handdator

Visa fullständig version : Svårinställd motor



raz3tec
2014-08-04, 00:24
Hejsan alla!
Jag har en liten Extra 300L från VMAR (1500mm spv) där det sitter en Rossi .45 motor med pipa. Är över 10 år sedan jag flög aktivt med den sist och har nu i sommar dammat av planet och varit på fältet 2 ggr. Ett problem jag har stött på är att motorn är väldigt seg på gaspådrag. Tar några sekunder innan den börjar varva upp. Har testat olika inställningar på nålen men får den inte riktigt att reagera så mycket snabbare. Har en 12.5x5 prop har jag för mig sittandes på den, kan det vara en för stor prop? Eller kan man sätta in min OS .61 motor i planet?

Lägger med en bild på motorn (den bästa jag hade) så man kan se lite hur den typ ser ut.

Tack på förhand
46860

Matsa
2014-08-04, 02:27
Är metanolen lika gammal som det var du flög med kärran sist?

Matsa...

raz3tec
2014-08-04, 08:37
Nej köpte nytt bränsle. Köpte även nya batterier och glödstift för att få en bra start.

LIP
2014-08-04, 09:00
!2,5x5 propeller förefaller mig vara stort till en .45:a

Har för mig att det var 10x6 som gällde till .40 motorer.
Steget till 12,5x5 verkar stort.

/Lasse

Michael
2014-08-04, 09:08
Hejsan alla!
... Ett problem jag har stött på är att motorn är väldigt seg på gaspådrag. Tar några sekunder innan den börjar varva upp. Har testat olika inställningar på nålen men får den inte riktigt att reagera så mycket snabbare.

Om motorn är "seg" vid gaspådrag är det vanligtvis ett tecken på att den får för lite bränsle i lågfarts- och mellanregistret. Du kan därför pröva att justera tomgångsnålen så att blandningen blir lite fetare. Ta inte för mycket åt gången, 1/4 varv borde ge en tydlig skillnad.

raz3tec
2014-08-04, 09:34
Har för mig att jag fick en bra respons en gång men då dog motorn i vertikalt läge.

Ålänning
2014-08-04, 10:45
Är månne motorn och dess förgasare lite igenkläggad så det inte kommer tillräckligt med bränsle fast du vrider och rattar?

raz3tec
2014-08-04, 11:04
Inte vad jag kan se. Tycker den ser bra ut.

Ålänning
2014-08-04, 11:43
Menade inne i, som tex kanaler i förgasaren som blivit smalare av beläggningar efter alla dessa åren. Har du bytt bränsle så kan det bli beläggningar av det. Bränslen har olika tillsatser.

raz3tec
2014-08-04, 18:34
Bytte propeller och provade den lite snabbt kunde dock inte varva upp den där jag bor men funderar på om det är känsligt om den tar lite tjuv luft då det inte kändes som det var tätt mellan pipan och motor?

freddan_6
2014-08-04, 18:38
Att det går långsamt att få varv beror på pipa-propellerkombinationen. Det tar tid att falla in i pipans varttal. Du kan prova en mindre proppeller med mer stigning. Jag kör 12x6 på ASP .46 utan pipa, det går bra, stor propeller men det fungerar. Men pipan får absolut inte läcka. Bilfirmor av typen mekonomen har avgastätningsmassa. Den fungerar utmärkt att täta avgasrör på modellflyg.

cykelbud
2014-08-04, 21:17
Har du kollat om trottellänkaget rör sig i takt med spakutslaget? Och inte långsammare? Det är kanske inte världen hitech-tips, men på min gamla trainer så var gaslänkaget så nedkladdat med gammal olja att det rörde sig väldigt trögt och långsamt.... Och då tog det någon sekund innan den varvade upp :)

raz3tec
2014-08-04, 21:52
Tycker det rör sig i samma takt som servot. Ska testa att täta extra på pipan och funkar det inte funderar jag på att testa att montera på min OS .61 om det funkar. Bara TP blir rätt så

Ålänning
2014-08-05, 08:36
Tror fortfarande på igenkläggad förgasare. Jag har rengjort många motorer som stått för länge och de har gått mycket bättre efteråt. I med After Run Oil. Räcker inte det, i med WD40 eller nåt. Räcker inte det, montera isär motorn och ta vara på gummiringen vid förgasaren, sen ner med allt (eller bara förgasaren) i metanolbad ett dygn, se till att det kommer in metanol i förgasarens alla skrymsel. Men har även vart med om att metanolbad inte hjälpt förgasaren, blivit tvungen att skruva isär helt och jopp, där fanns beläggningar kvar.

Annars, kolla att du har låg- och högvarvsskruv rätt inställda.

Har den kolvring.... kanske tröttnat.

raz3tec
2014-08-05, 11:52
Ska ta och skruva fram motorn och kolla förgasaren. Den är ju kanske lite sliten med då jag flög väldigt mycket med den. Har fundering på att kanske köpa en ny lika kärra med ny motor då planet är väldigt slitet med. Märkt att lagningar börjar gå sönder igen.

jaka
2014-08-05, 15:42
Hej!
12,5x5 är på tok för stor propeller för en Rossi .45:a ! Kör med 11x6 eller möjligen 10x7 istället.
RAM, Graupner G-Sonic och APC propellrar rekommenderas!
Moderna motorer som ASP. 46 (Kyosho .46) svingar lätt en 12x6 propeller om de körs på 10-15% nitro men inte en gammal Rossi .40-.45:a med minipipa (som är gjord för att varvas).

PatrikE
2014-08-05, 15:53
Kokning i maskindiskmedel har jag för mej jag sett tips på.
Funkar iaf perfekt på en gammal ingrodd termos.
Den blir som ny igen om man fyller den med maskindisk & kokhett vatten över natten.

Ålänning
2014-08-05, 17:02
Hur funkar de där baden med ultraljud?

PatrikE
2014-08-05, 17:07
Måste ändå ha ett lösningsmedel för kletet.
Ultraljudet "masserar" och kommer åt alla vrår som inte en borste når..
Vi använder för att tvätta Fräskroppar på jobbet med en alkalisk lösning.

jaka
2014-08-13, 22:16
Hej!
Inte behöver man någon speciell "manick" för att göra ren en förgasare!! En förgasare på våra modellmotorer består ju bara av ett förgasarhus, en trumma, en fullgasnål, och en tomgångsnål och av dessa behöver man bara ta bort fullvarvsnålen och blåsa rent och kolla att O-ringen är hel för att förgasaren ska fungera perfekt igen. Trumman lossar man och gör ren i aceton sen oljar man in allt med lite syntetolja (eller vad som helst i oljeväg). Aceton använder jag till all motorrengöring då det inte förstör O-ringar och dyligt.

Ålänning
2014-08-14, 11:16
Aceton, bra tips, sätter på inköpslistan. =)

raz3tec
2014-08-15, 16:48
Hej.
Tänkte jag hör mycket om tomgångsnål och "normalgångsnål" men finns bara 1 nål att ändra på min rossi. Eller finns det något mer att skruva på?

Thomas
2014-08-15, 19:58
Fullgasnålen brukar vara den med en lång arm, (vänster sida på förgasaren) och tomgångsnålen är troligen en spårskruv på höger sida, "insjunken" i trottelarmen.
Kan du ta ett par bilder på förgasaren så underlättar det betydligt!

jaka
2014-09-12, 15:22
Hej!
Jepp!
Tomgångsnålen sitter försjunken mitt emot fullvarvsnålen!
Sen är det viktigt att köra med 5%-10%nitro och helst lite ricinolja (ca 5%) i soppan då Rossin går bättre på sådan soppa.
Och som jag sagt tidigare 11x6 APC ,RAM eller Graupner G-Sonic. Inte den gamla grå Graupnersnurran med trubbiga spetsar.