handdator

Visa fullständig version : Gröngöling inom RC-flyg: Fråga 3 - Flygande vinge och Park-Flyers



Nohabfsg
2014-07-30, 16:58
Ibland rekommenderas även s.k. Flygande vinge eller Park-Flyers somövningsflygplan när man skall lära sig flyga RC.

I den gamla boken Radioflyg (AoH´s förlag2003) talas om Park-Flyers som lämpligaövningsplan om man inte har tillgång till "riktiga" RC-flygfält.Förslag och rekommendation på lämpligt sådant plan i RTF för en nybörjareemotses gärna.

Synpunkter, förslag och rekommendation på lämpliga sådana plan i RTF för en nybörjare emotses gärna.

Med stor förhoppning omsvar på min fråga - tack på förhand!
//Björn

simonarvestrand
2014-07-30, 17:22
Kan rekommendera ett par plan ett mer parkflyer.
Parkzones wwII plan är snälla och små wildcaten f4f finns bla hos Östersundsmodellhobby.
Bästa lära sig planet annars tycker jag är bixler från hobbyking.

Vingar tycker jag man som nybörjare ska hålla sig ifrån ofta svårstartade och lätt att spakarna bort sig på.

Elflygarn
2014-07-31, 13:08
Durafly Junior flyger snällt, långsamt och trevligt och är riktigt fin att titta på. En trevlig liten parkflyer!

Man behöver egen radio till den, samt mottagare och batterier. (Ja och laddare till batterierna såklart!) Enbart 1300-mAh-batteriernaeller mindre passar i den, det är ganska ont om plats under batteriluckan.

McRegor
2014-07-31, 19:04
Ett tips är att köpa en kärra som fungerar bra med ett 3S2200-batteri för den storleken är väldigt användbar för motorkärror upp till ca: 1600 mm spv (typ Cub, Beaver) och ner till runt metern. Det är ett elände att köpa olika ack-storlekar till kärrorna man köper så försök i alla fall att standardisera till en början och just 3S2200 är en väldigt användbar storlek om man inte tvunget måste flyga lite större kärror. Fungerar även i lite halvstora elseglare (2,5--3 m spv).
En flygande vinge tror jag inte riktigt på som nybörjarkärra även om det säkert finns dom som fungerar.
Är du helt oerfaren flygare så kör på en Multiplex Easy Star eller nån kopia - t ex Bixler.
Sen du kan flyga den så är t ex en Robbe Air Beaver en trevlig 2:a kärra - http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=95539 - godmodig och utan egna hyss men ändå med bra fart om man vill så. Finns också under andra tillverkarnamn - bl a Hype Air Beaver och ST Models Air Beaver.
Även Parkzones WWII-modeller kan vara lättflugna - t ex T28 Trojan som är helt okritisk att flyga - http://www.horizonhobby.com/products/t-28-trojan-rtf-PKZ4400
Välj gärna den röd/vita för den grå/blå är svårare att se när det är mulet ute - i alla fall med mina trötta ögon...:)
Alla dessa kärror fungerar dessutom utmärkt med en 3S2200-ack.
Roger

flunk
2014-08-01, 09:06
Om man börjar med att öva med simulator och får kläm på spakandet vågar jag nog påstå att man kan flyga nästan vad som helst sen...

McRegor
2014-08-01, 09:43
Simulator är en mycket bra början men att gå så långt som att lova att man sen "kan flyga nästan vad som helst" är absolut inget jag kan hålla med om. Det är nåt annat att stå på "startlinjen" på fältet med sin riktiga kärra än att sitta bakom PCn och flyga - det finns nåt som heter nervositet och den brukar ge sig till känna på ett helt annat sätt i verkligheten jämfört med i simulatorn där det bara är att trycka på en knapp så är kärran redo igen även efter en "totalkvadd".
Sen är det så att bara för att man t ex kan flyga en Bixler så innebär inte heller detta att man per automatik kan flyga ens en metanol-trainer för det är helt olika typer av kärror och den sistnämnda kräver en helt annan "flygstil" än en lätt och tålig Bixler - och konsekvenserna blir ofta så mycket större om man misslyckas. Men simulator är absolut ett utmärkt hjälpmedel att starta sin flygkarriär med men sen är det träning på olika typer av "riktiga" kärror som gäller.
Roger

flunk
2014-08-01, 16:23
"Vad som helst", då menar jag att man flugit väldigt mycket sim. :)

Nohabfsg
2014-08-01, 19:05
Tack för svar och synpunkter. När jag ställde denna fråga tänkte jag på dels en elmotorflygare och dels på en mindre variant dvs. med vingspann under en meter. Jag har tittat på de olika ovan omtalade och Multiplex Easy Star II, Bixler2 verkar ju ha bra renommé men ligger inom ramen för de jag kallar elmotorflygare som jag frågat om i en annan tråd.
Tack!
Björn