handdator

Visa fullständig version : Ny på RC-bil och bygga om Maverick Monster-Truck.



Nohabfsg
2014-08-06, 13:54
För att få upp intresset för RC hos sonen och förbereda även för andra rc-intressen som flyg så ville jag börja på marken för att få in känslan för rc-styrning. Jag köpte då en bil på Teknik-Magasinet - en 1:10 skala 4WD RC Electricbil med borstad motor och rattradio FlySky FS-GT2 och NiMH-acc.. Den såldes nu i sommar på kampanj för SEK 995:-. En mycket bra konstruktion för det priset.
Jag blev ju givetvis själv sugen på en bil för att köra och tävla med sonen. Så jag kollade lite och köpte en HPI Maverick Strada MT EVO S med borstlös motor och också en laddare SkyRC e6650. Sändaren är en hygglig variant som tydligtvis finns i många skepnader av rattstyrda sändare av avd jag sett på bilder.
För lågfartskörning är Maverickbilen alldeles för snabb och låter som ett tröskverk i startmomenten, vilket enligt en kunnig rc-bilkamrat säger beror på att motorn är sensorlös.
För mig och min son är inte farten det viktiga utan att teknikköra/ rallykörning på gräs/ asfalt ich smått kuperat. Alltså är inte behovet farten. Om farten blir max 25-30km är fullt tillräckligt. Nuvarande fartprestanda vill jag alltså inte ha eller behöver.
Att växla ner finns bara hos Maverick för bilen som option att gå från befintligt 15-kugg till 13-kugg. Det ändrar ju inte bilen nämnvärt. Det innebär ju inte heller att jag får en sensorförsedd motor.
Min Maverick skulle jag alltså vilja modifiera till bil med ev. borstad motor men iallafall med sensor. Frågan blir då vad skall jag köpa för motor? Vad behöver jag byta mer som t.ex. ESC:n?
Jag tar tacksamt emot förslag och idéer.
Björn

finnen
2014-08-06, 16:41
Inga tips om motor, men kolla upp vad det är för fysisk storlek på motorn och kolla på hobbyking, det var så vi gjorde med kompisens bil. Och ja, du behöver en ny esc för att köra med sensor. Något annat borde du inte behöva byta.

Nohabfsg
2014-08-06, 16:56
Tack för svar. Befintlig motor är på KV 3200. Jag har även funderat på om en s.k. borstad motor med eller utan sensor är det enklaste. Synpunkter?
Björn

finnen
2014-08-06, 18:37
kV säger inget om storleken, eller kraft för den delen. Du bör väl dock skaffa en motor som har liknande kV. Jag menade att du ska mäta storleken på själva burken. Det borde ge en motor som har ungefär samma kraft, som dessutom passar i bilen rent fysiskt.

Du lär nog få svårt att hitta en borstad motor överhuvudtaget =) Sensor behövs inte på en borstad motor, de är likströmsmotorer som helt enkelt ökar hastighet beroende på inmatad spänning. Borstlösa motorer är 3-fas, där fartreglaget måste ändra frekvensen beroende på vilket varvtal motorn ska ha. På låga varvtal måste den veta i vilken position motorn är för att fungera optimalt, det är därför bilar har sensor. Flygetygmotorer går däremot nästan aldrig på så låga varvtal, i alla fall inte med last, så där har vi inte det problemet

McRegor
2014-08-06, 20:18
Borstad motor är väl den enklaste lösningen om du inte behöver de prestanda som borstlösa kan ge dig. Men då måste du också byta reglaget och vill du kunna backa så måste reglaget ha en backfunktion. Det sitter väl en motor i s k 540-storlek i bilen idag och jag såg nån uppgift om att den hade 1/8" axel (3,17 mm). Får bara motorn plats rent fysiskt så borde det vara en enkel operation.
Ring t ex Rynos Hobby i Enköping (=Minicars) och kolla med dom om du är osäker - eller Habo Hobby som tycks ha ett stort sortiment av HPI-bilar.
Roger

GREVEN
2014-08-09, 18:27
Ta reda på pitch på drevet om det är P32 P48
båda finns det mängder av drev o välja på sen om Spurr drevet det stora går byta till större..

Sen kan ett bra ack hjälpa en del tex byta till Lipo som kan ge mer ström..

Nohabfsg
2014-08-20, 21:11
Tidigare hade jag lärt att bilen inte har motor med sensor s.k. sensorlös vilket kan ge en del problem. RTR varianten av Maverick-bilar har sensorlös motor enligt leverantören.
Jag konstaterade vid en körning att nu går bilen inte alls. Den bara står och hackar.
Jag tog den till klubben och min duktiga rc-kamrat konstaterade att mottagaren hade tappat minnet. Den blev "rebinded". Av det lärde jag följande:
Jag vill i all välmening rapportera om kvällens testresultatför den hos Er inköpta Maverick-bilen.
I manualenstår det ”you may need to setup your transmitter to ´bind´with the receiver ifyou change to a new receiver or for any reason lose signal”. Det innebäratt “du kanske behöver” etc. “till en ny” eller “till en annan”receiver.
Jag hade av denna riktiga språkliga tolkning inte ansett bindning nödvändig eftersom bilen fungerade till en början utan en nybindning.
Jag har först senare lärt mig bindningens vikt efterdiskussion med Dig per e-mail liksom läsning om rc. Man bör alltid starta en nyrc-modell med en bindning, vilket inte står i manualen eller jag hade kunskapom.
Idag konstaterades att mottagaren hade tappat minnet och min kunnige kamrat inom rc-bil kunde binda om bilen så att den nu fungerar klanderfritt.
En bra konsument/ kund (läs undertecknad) undersöker om möjligt om han kan lösa problemet utan att direkt reklamera, vilket hade varit det naturliga hos en inom rc okunnig kund (läs undertecknad).
Av detta skulle jag vilja rekommendera att kunder upplyses om att ”binda” varje ny rc-produkt före uppstart, vilket alltså inte manualen tydligt anger som jag rapporterade till leverantören.:
Jag hade själv ingen aning om vad bindning var eller vilkenfunktion/ betydelse detta hade före jag ställde en fråga till Dig."
Eventuella synpunkter ?
Björn