handdator

Visa fullständig version : Walkera, X350 Pro FPV 2 vs DJI Phantom 2 Vision



Pelleflygare
2014-08-09, 22:59
Någon som erfarenhet av Walkera X350 Pro FPV vs DJI Phantom 2 Vision. Kvalitet, hanterbarhet etc. Ska ersätta min Phantom 1.1 med något vassare.

Fabhellmyrs
2014-08-10, 10:51
Hej! Jag har en qr x350 pro och kan bara säga att jag tycker att det är rena skräpet, har haft flera flyaways den är svårflugen och min har fastnat i IOC som inte går att få ur. Skulle jag vara du så skulle jag satsa på en phantom 2 vision+ då får du stabiliserade videor!

kort sagt satsa inte på en walkera fast dem är rätt så billiga!

jpson67
2014-08-10, 10:55
Valde en Phantom efter en massa undersökning via youtube där 9 av 10 väljer Phantom pga den är mer pålitlig.

Pelleflygare
2014-08-10, 14:51
Så den gamla sanningen står sig - "you get what you pay for" !!

LeoR
2014-08-10, 19:05
En Vanligt phantom 2 med Zenmuse H2-3D och en Hero3 Black edition är ruggigt bra. Silkeslen bild och urbra kvalite. Det enda som är dåligt med just en sån är att gimbalen går fri endast med någon centimeter vilket betyder att den kan lagga lite om du lyfter från gräs eller att den får stå där länge (du kan riskerar att bränna en motor i gimbalen). Dessutom betyder det att hårda smällar oftast tar på gimbalen.

Tycker personligen inte om vision då du för den extra slanten kan få en vanlig phantom med överstående setup och dessutom har en schyst kamera du kan ha till annat, inte bara flygning.

Michael
2014-08-10, 21:51
Så den gamla sanningen står sig - "you get what you pay for" !!
I motsats till Fabhellmyrs så har jag inte haft några problem med min X350 Pro, tvärtom har den fungerat utmärkt. GPS-stabiliseringen fungerar bra och jag har ett antal gånger använt RTL-funktionen som automatiskt flyger hem och landar X350 Pro. Det som återstår för min del är att pröva waypointnavigering.

Svårflugen är ett relativt begrepp och jag har inga andra multikoptrar att jämföra med. Jämfört med mina flygplan och helikoptrar är dock X350 Pro löjligt enkel att "flyga".

Nackdel: Har man behov av en pedagogisk bruksanvisning ska man välja en annan multikopter än X350 Pro.

Fabhellmyrs
2014-08-11, 08:58
Jo jag håller med att qr x350 pro är lättflugen när den fungerar, men gps hold eller return home fungerar inte för mig. Det är även svårt att flyga den när IOC är i.. Och inte får att få ur fast man gör som i manualen!

neu
2014-08-11, 12:06
Låter mer som att det är piloten som behöver träna.

Fabhellmyrs
2014-08-11, 14:56
Låter mer som att det är piloten som behöver träna.

det är väll inte mitt fel att den bara flyger iväg utan förvarning? Och att IOC inte går att få ur fast jag gör som i manualen?

Michael
2014-08-11, 22:20
Kan det vara så att sändarens inställningar av misstag har ändrats så att vippströmbrytaren som ska koppla in/ur IOC inte längre gör det? Det är det enda rimliga orsaken till att inte IOC går att koppla ur. Kolla i sändarens monitor-funktion att du får utslag då du slår till eller från vippströmbrytaren.

neu
2014-08-11, 22:39
det är väll inte mitt fel att den bara flyger iväg utan förvarning? Och att IOC inte går att få ur fast jag gör som i manualen?

Dom flesta gångerna en quad gör en DJI Flyaway ® så är det användarens fel för någon är inte gjort rätt. Efter 1min googlande så får man reda på att man kan koppla in din fc till mission planer och där igenom se vad och hur man rättar till felet med IOC. Sen så syftade jag på att du sa att den var svår att flyga då det låter som att det skulle behöva tränas mer med en manuell quad utan en massa gps skröfs.

Fabhellmyrs
2014-08-12, 09:45
Dom flesta gångerna en quad gör en DJI Flyaway ® så är det användarens fel för någon är inte gjort rätt. Efter 1min googlande så får man reda på att man kan koppla in din fc till mission planer och där igenom se vad och hur man rättar till felet med IOC. Sen så syftade jag på att du sa att den var svår att flyga då det låter som att det skulle behöva tränas mer med en manuell quad utan en massa gps skröfs.


Har att tränat med en manuell quad en Hubsan x4 och den kan jag flyga göra loopar osv utan problem...

McRegor
2014-08-12, 10:18
Har att tränat med en manuell quad en Hubsan x4 och den kan jag flyga göra loopar osv utan problem...
Ja - nu är jag ingen duktig Quad-flygare men den jämförelsen liknar lite den om en nybörjare på vanliga flygmaskiner skulle säga "Jag har flugit en Bixler utan problem och då kan det väl inte vara några problem med att flyga en turbin-kärra" ...
M a o - det är inte jämt tillämpbart att jämföra flygning av små "leksaks-grejor" med lite större flygande maskiner även om det givetvis inte är nån nackdel att ha testat även mindre kärror -bara man är medveten om att skillnaderna kan vara stora för att inte säga enorma (det är dom definitivt i den flygmaskin-jämförelse jag gjorde).
Men du har ju fått lite tips av både Michael och neu så det är väl bara att börja "felsökningen".
Roger

neu
2014-08-12, 12:23
Har att tränat med en manuell quad en Hubsan x4 och den kan jag flyga göra loopar osv utan problem...

Hubsan är bra att lära sig kontrollera med men det är ingen helt manuel quad då den alltid kör auto level. Brukar slänga en hubsan i handen på folk som aldrig har flugit men tycker det ser roligt ut men skulle aldrig låta dom prova min acro quad då den är bra mycket "svårare" att flyga.