handdator

Visa fullständig version : Fundering kring OpenPilot REVO.



MrRhames
2014-08-15, 09:35
Hej

Jag är ute efter ett OpenPilot REVO Flight Controller kort, men det är ju typ slut överallt.
På Getfpv står det "OpenPilot are currently finalizing a new GPS for the REVO." Så är det någon som vet om det är en helt ny version av OpenPilot revo (hårdvaran) på väg ut eller om det är bara en ny FW till FC som ska komma eller har kommit ut.

Söker svar om detta innan jag lägger ut en köpesannons här på forumet, så man inte köpet ett begagnat Revo kort och sedan kommer det ut ett helt ny version.

Med vänlig hälsning Benjamin

Luft
2014-08-15, 17:31
GPS sitter inte på kortet.

Jag kan ha fel, men jag tror att du kan köpa REVO kortet om du hittar ett begagnat och sedan köpa GPS efteråt. Jag tror t.o.m att du kan hänga på en annan GPS. Jag fick GPS med min men har inte hittat någon användning eftersom REVON sitter på min QAV250. En regnig dag får jag väl koppla in den bara för att se vad som händer.

Hoppas någon rättar mig om jag har fel om det ovan!

simonarvestrand
2014-08-15, 17:52
gpsen kan man köpa löst, funkar även med andra än op's gps

MrRhames
2014-08-15, 20:56
Ok. Tack för svaren. Då ska jag lägga ut en köpesannons.

Hayvosh
2014-08-19, 10:43
Finnas annars här http://store.openpilot.org/home/25-openpilot-revolution-kickstarter.html :-)

MrRhames
2014-08-19, 11:33
Coolt. Tack för tipset, lagt en beställning nu :)

Ni som kör med Revo kortet, kan ni rekommendera en bra GPS.

Med vänlig hälsning Benjamin

Hayvosh
2014-08-19, 11:37
Kan tipsa om att avvakta ett tag, nya GPSen är beställd ( version 9 ). Beror på hur ivrig du är att komma igång, men nya gpsen bör finnas till salu om kanske 1-2 mån. Och denna är då avsevärt bättre än den gamla :-)

Men annars så vet jag folk som kör med denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31135__NEO_6M_GPS_Module.html viktigt att poäntera dock är att ska du köra med HK gpsen så kan du programmera om den för att den ska fungera "bättre". Den funkar som den kommer, men kan funka bättre :)

MrRhames
2014-08-19, 14:41
Tack för informationen.

Beställde en sådan GPS du tipsade om ifrån HK medans jag väntar på den andra ska komma ut.

En följdfråga. Har du nå tips på någon guide om hur man programerar om HK GPSn så den funkar "bättre"?

Hayvosh
2014-08-19, 14:46
Här finns den info http://forums.openpilot.org/topic/36120-alternative-gps-tutorial/?hl=%20neo6m

:-)

MrRhames
2014-08-19, 16:39
Tack Hayvosh för alla tips och för informationen.

:thumbup:

MrRhames
2014-08-31, 17:32
Tjo.

Fick mitt Revokort förra fredagen och GPSn från HK i fredags. Har Kopplat ihop GPSn med Revokortet. Men jag har stött på problem, så jag fortsätter i min tråd. GPSn hittar/låser inga sateliter och hittar ingen Home position.

Har följande hårdvara:
Openpilot Revo
NEO-6M GPS Module http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31135__NEO_6M_GPS_Module.html Med buad rate på 38400 enligt HKs hemsida.

Har ställt in följande i systemfliken.

47425
47426
47427


Såhär ser det ut i Flight data fliken.

47428

Home positionen är i Södra atlanten utanför Ghana. Har stått igång i olika omgångar allt ifrån en timme upp till 3 timmar.
Kan man se hur många sateliter man har kontakt med i Flight data fliken.

Så jag tänkte programera om GPSn så den skulle funka "bättre"

Försökte att koppla upp GPSn med U-Center 8.01 följde guiden i inlägg #9 .http://forums.openpilot.org/topic/36120-alternative-gps-tutorial/?hl=%20neo6m Ställde jag in följande i Configurationfliken.

47429

Ställde in Port, buadrate på 38400 och valde autobuading. Det kommer inte upp några sateliter. Har stått över en timme men inga sateliter.

47430

Hoppas på att informationen jag har kommit med kan hjälpa er att tala om vad jag har gjort för fel?

//Benjamin

Jorgen
2014-08-31, 21:21
Jag vet inte hur mycket du pysslat med sånt här men ett vanligt fel är att koppla rx-rx och tx-tx? Det skall vara rx-tx och tx-rx.

Jörgen

MrRhames
2014-08-31, 21:54
Hade kopplat fel från början, då hade jag ingen kontakt mellan Revokortet och GPSn. Men det är åtgärdat nu rc-tx och tx-rx, kollade en extra gång nyss. Glömde att skriva att GPSn blinkar rött, om jag har fattat det rätt så ska den lysa med fast sken när den har kontakt med satelliter. Är osäker om det ska lysa med rött eller blått sken. Hade en AMP fc med en likadan GPS och har för mig att den lös med fast blått sken när den hade satellitkontakt.

Benjamin

MrRhames
2014-09-04, 20:55
Tjo.

Nu tror jag att jag har fått det att funka som det ska.

Hittar home position och sateliter.

47548

Men är fortfarande lite fundersam över den röda dioden som blinkar, är det någon som kan tala om hur det ska vara. Om den ska blinka eller lysa med fast sken och eventuellt när den ska sluta blinka.

Med vänlig hälsning Benjamin

MrRhames
2014-12-12, 14:54
Hej
Nu är jag tillbaka med ny GPS (OP V.9) och nya problem.
Jag kan inte få GPS 3D FIX
GPSn är inkopplad i Flexi porten på Revo kortet och i GPSn är den ikollpad i GPS+MCU porten.
Har ställt in följande.

49371

49372

49373

49374

Resultatet blir följande.

49375


På GPSn blinkar "GPS" LEDn blått, "Power" LEDn lyser med fast grön sken och "MCU" LEDn orange (typ varannan sec)
Har varit ute i en timme men inget händer.
Vad har jag missat, är det nå jag lär göra med GPSn för att få det att funka.

Med vänlig hälsning Benjamin

MrRhames
2014-12-13, 21:47
Löste det genom "Erase Settings" och läste in FW igen.