ner ackarna alltför långt utan till max ca: 80 % av kapaciteten.
Roger

F450
2014-07-24, 16:21
Voltmätare finns redan inbyggd i lådan och batterivakt sitter på båda lipo-ackarna.

Tobbe.e
2014-07-24, 22:32
Varför vill du kunna köra på 2 olika batterier? :)
För att dubbla batteritiden? :)

Reine
2014-07-24, 22:40
Vill man dubbla tiden är det bara att parallellkoppla ackarna, då får man dubbel Ah på samma spänning. Tänk bara på att de måste ha samma spänning när man kopplar ihop dem..

Tobbe.e
2014-07-24, 22:41
Jo de vet jag, men mena varför ts vill kunna välja mellan 2 batterier!

F450
2014-07-25, 06:21
Jag vill först kunna köra på det ena batteriet och sedan på det andra batteriet.

freddan_6
2014-07-25, 08:21
Jag vill först kunna köra på det ena batteriet och sedan på det andra batteriet.
Av vilket skäl? Det låter som det är enklare och smartare att parallellkoppla batterierna och köra på bägge samtidigt. Att parallellkoppla går endast om batterierna har samma cellantal och ungefär samma laddningsstatus. Då används bägge batterierna samtidigit och du får förlängd flygtid. Elektriskt får du samma spänning (V) men summan av de bägge batteriernas energi (mAh). Du får längre flygtid ungefär som du har tänkt dig fast du behöver inte koppla om halvvägs.

McRegor
2014-07-25, 09:57
...eller helt enkelt köpa ett större batteri om det är drifttid TS är ute efter...
Roger

F450
2014-07-25, 13:13
Detta är inte till min multicopter utan till min FPV väska med monitor, dvr etc. Jag vill i väskan kunna använda olika sorters 11,1V lipo som jag har liggande hemma.

Reine
2014-07-25, 13:33
Inga problem att parallellkoppla ihop olika 11,1v ackar så länge de ha samma laddstatus, oavsett mAh märkning.

High Five
2014-07-25, 14:12
Om vi tänker oss att jag har två 3S lipo-batterier i min ground station-väska och att jag vill kunna växla mellan dessa med en strömbrytare. Helst med bara två lägen så att man bara kan köra ett batteri åt gången.

Hur kopplar man det? Gärna med en stilren vippströmbrytare om det är möjligt.
Eller kanske automatiskt med typ en sån här
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=42749
fast för 3S då... Hittar ingen sån i dagsläget.

F450
2014-07-25, 14:41
Här vid ca 17.25 - 18.35 så visas vad jag vill ha i min väska: http://youtu.be/dmdvymG4yn4?t=17m25s

Landin81
2014-07-25, 16:53
Jag kan hjälpa dig koppla in allt om du vill.
Antar att det andra batteriet skall fungera som en reservtank, vilket även jag planerar att ha i min väska.

F450
2014-07-25, 16:55
Exakt, det är en reserv om jag råkar tömma det första batteriet. Tack.

High Five
2014-07-25, 17:36
Lägg gärna upp en bild och/eller beskrivning på hur ni gör det så jag också kan få se en lösning.

freddan_6
2014-07-25, 19:36
Bättre är att ta reda på förbrukningen och beräkna rätt mängd batteri för all planerad flygning

McRegor
2014-07-25, 21:59
LiPo-batterier skall man ALDRIG "råka tömma". Är dom tömda en gång så är det stor sannolikhet att dom aldrig blir sig själva igen. Men om jag fattade tidigare inlägg så har du nån form av batterivakt så "råka tömma" borde inte inträffa - eller ?
Roger

Landin81
2014-07-26, 05:43
Tror han menar "råka tömma tills lipovakten larmar"?.
Det bästa är självklart att beräkna tiden, och många lipovakter går att ställa vid vilket lägsta volttal den skall larma på, ställer man den på 3.6 volt så har man rätt gott om tid på sig att landa och byta batteri, men förstår tanken med reserven, bara tanken på att man har en liten switch att slå över till direkt vid lipolarmet skulle få mig lugnare och gör ju hela stationen säkrare på ett sätt.
Batteritorsk vill man ju aldrig få, men det är väl lite samma sak med bilkörning, även om man har en bensinlampa och reservtank så händer det ju faktiskt att man får bensinstopp, det vill man ju inte direkt ha i sin groundstation när man flyger fpv.

F450
2014-07-29, 07:48
Tack Landin81, du förstår precis vad jag menar.