handdator

Visa fullständig version : Brände motorn - vad hände?



cykelbud
2014-08-11, 20:59
Hej, körde min nya elsetup för andra gången, men jag tror motorn brändes!?
Körde kanske 2 min totalt, mestadels på full gas, när motorn stannade. Jag trodde det var slirande propellerproblem som jag frågat tidigare om, så jag drog ner på gasen och och gled en bit. Sen testade jag att dra på igen och det gick som förut. Sen efter litet tag dog motorn igen och gick inte att få igång. Den låter så här nu:

https://vimeo.com/103160991

Vad har hänt? Går det att få igång igen? Hur gör jag för att det inte ska hända igen?

Jag har köpt följande setup som rekommenderades i tråden "val av motor till funjet":
Dr Mad Thrust 3300kv
Turnigy Dlux 100A reglage
Zippy 3000mah 40c 4s ackar
Apc 6x5.5 E, thin electric

Thelonnquist
2014-08-11, 21:06
trist:(

Bara två faser användes, alltså glapp, problem med ecs eller ,troligen, en bränd fas i motorn.

henke2
2014-08-11, 21:24
Hur mycket ström drar du?

cykelbud
2014-08-11, 21:28
Hum då borde det vara en bränd fas i motorn, tror inte det är något av det andra.

Men vad får en fas att brännas? Eller snarare hur unviker man att bränna motorn?

Kan man inte köra på full gas utan att den ryker?

Knepigt det här med elmotorer...

the_storm
2014-08-11, 21:33
Fyfan vad tråkigt... Det är jag som har rekommenderat den setupen.. Kört med den setupen hela sommaren utan problem, min polare lika så!

Lite svårt att se på videon, men, är det som att propellern går ryckigt fram och tillbaka eller som att motorn snurrar och axeln slirar?

Prova om motorn fungerar med en annan esc om du har liggandes.. Kolla även kablarna till motorn. Min polare hade liknande symptom (om propellern hackar fram och tillbaka) på en E-flite bl15 motor förut. Då hade en av kablarna gått av.

Se för övrigt över alla lödningar så det inte blivit en kallödning någonstans.

McRegor
2014-08-11, 21:35
...Henke ställde en högst relevant fråga - och den kan vara helt avgörande för om du törs köra på full gas eller inte...
Som man säger - "Att mäta är att veta". Att gissa eller tro duger tyvärr inte i dessa sammanhang.
Sen händer det ju faktiskt också att både motorer och reglage kan ge upp utan att dom för den delen är överbelastade - det kan ju helt enkelt bero på tveksam kvalitet. Men först måste man veta hur mycket man matar in för det kan ju vara en ren överbelastning som förorsakat problemen.
Roger

Thelonnquist
2014-08-11, 21:36
Det blir så varmt att lacken på koppartråden smälter, och då, ja du kan ju gissa själv...
Det gäller alltså att hålla tempen under lackenssmältpunkt:sarcastic:

henke2
2014-08-11, 21:40
Det blir så varmt att lacken på koppartråden smälter, och då, ja du kan ju gissa själv...
Det gäller alltså att hålla tempen under lackenssmältpunkt:sarcastic:

Lustigt sätt att felsöka på.

Delayking är ju inget under av genuint hantverk och yrkesstolthet. Innan man köper ny motor kan det ju vara värt att undersöka huruvida man valt fel prylar eller fått en dålig motor från fabriken.

cykelbud
2014-08-11, 22:01
Hur mycket ström drar du?

Ingen aning, hur mäter man det?
Jag valde setupen för att någon annan redan hade provat den, så jag tänkte att den skulle funka. Men tydligen var det nåt som skiljde...

Kan det ha varit den gidande propellern förra flygningarna som skadade motorn?

cykelbud
2014-08-11, 22:07
Det blir så varmt att lacken på koppartråden smälter, och då, ja du kan ju gissa själv...
Det gäller alltså att hålla tempen under lackenssmältpunkt:sarcastic:

Hehe, nej lacken är kvar... Och jag tror inte det var någon kallödning, det sög upp fint runt alla kanter när jag lödde.
Kanske kan en kabel på motorn vara av, de var rätt så styva så de kan ju ha vibrerat av möjligtvis.

Är på semester så kan inte kolla så mycket nu egentligen, bara sura för att jag inte kan flyga :(

the_storm
2014-08-11, 22:09
Inget som skiljer i setupen iaf.. Jag kör med exakt samma.. Polaren kör med samma fast 80a reglage istället.

cykelbud
2014-08-11, 22:11
Fyfan vad tråkigt... Det är jag som har rekommenderat den setupen.. Kört med den setupen hela sommaren utan problem, min polare lika så!

Lite svårt att se på videon, men, är det som att propellern går ryckigt fram och tillbaka eller som att motorn snurrar och axeln slirar?

Prova om motorn fungerar med en annan esc om du har liggandes.. Kolla även kablarna till motorn. Min polare hade liknande symptom (om propellern hackar fram och tillbaka) på en E-flite bl15 motor förut. Då hade en av kablarna gått av.

Se för övrigt över alla lödningar så det inte blivit en kallödning någonstans.

Ingen fara, verkar ju vara nåt med min specifika setup eftersom din funkar fint.

Motorn snurrar åt samma håll men hackar fram och går bara med konstant hastighet oavsett hur myckat man gasar.

the_storm
2014-08-11, 22:23
Av din beskrivning att dömma tycker jag personligen att det låter som att det bara kommer ström ur två av kablarna.. Kabeln på min polares motor var av precis där kabeln går in i motorn.. Kan ju vara nåt annat också.. Tur att det är en billig motor :) Jag har iaf två stycken, och polaren en, och alla 3 fungerar klockrent!

Thelonnquist
2014-08-11, 22:29
om man får ändra satsning så tror jag också på brott precis vid motor, det har hänt mig också.
letade som en tok innan jag av misstag drog i kabeln:banghead:

cykelbud
2014-08-11, 22:47
Ok ska kolla kablarna igen och se vad jag hittar. Och så ska jag skaffa en tångameremeter och mäta! Att mäta är att veta låter som en hit faktiskt!

henke2
2014-08-12, 07:33
Ok ska kolla kablarna igen och se vad jag hittar. Och så ska jag skaffa en tångameremeter och mäta! Att mäta är att veta låter som en hit faktiskt!

Att kopiera andra bygger ju på att dem har koll. Tyvärr är det svårt att avgöra vilka som har koll och vilka som gissar i denna branschen nu för tiden, så att mäta är väldigt noga. Det i kombination med att även veta hur du använder dina grejor är A och O.

Din motor tål nog 250Ampere i 5sekunder. Kör du bara 4 sekunder så är det ju okej(F5B seglare). Den tål kanske 15Ampere i en timme, kör du 55min så är det okej etc etc...

cykelbud
2014-08-12, 10:29
Motorn ska klara 70amp max.
Om jag fixar en propeller så den drar knappa 70amp kontinuerligt på full gas borde jag vara safe eller?
Åtminståne under de tre-fyra minuter som batteriet räcker?

bem
2014-08-12, 11:07
Hej,
Det brukar vara klokt att ha lite marginaler, så om motorn drar 70 amp kontinuerligt så bör fartreglaget dimensioneras så det klar lite mer. Kanske 80-90-100 amp fartreglage är vettigt i detta fall. Men det kan nog bero på kvaliteten på fartreglaget också hur stora margfinaler man bör ha.
Med dittt Turnigy Dlux 100A reglage så har du bra marginaler i så fall.
Själv försöker jag hålla mig till 20-30% överdimensionerat fartreglage när det är fråga om lite högre strömmar. Själv kör jag mest med Hacker och Jeti samt Castle Creations fartreglage.

/Bo

henke2
2014-08-12, 11:32
Motorn ska klara 70amp max.
Om jag fixar en propeller så den drar knappa 70amp kontinuerligt på full gas borde jag vara safe eller?
Åtminståne under de tre-fyra minuter som batteriet räcker?

Näe, där har du fel. Läs det jag skrev igen, det finns inga fasta gränser eller regler utan allt handlar om hur du använder sakerna. Elmotorns fördel är att den går att överlasta kosta stunder, använd den möjligheten för start och snabba passager och dra av mellan där du inte har nytta av kraften ändå.

För att vara lite övertydlig så jämför vi det med en racerbana. Din Ferrari med sekventiell växellåda och 500hk kommer inte klara av fullgas runt hela banan, inte för det är en dålig pryl utan för att man måste använda huvudet. Varför vill man hålla full gas hela tiden? då får man gå ner till Biltemas elcykel, den klarar av hela racerbanan på fullgas, men är det lika roligt? Näe, förmodligen inte - men den gör det ändå.

Hänger du med?

henke2
2014-08-12, 11:39
Hej,
Det brukar vara klokt att ha lite marginaler, så om motorn drar 70 amp kontinuerligt så bör fartreglaget dimensioneras så det klar lite mer. Kanske 80-90-100 amp fartreglage är vettigt i detta fall. Men det kan nog bero på kvaliteten på fartreglaget också hur stora margfinaler man bör ha.
Med dittt Turnigy Dlux 100A reglage så har du bra marginaler i så fall.
Själv försöker jag hålla mig till 20-30% överdimensionerat fartreglage när det är fråga om lite högre strömmar. Själv kör jag mest med Hacker och Jeti samt Castle Creations fartreglage.

/Bo

Lite som med ackar så är tillverkarna glada i att skriva siffror från fantasin på sina grejor. Två olika anfallsvinklar på vad som behövs för 200A :)

180A från en tillverkare,
http://www.mgm-controllers.com/upload/images-cache/1430/1200.jpg


200A från Delayking.
http://imagizer.imageshack.us/a/img856/7325/ir6i.jpg

cykelbud
2014-08-12, 13:16
Hur kör man en funjet om inte på full gas!? :D

Närå, men man vill ju kunna fläska på under ett par stora svängar och lågsniffar utan att behöva dra av på gasen.

Men jag förstår din poäng, mäta och dimensionera för användningsområdet.

hakank
2014-08-12, 21:23
Mellan tummen och pekfingret och denna http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en så tippar jag på att max ström ligger runt 130A och 1500 watt då. Pallar nog en liten stund om den inte sitter allt för trång till utan kylning.

Om den inte luktar bränt, bränd emaljering luktar ganska distinkt, så misstänker jag brott på en fas. Antingen kabel eller så har nån lödning gått varm och släppt.

Har du ngt annat reglage att testa med?

Har du nått att resitansmäta med, mellan faserna till motorn för att utesluta avbrott?

cykelbud
2014-08-12, 21:33
Hej, nej inget att testa/mäta med förrän nästa vecka.

Men den luktar lite bränt, fast den rykte inget. Och så tycker jag den känns trögare att dra runt, förut kunde man slå till propellern så fortsatte den nåt carv, nu stannar den direkt. Kan det vara ett lager som gått och sen överbelastat motorn?

andWho
2014-08-12, 21:58
Att det går trögt kan också bero på kortis i någon av lindningarna. Det kan bromsa duktigt.
/A

Jesper Carlbring
2014-08-12, 22:25
Om den är bränd lär du kunna se att lindningarna är svarta.

jocke1963
2014-08-13, 00:29
Låter som sagt som att du kört på för stor propp, ja.
I min salig Funjet hade jag:
Turnigy 2836 - 3700kv, no-name ESC 80A?, 4S 3000mah 35C no-name-china-lipo, 4.5x4.1 apc speed.

Den gav över 60A och 700W på fullt spett med den lilla proppen.

Så ja, mät!

the_storm
2014-08-13, 22:29
Är det inte lite som att ligga på motorvägen på 3ans växel i 130km/h med en sån setup? :)


Låter som sagt som att du kört på för stor propp, ja.
I min salig Funjet hade jag:
Turnigy 2836 - 3700kv, no-name ESC 80A?, 4S 3000mah 35C no-name-china-lipo, 4.5x4.1 apc speed.

Den gav över 60A och 700W på fullt spett med den lilla proppen.

Så ja, mät!

jocke1963
2014-08-14, 01:19
Är det inte lite som att ligga på motorvägen på 3ans växel i 130km/h med en sån setup? :)

Well, jag bränner inte mina grejer iaf.
Går hyggligt fort ändå.


https://www.youtube.com/watch?v=fIkakhty4i8

henke2
2014-08-14, 07:07
Är det inte lite som att ligga på motorvägen på 3ans växel i 130km/h med en sån setup? :)

Det är ju först där som laddtrycket kommer, fyran sopar man i vid 222km/h :)

Det är en konst i sig att bygga en effektiv elmotordrivlina. Min senaste skapelse är så pass effektiv att den är svårflugen, så låg lufthastighet efter propellern att det är uppenbart svårt att hovra modellen. Den är alltså rysligt effektiv, men kanske lite feldesignat för ändamålet. Det kan bli för bra och det blir det på Funjet om man går upp i propeller genom att använda en outrunner eller växellåda. Det blir plötsligt väldigt svårt att få iväg modellen pga vridmomentet.

cykelbud
2014-08-14, 09:42
Jusst det, steve med lloyden!!

Jag såg på tuben de som kastar rakt upp, det funkar ju fint så nu startar jag bara så. (Efter min otroliga erfarenhet på 10 starter)

cykelbud
2014-08-14, 09:51
En grej jag tycker är konstig är att motorn la av en gång först, och sen funkade fint igen en liten stund. Vad hände där? Var det fartreglaget som stängde av?

henke2
2014-08-14, 16:31
Jusst det, steve med lloyden!!

Skillnaden är att han förmodligen tog i en smula i överkant :)

the_storm
2014-08-14, 19:30
Inte jag heller :)

https://www.youtube.com/watch?v=p1sM3BC88kY

Ja, härligt ljud med sådär högt kv!




Well, jag bränner inte mina grejer iaf.
Går hyggligt fort ändå.







Henke: I scenariot jag menade så är växellådan halvt slut, så det finns inga fler växlar än 3an :P