handdator

Visa fullständig version : Hur styva upp EPP-roder?



Ålänning
2014-07-27, 14:21
Hej!

Jag har en Bormatec Maja som är gjord i svart EPP. Det är väldigt mjukt jämfört med tex Multiplex Twinstar. Så pass mjukt att man nästan kan böja ett roder nästan hur som helst utan att det går av. Ett roder till tex Twinstar så knäcks snabbare.

Problemet... originalrodrena är såå mjuka. Så när servot för tex ett skev rör sig så rör sig nog hela rodret. Men liite vind på detta så rätar det ut sig. Jag har bredare kolfiberlister, men de går inte att placera på nåt smart sätt så det blir styvt, allt böjer sig ändå. Man borde ha L-lister?

Är det enda man kan göra att slopa originalrodrena och sätta dit balsaroder istället, typ som Caipirinha? Problemet är väl att Caipirinhan är styv och Majans vingar flexar. De hänger som B-52-vingar stillastående, när man väl lättar vid start så lyfter vingarna. Rätt mjuk konstruktion. Flyger man snabbare och snabbare så märker man att man tappar roderverkan mer och mer.

Rodrena är rätt långa. Skeven = 795mm, höjd är 600mm och sido är 280mm.

Vad göra?

Mr J
2014-07-27, 15:01
Jag hade det problemet på en kärra, det löste sig när jag limmade fast ett tunt Kolfiberrör i framkanten på rodret, torsionsstyvheten gjorde att om någon del av rodret rörde sig, så gjorde garanterat hela rodret det.

freddan_6
2014-07-27, 15:10
Jag tror att det finns V-lister, jag har för mig att jag har sett det på skånehobby...men hittar inte på webshoppen. Annars kan man sätta en 1x3 på tvären av kordan; lodrätt vid infästningen mot vingen och en 1x3 vågrätt på t.ex. undersidan av rodret. Eller något liknande. För min Techone Tempo 3D blev det tillräckligt bra med en styck 1x3 lodrät list som jag satte på innan jag monterade rodren.

Ålänning
2014-07-27, 20:12
Jag skar ett spår längs ett skevroder under fästet för roderhornet, limmade i en 6mm kolfiberlist. Limmade även på 2mm hårdare balsa, så det blev som ett enormt T, men helt värdelöst. Det kanske vart 30% bättre. Det är ju så otroligt mjukt!!! Tror inte en L-form hjälper så bra heller, om det inte är 5cm brett. =)

Thomas
2014-07-27, 21:12
Kan du inte stryka ett TUNT lager PU-lim på ett 2mm balsaflak och limma det på undersidan av skevroder/höjdroder?

Borde styva upp en hel del.

Bara en tanke...

Ålänning
2014-07-28, 00:41
Polyuretan-lim? Fyller inte det upp? Alltså sväller?

Thomas
2014-07-28, 06:39
Jo precis!
Då tränger det in i porerna på EPP:n och fäster mycket bättre.
Men inte för mycket, då blir det tungt.
Ett TUNT lager alltså.
Och se till att ha balsan i press under torktiden.

Så tänker jag...

lekman
2014-07-28, 11:37
Skratta inte nu. Men ett effektivt sätt att styva upp foam-material är att göra en Honeycomb av det. Limma på gråpapper med utspätt vitlim. fixera i det läge man vill ha det, och vänta på att det torkar. Gråpappen blir armerad av vitlimmet, och tjosan så har en hemmagjord , inte honycomb, men vad kallas det, en kombination av styvt och expanderat material
/Lars

lekman
2014-07-28, 11:38
Oj. Förlåt. Läste inte Thomas inlägg, det handlade om samma sak.
Jag har bra erfarenhet av vitlim o gråpapper
/Lars

lekman
2014-07-28, 11:40
Jag har gjort en hel kärra av sånt där riktigt mjukt foam, uppstyvat med vitlim o papper. En långsamtflygande sak. Gick utmärkt tills den varit i backen alltför många gånger. Några krascher tog den bra. både styv o seg
/Lars

finnen
2014-07-28, 14:29
Tunna lister, oavsett material, har värdelös torsionsstyvhet. Bäst ur torsionssynvinkel är runda rör, så ett kolfiberrör i framkant på rodret tror jag på. Att laminera med papper bör också fungera bra, papper har bra draghållfasthet, så kombon foam inuti papperslaminat blir styvt och lätt.

yak 55
2014-07-28, 15:44
Vill man ta papperstekniken ett steg längre så kan man kägga på en tunn gasfiberväv typ 40g/m2 med fibrerna diagonalt (45Grader mot framkanten på rodret) och gärna lägga det runt framkanten på rodret, men då måste man skära lös rodret och det kanske inte är så kul, alt vika det runt bakkanten, detta är inte kanke nödvändigt men det blir ännu styvare än att bara lägga en bit på över och undersidan.
Annars som sagts tidigare, ett runt rör med så grov dia som möjligt, "vanliga" kolfiberrör har tyvärr bara fibrer länga efter och är långt ifrån inte lika vridstyva som kolrör med doagonalväv som är gjorda just för att vara vridstyva.

pgrts
2014-07-28, 15:52
Blir lite fundersam. Är inte Majan en modell med många års erfarenhet?
Finns det någon mening med att det ska bli segare vid hög fart kanske?
Det har funnits recensioner i många tidningar de senare åren men jag har inte läst annat än extensivt då modellen knappast är något som skulle hamna i min hangar.

Samma gäller nog flera EPP. När vi började för många år sedan med EPP100 från Airmedia så kunde man göra ett O av vingen utan problem. Om man började styva upp grejorna fick man helt andra egenskaper och då tappade man nog lite av vitsen med modellen.

Ålänning
2014-07-28, 18:22
Japp, Majan har funnits några år och har använt rätt utslag och byggt den enligt anvisningarna. Flyger man den som RC-flyg så är den som en seg bus full med sirap. Flyger man för långsamt så finns det ingen roderverkan, flyger man lite snabbare men ändå flygbart långsamt så går det bra, flyger man fort så blir den seg och far helst rakt fram. Gyrot fick ju kämpa en del för att nåt skulle hända. Nu är den helt slät på grejer och ska RC-flygas som nästa grej, sen ska det i APM etc. Tycker rodrena är på tok för mjuka, dessutom är det varmt ute nu så de lär väl hänga ner till marken. :-D