handdator

Visa fullständig version : Mjuk balsa.



kay.krut
2014-08-13, 15:31
Hej vänner!

Jag tänkte bygga en Cub, ja vad annars säger ni nog! Nåväl efter som jag också är lite lat av naturen så blev det en Sig-byggsats som jag nu ämnar konvertera till en L-4-bastard. Nu så här halvvägs in i bygget så återstår det lite plankning på bland annat vingsadeln och innerdelen på vinghalvorna. 3/16 balsan som ska vara till detta ändamål är dock så mjuk att jag med lätthet kan böja den runt en 6 mm pinne, utan att använda vare sig våld eller vatten. Se bild.

Jag lade ett mail till Sig-fabriken och fick senare till svar att se, det hade dom aldrig varit med om! Dom valde sin balsa med omsorg och därför trodde dom inte riktigt på att det var deras balsa som jag fotograferat. Så nu kan man bara konstatera att det är en förbannad tur att MBS RC Models finns. För bättre balsa än deras får man leta efter. Det blev en rejäl packe balsa i bagaget hem från Skillingaryd i helgen. Nu är bygget räddat för denna gången.

Kay krut

Michael
2014-08-13, 22:11
SIG är traditionellt kända för att leverera byggsatser med mycket hög kvalitet på trämaterialet så din extremmjuka balsa är nog ett ganska ovanligt fynd. Spar den för framtida bruk i andra sammanhang.
Jag har genom kontakter fått veta att det har blivit allt svårare för byggsatstillverkare att få tag på balsa av riktigt hög kvalitet eftersom man köper alltför små mängder av balsa från producenterna för att få någon prioritet. Den stora mängden balsa används som isoleringsmaterial för exv. gastankar och som spacermaterial i vingar till vindkraftverk. Det sistnämnda är något som vindkraftbranchen inte är så intresserade av att diskutera...