handdator

Visa fullständig version : Knife edge med Multiplex Funman?



mikaelbe
2014-08-04, 20:11
Har försökt mig på knife edge med min Multiplex Funman men det går inte så bra. Den tappar gärna höjd trots fullt utslag på sidrodret. Har flyttat länkaget i roderhornet ett snäpp så att det det skall bli större utslag, men det har inte hjälpt. Har sett på Youtube att man lyckas med denna manöver, men man kanske har moddat upp standardskicket en del? Provade Minimag, som ju är i stort sett samma som Funman, i Phoenix, och där gick det inte heller.

freddan_6
2014-08-04, 20:29
Du kanske måste gasa mer? Har du provat mycket gas, den hänger lite i propellern och det kan hjälpa att hålla höjd. Jag har ingen funman men har sett en flyga knivegg.

mikaelbe
2014-08-04, 20:35
Bra tips. Jag har nog inte haft tillräckligt med gaspådrag har jag en känsla av.

rc9
2014-08-04, 23:03
En fråga? Ha du "kollat" Tp? Inte enl manual utan hur den flyger. Vet inte om den påminner om tex fun-cub för den klarar knivegg utan problem nästan i gångfart. (Ok, lite rask gång) :)

McRegor
2014-08-05, 06:24
Det finns nog kärror som är mera lämpliga att flyga konstflygning med än just Funman så är du intresserad av att flyga lite mera avancerat är nog det bästa rådet att skaffa en kärra konstruerad för den typen av flygning. Visst - allt går men det är så mycket roligare med rätt redskap. Funman är trots allt en nybörjarkärra.
Roger

henke2
2014-08-05, 09:24
Har försökt mig på knife edge med min Multiplex Funman men det går inte så bra. Den tappar gärna höjd trots fullt utslag på sidrodret. Har flyttat länkaget i roderhornet ett snäpp så att det det skall bli större utslag, men det har inte hjälpt. Har sett på Youtube att man lyckas med denna manöver, men man kanske har moddat upp standardskicket en del? Provade Minimag, som ju är i stort sett samma som Funman, i Phoenix, och där gick det inte heller.

Träna mera är nog det enda raka men tråkiga svaret. Att flyga acancerat är lite som Golf eller skidåkning, ser ju väldigt enkelt ut på pappret men kräver mycket träning för det ska fungera.

Flygplan som inte bär i knivegg rollar man över en smula åt ryggläge och fuskar lite så att säga.

Kolla här vid 2:35 så ser du vad jag menar, går dock inte över i ryggläge utan åt andra hållet, men det ser inte lika snyggt ut. Man ger mera lyft genom att vinkla tillbaka kärran mer eller mindre och inte primärt med sidrodret. Normalt sett går man över i mer eller mindre ryggläge dock.

Vid 2:50 ser du samma exempel en gång till, vrider tillbaka för att få mera lyft.

Vid 3:25 så har jag efter mina två provrepor känt in det kyttiga vädret med sidvinden och sätter en knivegg längs med banan precis där jag vill ha den. Du hade aldrig någonsin sett att jag ligger över i ryggläge för att kontrollera höjden om jag inte sagt det. :)


http://www.youtube.com/watch?v=dRBrgJAUXjU&list=UUXbd6D3PhZhqageOYtpOzOg

mikaelbe
2014-08-08, 14:09
Häftigt fluget! Har en känsla av att jag har en bit kvar till såna manövrar :).

Tp på min Funman känns rätt, den är inte nån vindflöjel i alla fall, utan svänger villigt. Modellen är väl inte helt optimal för knivegg antar jag, men den är rätt kul att flyga. Funkar bra med snabba rollar, inverterat mm. Jag har en Techone Piaget som jag sällan flyger. Är ofta för blåsigt, men den borde väl gå att få t ex knivegg på? Eller kanske jag lyckas till sist med Funman. Är helt inriktad på att lära mig knivegg :)

freddan_6
2014-08-08, 15:51
Techone Piaget är alldelse utmärkt att träna knivegg på. Det är ett lite äldre inomhusplan som de flesta har bytt ut då skevroderinstallationen är minst sagt tveksam. Det går bättre om man byter ut till två skevroderservo eller flyttar servot eller har servoarmarna riktade snett framåt. Utan modifiering flyger den väldigt orent. Jag har dock mitt kvar. Det fungerar utmärkt utomhus med 3S 460mAh LiPo. Fast det får gärna vara stilla.

Mera användbart för knivegg (upp till cirka 6-7m/s är) är Techone Tempo 3D. De flesta andra har valt RcFactory Flash 1 m så den är kanske ännu bättre. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1813. Lagom till både tempo 3D och Flash är 1000mAh - 1300mAh 3S.

mikaelbe
2014-09-15, 19:05
Idag blev det lite flygning med Funman. Fick till kniveggen nu. Det var ju bara att gasa på lite mer. Har köpt några mindre ackar också, 3S, 800 mAh och satt lite längre bak, skall ha dem till Piageten oxå samt min upcoming Guppy2. Hade kanske funkat med 1800 mAh ackarna också eventuellt, men det skiljer nästan 100 gr.

multipass
2014-09-15, 20:07
Hej kul att du testar att kniva med en Funman. Skulle gärna prova på ifall jag haft en.

https://www.youtube.com/watch?v=yDr9g0d73u8

Killen i filmen gör hyfsade försök vid 1;20 in och det är uppenbart lättare att göra knivegg från höger. Motorns vridmoment får planet i läge.

Matsa
2014-09-15, 20:24
Funmannen skulle behövt lite större sidroder för kniveggning.

Matsa...

henke2
2014-09-15, 20:39
Testa även att rolla in i knivegg på höjd, dra BARA sidroder och notera hur flygplanet beter sig. Riktigt bra flygplan drar bara minimalt åt något håll, vanligtvid behöver man hålla emot med både skevroder och höjdroder. När du noterat var den drar så landar du och lägger fria mixar som med ridroder kompenserar åt motsatt håll. Efter många repor får du en modell som enbart med sidroderinput ligger kvar i knivegg. Ofta behöver man inte slå av denna mix utan modellen flyger renare med den inkopplad hela tiden. Att trimma sin modell väl både makaniskt och i sändaren är något man gör på tok för lite över lag.

dahlberg
2014-09-17, 09:56
Riktigt kul att du flyger avancerat med en Funman!
Lekte en hel del med en förra sommaren med standard setup.


Jag har ett tips du kan prova.
Ett högvingat plan blir lätt botten tungt (specielt el) så montera accen så högt upp du kan. Då rollar planet bättre och du behöver inte hålla emot lika mycket med skeven när du flyger knivägg.


Funman klarar även av att hovra och vinglider riktigt bra!