handdator

Visa fullständig version : Trottlespaken - Dagens dummaste fråga.



Nohabfsg
2014-08-14, 12:58
Eftersom jag är helny i RC-sammanhang så frågar jag kanske framöver heldumma frågor men det hoppas jag kan överses med. Beträffande trottelspaken: Stannar den i inställt läge eller skall den fjädra tillbaka till o-/ mittenläget när spaken släpps?? Jag har nämligen sett båda. På min sons enkla racer med bara framåtgång på en mycket enkel "flygradio" så fjädrar spaken till o-läge om jag släpper spaken. På den Axion AX-4CT som levererats med ett RTF-plan så stannar trottlespaken i inställt läge. Jag frågar eftersom jag skall köpa radios för mina båtar och vill begripa något. Min radio med gamal, idag ej tillåtna frekvenser, på 70-80-talet kommer jag inte ihåg hur det fungerade.
Emotser tacksamt svar på kanske dagens mest dumma fråga.
Björn

Thelonnquist
2014-08-14, 13:04
Spakradio stannar där du släpper den( undantag för heli?) Rattradio är återfjädrande.

/Björn

McRegor
2014-08-14, 13:27
Men du behöver ju normalt bara EN sändare om du köper nåt vettigt - inte en per farkost. Moderna sändare har modellminnen så att du kan spara inställningarna för resp modell.
Roger

simonarvestrand
2014-08-14, 13:33
Spakradio stannar där du släpper den( undantag för heli?) Rattradio är återfjädrande.

/Björn

mest multikopter folk som gillar att använda centrerande. helikopter vill man gärna inte att den centrerar

FinnbyFraggel
2014-08-14, 13:47
På enklare RTF modeller med spakradio, mest leksaker är oftast trottelspaken återfjädrande till noll läge.
På mer avanserade och oftast lite dyrare RTF och även på spakradio med modellminnen för flera modeller levereras dom med en icke återfjädrande / självcentrerande trottelspak.

/Jonas

Nohabfsg
2014-08-14, 13:52
Tack Björn. Som jag trodde. Min sons racerbåt återfjädrar men är av typen två motorer och endast drift framåt.
Beträffande båtradio vill jag ha "flygradio-layout" då jag inte trivs med bil-(båt-)rattradio.
Beträffande radio tänkte jag närmast på att jag kanske kan använda befintlig Axion 4-kanalere flygradio till den båt, min Komet, som ju bara skall ha motor och roderfunktion. Däremot till Robbes 1195 Düsseldorf får jag ju med i framtiden (vi har ju alla drömmar) massor av funktioner ha en flerkanalig sändare. Kanske Taranisén? Marinradios av "lådtyp" synes väl dyra i dagsläget. Jag får se vad Graupnern har för enkel radio i satsen när den båten kommer. Jag återkommer med all säkerhet.
Tack för svaren
Björn

Henke.a
2014-08-15, 13:45
Oftast brukar du kunna få båda spakarna att vara återfjädrande men man har tryckt ner fjädern på trottelspaken(med ett plastben/bläck) då den "stannar" där du släpper den..
Detta kan du ändra själv.. kanske inte på de riktigt billiga sändarna men på de flesta :)

Elflygarn
2014-08-15, 14:26
På vissa sändare kan man i mjukvaran ändra vilken kanal som man vill ha på vilken spak, och på sådana sändare brukar man kunna ställa om de skall vara återfjädrande eller inte.

De flesta sändare som säljs i europa är när man köper dem konfigurerade till "mode 2", dvs med icke återfjädrande vänsterspak med gasen till vänster.

I USA förekommer ofta "mode 1"-sändare med motsvarande för högerspaken, men även mode 2 hittar man ganska ofta i USA numera.