handdator

Visa fullständig version : Gröngölingen fortsätter fråga - sändare o. mottagare



Nohabfsg
2014-07-31, 16:37
Allt som jag tacksamt och med intresse läser svar och råd uppkommer frågan om att istället för RTF köpa plan utan radio och mottagare. Då uppkommer två frågor på en marknad med både bra, välrenommerat och ren skit (antar jag). Det är en djungel och än värre för oss på vischan långt från välsorterade affärer.

Vilka fabrikat och mottagare rekommenderas? Futuba eller andra. Jag har ju också detta med att köpa en E-flite Apprentice med Safe-Tecnology som bas även om jag vill ha en elmotorseglare som övningsobjekt. Kanske även en liten park-flyer som inte kostar stjortan.

En 4-kanaler och mottagare där jag med 2 eller flera mottagare kan ha samma radio.
Eller skall jag låta Apprntice-planet vara en egen enhet med sin radio och för övriga ha en radio med sändare för övriga?

Emotser tacksamt förslag baserat på ovanstående.
//Björn

Olssob
2014-07-31, 16:51
Futuba eller andra: Du kommer att få en massa olika förslag (tror jag). Om jag skulle börja med RC-flyg i dag och inte riktigt visste vad jag skulle flyga så skulle jag börja med Spectrum och botanisera i deras BNF-modeller. Gillar mer att flyga än att bygga. Men en grundregel som jag tycker man skall följa är: "vad har kompisarna?" Det hjälper att man har någon att fråga som då har samma sändare. Själv kör jag med Futaba och det har jag alltid haft.

En radio och flera plan/koptrar/quadar eller vad det nu är du skall flyga.

Seglare med klaffar kan behöva sju kanaler om du vill ha full frihet att programmera alla dina roder som du vill

Elflygarn
2014-07-31, 22:09
Futaba är beprövat, men fortfarande dyra. Väldigt lite pang för pengarna.

Om du vill ha väldigt mycket radio för pengarna, och samtidigt kunna köra BNF-grejor i massor, så satsa på en FrSky Taranis + en OrangeRX DSMX-modul. En STOR fördel med Taranis är att den har modulkontakt, så man kan plugga i vilket radiosystem som helst som har en modul.

En 4-kanalare är billigt, men du växer ur den så fort du vill flyga copter, vill ha flaps, fällbara ställ eller nånting annat. Satsa på nånting med minst 6 kanaler, så växer du inte ur det lika fort.

Nohabfsg
2014-08-01, 19:12
Tack för svar och synpunkter. Detta med sändare och mottagare, såväl som flygplan, verkar vara en djungel av märken/ fabrikat. Futuba och Spectrum verkar ju dock vad jag funnit vara bra.
Den ena nya frågan blir om Spectrums 6-kanalare har SAFE-knappen för att kunna användas med E-flite Apprentice?
Nästa fråga: Om man försöker använda större batteri - klarar mottagaren detta? Av en del trådar så verkar mottagaren kunna slås ut eller brinna vid större batterier.
Jag emotser gärna ytterligare erfarenheter och synpunkter.
Tack på förhand
Björn

High Five
2014-08-01, 19:37
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40577-Esc-UBEC-SBEC-BEC?p=340683&viewfull=1#post340683

dvogonen
2014-08-01, 20:45
Nästa fråga: Om man försöker använda större batteri - klarar mottagaren detta? Av en del trådar så verkar mottagaren kunna slås ut eller brinna vid större batterier.
Jag emotser gärna ytterligare erfarenheter och synpunkter.
Tack på förhand
Björn
Mottagaren i ett elflygplan kopplas aldrig direkt till batteriet. Det kopplas till en slags transformator som tar ned spänningen till 5-6 volt. I de flesta fall finns "transformatorn" inbyggd i planets motorkontroll, som är det enda som är kopplat till batteriet.
De flygplan som är aktuella för dig har allihop batterier med tre celler. Spänningen ligger lite över 12 volt och kapaciteten på 1300 - 2500 mAh. Batteriets storkek spelar alltså ingen roll för din mottagare.

McRegor
2014-08-01, 21:48
dvogonen har både rätt och lite "fel". Vi elflygare använder som sagt ofta mottagarmatning från fartreglagets BEC-krets ("transformatorn") men det är inget som hindrar att man istället har ett separat mottagarbatteri för att mata mottagare och servon - det är dessutom standardlösningen för de som flyger förbränningsmotordrivet. Men jag antar att dvogonen avsåg att vi aldrig matar en mottagare direkt från drivbatteriet - eller i alla fall är det synnerligen ovanligt och i så fall talar vi nog om 1S eller eventuellt 2S-setuper. F ö har givetvis dvogonen helt rätt i det han skriver.
Roger