handdator

Visa fullständig version : Canadair i nya färger!



Pelleflygare
2014-07-29, 10:18
Kraschade min gula Canadair i höstas. Köpte ett kit från Hobby King, en vit Canadair. Lågt pris och låg kvalitet - men du får ju vad du betalar för. Dålig och skör foam, den vita färgen nästan dammade av när du tog i modellen. Chansade och sprayade på Biltemas hobby färg. Förstärkte vingarna med kolfiberstavar. Nu flyger den fint. Här några klipp på min "moddade" Canadair:


http://youtu.be/8ysN81pG9MA

puggen
2014-07-29, 11:34
Vacker maskin :)

mogge
2014-07-29, 14:36
Jättefin. Min lever fortfarande och flyger otroligt bra. enda bekymmret är att mina vingflottörer ligger för djupt i vattnet vilket gör att det är svårt i starten. Måste ligga exakt rätt på vingen annars "hugger" någon av flottörerna o bromsar. Ska kapa av lite på infästningen av dom så löser det väl sig.
/M

Pelleflygare
2014-07-29, 18:05
Har du prövat med att vinkla upp dem - hade samma problem på min tidigare kärra. Nu är de i vinklade i ca 30 grader mot vattnet. Ger mycket höjdroder tidigt i starten så drar den i väg snällt.

mogge
2014-08-04, 21:31
Ha.ha. Tack för tipset. Tänkte inte på detta. Har kanske 10 grader just nu.
Mogge

uffe
2014-08-08, 22:24
Vad använder du för motorer, ( beteckning)

Pelleflygare
2014-08-08, 23:33
Tog motorerna från min kraschade Canadair från Guanli, 2208 "bell type". Skulle sätta i ett par EMAX 2210/11 om jag skulle byta. Den här från HK skulle också duga http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46573__Turnigy_L2210_1400_Bell_Style_Motor_210w_ UK_Warehouse_.html
/Pelle

uffe
2014-09-09, 14:37
Har du inget vattenroder??

Pelleflygare
2014-09-09, 15:54
Nej, styr med motorerna. Fungerar bättre än vattenroder som dessutom har en tendens att fastna i vattenväxter med tråkiga konsekvenser….

uffe
2014-09-09, 19:46
Ok, men kan du redogöra kort hur du styr motorerna.

Pelleflygare
2014-09-09, 21:11
Jag mixar roder med trottel. Du har två motorer och två fartreglage. Fartreglaget till styrbords motor kopplar du in på kanalen för trottel (oftast kanal 3). Fartreglaget för babords motor kopplar du till en ledig kanal samtidigt som du kopplar bort BEC från det fartreglaget - peta bort kontaktblecket med den röda kabeln (+). Sedan programerar du den kanalen till trottelspaken.

Nu kan du köra båda motorerna med spaken för trottel. Nu mixar du sidorodret med trottel som slav - styrbords utslag kopplat till trottelkanalen och babords utslag till den kanal du valt för den andra motorn. När det är klar får du pröva hur mycket motorvarv du behöver för att få kärran att svänga dit du vill.

Slutligen bör du koppla en switch så att du kan stänga av motorstyrningen när du är i luften - kan annars bli rätt spännande vid inflygning till landning om du ger mycket sidoroder!!??

Jag har en Futaba T14SG men det bör gå att få till på en radio som har mixfunktioner. Det här är en bra övning för att lära sig att använda sin radio - har haft mycket glädje av mix möjligheterna. /Pelle

uffe
2014-09-10, 14:20
OK tack för detta Pelle. jag har varit och provflugit min i dag, flyger fantastiskt fint, men gick nästan inte att styra på vattnet,
så nu skall jag se om jag kan programera min radio Fut, 7C .Tusen tack för din beskrivning,hoppas jag kan fixa detta, är 75 år men mycket aktiv flygqare

Pelleflygare
2014-09-10, 16:25
Åren är inget hinder - bara en tillgång som gör att man lättare kan hantera motgångar…..

uffe
2014-09-13, 10:07
Nu efter mycket huvudbry och experimenterande så har jag lyckats programera min futaba 7c så jag kan styra med mororerna.
och det blev som natt och dag jättelätt att styra på vattnet.
Tack Pelle för alla tips

Pelleflygare
2014-09-13, 13:09
Kul, tänk bra på att slå av funktionen när du är i luften. Kan vara störande vid inflygning för landning om du ger sidoroder och ger gas samtidigt. Nu kan du också kopiera inställningarna till nästa tvåmotoriga sjökärra! /Pelle

mogge
2014-09-13, 15:48
Min lever och har hälsan men det jag glömde säga är att jag skar ut för klaffar. Det gör underverk för hastigheten då det inte bara lyfter lite, det bromsar bra. Sedan verkar den stabilare men det kräver en del motorpådrag.
mogge

McRegor
2014-09-13, 17:00
Såg vännen KristianB's Canadair i luften idag vid en lite improviserad sjöflygträff utanför Västerås. Den går bl a att göra imponerade tajta framåtvolter med - en mycket märklig manöver för en sån kärra. Även Kristian har stora problem med att vända kärran på vattnet när det blåser lite motvind så kanske "motortricket" är vad som behövs även på hans.
Fast Kristians favoritkärra på vattnet är utan tvekan denna - http://www.autopartner.se/flygplan/sebart/sebart-macchi-mc-50e-silver
Roger

Pelleflygare
2014-09-14, 10:31
Jo, MC-50 är fin. Finns med på önskelistan. Just nu är jag på väg in i stickor och strån - ska bygga en Grumman Goose påhejad av Ivve!