handdator

Visa fullständig version : Vilket glödstift till SuperTigre 75 med pipa?



Ålänning
2014-08-02, 13:47
Ja va ska de va? Manualen säger ju ingenting (den jag hittade på deras hemsida).
OS A3? OS A8?

Pipan är nån 30 cm lång dår-grej, ingen aning vad.

freddan_6
2014-08-02, 15:07
Har du ett gammalt stift så du vet längden? Man vill inte att stiftet tar i kolven. Jag skulle välja lite kallare stift till över .60-motor, t.ex. OS#10. Detta enligt OS stifts rekommendation.

http://www.osengines.com/glowplugs/


#10
Cold
OSMG2693
Ideal for aircraft engines .60-size and up

Ålänning
2014-08-02, 23:49
Huh! Det satte en OS 8 i den, med tråden av. Beg motor på beg flyg (Kelly F1). Ej flugits med den motorn.
Enya 3 då? Jag har inget OS 10... än, om så blir fallet.

Thomas
2014-08-03, 00:11
OS 8 motsvarar Enya 3, båda är perfekta till 'standardmotorer', som SuperTigre.
Pipan är till för att 'suga ut' dom sista 500-1000 varven ur motorn på toppvarv, men det gäller att labba lite med längden på röret/slangen, här får tvåtaktsexperterna gärna fylla i.....

Ålänning
2014-08-03, 13:52
Så Enya 3 borde duga?

Det satte ett OS 8 i ,ed 4,5mm från kant till kant så att säga.. brickan är 0,75 så det blir väl 3,75 gängat. Dvs kort stift. Men om OS 8 va rätt stift i motorn, ingen aning. Motorn är beg.

Om det ska vara OS 10, vad skiljer mellan OS 8 och 10?

Mr X
2014-08-03, 14:10
I manualen står det Glow Plug: A general-purpose R/C Long glow plug will work great in your SuperTigre engine.
http://manuals.hobbico.com/sup/sup-manual-v1_1.pdf

Ålänning
2014-08-03, 15:27
Hm, jag har ett långt stift, men det står ingenting på det. Nytt är det också. Hur är det med OS F-stift för fyrtattare då?

Så här ser flyget ut nu, flygklart förutom stiftet.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10297

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10298

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10299

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10300

Mr X
2014-08-03, 19:20
Du kan titta lite på den här listan http://www.osengines.com/glowplugs/index.html

Ålänning
2014-08-03, 19:45
OS har alltså inte stift till min SuperTigre G-75.

Thomas
2014-08-03, 20:05
Det är inte så petigt med motorfabrikat, din SuperTigre är säkert en 'medium'-motor när det gäller varv och styrka.
OS 8 och Enya 3 (har jag för mig) är 'mellanvarma' stift som passar till de flesta bruksmotorer.
Finns säkert en uppsjö andra stiftfabrikat som passar, men dessa två är nog dom vanligaste.
Principen är annars att ha ett varmt stift till en gammal trött, onitrerad motor, och ett kallt stift till en vass högvarvig, nitrerad (>15%) motor...

Lite 'trial-and-error' gäller vid val av stift...

Mr X
2014-08-03, 20:15
eftersom SuperTigre tar långa glödstift ska OS F-stift fungera

Guideline 2: The smaller the engine, the hotter the plug.
Guideline 3: The higher the nitro content, the colder the plug.
Guideline 4: The hotter the day, the colder the plug.

Ålänning
2014-08-03, 23:32
Jag har bara 10% nitro och inga planer på skaffa högre.
Motorn är "bara" en .75, vilket är 12,5cc om jag minns rätt (.60 = 10cc).
.12 .25 .46 .55 .60 .75 .90 1.20 1.40 1.80 2.00 ... 75 är ju mitt i!
Jag använder ett nytt Enya 3-stift. Brinner det upp så skaffar jag väl OS 10 dådå! =)

jaka
2014-08-05, 18:55
Hej!
Kör med max 5% nitro! Och det finns många stift som funkar bra, t.ex OS 8 eller Enya 3 ,men också Rossi 4 eller Nova Rossi 4.
OS 8 och Enya 3 är medellånga stift och passar bra till alla tvåtaktare om man kör med 0-15% nitro.
Med pipa däremot bör man inte använda så mycket nitro till en sportmotor; 5-10% nitro funkar bäst.
Sen om pipan...Den kommer att låta f..jävligt då den inte har någon dämpare och en nackdel till är att pipan ser ut att ha två dubbelkonor vilket gör den väldigt "smalspårig" (varvtalskänslig och lite svår att fås att gå bra på alla varvtal).
Moderna pipor har mer "bubbelliknande konor).

Sen ser har du monterat motorn vertikalt vilket kan komma att ställa till trassel med bränslematningen då förgasaren ligger högre än tankens mittlinje.

Ålänning
2014-08-05, 23:38
Jag har bara 10% nitro, så det får bli det.
Enya 3 och OS 8 har jag, så det får bli det.
Jag har iofs originalpipan/tunnan, men när jag köpte flyget var pipan på.
Så jag tror jag provar hur motorn går med pipan på fältet och går det inte, så sätter jag på originalpipan och testar.
Nästa flyg att testa på fältet är just denna Kelly, så när som helst nån dag nu. =)
Pipan går att justera så jag får prova det och se vad som händer.
Motorn var monterad när jag köpte det beggade flyget (det hade en OS 70 Surpass II förrut).
Motorn är monterad mitt i krysset (axeln), borde motorn vara vänd åt sidan och pipan under?
När man har en 2-takt upp och ner så brukar det finnas nån regel att förgasarens centrum ska vara i linje med tankens centrumlinje, men inte längre ner. Visste inte att det fanns en tumregel för nät motorn var rätt väg, så har ingen av oss flugit med våra trainers ens och de har funkat bra. Såå, .. med tanke på det du säger, hur ska motorn vara Jaka? =)
Vill ju bara få upp fanskapet i luften, kommer den ner som en sten så gör det nog inte så mycket... måste minska flygparken på nåt sätt, ingen köper flyg mer.

bem
2014-08-06, 10:57
Hej,
Det är bränslerörets ingång på förgasaren som man har som referenspunkt i förhållande till bränsletankens centrumlinje.
Man vill ju att motorn skall gå lika bra inverterat som rättvänt som vertikalt(uppåt/neråt). Därför skall man sträva efter att ha tanken placerad så att bränslet ej behöver tvingas fram till förgasarröret mer än nödvändigt och ej heller av gravitationen rinna fram så motorn (över)flödas.

På en modell med stående motor som din kan det ibland bli så att tankens centrumlinje hamnar aningens lågt och det brukar gå bra (om tankens centrumlinje inte hamnar mer än ca 1-1,5 cm lägre än förgasarröret). T ex OS har detta i sina manualer till sina 2-taktare som råd. Står samma sak i manualerna till Super Tigre 2-taktare. Ju mer avvikelser från detta desto större risk för bränslematningsproblem.
På en modell med sidomonterad motor kommer förgasarröret oftast mer i linje med tankens centrumlinje.
På en modell med inverterad motor kan det ofta vara så att tanken hamnar aningens för högt (men beror förstås helt på hur kroppen ser ut).
I ditt fall med din Kelly så hade det nog varit bättre att ha motorn sidomonterad eftersom tankens centrumlinje då hade legat mer i linje med förgasarröret.
Men det är inte säkert att det blir några problem i ditt fall med motorn stående, prova lite först men ha beredskap för bränslematningsproblem dvs flyg till att börja med på bra höjd och på sånt sätt att du kan nödlanda enkelt om det blir motorstopp.
En sak till: tanken skall man försöka ha så nära motorn (motorspantet/brandskottet) man kan så att det vid vertikala flyglägen inte blir för stort avstånd mellan tanken och förgasarröret med därpå följande risk för bränslematningsproblem (det blir ju t ex vid vertial uppåtflygning längre väg för bränslet att vandra fram till förgasarröret desto längre bak tanken monterats ).

Se bilden nedan vad jag menar (gul linje=förgasarröret vid stående montering, lila linje=förgasarröret vid liggande montering).

Om du vill ha Uniflow så läs detta:
http://www.flyrc.com/optimize-your-fuel-system-for-best-performance/


/Bo

Ålänning
2014-08-06, 15:23
Ah, bra info! =) Tack. Tanken är så långt fram i torpedväggen den kan vara (pluggen med rören sticker in i hålet som finns).
Som det är nu är tankens centrum ca 3 cm under förgasarens mitt/nålens mitt/ca bränsleröret. Så lite fel. =) Tanken centrum verkar vara mitt i axelns centrum nu. Så om jag vinklar motorn åt sidan, ska jag vinkla den så förgasarens centrum är i linje med tanken eller ska jag gå efter nålens mitt eller bränsleröret (vilken ände i så fall)?

Jag provar starta och få motorn att gå och så ser jag hur det funkar. Verkar det funka för vanlig flygning (icke bus eller inverterat) så blir det nog flygtur högt och testa. Före jag släpper iväg en metanolare brukar jag hålla flyget med nosen rakt upp samt på andra olika vinklar och gasa lite olika och se hur den beter sig. Som sagt, tar även med originalpipan och testar.

Håller tuumarna. ;-)

Ålänning
2014-08-07, 00:07
Tusan va motorn lät ilsken och rapp! :-D Cool pipa. Och den läckte överallt och flyget vart nersmetat. Provade gasa och tunea in allt så bra jag kunde, och allt funka som det skulle. Menden flög 100m sen varva motorn ner snällt och la av... dalade ner i en åker. Allt helt, utom tanken.. som kladdade ner allt. Byter pipa och flyger igen snart. =) Flyget flög annars snällt och fint.

bem
2014-08-07, 10:14
Hej,
Kul at den flög (en stund).
Så du har en annan pipa i lager då?
Har du listat ut varför motorn stanna i luften? Gick tanken sönder i luften eller vid nödlandningen?

Kyosho Kelly är snyggast med motorkåpan på, kanske vrida motorn 90 grader för sidomontage så du kan ha på motorkåpan? Och då får du ju bättre placering av förgasarröret i förhållande till tankens centrumlinje också.

Här några bilder på en Kelly som också har pipa, med sidmonterad motor.

/Bo

Ålänning
2014-08-07, 11:10
Tja! Jo, dess flygegenskaper verkade va rätt bra och verkade inte behöva trimmas in så mycket. Jag hade inte ens fullgas vid start. Jag har sett just det flyget flyga förr med OS 70 FS Surpass och den flög då snällt och inte alls så snabbt. Kvick på skeven va den då i alla fall. Tanken var beg och lite skrynklig före, så jag är nog lite osäker på om det var spricka i den före... tänkte ju tvätta ur den och kolla sånt före (borde) men den såg så ren och fin ut. Sprickan i tanken var nämligen längst bak längst ner, ett hörn som hänger i luften och ligger inte emot något. MEN acken lossnade vid den hårda landningen, så den "kan" ju ha klämt till tanken bakifrån.

Jag skulle få flyget med OS-motor och servon och allt om jag gjorde en Cessna 310 flygklar (den var färdigbyggd) och jag sa att jag gärna tar den "ersättningen", om han hittar motorkåpan och landställskåporna. Efter 3 månader hade han ännu inte hittat dem, så han hämtade Cessnan, som jag inte hade rört. =) Kellyn ville han inte ha, han satte fast bakluckan på bilen "ta skiten, jag vill inte ha den" och så sa han glatt hejdå. :-D Så nej.. har ingen snygg motorkåpa.

Jag har SuperTigre original-pipan japp.

Men varför motorn stannade för, det är väl nån nålning som inte är rätt? Den funkar bra på marken när jag ger fullgas och halvgas och vrider och vänder på flyget (ej inverterat), men när det skulle flygas så funkade det inte längre tydligen... Motorn dog inte tvärt, utan betedde sig som att den inte fick bränsle och varvade ner ojämnt på 2-3 sekunder och stannade.

De flesta verkar tro att flyget är nån raket som inte kan flyga annat än fullgas, men det jag sett när det flög för några år sedan och den lilla upplevelsen jag var med om igår så flyger den rätt snällt. Är ju rätt stor vinge och flyget är inte jättetungt. Min väger 2.9kg med 100g bly i nosen som jag ska minska för att balansera. Tillverkaren säger CG 65mm och andra verkar flyga den med 80-85mm.

Thomas
2014-08-07, 11:11
Att motorn stannade har nog inte med glödstiftet att göra. Troligen mer ett bränsleproblem. Kanske för snålt inställd bränslenål.
Ett tips: När motorn har gått igång, kör på fullvarv och håll upp nosen lodrätt. Motorn ska då fortfarande gå på fullvarv "hur länge som helst" utan att tappa något.

bem
2014-08-07, 11:46
Dyrt med reservdelar som motorkåpa och hjulkåpor till modellen.

Motorkåpa:
Artnr: 4955439048832
Kostar ca 60 Euro

Hjulkåpor:
Artnr: 4955439048870
Kostar ca 50 Euro

/Bo

Ålänning
2014-08-07, 13:07
Att motorn stannade har nog inte med glödstiftet att göra. Troligen mer ett bränsleproblem. Kanske för snålt inställd bränslenål.
Ett tips: När motorn har gått igång, kör på fullvarv och håll upp nosen lodrätt. Motorn ska då fortfarande gå på fullvarv "hur länge som helst" utan att tappa något.
Det var det den gjorde, tills jag tröttnade på oljudet. =) Dock ville den stanna en gång när den stått på tomgång för länge. Jämn fin tomgång, länge (då var den varm också), sen mitt i allt så dog den sakta ut. Nåja, motorn har stått länge och bara jag får dra igenom en hel tank så ska det väl ordna sig. =)

Ålänning
2014-08-07, 13:12
Bem, näj inte köper jag mer delar till denna. Flyget var till salu förut för 70€ med OS FS 70 Surpass (kanske va en II med svart ventilkåpa) och servon osv. =) Men man får väl se när man flugit den. Dock så ställde ju landställskåporna till problem första dåliga landningen för förra ägaren, de penetrerade vingens undersida då bakspetsarna på hjulkåporna slog igenom. Blir att byta pipa, få flyget att flyga och ta med öronskydden sen när pipan ska på igen. ;-) SuperTigre-piporna är så sjukt fula, kantiga där bak: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/ljuddampare-g61g75g90-super-tigre.html

Thomas
2014-08-07, 13:26
Dock ville den stanna en gång när den stått på tomgång för länge. Jämn fin tomgång, länge (då var den varm också), sen mitt i allt så dog den sakta ut... )

Kanske skulle skruva ut tomgångsnålen en smula???

freddan_6
2014-08-07, 15:22
Sänker den varv långsamt på tomgången? I så fall skruva ut tomgångsskruven 1/16-dels varv.
Angående avgasrör, kolla om inte just engines har något
http://www.justengines.co.uk/acatalog/Two_Stroke_Exhaust_Systems.html

Ålänning
2014-08-07, 15:41
Den kanske sänkte tomgången riiiiktigt långsamt när den bara stod på banan vid "fotosessionen". Sen la den av som om man strypt den. Tomgångsskruven, menar ni då den som mekaniskt ställer strypta läget på förgasaren eller menar ni skruven som ställer hur mycket bränsle det ska kunna komma in i förgasaren, den i navet alltså?

Tycker annars att den går bra på tomgång. Undras om jag har en annan tank... inte lönt laga tanken där sprickan är.

Hur som, nu är det andra flyg på byggborden så den får ställa sig på kö. :-D

Thomas
2014-08-07, 16:00
Titta på sidan 5!
http://manuals.hobbico.com/sup/sup-manual-v1_1.pdf
Den spårskruven som sitter i trottelarmen.
Skruva ut - motorn går rikare vid gaspådrag ("bluddrar"), skruva in - motorn går snålare (stryps) vid gaspådrag.
Här gäller det att hitta idealläget, så motorn svarar "bludderfritt" vid gaspådrag...

Ålänning
2014-08-07, 22:52
Ah, yes, OK! =) Brukar kalla den lågvarvsskruv på motorer med två skruvar (lågvarvs- och högvarvs). Den ska jag ratta på du!

Cox
2014-08-10, 20:15
Det är en väldigt stor skillnad på den trimmade pipan (ej ljuddämpad) som du hade på bild jmf med original ljuddämparen (extra tyst med två kamrar).

Trimpipan är gjort för ett snävt varvtalsområde och ger ett baktryck vid rätt ögonblick till motorn. När motorn kommer in i rätt varvatl så blir det en kraftig boost av vartalet, och det behövs mycket bränsle för att räcka till. Man kan även behöva sänka kompressionen då pipan hjälper till att fylla cylindern.

Kortfattat så måste du trimma in pipans längd efter propeller, eller så trimmar du propeller storlek efter pipans längd. Motorn behöver också gå väldigt rikt på allt utom när den går igång på pipan. Man kan köra lite mindre propeller i bänk så att motorn orkar upp och gå på pipan, sedan flyger man på lite större prop och motorn går då upp på pipan i luften när fartvinden hjälper till.

Det låter som att du borde testa med original ljudddämparen först, och sedan experimentera med pipan om det behövs mera power.

jaka
2014-08-13, 22:59
Hej!
...Och varför motorn la av beror just på att du har tanken för lågt placerad (eller förgasaren för högt).

Förgasaren ska alltid sitta i linje med centrumlinjen på tanken när modellen står flygkroppen i rak linje (horisontellt) (håll upp sporrhjulet!) på marken! Man kan tolerera att förgasaren är högst någon centimeter över mitten på tanken.
Hur slangarna går ut från tanken spelar ingen roll men viktigt är att de ska vara så korta som möjligt.
Sen om vi är inne på finlir, så är det inte optimalt att bara köra med två slangs tank (en slang till förgasare och den andra till tryck). Bättre är att använda sig av Uni-flow systemet som linflygarna använt sig av sedan 60 år tillbaka. Uni-flow innebär att man kör med två slangar: en till tryck och en till förgasare...men att tryckslangen ska ha en egen klunk och hela tiden ligga under bränslenivån (Den ligger parallellt med slangen som går till förgasaren).
Detta ger jämnare bränsletryck till motorn. Skillnaden är inte stor på en sådan tankinstallation och på en vanlig 2-slangstank men den vill man ha en säkrare gång på motorn så varför inte välja Uni-Flowsystemet.
Sen ...om du vill ha en snabb modell, som inte är så tung (som med stor .75motor) så sätt i en .45-.46:a istället ,försedd med minipipa eller långpipa, dåfår du en modell som flyger mycket bättre med bättre lågfartegenskaper.
Vill du sedan ha ännu bättre drag så sätt i en JETT eller Nelson .40 med minipipa och 8,8x 8,5 APC snurra!

Ålänning
2014-08-14, 12:24
Varför stannar inte motorn när jag vänder och vrider på flyget och håller det lääänge i samma position på marken? Det brukar funka bra annars, funkar det på marken så brukar det funka i luften. Kanske det är skum för att flyget skuttar på fältet före start?

Jo, förgasarcentrum är 20 eller om det var 30mm över tankcentrumlinjen. Måste vända motorn. =)

Det med uni-flow var intressant... har nu klunk "i botten" och slang kort till förgasare. Sen en slang från pipan till tanken och på insidan rör böjt upp mot "tanktaket". Har även en tankslang till tanken.

Men frågan är, va tanken hel före den hårda landningen... Sablars! Jag va ju tanklös! Måste lösas.

Vill inte ha ett snabbt flyg. Motorn satt på, har ingen annan... Vill bara ha det att flyga OK så att nån annan kan köpa bort det. Jag fick flyget, men upp ska det och bort ska det. Har 18 flyg nu, för många det... börjar bli fullt i taken också. :-D

Cox
2014-08-14, 13:10
Vill inte ha ett snabbt flyg. Motorn satt på, har ingen annan... Vill bara ha det att flyga OK så att nån annan kan köpa bort det.

Det är ju enkelt ;)
Sätt då bara på en vanlig ljuddämpare, och allting blir mycket enklare...

Ålänning
2014-08-14, 21:25
Det är ju enkelt ;)
Sätt då bara på en vanlig ljuddämpare, och allting blir mycket enklare...
Nu ska vi int va så där int! =) Men ja, det lär väl bli så, OM nån köper flyget. För det verkade flyga bra och motorn gick fint och jämnt, men stannade, nålningsgrej kanske, eller nåt. Nog kanske man provar sen ändå. =) Beror på om jag vänjer mig med flygstilen eller inte.

JonteY
2014-08-24, 13:52
Har du räknat på piplängden?

(Längden från stiftet till bakre konan/baffeln måste stämma med vartalet på motorn. Är pipan för kort går motorn varm och brukar dö... För kort pipa märks ofta på att motorn är svårinställd och man måste snåla in nålen bra mycket för att få ut effekt utan "bludder". För lång pipa är sällan problem mer än att full effekt ej fås. )

Bara en tanke jag fick...

Ålänning
2014-08-24, 14:18
Nix, ej kollat pipans längd. Den är justerbar har jag sett och jag satte den på samma plats där den var när jag köpte flyget, hoppeligen visste han (som vet mer än mig) hur den skulle vara. Håller tummarna... Nåja... blir flyga med original nästa gång för att få flyget och motorn att gå bra, sen pipa igen. Känns klokast. Men tack för infot, visste inte förut vad som händer åt vilket håll man justerar pipan.

jaka
2014-08-26, 17:16
Hej!
Dra bara pipan fram och tillbaka så hittar du där motorn går bäst! Du behöver inte mäta någonting ,har aldrig gjort det när jag använt pipa. Men...du har en "gammeldags" pipa med dubbelkonor, utan dämpare och en sån är väldigt varvtalskänslig så köp en modern pipa om du vill flyga utan att motorn lägger av stup i kvarten. Tänk också på att när du använder pipa måste du gå ner i nitroinblandning pga av att motorns komp ökar med pipa, ungefär som att en bilmotor med turbo alltid har lägre komp en en sugmotor.
Kör med 5-10% nitro och en 11x8 eller 11x71/2 snurra...eller 10x8, 10x9. Bästa snurrorna är APC , RAM och Graupner G-Sonic. Ju mindre propeller du tänkt använda ju kortare pipa.
Val av glödstift följer med bruket av pipa och regeln är att köra med lite kallare stift när man kör med pipa. I ditt fall skulle jag använda ett OS 8 eller Enya 3 eller 4 stift. För max effekt möjligen ett Nova Rossi 4 eller 5 stift eller ett Rossi 4 eller 5 stift.

Ålänning
2014-08-26, 21:23
Ok! Jag har 10% bränslen endast. OS8 eller Enya3 japp. Proppar har jag nog APC 11x7. Bra veta! =) Kanske blir rolig att flyga... Har hittat en tank i gömmorna så nu ska det bara monteras tillbaks lite grejer så ska den va flygklar igen.

Cox
2014-08-27, 09:48
Du behöver nog en "long-reach" glödstift till den motorn, inte medium reach som OS#8 och Enya 3, de kommer inte att nå ned tillräckligt. Huvudnålen sätts för att vara rätt när motorn är i resonans på pipan, det gör att den (oftast) kommer att gå väldigt rikt på de lägre varvtalen.

Ålänning
2014-08-27, 17:40
Vad heter dessa "long-reach"stift? F-stiften för fyrtakt är längre, duger det?

Cox
2014-08-27, 21:36
OS gör long-reach stift också, de kallar dem för LC. OS-F är något helt annat då de är extra långa efter gängan för att hålla sig extra varma i fyrtaktare. Enya tror jag inte gör några long-reach, medans de flesta andra tillverkare har det. KB 1L är en klassiker men kan vara lite svår att få tag på här hemma. Rossi är nästan rätt läng om det inte vore för den tjocka Al-packningen. McCoy har lång reach, finns väl bla hos MFT, MC-08 kan nog funka bra medans MC-59 är varmare.

Ålänning
2014-08-27, 22:34
Undras vad som levererades med SuperTigre 75an.
Måste jag ha "long-reach" fast jag kör original-dämpen istället för trimpipan?

Cox
2014-08-28, 08:54
Måste och måste, det är väl upp till var och en, men motorn går inte så bra som den kan om man inte har rätt stift. Ett kortare stift kommer nog att upföra sig som ett kallare stift.

Ålänning
2014-08-28, 18:43
Motorn finns hos TowerHobbies http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFV76 och där länkar de till stiftet http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXG899&P=V där det står att det är en shortplug som passar motorer mindre än .21. Hur ska man tolka det? :-D

Cox
2014-08-28, 20:50
Tror inte att man kan lita på Tower Hobbies där, det är väl bara äldre motorer med baffel som kan behöva short reach. Bättre att läsa manualen och där säger de att det skall vara en long reach; http://manuals.hobbico.com/sup/sup-manual-v1_1.pdf

Vill du vara på helt säkra sidan så tar du helt enkelt av toppen och kollar hur långt ned som stiftet når. Man brukar också kunna räkna antalet gängor som finns i toppen (om man inte vill ta av toppen).

Ålänning
2014-08-28, 22:29
Ska kolla toppen! Tackar. =) Eller beställa stift direkt...

JonteY
2014-08-30, 15:37
Vet inte så mycket om din motorn och pipa men jag har kört åtskilliga motorer i pipa.

För en OS 91 motor ska längden L (från stiftet till början på bakre konan) enligt alternantiv C på på pipan vara:
10' rpm = 51,2cm
11' rpm = 46,5cm
12' rpm = 42,6cm
13' rpm = 39,3cm
14' rpm = 36,5cm

4741647416

Stift har jag inte haft så stora problem med med pipa...

Ålänning
2014-09-09, 20:24
Du behöver nog en "long-reach" glödstift till den motorn, inte medium reach som OS#8 och Enya 3, de kommer inte att nå ned tillräckligt. Huvudnålen sätts för att vara rätt när motorn är i resonans på pipan, det gör att den (oftast) kommer att gå väldigt rikt på de lägre varvtalen.
Passar detta? http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=1736&entity=43246

Jerka
2014-09-09, 20:45
Hej

Är ny på forumet. Såg detta inlägg om glöstift.
De bästa glödstiften för lite vassare motorer anser jag är Rossi, jag skulle prova ett Rossi nr 5 alt. 6. Jag har själv använt det samt Rossi nr 7 och 8 innan jag började med Turbostift. Jag håller på och tävlar i FSR-V och har gjort det sedan 1984, har även flugit med lite vassare motorer och då använt Rossi 5 eller 6.

Ålänning
2014-09-09, 21:49
Vem säljer Rossi i Sverige? Och ingen som vet vad det är för stift original i en SuperTigre G-75? Står ju inget i manualen...

Jerka
2014-09-10, 08:24
Elde Importen i Falkenberg

Ålänning
2014-09-10, 19:41
http://www.eldeimporten.se alltså...
Motor är ju en .75, dvs 12,5cc, så då ska väl R6 passa.
Vet inte vad extra kallt innebär i glödstiftsväg...
Jag vill att motorn ska gå med originalpipa först, funkar Enya 3 till det så är jag nöjd.
Egentligen har jag för många flyg och skulle bara vilja få motorn att gå OK med originalpipa och se att flyget flyger så att nästa ägare kan lägga ner tid på trimpipan och olika stift. Flyget flyger säkert bra. =)

jaka
2014-09-12, 16:42
Hej!
Du kan ha en j...massa olika stift i din Super Tigre .75:a och alla kommer att fungera bra.
OS 8 eller Enya i hop med 5% nitrosoppa (och lite ricinolja i soppan) i kombination med 12x6,13X4,13X5 eller 11x8 propeller beroende på modell l skulle jag satsa pröva med först. Rossi 5 eller 6 tro jag är för kalla om du kör 0-5% nitro. Kör du däremot med 10-15% nitro (men då måste du antagligen lägga i en extra 0,1mm topplockspackning ) kan det funka med Rossi 5 eller 6.

Det är så här att ju högre nummer Rossi eller Nova Rossi har på sina stift desto "kallare" år stiftet. Kallare stift betyder att stiftet är lämpligt för antingen högre kompression eller mer nitroinblandning. Här måste man pröva sig fram för att se vilket stift som fungerar bäst.
Man ska tänka på att om man använder pipa så kommer kompressionen i motorn automatiskt att höjas då pipans pulser höjer kompressionen. Och detta leder till att man bör använda kallare stift om man vill ha max effekt.
Att tillverkarna ibland anger att ett visst stift skulle vara lämpligt för t,ex för en 3,5cc motor eller 10cc motor är bara skitsnack och förvillar bara för nybörjare. Det är "värmetalet" som är det väsentliga när man väljer stift.

Men för flertalet sportmotorer som din Super Tigre .75:a så gäller de gamla vanliga stiften OS 8 och Enya 3-4. Rossi 3 eller 4 eller Nova Rossi 4 eller 4A funkar också bra liksom en hel drös andra stift.

Cox
2014-09-13, 13:06
Ja, det är bara att sätta i ett glödstift och sätta på original ljuddämparen så kommer motorn att funka. Justera både hög och lågfarts nålen och ut och flyg. :)

Det är med trimpipan som det är mera pyssel och intrimning, så om du inte är intresserad av det finliret ännu, så låter du helt enkel bli att använda den.