handdator

Visa fullständig version : Vevpartiet går tungt, Magnum 46 PRO.



Turbotom
2014-07-25, 23:00
Bytte lager idag till en uppsättning keramiska, mest eftersom motorn hade stått i 15år. Efter att jag monterat de nya lagerna så går veven trögt. Inte våldsamt, men den snurrar inte så lätt som den borde. Tar man ut den och känner på lagerna känns det bra, men när den ska i får man pressa rejält, och ett metalliskt skrapljud hörs.

Jag har sett mindre repor som går runt, ungefär under inloppet där förgasaren sitter. Veven är jättefin och avputsad med fin smärgelduk.

Några idéer? Kan jag ha värmt för mkt när jag värmde upp vevhuset med min lilla Brul'ebrännare?

AM
2014-07-26, 08:48
Keramiska lager är känsliga för axialtryck. Dvs, att när du trycker i vevaxeln får du krafter som tvingar lagrets innerring ur position. Det är m.a.o. Inte centrerat och det kan ge friktion som inte är bra.
Min motorguru har sagt att ett vanligt stållager - C3 är det bästa.
Nästa troliga orsak till motståndet kan vara att du inte fått i lagret rätt - ett av lagren sitter snett.

Turbotom
2014-07-26, 09:08
Det känns som att motståndet kommer från vevhuset, spelet mellan veven och huset precis under förgasaren. Det blir även som sagt små repor på veven där när man snurrar runt den.

AM
2014-07-26, 10:27
Då verkar det sitta grader eller spån där. Gör rent och polera axeln.
Har du otur kan det vara bitar från de keramiska lagren. Kulorna är spröda som glas. Kompisen köpte keramiska lager till sina två Saito fyrtaktare. De höll i ett par minuter.
Konstigt att säljaren inte vet mer om de produkter han säljer. Det ska vara stållager i motorerna - då håller de din livstid. Det som knäcker lagren är inte slitage, utan oftast rost och föroreningar typ grus, glödtråd från stiftet, etc.

mogge
2014-07-26, 17:10
Keramiska lager,otroligt häftiga, passar inte i en misshandelsmiljö som en metanolmotor arbetar i med allt det innebär.
/M

McRegor
2014-07-26, 18:09
Keramiska lager,otroligt häftiga, passar inte i en misshandelsmiljö som en metanolmotor arbetar i med allt det innebär.
/M
...och där slog du nog huvet på spiken, Mogge... Häftigt, sa Bill...:)
Roger

Turbotom
2014-07-26, 19:52
Synd att säljaren marknadsför dem som så mycket bättre! :(
Som sagt så började jag med att beställa en uppsättning vanliga lager, men fick fel levererade. Det stället lovade att skicka nya så då har jag en uppsättning att byta med om det skulle behövas.

Fortfarande ingen lösning på problemet dock! :/

Pekkala
2014-07-26, 21:10
Finns det någon pil på ytterbanan på dina keramiska lager?

Turbotom
2014-07-26, 22:07
Jag rev motorn igen av nyfikenhet. Hittade skrapspår på insidan av det främre lilla lagret så jag tänkte att det satt snett efter tips av AM här i tråden, och mycket riktigt! När jag pressade i ett nytt lager, denna gången med stålkulor så snurrade allt mycket bättre igen! :) nu återstår det att vänta in det andra större lagret som skickades fel förut. Samt nya vevstaken, eftersom spelet är lite väl stort mot veven. Nån som vet var man köper delar till en Magnum motor? Är det samma delar som till Thunder Tiger?



Tack för alla tips så här långt, godnatt.

http://img.tapatalk.com/d/14/07/27/ajyjujyv.jpg

McRegor
2014-07-26, 22:39
AM brukar ha diverse reservdelar om jag inte mnns fel...
Roger

AM
2014-07-27, 08:16
Det stämmer, jag har lager, cylindrar, kolvar, vevstakar, vevaxlar, kamaxlar, ljuddämpare, avgaskrökar, cylinderhuvuden (4-takt) till Magnum/ASP i alla storlekar. Maila mig så kollar jag om jag har delarna i lådorna.