handdator

Visa fullständig version : 3D Skrivare erfarenheter



lasseman
2014-08-24, 12:22
Hej

Det vore intressant med en kort sammanfattning om era erfarenehter av 3D skrivarna ni haft ett tag, alla maskiner har fördelar och nackdelar.

Era kunskaper och erfarenheterna är viktiga och kan hjälpa många intressenter i valet vid köp av 3D skrivare, så de inte står där med en byggsats och ger upp efter 2 månaders problemlösning.......

- Märke och modell ?
- Vad som är bra och vad som var/är problematiskt ?
- Tidsåtång från inköp tills 3D skrivaren gjorde bra resultat ?
- Vilka uppdateringar har gjorts som förbättrat ukskrift kvaliteten ?
- Med facit i hand, skulle samma modell köpas igen eller skulle annan 3D skrivare köpas ?

:)

MVH Lasseman

bogieboy
2014-08-24, 17:38
Reprappro mono mendel.

Börjar med nackdelar. Man får bygga den själv. Hade kunnat haft lite större bygg volym.

Fördelar. Man får bygga den själv. Billig

Intensivt byggande en helg kanske och så någon dag till för att få ordning på allt.

Uppdateringar viktigaste av allt massa kylning i form av fläckar för att printa pla.

Och senaste och mest prisvärda uppgradering BuilTak ett material man sätter på bädden för att få sakerna att fästa ordentligt.

henke2
2014-08-24, 18:49
Hej

Det vore intressant med en kort sammanfattning om era erfarenehter av 3D skrivarna ni haft ett tag, alla maskiner har fördelar och nackdelar.

Era kunskaper och erfarenheterna är viktiga och kan hjälpa många intressenter i valet vid köp av 3D skrivare, så de inte står där med en byggsats och ger upp efter 2 månaders problemlösning.......

- Märke och modell ?
- Vad som är bra och vad som var/är problematiskt ?
- Tidsåtång från inköp tills 3D skrivaren gjorde bra resultat ?
- Vilka uppdateringar har gjorts som förbättrat ukskrift kvaliteten ?
- Med facit i hand, skulle samma modell köpas igen eller skulle annan 3D skrivare köpas ?

:)

MVH Lasseman

Tänk på att detta är ett stort område som innefattar väldigt många olika bitar. Alla har olika förutsättningar och alla kan lyckas bäst med olika lösningar. Den ene kanske aaaaldrig skulle köpa en prusa mendel igen för det var galet jobbigt att skruva ihop den, medan näste gillar att skruva muttrar och inte ser problemet.

Så ta infon med en nypa salt och hitta din egna röda tråd.

Flahultarn
2014-08-24, 22:54
Står i begrepp att ta steget in i 3D skapandet så den här tråden kommer att följas med intresse.

henke2
2014-08-25, 09:51
Jag använder en Markerfarm I3 8".

Jag har uppgraderat till:

*Magma hotend
*Egenritade fläktkåpor för kylning av hotend och material
*Uppvärmd byggyta(värmeplattan värmer i frigolitlåda)
*Utflyttad elektronik
*Extern controller för bädden
*Auto bed leveling
*Cura slicer
*Egen variant av marlin firmware
*Kullager värda namner i extrudern


Saker att tänka på:

*Trä är ett pissmaterial - mjukt och ej formstabilt

Saker att göra:

*Bygga ny extruderplatform i G10 med E3D extruder eller liknande, ev bowden för lägre vikt på extrudern =högre fart?!
*Bygga ny byggplattform i 3mm G10 och ersätta träplattan
*Förankra maskinen i en massiv platta så den blir mer stabil
*Avvibrera stegmotorerna med därför avsedda dämpare
*Nya bättre stegmotorfästen (trä är ett pissmaterial)
*Belysning i bygglådan
*Kullagrad spoolhållare
*Lista med alla inställningar för mina olika material
*Snygga till och dragavlasta alla kablage
*Gänglåsa alla skruv

Framtiden:

Konstruera/bygga en deltaprinter i regionen Rostock Max.

Flahultarn
2014-08-25, 10:26
Vilka är fördelarna med en delta-printer? Några nackdelar?

UndCon
2014-08-25, 10:44
Mer höjd brukar vara fördelen. Deltan måste bli stor och hög för att kunna göra längre/bredare saker.

Själv har jag en liten Printrobot Simple som duger till det jag skriver ut

simonarvestrand
2014-08-25, 10:51
Tycker många haft problem med glapp i diverse leder som gjort nogrannheten något sämre på delta

Pekkala
2014-08-25, 12:41
Henke!
Hur tycker du att Magman fungerar? har ju själv kört den tidigare men hade problem med att även printningen blev avkyld av fäkten och mina kåpor :(
Kan man få tillgång till dina fläktkåpor? (Filerna)

bogieboy
2014-08-25, 12:51
Mer höjd brukar vara fördelen. Deltan måste bli stor och hög för att kunna göra längre/bredare saker.

Själv har jag en liten Printrobot Simple som duger till det jag skriver ut
Varför mer höjd? Det har jag alldrig saknat. Sakerna blir ju hållbararer i x, y led. Jag har alldrig behövt mer höjd förutom när jag testat att skriva så högt den ska klara mest för skojs skull.

Flahultarn
2014-08-25, 14:00
Vilket material skriver ni ut i? ABS eller PLA? Eller beror det på vad det är för print? Vilket är lättast att kontrollera i processen?
Och, har filamentdiametern någon praktisk betydelse? Dvs ska man föredra 3mm eller 1,75?

henke2
2014-08-25, 14:29
Vilket material skriver ni ut i? ABS eller PLA? Eller beror det på vad det är för print? Vilket är lättast att kontrollera i processen?
Och, har filamentdiametern någon praktisk betydelse? Dvs ska man föredra 3mm eller 1,75?

ABS och PLA i div varianter så som flexibelt, samt nylon har jag provat.

Det är väl egentligen ingen som är lättare eller svårare utan alla har sina egenheter. Man måste alltid ligga rätt i temperatur och andra inställningar.

henke2
2014-08-25, 14:30
Varför mer höjd?

Enkelt svar - för att kunna printa högre saker.

henke2
2014-08-25, 14:31
Henke!
Hur tycker du att Magman fungerar? har ju själv kört den tidigare men hade problem med att även printningen blev avkyld av fäkten och mina kåpor :(
Kan man få tillgång till dina fläktkåpor? (Filerna)

Jag behöver göra en som har PLA-fläkt också. blir jag nöjd kanske jag laddar upp dem på nätet. Men lovar inga tidplaner på det.

bogieboy
2014-08-25, 14:49
Enkelt svar - för att kunna printa högre saker.
Stating the obvious as usual...

Just höjd kan jag tycka inte är det viktigaste dock saknar jag oftare bredd eller längd men det beror ju på vad man designar för saker. ;-)

Tycker att den totala bygytan är det interesanta när man letar ny 3Dskrivare.

Går ju att använda diagonalen när man behöver printa högre än skrivaren klarar. Det vinner man lite på ;-)

henke2
2014-08-25, 14:57
Går ju att använda diagonalen när man behöver printa högre än skrivaren klarar. Det vinner man lite på ;-)


Nä. Det handlar om att lägga lagren åt rätt håll också. Vissa saker lämpar sig inte att printas på längden och vise versa. En vas blir ju extremt mycket bättre att printa stående än liggande tex.

bogieboy
2014-08-25, 15:29
Nä. Det handlar om att lägga lagren åt rätt håll också. Vissa saker lämpar sig inte att printas på längden och vise versa. En vas blir ju extremt mycket bättre att printa stående än liggande tex.
Jo det vinner man vist längd på, enkel matematik. Och vist har du rätt i att en vas är lämpligast att göra stående. Och antagligen typ en bränsletank med. ;-)

Men en quad arm typ denna betydligt starkare I x och y led.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/25/c62f40599d7e5aab4f31eb6e09c1c845.jpg

henke2
2014-08-25, 15:52
Men en quad arm typ denna betydligt starkare I x och y led.

Absolut - därför hade jag aldrig undrat varför man skulle vilja ha en maskin som är bredare :)

Boopidoo
2014-08-25, 16:26
Min skrivare har ungefär 20x20x20cm byggvolym och oftast är det den horisontella ytan som är för liten. Jag skriver sällan ut vaser etc men däremot skulle jag gärna vilja ha möjlighet att skriva ut längre föremål. 40x15 skulle räcka mycket långt för mig.

lasseman
2014-08-27, 09:23
Min skrivare har ungefär 20x20x20cm byggvolym och oftast är det den horisontella ytan som är för liten. Jag skriver sällan ut vaser etc men däremot skulle jag gärna vilja ha möjlighet att skriva ut längre föremål. 40x15 skulle räcka mycket långt för mig.

Kan du vara vänlig och även ange vilken modell du har och om uppgraderingar gjorts.