handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med några frågor.



Julenth
2014-07-30, 20:46
Hejsan, jag tänkte att jag skulle försöka mig på denna hobby. Jag har börjat att inhandla en quadrocopter vid namnet I-copter V949. Har ingen aning om det var ett bra "nybörjar" "testa på" hobbyn quadro men så blev det iallafall. Jag skriver några frågor här nedanför som jag hoppas på att någon vänlig själv kan svara på. (jag vet att jag inte skriver i quadro forumet, men tror att vem som helst på forumet kan svara på frågorna).

Fråga 1:Det står att jag ska använda Li-Po ack 3,7V 500mAh. Kan jag köpa vilket sådant batteri som helst och fungerar det då? eller måste det vara något speciellt, då jag tänkte inhandla några flera batterier för tycker 8 min flygning är lite för lite för att komma igång.

Fråga 2: Går det att använda andra ackar med lite mera kräm i för att förlänga flygningstiden, eller fungerar det inte så?

Fråga 3: Vad för sorts laddare kan vara värt att inhandla om jag fastnar i denna hobby och vill fortsätta med olika rc fordon? ( just nu laddare jag från en vanlig 220volts väggutagsladdare. Och finns det något annat som kan vara bra att inhandla som man bör ha.

Fråga 4: En bra radio är det något som skall prioriteras för mig att inhandla? och kan jag då använda den radion till ett gäng olika flygfordon? eller måste man då byta ut en massa grejor?.

Slut på frågor för tillfället.

Om ni tycker att mina frågor verkar konstiga och tycker att de inte passar in så kan ni ta bort denna tråd, men jag hoppas att jag får svar på mina frågor. // Marcus.

FinnbyFraggel
2014-07-30, 23:49
1, det underlättar om batteri kontakten är samma som originalen och sen ska dom klarar minst 20C urladdning gärna mer.
2, större batteri ger mer vikt som ger ändrade flyg egenskaper.
3, det beror på hur stora batterier du ska ladda.
4, en bra radio är roligare att flyga med, men var noga med att kontrollera att radion passar till dom modeller du vill flyga.
/ Jonas

Julenth
2014-07-31, 19:22
men skulle min I-copter få längre flygtid om jag skulle byta till en kraftigare ack? eller är jag helt ute och cyklar nu ? och var kan ni rekomendera att handla ifrån? är helt ny inom detta så jag har noll koll förutom att jag har försökt att läsa och googlat mig fram.

Elflygarn
2014-07-31, 21:05
Färdiga småcoptrar brukar vara optimerade för en speciell ackstorlek, så kanske du får en gnutta flygtid till med en större ack (om du hittar en som passar fysiskt), men det kan mycket väl bli riktigt kassa flygegenskaper på quaden om det blir för tungt.

Julenth
2014-07-31, 22:48
Färdiga småcoptrar brukar vara optimerade för en speciell ackstorlek, så kanske du får en gnutta flygtid till med en större ack (om du hittar en som passar fysiskt), men det kan mycket väl bli riktigt kassa flygegenskaper på quaden om det blir för tungt.

Okej tack så mycket :), då nöjer jag mig med detta tills jag lär man flyga lite bättre och köper en annan/bättre modell :). Men finns det något verktygskit som kan vara bra att inhandla som används till meck och byggen?. eller är det bara vanliga små verktyg som gäller?

Elflygarn
2014-07-31, 23:35
Små verktyg, ja. Man får vad man betalar för, så mycket billiga verktyg är tyvärr inte bäst. Se till att ha BRA kvalitet på insexnycklar, det sparar mycket svärande med skruvar, jag lovar.

Skaffa en bra lödkolv om du hade tänkt börja bygga coptrar själv. Och lär dig löda om du inte kan det.