handdator

Visa fullständig version : Korrekt props på quad och vinge



Landin81
2014-08-09, 08:10
Hey. Hoppas alla har en underbar sommar med massa flyg i luften!
Det är två frågor jag skulle behöva lite hjälp med vad det gäller props.

1. Jag skulle behöva lite hjälp med min hj450 quad.
Jag tycker att ett 3s 5500mah batteri borde räcka till lite längre flygtid än 8 minuter.

Hela setupen väger 1672 gram med batteri och gopro monterat.
För närvarande så är samtliga ESC´s inte varma alls men efter att ha flugit några minuter är mina motorer ganska varma.
Kör fn. mystery 1000kv motorer med 10x4.7 carbon props.

Bör jag gå ner i storlek för att få mindre amp-draw? antar att det inte är så stor skillnad mellan 4.5 och 4.7, men är det värt det? Kanske en 9x4.5?

2. Min Phantom fx-61 var lite seg och läste på många sidor att en motorupgrade var att rekommendera så jag följde den och köpte mig en 1250kv motor på 780w och en 60A Esc. ENORM skillnad, jag kör fortfarande på samma prop som jag gjorde till originalmotorn (9x6). nu klättrar den rejält och jag får ligga på runt 10% i gas för att få den härliga hastigheten runt 40km/t. På max throttle var jag uppe i 147km/t och enl OSD drog den 50A. Aktiverar jag RTH så ligger amp-draw på 2-5A och farten är ställd till 45km/t. jag vill självklart ha bra med drag i motorn då det kan bli jobbigt i motvind, den har ibland nästan stått still i luften tidigare när det blåst lite (originalmotorn)

Så, vilken prop rekommenderar ni till denna för att få ner förbrukningen och kunna ligga på 30% throttle vid crusing speed? Throttlen är väldigt känslig nu, vill ju självklart ha så låg förbrukning som möjligt men ändå kunna dra på om det behövs. Farten är självklart viktig, men några 147km/t behöver jag absolut inte.

Thelonnquist
2014-08-09, 08:30
1. är det aktiv flygning eller hovring? om det är 8 min aktivt är det inte så dåligt. Jag hade ett liknande problem, typ 7 min hovring på liknade setup, med gamla slutkörda 20c ackar, jag tvångslandade på typ 3.85v. Om du har ett dåligt batteri kan det vara problemet.

2. kanske prova apc 9x4,5, 8x6 eller om du verkligen vill dämpa kraften, 8x4. Att gå ner i diameter ger större skillnad än att sänka stigningen.

Landin81
2014-08-09, 09:20
Det är blandad flygning. När jag gick över till kolfiberprops ökade jag även stigning från 4.5 till 4.7 och innan kunde jag utan problem flyga 15 minuter blandad flygning. Känns ändå inte som det bara är props som är problemet, men tycker att motorerna blir lite väl varma.
Vet inte om det kan vara en blandning mellan större stigning och sämre batterier, men batterierna har jag inte använt överdrivet mycket och de laddas ur när jag inte använder dem och jag gör aldrig slut på dem helt, landar alltid runt 10.8v och då får jag i ca 4500mah laddat.

hovra har jag inte gjort på länge, kanske borde testa, förr låg jag på runt 19minuter i ren hovring, dock även det med 4.5 props.


Tack! Får beställa hem en av varje och testa helt enkelt, beror väl lite på vikten här oxå.

Men hur enormt stor skillnad är det mellan 4.5 och 4.7?

simonarvestrand
2014-08-09, 09:22
Testa apc mrp proppar med ganska hög säkerhet kommer du gå ner i förbrukning

Landin81
2014-08-09, 09:35
Vad är det för skillnad på mrp och sfp? De jag har hemma är sfp.
Vilken storlek på mrp i sådana fall?

Thelonnquist
2014-08-09, 09:49
Apc mr > billiga kolfiber anyday
Testa 10x4.5

Landin81
2014-08-09, 10:00
Tack! Beställer ett par 10x4.5 och 9x4.5 så får jag testa o se om motorerna gillar dem bättre.
Tycker det borde finnas currentsensor till iOSD mini för det priset det kostar =)

simonarvestrand
2014-08-09, 10:18
Vad är det för skillnad på mrp och sfp? De jag har hemma är sfp.
Vilken storlek på mrp i sådana fall?

sfp är slowflyer proppar, ganska mjuka men fortfarande bra proppar.
Mrp är deras nya multirotorproppar dom är hårda och riktigt bra enligt mig. liknar en vanlig elpropp

Landin81
2014-08-10, 02:22
Vad blir det för skillnad mellan propparna då i ren luftförflyttning?
Problemet med att ha en vinge utan landningsställ är ju att med hårda props blir det ju lite skillnad när man landar. mjuka props viker ju undan lättare.