handdator

Visa fullständig version : Underlig batteritid - störtdykning.



Luft
2014-07-24, 19:46
Problemet
Jag flög tills det står 14 V i mina fatshark och skulle precis landa. Då dök maskinen direkt i backen. Inget gick sönder, men va f_n! Samma sak har hänt med 2 batterier. När jag kollar dom efter en stund så är dom på ca 15,3 V urkopplade.
Jag har kört ner till 14 under belastning med samma batteri på min Disco Pro utan problem.

Maskin med problem
Ram: QAV400
FC: Naza V2 m GPS
ESC: TBS BulletProof (SimonK Flashade 30A)
Motor: Tiger 2216-11 900 KV
Prop: Graupner E-Prop 8-5"
OSD: TBS Core m Current sensor

Maskin utan problem (med samma batteri)
Ram: TBS Disco Pro
FC: Naza V2 m GPS
ESC: TBS BulletProof (SimonK Flashade 30A)
Motor: Tiger 2216-11 900 KV
Prop: Graupner E-Prop 9-5"
OSD: TBS Core Pro m Current Sensor.

Vad jag kollat

Protection Switch på Naza = OFF. Jag kan ju ändå inte se lampan när jag flyger med brillor så jag kollar volt som Core presenterar i brillorna.
Motorerna verkar snurra fint.
Inget är varmt efter flygning
Naza blinkar som den skall
Batterierna är inte dom mest färska men funkar ju i min TBS Disco Pro



Lite idéer som kanske kan bekräftas, eller om någon har några tips är jag tacksam.
- Kanske kalibrera TBS Core - Current Sensor?
- Kanske kalibrera ESC?
- Kanske köpa en Phantom II eftersom jag tydligen inte har skills att lösa detta :)

Henke.a
2014-07-24, 20:50
jag kan köpa qav400 ramen annars ;)

Låter nästan som om du har en dålig anslutning någonstans kollat alla lödningar?

Olssob
2014-07-24, 22:30
Hej.
Har för mig att Naza V2 har två "larmnivåer" som man ställer in själv. När första nivån är nådd larmar NAZA och vid andra nivån reduceras trottelrespons. Kan det var något med dessa inställningar som spökar? Länken nedan är för tidigare version av NAZA men principen tror jag är den samma.

https://www.youtube.com/watch?v=2Z6DdWuRVvc

Luft
2014-07-24, 23:26
Hej.
Har för mig att Naza V2 har två "larmnivåer" som man ställer in själv. När första nivån är nådd larmar NAZA och vid andra nivån reduceras trottelrespons. Kan det var något med dessa inställningar som spökar? Länken nedan är för tidigare version av NAZA men principen tror jag är den samma.

https://www.youtube.com/watch?v=2Z6DdWuRVvc

Jag har stängt av Nazans inbyggda koll på batteriet så alla Naza problem borde kunna uteslutas.

Peter_L
2014-07-25, 11:45
Jag har stängt av Nazans inbyggda koll på batteriet så alla Naza problem borde kunna uteslutas.

Byt plats på Nazorna, bara för skojs skull och se om felet flyttar sig.

Luft
2014-07-25, 13:28
Byt plats på Nazorna, bara för skojs skull och se om felet flyttar sig.
Jag har gjort som du sa, nästan. Jag satte på min gamla Naza Lite och det är samma visa så nu känns det som att jag kan utesluta Naza.

Halcon
2014-07-25, 15:45
Överhettad/söndrig ESC?

Prova ESC från Discon.

High Five
2014-07-25, 16:40
Hur många mAh laddar du i batteriet efter en sån episod, och hur mycket är batteriets kapacitet enligt märkningen? Det förutsätter förstås att din laddare visar hur mycket den laddar med.

För mig är hastiga spänningsfall associerat med dåliga batterier eller om dom laddats ur för långt vid tillfället.

Luft
2014-07-25, 21:54
Halcon: usch ag vet. Men att skruva itu QAV'n och byta ESC på den vill jag göra som sista åtgärd.

High Five: jag skall ladda nu och se. Återkommer. 15,47 v stod den på nu när jag drog igång den.

Luft
2014-07-25, 22:58
High Five: Nu har jag laddat det ena batteriet.
1782 mA från 15,47 till 16,80 på ett 4000 mA.

High Five
2014-07-25, 23:45
Inte ens hälften. Då var det nog inte slut på "soppa".

När jag kollat spänning i batteri direkt efter landning med plan så har mätaren visat en sak, ett par minuter senare nåt betydligt högre. Det är som att batteriet återhämtar sig. Jag tror det är normalt och inte nåt man kan dra så stora växlar av.

Dina maskiner är ju väldigt lika, men skiljer det nåt i vikt? Jag tänker att om du har en högre vikt på QAV400:an så behövs det mer motorpådrag för att hovra, vilket drar högre effekt (fler Ampere), vilket jag skulle tro får batterispänningen att falla snabbare. Om du belastar säg 34A med Discoveryn så kanske du behöver 38A (påhittade siffror) med QAV400 och då kan det vara så att spänningen dyker från högre Volt än i Discoveryn. Någon med mer rutin får gärna assistera/korrigera här.

Henke.a
2014-07-26, 06:29
Man kan inte få esc i fel läge med tex brake och low voltage cut out?

Luft
2014-07-28, 09:43
Man kan inte få esc i fel läge med tex brake och low voltage cut out?
Den frågan undrar jag med över!

Luft
2014-08-10, 01:31
Jag undrar igen. Kan det vara fel på "low voltage cut out" på ESC. Samma batteri fungerar på min TBS Disco Pro men dyker i backen på min QAV400 vid 14 V enl. CORE PNP Current Sensor. Båda har TBS esc'ar och avslagen "low voltage" på Naza V2.

tragi702
2014-08-20, 08:02
Låter väldigt lite med 8 tums propp o 900kv?..
när volten sjunker finns nog inte lyftkraft kvar vid en viss gräns, då försvinner den ganska abrupt..
har varit med om liknande med andra maskiner och motorer.
kör själv 1100-1200kv när jag har 8 tum prop.
Får det plats 9" på Qavn så testa..

//Patrik.

Luft
2014-08-20, 08:46
Det låter vettigt. Alla andra jag känner kör 1100 T-motorer på sina QAV.
Det får bara plats 8" proppar.

En annan sak jag lärt mig är att det inte finns Low Voltage Cutoff på SimonK flashade ESC'ar, så det lutar ännu mer åt det du säger.

tragi702
2014-08-20, 16:40
Du kan ju enkelt testa om du har nån bredbladig prop,typ apc slowfly som orkar "skyffla" mer luft vid samma varvtal som e proppen..
O borde således orka flyga längre tid på samma slutvolt som du har trillat ner med e proppen.

//Patrik

Stiffe
2014-08-20, 21:22
Jag körde 8X5 på min 330 ram jag hade ett tag med Tiger 2216 800 kv utan problem och 15 min flygtid på 4S

tragi702
2014-08-21, 09:05
Hehe.. Man ä seg ibland!..Det självklara testet måste ju vara o byta proppar på discon till 8" med samma batteri så tyngden blir densamma.. Bör du ju se direkt om du får samma fenomen!. Flyg lågt.. Om du trillar ner.:)

//Patrik.

Jorgen
2014-08-21, 11:41
Jag hade ett liknande problem på en F450 med Naza-M. Omärkta motorer (suck), 3S2200 och 8X4.5 gaui proppar om jag inte minns fel. Efter ett par tre minuters flygning så fick den ibland för sig att sjunka, om man inte var med då så blev det en ganska våldsam landning. Om man gav full gas så landade den ganska mjukt eller kunde till och med fortsätta flyga. Om man landade, avarmerade och armerade igen så var allt bra igen. Jag flög den inte så mycket i atti läge efter att ha märkt det där, i manuellt läge så kunde jag flyga 8-9 minuter till 3.6-3-7v, hela tiden med någorlunda klipp om man ville stiga.

Jag flög samma Naza-M igår på en Discovery på 3s2200, Sunnysky 900kv och 9X5 graupner. I övrigt tom då jag väntar på 4s batterier. På ca 20-25 minuters flygning så gjorde den något liknande en gång, inte alls lika våldsamt men jag hann inte riktigt undvika att den sjönk bestämt från ca fem meters höjd till marken trots att jag successivt drog på mer så att jag var på fullt vid ca en meters höjd. Sedan flög den bra igen. Det blåste väldigt mycket igår och jag undrar om det kan ha varit plötslig turbulens.

Jörgen

Luft
2014-08-21, 14:46
På min QAV har jag bytt från en Naza Lite till Naza V2 med GPS som jag hade över. Men det gjorde ingen skillnad. Jag trodde för några inlägg sedan att: -Pust, då är problemet över om jag köper 1100Kv motorer, men det kanske inte är så enkelt.

AAAAARRGH. Jag gillar min QAV och vill att den skall vara problemfri. Folk hänger ju på både Gimbal, FPV och OSD saker på sina Phantoms med 8" proppar och DJI's 920 motorer.

Jörgen: Turbolens och 5 meter låter mycket. Jag flyger ofta när det blåser ordentligt och det brukar bara vingla till om man kör i atti läget. Manuellt läge i 15 m/s vågar jag inte ännu.

Jag håller på att försöka storm-säkra min Disco Pro med motorer med mer fjong i som kan jobba snabbt i vindbyarna.
Min filosofi = Det finns inget dåligt väder. Bara dåligt anpassade leksaker. Eller...?

Jorgen
2014-08-23, 17:59
Nazan började trassla på det sätt jag nämnt tidigare när jag började flyga idag. Den här gången i atti.GPS läget. Den stod och hoppade upp och ner i en halv minut innan jag kom på att jag kanske skulle ta en film på eländet. Jag rör inte spakarna förrän den börjat klippa gräs.

När jag borstat bort gräset så flög jag upp på ca 15-20 meter och den stod där snällt i fem minuter utan att röra sig det minsta.

104182026 (https://vimeo.com/104182026)

Har någon några ideer om vad den pysslar med?

Jörgen

Luft
2014-08-23, 18:25
Har någon några ideer om vad den pysslar med?

Det ser skumt ut. Jag läste mig till att Naza Lite kan få problem när solen lyser på ena sidan så jag tejpade med vit el-tejp på sidorna och skar upp en liten skåra längs skarven, för att jag tänkte att den måste få luft om barometern skall fungera korrekt.

Men jag har inte sett att Naza M eller V2 skall ha det problemet.

Lufttrycksgrej:
Då borde den balla ur när man flyger IOC. Hur snabbt startar du efter boot. Kan det ha med att den inte hinner bli varm. Du skrev i.o.f tidigare att den gjorde något liknande efter 20 minuter och då borde den vara varm.

GPS:
Nix då skulle den flyga iväg i sidled.

Motor eller ESC:
Varför skulle den gå upp och ner och inte bara ner. Dessutom så skulle den flippat runt om det var en ESC eller motor som gått itu.

Batteri:
Bara ner....

RC kontroller:
Om du inte är extremt rörlig utan att veta det.

Kolla runt på andra forum med. Jag brukar få bra svar på
www.fpvlab.com eller på
www.multirotorforums.com under MULTI-ROTOR HELICOPTERS - DJI General Discussions Forum - DJI NAZA flight control system

Jag är nyfiken på vad ditt fel är så berätta gärna om du kommer fram till något.

Jorgen
2014-08-23, 19:34
I det här fallet så stod den bara i någon minut efter att den fått tillräckligt med satelliter. Min tycks ställa in home positionen när den står kvar på marken. Inte riktigt vad jag läst att de skall göra..men men.

Jag tror att det ligger något i att värmen kan påverka, de andra fallen den gjort kan eventuellt förklaras av solproblemet. Vad jag vet är en Naza Lite samma hårdvara som en Naza-M V1.

Jörgen

Luft
2014-08-23, 21:36
Test tejptricket.

Vilda gissningar efter att ha googlat om sol-problemet för ett halvår sedan.
Min gamla Phantom V1 kunde ta evigheter att starta upp vilket förklarades av DJI att den skulle bli varm. Det kan vara så att Naza V1 behöver samma tid att värma upp men att DJI valde att inte lägga in någon spärr. Phantom måste ju sluta blinka gult. Med Naza M V1 och Lite kan man flyga ganska omgående.
I Naza M V2, WKM och A2 värms den upp automatiskt.
Om någon vet mer så rätta mig gärna eftersom jag är nyfiken på detta.

Med min QAV250 som har OpenPilot Revo, flyger jag nästan direkt efter att ESC'arn pipit.

Ålänning
2014-08-23, 22:12
En bekant till mig råkade ut för nåt liknande på förmiddagen idag. Vid nedstigning vid ca 20 meter kvar ner till marken så stänger alla motorer av och hexacoptern ramlar rakt ner. Landställ + gimbal + Canon SX260 + ram for slut (3D Robotics-hexacopter med APM). Ska kolla igenom den vid tillfälle och kika över APM-loggarna, de hjälper nog till att hitta felet. Slött när det börjar hända så ofta, börjar bli lite dyrt för honom, de ter sig rätt opålitliga...

Ålänning
2014-08-24, 08:43
En bekant till mig råkade ut för nåt liknande på förmiddagen idag. Vid nedstigning vid ca 20 meter kvar ner till marken så stänger alla motorer av och hexacoptern ramlar rakt ner. Landställ + gimbal + Canon SX260 + ram for slut (3D Robotics-hexacopter med APM). Ska kolla igenom den vid tillfälle och kika över APM-loggarna, de hjälper nog till att hitta felet. Slött när det börjar hända så ofta, börjar bli lite dyrt för honom, de ter sig rätt opålitliga...
Fick höra mer... han hade i altitude hold och höll på gick ner för landning, vid 30 meter så slår den om till Stabilize och disarm och ramlar ner. Jahapp? 59% kvar i batteriet enligt loggen.

Jorgen
2014-08-24, 11:48
http://copter.ardupilot.com/wiki/arming_the_motors/

Note: you can only arm or disarm in Stabilize, ACRO, AltHold and Loiter mode
Note: if you leave the throttle at minimum for 15 seconds while in any of the above modes the motors will automatically disarm.

Det kan väl inte stämma att den avarmerar efter 15 sekunder på lägsta throttelläget? Det blir ju skitlätt att göra bort sig då. Den måste väl kolla så att den står på marken först?

Det tar ju lite tid att få ner de här prylarna om de får bestämma själva. Jag flaxade upp på lite höjd när jag provade fpv prylarna på Discon igår och när jag skulle ner så låg jag på runt 10% gas på radion i minst femton sekunder. Det fick bli en manuell spiral nedåt istället då det började regna igen.

Jörgen

Ålänning
2014-08-24, 13:24
http://copter.ardupilot.com/wiki/arming_the_motors/

Note: you can only arm or disarm in Stabilize, ACRO, AltHold and Loiter mode
Note: if you leave the throttle at minimum for 15 seconds while in any of the above modes the motors will automatically disarm.

Det kan väl inte stämma att den avarmerar efter 15 sekunder på lägsta throttelläget? Det blir ju skitlätt att göra bort sig då. Den måste väl kolla så att den står på marken först?

Det tar ju lite tid att få ner de här prylarna om de får bestämma själva. Jag flaxade upp på lite höjd när jag provade fpv prylarna på Discon igår och när jag skulle ner så låg jag på runt 10% gas på radion i minst femton sekunder. Det fick bli en manuell spiral nedåt istället då det började regna igen.

Jörgen
Jopp, läst den sidan. =)

Han hade i alt hold... och den blinka till i stabilze (om man ser "filmen" man får utgående ifrån loggen), sen disarm.

När den står på marken och man disarmar (vänster spak ner till vänster) så tar det 2 sek.
Vet inte hur länge det tar om man står armad på marken och inte gör nåt, kanske 1

När man ska få ner en sån där APM-pjäs från himlen och närmare marken så vill man ju hålla ner spaken, den har en max nedstigningshastighet på några meter per sekund, sakta går det i alla fall. Drar man ner gasen för mycket så brukar den börja vobbla lite vilket inte är nån höjdare. Enligt loggen var throttle runt 40%, men jag vet inte om det är från sändaren eller från APM det gäller.

Vissa ramar har motorerna vända inåt för att få bort propwashen, skulle vart en sån.
Sick-sack eller spiral är att föredra före rakt ner jo.