handdator

Visa fullständig version : NTSC eller PAL..?



jomo
2014-08-02, 20:20
Hej,

funderar på att (när det är åter i lager) beställa detta PICO-kit från ReadymadeRC. Såg att man skulle välja mellan NTSC och PAL... Detta är jag idiot på.. Vad skall man välja? Spelar det någon roll?! Ett par Fatsharkbrillor (vet inte vilken modell ännu) skall paras ihop med detta är det tänkt.

Tacksam om någon kan göra mig klokare (borde vara lätt gjort):sarcastic:

Mvh,

Johan

neu
2014-08-02, 20:32
http://rcexplorer.se/educational/2009/09/fpv-starting-guide/

lite längre ner så har du skillnaden. Vet inte ens vad jag använder men det funkar bra för mig hehe.

simonarvestrand
2014-08-02, 20:35
på nyare grejer tror jag inte det spelar nån roll .

andlb
2014-08-02, 21:15
NTSC - Never the same color

PAL - Perfect at last

Är vad jag har hört :)

/Andreas

simonarvestrand
2014-08-02, 21:39
NTSC - Never the same color

PAL - Perfect at last

Är vad jag har hört :)

/Andreas

ntsc även kallat "Never Twice the Same Color” fast tror inte det är så idag ? dom hade problem i begynnelsen

Kenneth E
2014-08-02, 23:18
Jag fick en förklaring av en proffsfotograf som menade att det hade med pixlarnas höjd och bredd att göra. Vi i europa använder ett format medan i bl. USA så använder de ett annat. Är man seriös så använder man sig av PAL i Sverige för då stämmer pixelantalen med den standard vi har på skärmar etc. Och kan därför utnyttja bilden maximalt.
Ken

Ålänning
2014-08-02, 23:38
Europeiska PAL för sjutton! NTSC är ju lägre upplösning och passar ingenting, och lika praktiskt som fot, tum, oz, lbs, osv. :-D

Copterdude
2014-08-03, 11:51
Ta PAL då det är högre upplösning. Enda anledningen till att välja NTSC förut var för att ett fåtal micro kameror gav vinjettering med PAL varianten kanske pga. större sensor eller något men PICO kameran från RMRC ger ingen vinjettering med PAL så kör på den.



Hej,

funderar på att (när det är åter i lager) beställa detta PICO-kit från ReadymadeRC. Såg att man skulle välja mellan NTSC och PAL... Detta är jag idiot på.. Vad skall man välja? Spelar det någon roll?! Ett par Fatsharkbrillor (vet inte vilken modell ännu) skall paras ihop med detta är det tänkt.

Tacksam om någon kan göra mig klokare (borde vara lätt gjort):sarcastic:

Mvh,

Johan

jomo
2014-08-03, 16:53
Thanks, PAL it will be! Förresten, är det ofta man "drabbas" av tull från RMRC...?

Mvh,

Johan

simonarvestrand
2014-08-03, 21:09
Thanks, PAL it will be! Förresten, är det ofta man "drabbas" av tull från RMRC...?

Mvh,

Johan

sällan eller aldrig på paket mindre än 20x20 på större lite då och då.
undviker man fedex och ups och andra och kör med standard postal så brukar det gå bättre.