handdator

Visa fullständig version : Gröngölingen SAMMANFATTAR



Nohabfsg
2014-08-04, 02:20
Jag som alla andra nybörjare vill ju upp i det blå snarast möjligt. Sedan om jag, som även andra troligtvis, redan är i det blå mentalt hör väl till saken när intresse och entusiasm börjar ta all tid och tankemöda. Ju mer man läser ju mer lär man sig - och förhoppningsvis förstår. Så först tack till alla på forumet som givit mig mycket information men också många nya fundringar. Så härligt med alla tips och kommentarer!!
Tråden Trash kit startad av Medeashusse, nu 44 sidor varav jag idag skrivit ut och läst 35 (en bunt på 4cm´s tjocklek), har verkligen varit intressant och också givit många leenden. I utskriftsversionen har jag ju dock inte sett bilder eller filmsnuttar. Som vid Medeashusse´s trådstart är jag också NOLL-kunnig. Tråden är mycket givande! Samtidigt skaper den många nya frågor.
Som ivrig gröngöling tror jag mig ändå förstått att börja med en billig RTF som t.ex FMS Easy Trainer (Hobby Equipment SEK 1.295:-) är en bra start kompletterat med Multiplex EasyStar 2 i en version där jag väljer radio etc. själv och som kan vara en bra bas för vidareutvecklingen av rc-flygandet. Det där med val av version är inte heller det enklaste med alla varianter (se bara alla olika artikelnummer!!!!). För utrustningen finns inte heller bara nödvändiga grunddelar utan även rekommendation om kompletteringar på rc-butikernas presentationssidor. Jag blir iaf helt confys!! Jag hoppas få er/Din hjälp när jag skall planera det inköpet.
Fråga 1 idag: Någon som har erfarenhet eller kunskap om FMS Easy trainer?
Fråga 2: Erfarenheter och ev. synpunkter på företaget Hobby Equipment?
Fråga 3: Annan leverantör av FMS Easy Trainer.
Inköpet av Multiplex Easy Star 2 återkommer jag till som sagt med förhoppning om hjälp till bra inköpsspec..
Att Bixlerplanen kan vara överreklamerade har jag, som gammal proffesionell inköpare (35 år i "yrket") nästen förstått tidigare, så det planet har försvunnit från min lista. HobbyKings Sky Easy Glider verkar ju inte att går få tag i även om planet ger den där "måste ha" känslan.
Min sammanfattning nu i sena natten blir att basplanet blir en Multiplex EasyStar men med ett billigt övningsplan först typ FMSen ovan om inga varningsrop hörs eller bättre alternativa billiga förslag kommer. Övriga plan som nämmts i Krash-tråden skall jag också studera som 3:e-plan.
Jag ser med intresse fram emot tips och synpunkter.
Först och sist än en gång - stort tack till forummedlemmarnas alla olika inlägg som ger mig så mycket!!!!!!
Björn

Matsa
2014-08-04, 03:25
Jag kan bara svara på fråga nr 2:
Vet ett flertal modellflygarvänner som har beställt från Hobby Equipment så även jag
och än så länge är vi nöjda med dem.

Matsa...

McRegor
2014-08-04, 06:15
Hej,
FMS Easy Trainer och Multiplex Easystar (liksom de olika Bixler-varianterna) är ju alla snarlika maskiner och baserade på just Easy Star som är "originalet" för många efterföljare. Så att köpa både FMS Easy Trainer och Easy Star känns för mig lite onödigt.
Är du fortfarande intresserad av en "original" Easy Star så slå en pingla till Autopartner i Torshälla och snacka med Pelle (som äger det företaget). Han är en mycket kompetent flygare så han kan nog guida dig rätt i Multiplex beställningsnummer-djungel så du hittar den kombination som passar dig. Sen är ju ett ännu viktigare val radioutrustningen och laddare men där vet jag inte riktigt vad du siktat in dig på. Tänk på att mottagare lätt blir en stor kostnadspost om man väljer "fel" radio-märke och likaså om du är intresserad att köpa BnF-maskiner så gäller det att köpa ett radiomärke som fungerar med dessa helt färdiga flygplan/helisar/multikoptrar och oftast är det Spektrum. Men har du inget behov av BnF så är ju friheten större när det gäller radioval.
FMS importeras väl av Minicars till Sverige så det torde vara många hobbyaffärer som kan leverera deras produkter till dig om intresset kvarstår.
Roger

Nohabfsg
2014-08-04, 09:44
Jag tänkte som så betr. Easy-Trainer att en RTF av bra, iaf hygglig kvalité, för SEK 1.295 - den har jag råd att krascha om jag misslyckas totalt i början. En Easy-Star färdigutrustad med bra radio ligger på lite över SEK 3.000:- och det skulle kännas minst sagt lite surt att krascha den innan mina händer förstått vad rc-flygningen innebär. En simulator från England är beställd men tar sina veckor att få hem. Att krascha tillhör ju hobbyn har jag ju lärt av Medeashusse men man kan ju försöka låta bli de stora med dyrare maskiner för att istället börja lära med billigare.
Betr. radio så har jag förstått att Spectrum är bra (även inom båt och bil) alternativt Futuba.
Jag skall kontakta Autopartner och be om hjälp för en spec.. Just detat att speca ett plan i BNF är ju lite av den stora startsvårigheten för köp till oss i buschen långt från bra rc-handel.
Björn

Tobbepostis
2014-08-04, 09:56
Hoppas du har möjlighet att gå med i en modellflygklubb för att få hjälp av proffsiga snubbar,för då sparar du många sköna tusenlappar
Tobbe

McRegor
2014-08-04, 10:44
Hej Björn,
Lite förklaringar på olika begrepp kanske är på sin plats...
BNF betyder Bind & Fly och innebär att kärran är komplett inkl mottagare men då måste man använda samma fabrikat på sändaren som på mottagaren - t ex Spektrum.
RTF brukar betyda att kärran är helt komplett inkl sändare och i förekommande fall även en drivack och laddare till den.
PNF innebär normalt att kärran är komplett med servon, motor och fartreglage monterade och att du själv får komplettera med mottagare, drivack, laddare till drivack och sändare.
ARF slutligen är en på det hela färdigbyggd kärra men utan all utrustning så där måste du själv köpa servon, motor, propeller, fartreglage, mottagare, drivack, laddare och sändare - och kanske lite annat också beroende på utförandet. Samt inte minst montera ihop allt vilket ibland är enkelt och ibland lite mera omfattande.
Sen finns det ju också klassiska byggsatser men då talar vi om ytterligare bygginsatser.

Beträffande Easystar så ser jag ett par alternativ:
* Easystar II RR med bortslös motor - http://www.autopartner.se/flygplan/multiplex/multiplex-easystar-ii-rr-med-borstlos-motor?externalsearch=1 - innehåller kärran, motor, fartreglage, fällbar propeller och servon. Du behöver en komplett radio (sändare/mottagare), drivack och laddare till drivacken. Jag tror att detta är en ARF i grunden så du får nog limma ihop kroppshalvorna och göra lite annat jobb men du slipper välja motor, fartreglage, servon och propeller.

* Easystar II RTF med radio - http://www.autopartner.se/flygplan/multiplex/multiplex-easystar-ii-rtf-med-radio?externalsearch=1 - komplett färdigbyggd kärra inkl en enkel Multiplex-radio (sändare + mottagare), ett 3S2000 LiPo-batteri och en laddare som du kan köra från dina vanliga 230 V-uttag hemma i köket..:)

För att strula till det ytterligare så har Multiplex också en annan trevlig nybörjarkärra av mera klassiskt stuk nämligen Funman. Även den finns i ett komplett-utförande inkl sändare m m -http://www.autopartner.se/startsida/multiplex-funman-rtf?externalsearch=1
Båda dessa kan kompletteras med skevroder i efterhand och enklast är ju att köpa ett par mindre servon (5--8 g) och sätta ett i vardera vingen och sen koppla till mottagaren via en Y-kabel eller båda servona direkt i mottagaren och mixa ihop kanalerna.
Hälsningar
Roger

Nohabfsg
2014-08-04, 12:12
Tack Roger för bra förklaringar. PNF tror jag är det som passar mig bäst. Lite frågor när jag väl sitter där med delarna på bordet lär säkert dyka upp. Jag är helidiot i det elektroniska träsket, lödning liksom i datorvärlden. Min son som jobbar inom databranschen har sagt med rätta "pappa, du är nog en sådan som inte skulle ha en dator egentligen", men vad gör man i dagens samhälle.
Jag har läst och delvis skrivit ut Din "skola" men fick strul med datorn som vanligt. Skall skriva ut alla avsnitt.
Varför jag gillar Easy-Trainern är för att den är funktionsmässigt lik Easy-Staren men till vettigt nybörjarpris att testa hobbien med.
Alla synpunkter och tips mottages alltid tacksamt.
Björn

jocke1963
2014-08-04, 14:21
Jag kan bara svara på fråga nr 2:
Vet ett flertal modellflygarvänner som har beställt från Hobby Equipment så även jag
och än så länge är vi nöjda med dem.

Matsa...

Dito.
Beställde en sånhärna:
http://www.hobbyequipment.se/radiostyrda-flygplan/tillverkare/axion-rc/cumulus-200-link-fly-24ghz.html
som visade sig ha 2 vänster-yttervingar, (vingen är 4-delad).

Mailade och fick snabbt svar att han skulle kontakta sin leverantör.
2 dar senare skickar Mattias en helt ny kärra och jag fick behålla den gamla.
Bra service!

FMS-Trainern ser ju (iaf på papperet) ut att vara en utmärkt nybörjarkärra, en typisk Easystar-klon...

dvogonen
2014-08-04, 14:32
I väntan på att få hem grejor kan du ju alltid träna lite på att löda. Du behöver inte bli världsbäst, men bör åtminstonde klara av att löda ihop två sladdar. Det kommer garanterat att behövas förr eller senare. Elflyg och lödkolvar hör ihop...

Så länge du håller dig till flygplan behöver du ingen dator. Förutom för att surfa efter information . Undvik multikoptrar. Där behöver du datorer till allt möjligt.

De flesta som tycker att det är svårt att löda har använt dåliga lödkolvar eller blyfritt lödtenn. Undvik det senare som pesten.

Med en hyfsad lödkolv och bra lödtenn klarar vem som helst av att lära sig löda på kort tid.

jocke1963
2014-08-04, 23:50
Så länge du håller dig till flygplan behöver du ingen dator. Förutom för att surfa efter information .


Kan å andra sidan vara bra med en dator att installera en rcflyg-simulator på.... :)

Medeashusse
2014-08-08, 21:20
Vad kul att Krasch-kit tråden kommer till användning och roar! 

Det största jobbet med tråden har de som svarat på mina frågor gjort. De har lagt ner mycket jobb och tålamod!

Appropå lödning, jag hittade härom dagen en fantastisk liten film om hur man löder i stort sett alla typer av kontakter!

Filmen är egentligen reklam för en lödjigg, men jag satt fascinerad och kollade hur man EGENTLIGEN ska gå tillväga för att löda alla dessa kontakter och kopplingar. Kan väl säga att filmens lödteknik skiljer sig en hel del ifrån min egenlärda teknik.

Det ser så fxxxannat enkelt ut när någon som kan det gör det. Lite som att se någon som kan flyga modellflyg flyga..


http://youtu.be/PpIHmzXcH_E

McRegor
2014-08-08, 22:27
...fast jag sätter förstås alltid ihop en hona och en hane innan jag skall löda nån av dom för att undvika att kontaktstiften kantrar i plasten när dom blir uppvärmda. Fast det kanske visades längre fram i filmen...
Roger

Medeashusse
2014-08-08, 22:28
Tror inte att de gör det, men då fick jag lära mig en sak till! [emoji4]
Har varit utsatt för exakt det..

Thomas
2014-08-08, 22:37
WOW!!
En sån skulle passa fint på mitt byggbord... men den är ju inte precis billig!
http://www.ebay.co.uk/itm/Etronix-Connector-Soldering-Jig-Board-w-Helper-ET0613-/371111573548?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item5667f9382c

Medeashusse
2014-08-08, 22:43
Thomas, tror att den är något billigare hos rcflight.se!?
Finns två versioner, med eller utan lyftkran..

http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=sok&soktext=jigg

simonarvestrand
2014-08-08, 23:00
Denna verkar trevlig http://www.fast-lad.co.uk/store/jigsup-soldering_connectors_with_helping_hands_jigsupv2-p-9527.html

bem
2014-08-08, 23:35
Hej,

Jag har använt en sån där orange löd-jigg i några år nu och fattar inte hur jag klarade mig utan en sån förr. Dyr, visst, men bra.
/Bo

Michael
2014-08-08, 23:39
Vad hände med gör-det-själv-trenden?
Med lite fantasi, en träbit och diverse delar ur skräplådan gör man hur enkelt som helst en lödjigg.

Thomas
2014-08-08, 23:40
'Händige Harry' kanske skulle kunna fixa till nåt liknande i hårdträ??

(*Snål Smålänning!*)