handdator

Visa fullständig version : Varför denna multicopter- och FPV-hysteri?



Ålänning
2014-08-13, 20:13
En tanke...

Förut flög alla glatt med sina RC-flyg och RC-helis.
Sen mitt i allt så har de flesta fått för sig att de måste få bilder och filmer från luften.
Eller att det ska FPVas. =)

Varför?

Vad är det som lockat?

Att det är enklare att flyga (multicopter/FPV)?
Att multicoptrar är så lätta att bygga?
Att man behöver bilderna och filmerna?
Att man gillar tekniken och bara måste prova, fast man inte har nytta av bilderna och filmera?

RC-flyger ni vanliga helis och/eller flyg fortfarande?

Hur ser det ut med flygandet på era fält, är det mindre RC-flygande idag pga dessa FPVare och multicoptrare?

:-D Bara tänkte... det är så många som vill prova multicoptrar, jämfört med tex vanliga helis.

UndCon
2014-08-13, 20:21
Jag flyger flygplan både ute och inne och FPV är en kul del av flygandet som känns som nästa steg i utvecklingen

När jag flyger FPV mycket känns vanligt "traditionellt" modellflyg tråkigt för det är bara fram och tillbaka - oj en loop - titta han rollar och sedan fram och tillbaka igen.


Att jag sedan är intresserad av tekniken/ elektroniken är väl ett plus...

Thelonnquist
2014-08-13, 20:33
Att susa fram i 60 km/h en halvmeter ovanför marken eller flyga mellan träd blått en meter ifrån varandra är för mig oerhört fascinerande.

Den tekniska delen i fpv/multirotor är ju betydligt större, mer tid läggs på ritande/konstruerande/flygande än balsaskärande. En hård krasch med en multiroter innebär ju oftast endast ett par proppar och lite trä. Vad kostar det inte att laga en heli som har kraschat hårt?

Jag tror att jag har över 100 gig filmer, varav typ 2 gig är sevärt, så nej, jag behöver inte filmerna.

Ja, jag flyger fortfarande vanliga plan, både egengjorda och färdigköpta, dock bara skum.
När jag tidigare aktivt deltog under kubbens byggkvällar samlades ett gäng grabbar på 10år som tålmodigt nålade och limmade. Hade de flesta inte hellre flugit? Utan multirotor/fpv skulle jag nog inte kommit längre än skolflyget.

Om jag träffar någon på fältet är det multi/fpv eller heli som gäller.

neu
2014-08-13, 21:02
Flyger båda fpv och extremare vanliga kärror. Fpv är roligt för det är en teknisk utmaning. Man lär sig mycket och så får man göra mycket av (några) grejerna man gillar bäst som för mig är elektronik, bygga och flyga.

Är lite trött på fpv så för tillfälligt flyger jag bara F5B och mekar med en av mina jet kärror. Har fått en bra bit över 100 fpv flygningar i sommar då jag tog körkort under våren så har kört till fältet nästan var dag efter jobb. Låter FPV vara i en månad sen så är man sugen igen.

Luft
2014-08-13, 21:09
Jag har aldrig varit intresserad av RC-flyg innan.
Plötsligt för en massa år sedan så såg jag en vuxen karl som satt en kamera på en RC-stridsvagn och lekte krig med sig själv ute på ett fält.
Jag kunde aldrig släppa tanken på att skicka upp den kameran i luften eller åtminstone sätta den på en snabb bil.
Sen när tekniken kom med en rasande fart och jag tog steget in i en dyr hobby.

Jag förstått att man är pappskalle för många i detta forum om man kommit in den vägen. Men det är som att hälla vatten på en gås, för känslan att "tro" att man sitter i en liten maskin som susar runt bland träd och ängar får en att glömma att man e pappskalle :)

Ett annan exempel är kitesurf. Jag och en kompis experimenterade med att sätta kameran på draken och försöka att styra den. Shit vilken fart det blev helt plötsligt. Skitsvårt, men det var kul att "åka med".
Nu sätter jag FPV kameran på allt möjligt, som ungarnas cyckelhjälm, brio-trätåg, svärföräldrarnas hundar och t.o.m min robot dammsugare har blivit utsatt. Ingen hissnande upplevelse men ett gott garv.

Det är ofta min Hubsan FPV och mina Fatshark åker fram regniga söndagar, istället för att köra Forsa på XBoxen.

McRegor
2014-08-13, 21:24
Har hittills i stort sett bara flugit konventionella plan och senaste 15 åren (ungefär) bara eldrivet. Gillar mindre kärror så inga bamsekärror här. Har vid enstaka tillfällen testat lite heli men det var inget som drog - kändes att det helt enkelt blev för mycket mekande och det fick jag nog av för massor av år när jag tävlade aktivt med RC-banbilar. Har också långt, långt tillbaka tävlat i F3D (pylon) men sen många år är man en högst vanlig söndags-flygare som kör lite blandat - bl a en del el-segel och under senare år mera skalaliknande kärror. Och det har säkert med åldern att göra - lugna och fina kärror skall det vara...:)
Har inte haft nåt intresse av multisar tidigare även om jag testat lite småkärror men det gav inte mersmak.
Men efter att ha sett Remsans små filmer med hans "buskflygningar" så kom det lite inspiration att försöka sig på multikopter via FPV och just detta med "buskflygning". Även om jag fotograferat väldigt mycket genom åren så känns det just nu inte som huvudanvändningsområdet för en ev multi utan det är som jag redan sagt detta med precisionsflygning bland buskar och annat liknande. Känner inget som helst behov av att flyga långdistans oavsett om det är tillåtet eller ej.
Har lyckligtvis en kompis och tillika granne som flyger både multi och FPV så jag räknar med att ha Göran som bollplank om jag nu kommer igång...:)
På vårt fält var det en och annan multi förra året men detta är är det nog i stort sett bara Göran som flyger nåt sånt.
Däremot har det blivit en liten renässans för heli mycket beroende på ett par duktiga heli-flygare som inspirerat andra.
F ö är det mest eldrivet på fältet och ofta i form av EPP/EPO-byggen. Sen en del elsegel även om vi inte är så många.
Vintertid så flyger vi inomhusflyg i stort sett en kväll i veckan och det har hittills varit rätt poppis. Senaste 2 säsongerna har det blivit en hel del inomhuspylon vilket lyft inomhusflyget - tycker i alla fall jag.
Ja - det var lite om mitt eget flygande och flygandet inom klubben.
Roger

Copterdude
2014-08-13, 21:41
Det som lockade mig till multirotor var/är att man kan lyfta var som helst och under kontrollerade former. Jag gillar att spontanflyga, slänga ner grejorna i en väska och gå/cykla/åka till nått ställe när andan fall in så att säga. Det är plugnplay, bara ploppa batteriet och köra och krashar jag så är det ingen big deal bara billiga proppar som går oftast. Krashar man ett plan eller enkelrotor så blir det betydligt mer nertid och oftast dyrt iaf med helikopter.

FPV lockade för att det är något man bara kunde drömma om tidigare, kunna sitta i sin rc farkost och flyga som på riktigt. Bara för coolt för att inte börja med ;)

Filmer är mer en bonus, det är helt enkelt kul att titta på sina egna och andras flygningar.

Stiffe
2014-08-13, 22:37
För mig är det fascinationen över de vinklar man får från luften på vackra vyer samt offroad som varit ett stort intresse i ca 10 år på film och foto och är i första hand fotoplattformar , jag är modellflygare i grunden och flög nästan allt som fanns mellan 1980 -96 , 1/4 skala , segel , diverse skalamaskiner och de sista 5 åren helikopter även tävlade en del i det. Det började att jag efter rätt många år haft ett fotointresse och fotat och filmat på offroadträffar fick se en film från multikopter wow vad häftigt , pratade med killen och köpte en quad för att filma med gopro max 10 000 fick det kosta , idag 2,5 år senare har det kostat lite mer än så ;-) men är väldigt roligt och jag filmar fotar mer än offroad vilket var första tanken , har googles men använder de sällan än iaf utan flyger på skärm och LOS för det mesta , jag tycker allmänt teknik och datorer är roligt och utmanande och går sällan bet på det och det har man såklart en fördel av om man ska bygga själv , utvecklingen på elsidan sen jag höll på sist med lipos osv är kul allt är rent ( fanns nästan bara metanolmotorer då ) , utmaningen är att få det funka och kunna ta den där filmen eller fotot man planerat , multis kan flyga på vilket håll man vill vilket är en dimension extra

flunk
2014-08-14, 00:25
Bland det roligaste med FPV är att flyga flera tillsammans samtigt.
Tycker traditionell RC fortfarande har sin charm.
All ny teknik är spännande.

Fluf
2014-08-14, 10:28
Jag flyger allt möjligt, klassiska flygplan (mest mindre), 3D flyg, hemmabyggd vinge, mini-edf, skala heli i 450 och 500 storlek, FPV flygplan (1,8m) och quadcopter med och utan FPV.

Att flyga klassiskt är för mig roligast att flyga med precision, snygga manövrar, svepande svängar, kubanska åttor etc och även lite lättare 3D. Helikopter flyger jag nästan uteslutande sport och skala-stil, några stora loopar och liknande men ingen 3D.

FPV flygplan är en riktigt härlig känsla, sitta i förarsätet och glida runt på olika höjder. Ett djup till i upplevelsen, när man skall ta ut manövrarna mer och se världen från ovan.

FPV quad är renodlad racing, att zooma omkring lågt och kryssa mellan träd ger känslan att köra en speeder i skogarna på Endors måne (Star Wars referens för de som missade det).

Quad i sig utan FPV är en teknisk utmaning att bygga så billigt och bra som möjligt, både mekaniskt och elektroniskt. Det är den lilla ingenjören innom mig som gillar det. Där är byggande viktigare än flygandet.

dvogonen
2014-08-14, 11:32
Ännu en självbekännelse :-)

Jag flög en del metanol på 90-talet, men tröttnade. För mycket kladd och strul per flygminut.
Började igen med el för 10-talet år sedan. Jag gillar både att bygga och flyga. Helst små snabba saker. Fram till nyligen tyckte jag att multrotor var totalt poänglöst. Kul att bygga men otroligt trist att flyga. De nya mini-quadarna med snabba 32-bitars flygkontrollers, högvarviga motorer och speciella motorkontrollers ändrade dock detta totalt. De flyger fantastiskt bra! Än så länge flyger jag dem LOS, men det blir helt klart FPV till hösten.

Jag är dock fullkomligt ointresserad av att flyga långt bort. Har tillbringat alltför mycket tid med att leta efter plan som gått ner inom synhåll för att ens överväga att flyga längre bort än så.

Anser för övrigt att folk som flyger över hus och människor borde få tummarna fastspikade i närmsta bord så de inte kan utsätta andra för risk.

Zallisen
2014-08-14, 13:55
Jag har gjort en enkel sammanställelse till varför multirotors är så populära.

De är otroligt enkla att lära sig flyga och komma igång med(till skillnad från de flesta flygplan). De står stilla i luften och kan stabilisera sig själva, de kräver inga förhastade beslut utan man kan lugnt prova sig fram och lära sig hur farkosten fungerar.

-->

De har oändliga möjligheter, de tar lång tid att bemästra och kan göra väldigt avancerade manövrar och på så vis vara mycket mer intressanta och utvecklande för piloten än ett vanligt flygplan.
Man kan använda dem till väldigt mycket användbara ting.

Kort sagt: Multirotors har ett mycket bredare spektra och passar många fler olika typer av flygare än någon annan radiostyrd farkost. Det spelar ingen roll om man är nybörjare eller proffs.

Min historia:
Jag var som barn alltid intresserad av RC-flyg men eftersom det var dyrt och kladdigt med metanolmotorer kom jag aldrig igång med det.
Intresset väcktes till liv igen för ett år sen då jag skaffade min första riktiga multirotor och började förstå att eldrivna farkoster hade blivit ett bra alternativ nu för tiden. Jag gick med i lokala flygklubben och lärde mig flyga plan också(tyckte det var mycket svårare än en quad copter(grunderna)) Jag skaffade även egna plan som jag flyger ibland men blir snabbt uttråkad då de inte har samma möjligheter som en multirotor. Man bara flyger runt i cirklar över fältet å gör lite rollar och loopingar, thats it.
Jag skaffade mig ännu en quad copter för acroflygning fö jag ville bli ännu bättre på att flyga dem i line of sight. Byggde om min första F450 quad till TBS Discooveryplattor för att göra den till FPV-maskin, mycket lärorikt, tog flera månader av krasher och reparationer innan den blev helt ok.
Jag lärde mig flyga LOS med acromaskinen fullständigt i manual mode. Vi byggde en större hexacopter som kan lyft en bra kamera för seriös flygfilmning.

McRegor
2014-08-14, 14:41
Sen kan man ju inte säga annat än att multikoptrar är fula skapelser jämfört med nästan alla konventionella flygplan. Så där har multisarna lite att jobba på...:)
Sen finns det väldigt mycket att lära även med konventionella flygplan så inte behöver du bli uttråkad, Zallisen - bara du funderar över vad du vill flyga och vad du vill lära. Och inget utesluter ju som vanligt nåt annat utan ombyte brukar ofta istället förnöja.
Roger

Jorgen
2014-08-14, 19:21
Jag skaffade en F450 klon för att kunna prova FPV prylarna till flygplanen på ett säkrare sätt, tekniskt så var det lite kul att bygga ihop prylarna men så fort allt fungerade så hamnade quaden på hyllan och FPV prylarna hamnade i en MPX Funcub.

Sedan såg jag en video med quadar som vinglade runt i skogen, det såg ju förbannat kul ut och det räckte för att jag skulle skaffa en Gekko quad. Det gick ju inget vidare med 5.8GHz i skogen så det fick bli lite träning på fältet och i trädgården tills 1.3GHz prylarna från RMRC kom fram idag. Det blir en lång kväll...

Om man bortser från quadens överlägset oömma konstruktion och vad det innebär i möjliga flygmiljöer så tycker jag att det är bra mycket roligare med vanliga flygplan och helikoptrar. Det känns som om man kan flyga så mycket mer dynamiskt med dem jämfört med en konventionell quad, den flyger ju faktiskt bara så länge rätt sida är uppåt. På ett flygplan så har du ju många fler orienteringar att behärska. Lägger man sedan till FPV så blir det riktigt kul att göra något enkelt som att träna start och landning med cubben.

Jörgen

MasterZap
2014-08-23, 09:20
Jag kommer ju helt in från fotosidan... flygningen "i sig" var inte intressant för mig alls... det var att få bilderna / vyerna. Den var ett Väldigt Högt Kamerastativ :)

Att sedan kunna köra FPV lyfte allt till en nivå till. Så jag är väl näst intil totalt ointresserad av att stå och glo på något som flyger från marken... what's the point? Om det som flyger inte gör det av ett syfte att leverera mig bilder... och att det kan leverera mig bilder live gör det bara bättre.

När jag sen började "lekflyga" med en mini genom skogen FPV, ja då jävlar... då plötsligt kom "flygdriften" mer än "fotodriften"... så nu, ironiskt nog, kanske jag kan tänka mig nåt med en vinge, för att "flyga" mer än "fota".

En vacker dag kanske jag tar av brillorna och står och flyger fram och tillbaka på ett hobbyfält?

Nej knappast. Men kanske? Om det finns kaffe så.... :)

/Z

Utmanaren2002
2014-08-23, 10:30
Har inte så mycket att tillägga men mitt intresse för FPV bottnar i att jag flög skärmflyg och paramotor i dryga 20 år med fantastiska upplevelser sittande där uppe och glida fram över landskapet. Efter att ha fått hjärtproblem så fick jag sluta med den typen av flygning. Räddningen blev FPV som ger mig känslan av att flyga som tidigare. Jag trivs bäst med att flyga FPV med min stora långsamma Skymaster spännvidd 1900 mm och flygtid på 40min! Jag flyger även multikopter Y6 med FPV men då främst för att filma. Det är googles som gäller i bägge fallen men har även en extra skärm som visar Videolänken mest för att andra skall kunna följa med på en flygtur. Det blir aldrig tråkigt med FPV flygning även om flyger över samma områden och flygfält som det kan bli då jag flyger planka. Visst måste man ha teknikintresse för få multisar och FPV att funka men man får god hjälp här på forumet av alla duktiga byggare/piloter som delar med sig av sina kunskaper. Om du är nyfiken på multisar och/eller FPV tveka inte att prova!

/Göran, 64 år men fortfarande barnsligt förtjust i allt som kan flyga...

Elflygarn
2014-08-23, 21:23
Tja, jag är civilingenjör i datateknik och tycker om att lösa tekniska problem, helt enkelt. Efter att ha modellflugit i massor med år så tog jag ett uppehåll på 4 år fram till förra året, och då fanns all denna coola tekniken plötsligt. Klart man trillade dit då.

LIP
2014-08-23, 21:40
Försöker lära mig att flyga FPV, min målsättning är att kunna ha utrustningen i ett segelflygplan, (el-segel) och sedan kunna flyga bla. termik. Det är en utmaning som heter duga tycker jag.

I dag fick jag möjligheten att testa typ en sådan, http://www.ebay.com/itm/Quanum-FPV-Goggles-Kit-works-with-FatShark-ImmersionRC-UK-/221521210579?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item3393b16cd3
snacka om en helt annan upplevelse.

Xermalk
2014-08-23, 21:44
Kamera med flygande stativ :)
Inte i närheten lika roligt som ett flyg eller sportig multirotor utan gimbal.

remsan
2014-08-24, 08:26
Jag kommer också från foto/film sidan. Såg en gång en film från multirotor och då ville man prova.
Byggde upp min första quad och började fota/filma från luften, tills jag började med fpv. Sen tog den över :).
Att kunna flyga snabb o låg, kryssa mellan träd, det är min favorit grej.

markusb
2014-08-24, 15:10
Jag älskar känslan att flyga fpv.
Det är lätt och går fort att ta sig till ställen som är oframkomliga, ställen man aldrig skulle få för sig att gå till för att titta.
Som exempel, mina flygningar med spectern i viken på öland.
Utan fpv hade varken jag eller youtubetittarna fått se den sjukt fina miljön.

Eller ligga över en kanal och följa den.
Eller titta på hur bönderna kör på åkrarna med sina maskiner.
För att inte nämna en vindstilla solnedgång med cockpit vy!

När jag var uppe bland molnen med vingen var nog den vackraste upplevelsen jag haft hittills med fpv.
Att kunna ligga och "slicka" molnen, dyka igenom för att sedan stiga igenom molntäcket igen.. HELT oslagbart!
Väl nere på marken var det gråmulet, men ovanför molntäcket en helt magisk upplevelse när solen strök molnen.


Nu är det endast miniquad som flygs för min del.
Man känner sig lite som en jaktpilot i miniatyr när man susar fram mellan buskar och snår.

Jag flyger inte LOS längre, tycker inte jag får ut så mycket av det.

MagnusStrömqvist
2014-09-12, 12:21
Håller med Markusb.
Långa flygningar över områden man knappt visste fanns, högt över/mellan molnen en solig dag med rejäla cumulusmoln i en stor seglare, lågsniffningar över vidsträckta fält och vattendrag. Helt oslagbart jämfört med LOS. Och med dagens teknik riktigt roligt, lätta starka flygplan, högprestanda batterier, osds med dess funktioner, billiga kameror med HD kvalité, lätt att spela in och återuppleva.
Personligen flyger jag inte heller LOS mer. Känns som att ha en Ferrari, men bara får köra runt tomten, inte lönt liksom. Tyvärr
En fördel är att man slipper betala medlemsavgifter eftersom man kan flyga var man vill (utom uppenbara platser som flygplatser, tättbebyggelse mm.) nackdelen är väl att smakar det, så kostar det : )

Michael
2014-09-12, 13:51
... En fördel är att man slipper betala medlemsavgifter eftersom man kan flyga var man vill (utom uppenbara platser som flygplatser, tättbebyggelse mm.) nackdelen är väl att smakar det, så kostar det : )
Vilken fantastisk logik!
Jag antar att du tycker det är bäst om andra betalar i ditt ställe. Detta forum finns beroende stora ideella insatser från medlemmar i RCFF och de kostnader som uppstår täcks bl.a. genom medlemsavgifter till förbundet. Genom att låta andra ta denna kostnad får du möjlighet att använda detta forum och samtidigt sparar du en hel hundring så att du kan köpa vadå, ett par propellrar?

simonarvestrand
2014-09-12, 13:57
Dags att dra igång en ny 1000sidors gnälltråd? Lägg ner

Kenneth E
2014-09-12, 14:40
Jag tror att los flygningarnas tid är över för tillfället. Nu gäller fpv för många, men det varar ett tag sedan kommer det stagnera och vissa återvänder till los flygning. Dockkommer antalet medlemmar att minskas. Därför vore det läge nu att göra något för att fånga upp dessa fpv flygare och värva dem till våra förbund.
Fpv är fantastiskt vet alla vi somprovat och till de som inte provat "testa och du är fast".
Jag har själv provat att gå tillbaka till los flygning i år men det går inte så bra, ser liksom ingen glädje i det. Efter fyra rollar och en looping vad mer, liksom ingen spänning eller upplevelse?

MagnusStrömqvist
2014-09-12, 21:29
Simonarvestrand- håller med dig. Tråden handlar om varför det är sån hysteri med fpv och multicopter. Michael- vill du syssla med ogrundade påhopp är du välkommen hem till mig och diskutera. Jag bor i Getinge och heter Magnus Strömqvist.

simonarvestrand
2014-09-12, 22:00
Jag va inte Heller fascinerad av inlägget men håller tyst . Finns bättre trådar att gnälla börjar finnas många och med samma folk varje gång.

Fpv och Los flygning är för mig två delar i modellflyget som gör hobbyn bredare och roligare.

Kan man inte hantera en maskin Los så ska man inte flyga fpv enligt mig.

Varför hysterin då? Behöver inte fundera så länge . Vad säger folk som fått slänga på sig gogglar? Jo "wow. Häftigt!" Och sedan frågor om inköp m.m
+ en massa annat om åksjuka m.m när man gett dom en rejäl åktur :)

Xermalk
2014-09-12, 22:04
En nackdel finns det med små fpv multirotorer. Efter ett långt flygpass i skogen så värker alltid ansiktsmusklerna.
Det kvittar om man flyger bra eller kraschar ofta, man har alltid ett stort leende på läpparna :).

sundqvistjohan
2014-09-12, 22:06
Här i Finland ska man tydligen börja reglera multikopterflygningen med ett certifikat pga. att det är så många som har börjat flyga multikopter utan att ha något säkerhetstänk.
Jag vet inte om ni kan se klippen från yle areena i sverige (dessutom på finska) men i nyheterna i morse fanns ett inslag om att det ska bli skärpta regler angående multikopterflygande. Inslaget i nyheterna kommer vid 5:30 http://areena.yle.fi/tv/2383902

Kanske är det för lätt med "datastyrda" multikoptrar som inte kräver mer än att man släpper spakarna för att räta upp sig. Man behöver inga lektioner, inga klubbar eller forum där det diskuteras säkerhet - bara upp och flyga direkt som nybörjare. Själv misstänker jag att det är därför man ska införa strängare regler här i Finland.

Xermalk
2014-09-13, 00:54
Det lär dyka upp i det flesta länder.
Det är skrämmande enkelt att få ett par km räckvidd med saker man kan köpa färdigt i butik. Och förvånansvärt många som är helt omedvetna om vilken skada de kan göra vid en krasch.

Varje gång någon kallar en phantom för leksak dör en bit av min själ.

Motsvarigheten till ett körkort hade definitivt inte skadat.

Nåja, back on topic.


https://www.youtube.com/watch?v=kJBe-RDXoTA

Ålänning
2014-09-13, 09:25
Det hela kanske har att göra med:
1. Man är intresserad av flyg -> RC-flyger.
2. Man är intresserad av film/foto/FPV-upplevelense -> man måste RC-flyga.

Jag är intresserad av flyg och det får gärna se och vara så skalaenligt ut som möjligt till den gräns jag pallar (som jag höjer vartefter jag lär mig). Ett el-PP-flyg liknar ett flyg men är fyllt med skum. Det ger mig ingen "woah"-flygplanskänsla, är bara nåt man flyger med.

Det finns fler människor som spelar spel än RC-flyger, därför är väl FPV-flygning så populärt. Visst, man använder RC-flyg/helis/multis, men FPV är i stort sett en annan kategori jämfört med de som far till ett RC-fält och flyger sina RC-flygplan (icke FPV) runt runt och fram och tillbaks.

Så ... alla de som flugit fräna simulatorer och andra flygspel med sin dator/sitt TV-spel har hittat en ny sort där det är lite "mer på rikigt" och eftersom det finns så många tekniknördar där ute så har antalet FPV-flygare ökat. Dessutom är multicoptrar så enkla att flyga jämfört med flyg och speciellt helikoptrar, så därför har dessa multicoptrar ökat i mängd så kraftigt.

Tänk, hur börjar en person flyga RC-flyg på ett RC-fält? Jo... om den är intresserad av flyg och vill ha en hobby. De är väldigt få.

Jag passar in på hela skaran: RC-flyga flyg/helis/multis och även FPV-flyga. Jag har spelat spel och alltid gillat flyga snabbt i trånga utrymmen. Det ger en naturlig kick. Jag är även flygintresserad (RC-flugit sedan 2007 och även byggt ett UL-flyg samt en av dem på den lokala flygklubben som vet vad flygen heter som landar på fältet, inte bara sagt "åh titta, en Cessna!" åt allt högvingat smått. :-D

Svaret på min egna fråga är egentligen rätt så enkel trots allt, när jag tänker efter.

Den dagen det finns självstabiliserande kamerahus så kommer RC-bils-FPV att öka. Men det är för FPV-känslan, inte för att folk är intresserade att köra RC-bil (utan FPV).

bem
2014-09-13, 11:57
Hej,

Sett ur ett bredare perspektiv är ju all form av flyg välkommet inom vår lilla hobby. Gissar att många yngre tycker det är häftigt med FPV t ex med multicopter och Goggles osv och det kan ju vara en bra inkörsport. Allteftersom man håller på upptäcker man förhoppningsvis bredden som finns inom hobbyn och man kanske provar traditionellt flyg, kanske båt, bil osv. När man är yngre har man ju inte riktigt säkerhetstänket med på samma sätt som när man blir lite äldre och däri ligger nog en fara med all oorganiserad flygverksamhet "ute i busken" speciellt nära bebyggelse. De riktigt små multikoptrarna lär inte kunna göra nån egentlig skada på vare sig person eller egendom. Men de större, tyngre får man ha respekt för, de är inte "leksaker" man flyger med hur som helts var som helst eftersom de har potential att göra mer skada om de kommer ur kontroll. Det jag känner lite tveksamhet inför multikopter och liknande är alla de tekniska hjälpmedel de har för att inte falla ur skyn (lite tillspetsat). Det är lite tveeggat, det gör flygningen säkrare samtidigt som man är mer sårbar om stabiliseringssystemen skulle sluta funka. Visst kan man dubblera system osv men att kunna flyga "manuellt" utan stödsystem är nog nåt jag anser rätt viktigt för säkerheten.

Jag har en liten multikopter (Quad) själv, en Traxxas Alias, som jag flyger med lite inomhus på vintern i gymnastiksal och även lite ute ibland, så jag förstår lite fashinationen med multikopter. Men det blir lite tråkigt efter en stund tycker jag.
Själva flygningen med min Quad ger inte riktigt samma utmaning som vanligt flyg för mig. Flyg en F3A kärra efter bästa förmåga för att få till manövrer med hög prescision - det är mer utmaning med ganska hög svårighetsgrad, i alla fall för mig. Med en kamera och kanske "Googles" blir det nog mer intressant med en multikopter, det kan jag förstå.
Sen kan det nog tendera det bli väl mycket elektronik inblandat när man håller på med mer avancerad FPV och multikopterflygning - personligen gillar jag mer basic grejer med inte så mycket elektroniska stödsystem på marken och i farkosten. Kanske har det med att göra att det var så pass många år sen jag lärde mig flyga RC och vet av egen erfarenhet vad man flög med då (för 40 år sen i mitt fall) och det gick alldeles utmärkt då också, både med vanliga flygplan och även helikoptrar som då börjat komma (prova en helikopter med glödstiftare och med fast pitch och utan gyro från den tiden - inte helt lätt att flyga). Hade man sett en blinkande multikopter dra förbi då utan att se nån pilot i närheten då hade man nog trott det var ett UFO på fullt allvar... Och "Googles" - ja det hade man nog baxnat för om man fått prova då för 40 är sen. Färg TV var ju rätt nytt då i början 1970-talet... nog så fashinerande för en ung spoling då som låg på golvet framför TV:n och tittade.

/Bo