handdator

Visa fullständig version : Val av hexa till stilbildsfoto OCH film?



Ålänning
2014-08-30, 11:27
Hej... nötiga jag igen... beslutsångest bara. :-D Hjälp mig!

ALTERNATIV 1
- SKA ha en hexacopter (flat sådan, gärna med inåtlutande motorer om möjligt).
- Uppfällbara landställ
- Ska användas med två setups som väger "samma", dels en 3-axlig BL-gimbal med GoPro 3 (ca 100 grams kamera) för film och dels 2-axlig servo-gimbal med en Canon Ixus 155 (ca 140 grams kamera) för fotografering. Klarar hexan att lyfta mer så är det nog bara ett plus (mer ackar), men är inte ute efter ett flaggskepp eller sanslös flygtid. Vet ej om jag har nån nytta av tex Sony Nex5.

Vad välja? Har kikat på följande:
- DJI FlameWheel F550
- Tarot FY680 / FY680Pro / FY690S (vet ej skillnad på dem riktigt)
- Nåt annat?

Tänkte man kunde ha nån form av snabbfäste/fyra vingsmuttrar för att byta gimbal med kamera. Och plugga i rätt kabelhärva till rätt kabelhärva, vilket inte blir så många. Videolänk och lill-batteri på gimbalfästet.

Stillbildsfoto:
Ixus 155 och servo-gimbal stabiliserad i roll-plan med APM/Naza och tilt justeras från RC-mottagaren (ratt på sändaren). FPV-kamera för att se motivet. Avtryckare av nån variant styrd från RC-mottagaren (trainer-switchen på sändaren). Videolänk och lill-batteri på gimbalfästet.

Filmning:
GoPro 3 i borstlös gimbal som ska vara styrd 3-axligt från annan sändare. Videolänk, mottagare 2 och lill-batteri på gimbalfästet.

ALTERNATIV 2:
Eller är det bättre (men dyrare) att ha två skilda hexacoptrar för detta? Som tex en DJI F550 med 2-axlig servo-gimbal för foto och fasta landställ. Samt en hexa med uppfällbara landställ och 3-axlig gopro-gimbal? Hur hade ni gjort?

ALTERNATIV 3:
Använda en kamera som kan filma som en GoPro och fota som en stillbildskamera, pratar vi Nex5 ändå nu? Är det dit jag måste? Vill inte ha nåt krångligt, keep it simple, men ändå inte sanslöst dyrt med två värstinghexor... jag ska inte fota professionellt, vill bara kunna filma lite och fota lite för egen utveckling och ha lite egennytta av grejerna.

Stiffe
2014-08-30, 12:56
Det är inga problem att byta mellan stillbildskamera och video , har själv praktiserat det med 2 olika gimbals , har du bara ett rail system så använder jag bara strips för att säkra fästa upp det , tar under 5 min att byta från det ena till det andra enkelt och smidigt

Men jag kör idag 2 olika maskiner som jag tycker funkar bra både hanterings/ transport mässigt och fotomässigt , en spidex quad för film med Gopro , foto kör jag Nex 5 med Y6 megakopter light hopfällbar

Ålänning
2014-09-21, 17:59
Det blir nog en enda hexa, det tar för mycket tid ha en massa olika multicoptrar.
Någon som vet vad det är för skillnad mellan Tarot FY680, FY680Pro och FY690S?

Kenneth E
2014-09-21, 18:35
Har som alla vet en okta med gopro som en fpv maskin. Köpte nyligen ytterligare en maskin till skaran HighOne från Zerotech med GH4 som blir min LOS maskin för foto och film.

Witalis
2014-10-12, 13:39
Det blir nog en enda hexa, det tar för mycket tid ha en massa olika multicoptrar.
Någon som vet vad det är för skillnad mellan Tarot FY680, FY680Pro och FY690S?

Jag har med funderat på skillnaden. Men tror jag läste någonstans att PRO modellen är den nyaste och den ska ha det bästa av dem.

Jag beställde in 680pro i fredags som jag tänkte både filma och fota med, ungefär som du tänkt.

Vad tänkte du ha för set upp?
Jag har inte kommit så långt förutom en uppdaterad Naza v1 till en v2.

Ålänning
2014-10-12, 17:47
680PRO är en variant av 680 har PDB (Power Distribution Board på bottenplattan).
690S är en efterföljare till 680 med längre armar.
Så förklarade nån åt mig.

Jag skulle kunna klicka på KÖP när som helst, men va sjutton, jag har för mycket RC!! Så jag måste få klart det jag har först (en del av det i alla fall) och sälja bort nåt. Inte hinner man flyga allt, är ju bara dumt. Hänger flyg i taken också. =)

Jag har varit inne på 680Pro, eller kanske 690S eftersom jag lika gärna kan köra UBEC och fixa ihop "PDB" själv så får man det som man vill ha det.

Jag tänkte nog använda ZeroTech YS-S4 v2 med GPS till min hexa.

Meeeen... jag har också vart inne på att använda en DJI F550 för foto och ha en Tarot för film, trots allt. Genen som vill att man ska testa allt så är stark. :-D

Witalis
2014-10-12, 20:16
Haha känner igen det, vill gärna ha allt[emoji2]
Jag har en TBS Discovery (wannabe) PRO med gimbal som jag har en GoPro på.

Men vill ha en liten större som jag kan hänga kamera på, men är inte brottom med den. Har ju en RcExplorer tri på byggbordet och en 250 quad att trimma in med.

Funderar på om man skulle skapa en byggtråd när delarna rullar in.

Ålänning
2014-10-12, 22:46
Klart du ska skapa byggtråd. =) Då får andra habegär. ;-) Jag menar, man får se hur andra gör....

Jag håller på bygger en TBS Discovery. Var lite sugen på en Pro, men ville ha nåt enklare FPV-flygbart. Har också haft en RCExplorer Tricopter.
Tror det lutar mot ett enkelt paket med delar man lätt får tag på, dvs enkel DJI F550 med DJI-motorer och ESCs (samma som min quad) för fotografering. Och sen blir det Tarot hexa för film med 3-axlig för GoPro. Sen tror jag att jag är rätt nöjd... humhum...

Witalis
2014-10-14, 21:54
Blir man nöjd någon gång tro!?[emoji2].
Trodde jag var det men det dycker upp nya saker hela tiden[emoji2]
Gillar min Discovery så den kommer jag nog ha så länge jag är i hobbyn.
Men ska testa en Tri och Hexa nu tror det kan bli kul.

Men en byggtråd kanske det ska bli då. Man kan nog få både hjälp och tips på grejer.
Så nu får man vänta på grejer då.