handdator

Visa fullständig version : DJI flyaways



Xvi
2014-07-29, 13:29
Hej på er,

Jag är helt grön inom FPV och har tittat på DJIs RTF-modeller, då jag inte är byxad att bygga något själv.
Idag hittade jag dock en artikel som tar upp ett problem de verkar ha med "fly-aways", och företaget DJIs inställning att konsekvent skylla på piloten.
Detta har fått mig att ta ett steg tillbaka och tveka på en investering på över 10.000:-.
Nu till mina frågor:

Är det någon som har en uppfattning på hur vanliga dessa "fly-away"-problem är? Det var många som kommenterade artikeln, men svårt att få grepp på hur vanligt det är i den stora massan.

Är det någon som vet någon liknande RTF-tillverkare/modell som kunde vara ett alternativ? Runt samma prisklass på max 7-8000 för quad och gimball.

Vore tacksam för ett par pointers i denna jungel jag gett mig in i.

Med vänliga hälsningar
Jesper

Ålänning
2014-07-29, 13:50
Bra fråga angående flyaways... varför uppstår de?
Fler och fler flygs, så antalet flyaways ökar samtidigt.

Kenneth E
2014-07-29, 14:16
Kanske otydlig information från tillverkaren, eller dålig hård-, softvara.
De har nu problem med A2 att dem blir okontrollerbar, de löser det säkert inom kort om inte redan. Oavsett ladda aldrig upp nysläppt mjukvara utan låt det gå ett par veckor eller månad innan du gör så, kan vara en bugg eller något som de måste justera.
Är man noga vid installationen så går det säkert bra, ta ett steg i taget för att lyckas, det blir man gladare över och mindre fattig.
Jag hade inte tvekat att köpa en dji, men som sagt var noga med installationen.
Ken

Xvi
2014-07-29, 15:45
Här är för övrigt länken till artikeln jag läste med en drös kommentarer.

http://www.photographybay.com/2014/01/14/dji-responds-to-phantom-flyaway-concerns-and-safeguards-in-phantom-2/

Tack för snabba svar. Känns väl lite bättre, men det verkar fortfarande som att företaget DJI är lite nonchalant, eller vad tycker ni?

Kenneth E
2014-07-29, 16:36
Det handlar endast om att tjäna snabba pengar på kortast tid.

Stiffe
2014-07-29, 20:31
Bra fråga angående flyaways... varför uppstår de?
Fler och fler flygs, så antalet flyaways ökar samtidigt.

Utan att ha belägg för det jag säger så finns det så mycket DJI prylar ute mångdubbelt- trippel allt annat som finns att de flyaways är förmodligen mikroskopiska i sammanhanget och många beror när man läser hur det gått till, handhavandefel från brukare , säkert inte alla och givetvis när det händer tråkigt för inblandade , jag har under 2,5 år flugit en hel del bara med DJI controllers Naza + WKM och peppar aldrig haft problem jag inte själv varit orsak till , DJI gör bra innovativa grejor och sprutar ut nyheter och uppdateringar i en strid ström , inte alltid det funkar perfekt direkt och ändringar behövs och görs. En hel del klagar på deras support kanske berättigat - har själv inte behövt använda denna. Skulle inte tveka en sekund att köpa fler DJI prylar - det är Plug and play och enkelt att fatta och som funkar om man läser instruktionerna utan man behöver vara dataprogrammerare , finns mängder av lösningar på nätet om det inte funkar - är det prylar som testas och granskas i detalj är det DJI s eftersom så många använder det , priset på vissa prylar kan man kanske ha synpunkter på

Detta är min personliga åsikt och utan att jag har nån själv påstår jag efter det jag sett på nätet är Phantom 2 med Zenmuse H3 D3 oslagbar i fallet - out of the box gör du fantastiska filmer med lite träning direkt

Xvi
2014-07-29, 21:22
Tack för din input Stiffe. Nu börjar vågskålen sakta väga tillbaka igen :)