handdator

Visa fullständig version : Går ej att "arma" quad



Hawkloon
2014-08-05, 13:09
Har problem med att "arma" min nybyggda quad.
Trimmen är satt till 0 och trots detta så får jag inte igång den.
Fartreglagen Afro Esc lyser alla grönt och piper ca var femte sekund då jag kopplar in den separata displayen.
Jag kör den som förprogrammerar x quad och självklart har jag signal i mottagaren från radion.

simonarvestrand
2014-08-05, 14:00
Vad är det för styrkort?

Hawkloon
2014-08-05, 15:04
Hej Simon, osäker på vad du menar med styrkort då det inte sitter något sådant på.
Ska inte behövas med KK2 och integrerat pcb platta på q450?

FinnbyFraggel
2014-08-05, 15:29
Det är KK2 som är styrkortet....
Och vad säger "receiver test" om alla kanaler?
Går allt åt rätt håll, har du ildle och full på kanal 3?
/ Jonas

Hawkloon
2014-08-05, 15:39
Det är KK2 som är styrkortet....
Och vad säger "receiver test" om alla kanaler?
Går allt åt rätt håll, har du ildle och full på kanal 3?
/ Jonas


Japp, på reciever testes är gasen som idle och jag får rätt utslag i displayen när jag rör spakarna åt vänster höger. Samtliga är på noll när jag startar upp quadden..

FinnbyFraggel
2014-08-05, 15:49
Och vad säger displayen då den står i Safe och du gör sidoroder höger?
/ Jonas

Hawkloon
2014-08-05, 16:50
Och vad säger displayen då den står i Safe och du gör sidoroder höger?
/ Jonas


Absolut ingenting. Men i recivertest säger den -99 right

Ålänning
2014-08-05, 16:56
Kört ESC-kalibrering?

Hawkloon
2014-08-05, 17:16
Kört ESC-kalibrering?

Jajjemänsan

simonarvestrand
2014-08-05, 20:54
har du ställt in att den ska arma på spak inte på brytare? har för mig det finns en sådan inställning.

Hawkloon
2014-08-05, 21:24
har du ställt in att den ska arma på spak inte på brytare? har för mig det finns en sådan inställning.

Kan det måntro ha att göra med att "acc calibration fail Z - not ok" ?

edit: nej det hade det inte. Har det någon betydelse hur kablarna sitter från esc till motorer?

FinnbyFraggel
2014-08-05, 21:52
Det låter högst sannolikt....
Gör en "Factory reset" och prova med en ny Acc cal. och se om den godkänner den.
Om det fortfarande inte fungerar skulle jag prova att lägga in firmware på nytt i kortet.

/Jonas

High Five
2014-08-06, 08:50
Jag hade ett snarlikt problem på en annan flight controller (Naze 32) och det löste sig efter att jag resettat kortet och laddat in firmware på nytt och gjort om mina inställningar.

Hawkloon
2014-08-06, 11:09
Jag hade ett snarlikt problem på en annan flight controller (Naze 32) och det löste sig efter att jag resettat kortet och laddat in firmware på nytt och gjort om mina inställningar.


Jag tror att det har med kalibreringen av escarna att göra, idag har jag för första gången fått igång motorerna.
Men bara under tiden jag gör kalibreringen och när jag håller in knapp 1 och 4 och sätter in M1 så står det "throttle pass trough" och då går motorerna. Men när jag släpper upp knapparna så stannar dom och displayen visar "safe" ??

Hawkloon
2014-08-06, 11:10
har du ställt in att den ska arma på spak inte på brytare? har för mig det finns en sådan inställning.
Nej tror inte att det går att ställa in..

simonarvestrand
2014-08-06, 12:01
har alldeles för mig det. MEN jag tror inte du kan armera om du inte gjort en korrekt acccalib. har du ställt den på en plan yta och gjort en accelkalibrering ?

FinnbyFraggel
2014-08-06, 12:42
Jag tror att det har med kalibreringen av escarna att göra, idag har jag för första gången fått igång motorerna.
Men bara under tiden jag gör kalibreringen och när jag håller in knapp 1 och 4 och sätter in M1 så står det "throttle pass trough" och då går motorerna. Men när jag släpper upp knapparna så stannar dom och displayen visar "safe" ??

Om motorerna startar när du ska kalibrera gör du fel.

1, samtliga motorer inkopplade och propellrar borttagna.
2, starta sändaren och sätt trottel på max
3, tryck ner knapp 1 och 4 på KK2 och håll kvar.
4, anslut batteriet till multirotorn (fortfarande med knapp 1 och 4 nere)
5, vänta till fartreglagen indikerat kalibrering max
6, dra ner trottel på min på sändaren
7, vänta till fartreglagen indikerar kalibrering min
8, släpp knapp 1 och 4
9, koppla ur batteriet och koppla in det igen.

Men du ska fortfarande kunna armera även om inte fartreglagen är kalibrerade.
Hur gick Acc cal, får du fortfarande Not OK på Z?

/Jonas

simonarvestrand
2014-08-06, 12:48
Kortet har ingen aning om vad escarna gör så felet ligger inte där du kan kalibrera dina escar hur många ggr du vill kk2an vet iallafall inte vad som händer i escen. dock låter det som du måste få till en esc kalibrering för just nu har den nog ingen aning om min och max trottel.

Acckalibrering är den kalibrering som får kk2 kortet att veta vad som är rakt så den har något att reglera mot den måste alltid vara ok annars funkar inget.

Hawkloon
2014-08-06, 15:10
Om motorerna startar när du ska kalibrera gör du fel.

1, samtliga motorer inkopplade och propellrar borttagna.
2, starta sändaren och sätt trottel på max
3, tryck ner knapp 1 och 4 på KK2 och håll kvar.
4, anslut batteriet till multirotorn (fortfarande med knapp 1 och 4 nere)
5, vänta till fartreglagen indikerat kalibrering max
6, dra ner trottel på min på sändaren
7, vänta till fartreglagen indikerar kalibrering min
8, släpp knapp 1 och 4
9, koppla ur batteriet och koppla in det igen.

Men du ska fortfarande kunna armera även om inte fartreglagen är kalibrerade.
Hur gick Acc cal, får du fortfarande Not OK på Z?

/Jonas

Just precis så där har jag gjort, och not ok z berodde på att man ska ha kk:n upp och ner, det löste det men tyvärr samma fel med att inte kunna arma..

Hawkloon
2014-08-06, 15:12
Kortet har ingen aning om vad escarna gör så felet ligger inte där du kan kalibrera dina escar hur många ggr du vill kk2an vet iallafall inte vad som händer i escen. dock låter det som du måste få till en esc kalibrering för just nu har den nog ingen aning om min och max trottel.

Acckalibrering är den kalibrering som får kk2 kortet att veta vad som är rakt så den har något att reglera mot den måste alltid vara ok annars funkar inget.


Du menar acc kalibreringen på kortet, det har jag gjort och allt är ok men fortfarande safe..

jag får ingen respons på motorerna men allt ser bra ut i reciever test

FinnbyFraggel
2014-08-06, 15:48
Just precis så där har jag gjort, och not ok z berodde på att man ska ha kk:n upp och ner, det löste det men tyvärr samma fel med att inte kunna arma..

Vad säger du???
Upp och ner????
När du gör kalibreringen i menyn i KK2 ska den stå helt plant på samma sätt som den gör då den flyger.
Jag har tre KK2.0 och samtliga flyger utan problem och är alla kalibrerade med maskinen ståendes plant på landningsstället.
Just det förfarandet ska vara exakt samma på KK2.1 som du har.
Sen vet jag inte om det finns någon spärr i mjukvaran som säger att du inte får armera om den är upp och ner (KK2.0 FW 1.6 har inte den spärren) eftersom om du kalibrerar den upp och ner så tror den att den är upp och ner när du väl ställer den
på rätt sätt igen efter kalibreringen.

Det jag funderar lite på är det du skriver i något av dom första inläggen att den piper var 5 sekund, är det motorerna eller summern som piper?
På KK2.0 piper den med summern när det är armerad och med motorerna när man är inne i någon meny.

Jag skulle förslå att du läser in FW på nytt i koret då något uppenbarligen inte verkar st helt rätt till.....
Har du någon USBASP för att läsa in ny FW?
Var i det avlånga håller du till, det låter som att du skulle behöva lite hjälp på plats för att få igång din quad...

/Jonas

Ålänning
2014-08-06, 17:20
I menyn kan man välja om man vill ARMa via spak eller via brytare. Verkade som att du inte hade kollat in det för att det inte fanns. ?! Har du det på spak så är det bra, har du det på brytare och vill ha det så, så måste du även ha ställt in vilken spak du ska göra det på. Använd spak, det är bättre enligt mig, strömbrytare kommer man åt i misstag.

Hawkloon
2014-08-06, 19:32
Du menar acc kalibreringen på kortet, det har jag gjort och allt är ok men fortfarande safe..

jag får ingen respons på motorerna men allt ser bra ut i reciever test

Problem solved nytt modellminne och ny firmware, tack för alla svar iaf!

happy flying!

Hawkloon
2014-08-06, 22:11
Vad säger du???
Upp och ner????
När du gör kalibreringen i menyn i KK2 ska den stå helt plant på samma sätt som den gör då den flyger.
Jag har tre KK2.0 och samtliga flyger utan problem och är alla kalibrerade med maskinen ståendes plant på landningsstället.
Just det förfarandet ska vara exakt samma på KK2.1 som du har.
Sen vet jag inte om det finns någon spärr i mjukvaran som säger att du inte får armera om den är upp och ner (KK2.0 FW 1.6 har inte den spärren) eftersom om du kalibrerar den upp och ner så tror den att den är upp och ner när du väl ställer den
på rätt sätt igen efter kalibreringen.

Det jag funderar lite på är det du skriver i något av dom första inläggen att den piper var 5 sekund, är det motorerna eller summern som piper?
På KK2.0 piper den med summern när det är armerad och med motorerna när man är inne i någon meny.

Jag skulle förslå att du läser in FW på nytt i koret då något uppenbarligen inte verkar st helt rätt till.....
Har du någon USBASP för att läsa in ny FW?
Var i det avlånga håller du till, det låter som att du skulle behöva lite hjälp på plats för att få igång din quad...

/Jonas

tjena Jonas, felet var ett modellminne eller rättare sagt Spektrums model recognition som jag som gammal futaba användare inte kände till. Nya grejer kan ställa till det ibland :)
Bindade om och la till ny firmware, en bekant hade dongeln som jag snarast ska införskaffa.

På semester uppe i norr just nu men sticker gärna ut och flyger fpv ihop när jag är nere i kungliga huvudstaden igen!

Hawkloon
2014-08-06, 22:12
I menyn kan man välja om man vill ARMa via spak eller via brytare. Verkade som att du inte hade kollat in det för att det inte fanns. ?! Har du det på spak så är det bra, har du det på brytare och vill ha det så, så måste du även ha ställt in vilken spak du ska göra det på. Använd spak, det är bättre enligt mig, strömbrytare kommer man åt i misstag.


Noted, tackar!

Hawkloon
2014-08-06, 22:14
Vad säger du???
Upp och ner????
När du gör kalibreringen i menyn i KK2 ska den stå helt plant på samma sätt som den gör då den flyger.
Jag har tre KK2.0 och samtliga flyger utan problem och är alla kalibrerade med maskinen ståendes plant på landningsstället.
Just det förfarandet ska vara exakt samma på KK2.1 som du har.
Sen vet jag inte om det finns någon spärr i mjukvaran som säger att du inte får armera om den är upp och ner (KK2.0 FW 1.6 har inte den spärren) eftersom om du kalibrerar den upp och ner så tror den att den är upp och ner när du väl ställer den
på rätt sätt igen efter kalibreringen.

Det jag funderar lite på är det du skriver i något av dom första inläggen att den piper var 5 sekund, är det motorerna eller summern som piper?
På KK2.0 piper den med summern när det är armerad och med motorerna när man är inne i någon meny.

Jag skulle förslå att du läser in FW på nytt i koret då något uppenbarligen inte verkar st helt rätt till.....
Har du någon USBASP för att läsa in ny FW?
Var i det avlånga håller du till, det låter som att du skulle behöva lite hjälp på plats för att få igång din quad...

/Jonas

japp jag menar att man lätt tror att kk ska ha dekalen uppåt det är ju det mest logiska om man bara tittar på designen.

Ålänning
2014-08-06, 23:12
Rättar min text som hade lite fel, ska vara så här:

I menyn kan man välja om man vill ARMa via spak eller via brytare. Verkade som att du inte hade kollat in det för att det inte fanns. ?! Har du det på spak så är det bra, har du det på brytare och vill ha det så, så måste du även ha ställt in vilken BRYTARE du ska göra det på. Använd spak, det är bättre enligt mig, strömbrytare kommer man åt i misstag.

Hayvosh
2014-08-13, 09:28
Så du gömmer dig här också Martin ;)
Allt som krävdes var lite svordommar och lite svett i flygklubbens lokal så gick det att lösa, såg att modellminnet han använde hade några gamla settings kvar för då vi drog upp gasen så gav den även utslag på roder och skev (?) av någon anledning.

Så nytt modellminne och litet fulhack för att binda om mottagaren så var problemet löst!