handdator

Visa fullständig version : FPV - Millimeter från elledningar och grenar



LeoR
2014-08-30, 18:36
Testade min nyinstallerade gimbal och fick till några snygga vinklar :)
Vad tycker ni?


http://youtu.be/Uh6UkN4rJyE

Luft
2014-08-30, 21:23
Vad är det för flygmaskin?
Med tanke på att du flyger mellan trånga passager.
Dina elledningar-stunt, var med vilje va?

LeoR
2014-08-30, 21:49
Konstigt nog är den en 450 klass maskin, mer exakt en Flip-Fpv med gimbal uppgradering.

Har kikat lite på en 250 storleks quad eftersom jag gillar att flyga mellan trånga passage.

Grejen med elledningarna är det att jag använder naza på maskinen och jag har därför inte lika stor kontroll som jag är van vid så ibland kommer jag närmare än jag förväntade mej, plus att det är jävligt kul!

UndCon
2014-08-30, 22:07
+ att du kör med vidvinkel så du är närmare än vad du tror...ta det försiktigt nästa gång

LeoR
2014-08-30, 22:12
Nä kör separat fpv kamera (PZ0420) Så har rätt bra uppfattning på vad jag har runt mej. Det enda jag stör mej på är att jag inte har någon direkt kontroll pga naza. kan inte ha manuell pga treläges switch och jag vill ha GPS, ATTI, RTH.

Ska testa att höja attitude värdena...

UndCon
2014-08-30, 22:26
OK - vad har du för radio? På 9X kan man byta till en flerläges om man vill - används oftast tillsammans med APM's 6 lägen

LeoR
2014-08-30, 22:36
Fjutaba (som MarkusB kallar dem) 8FG, man kan göra en sådan mix men det krånglade till sej i naza GUIn när jag försökte men ska testa igen

Xermalk
2014-08-30, 23:01
Du står rakt under elledningen som du flyger nära.
Påminn mig om att jag inte skall lämna bilen när du flyger fpv.
Man måste alltid vara bered på att något kan strula, är man inte det så kommer man eventuellt krascha i något man kommer ångra för resten av livet.

Annars är det snyggt filmat.

LeoR
2014-08-30, 23:40
1. Du står rakt under elledningen som du flyger nära.
Ledningen är klippt och ej strömförande längre och huset är betrakat som rivningsobjekt sedan många år tillbaka och används numera som ett lokalt drogställe för ungdomar.

2. Påminn mig om att jag inte skall lämna bilen när du flyger fpv.
Jag undviker alltid att flyga nära parkerade fordon, undantaget är väl grävskopan i videon, dock brukar dem hålla för en del smällar...

3. Man måste alltid vara bered på att något kan strula, är man inte det så kommer man eventuellt krascha i något man kommer ångra för resten av livet.
Jag bygger mina maskiner till hög standard där jag vet att jag kan lita på grejorna, testkör t.ex alla servon i en timme, Vtxer i en halvtimme (självklart med bra kylning) och motorer i en halvtimme.
Som sagt så undviker jag alltid saker som kan bli skadade i onödan, tex människor, bilar, bebodda hus o.sv.
Det värsta som kan hända i videon är att min maskin går sönder, ska mycket till för att ha sönder en vägg, grävskopor eller tjocka elledningar.

4. Annars är det snyggt filmat.
Tackar! :)

Men jag är alltid öppen för råd, så kom gärna med sådana som ger direkt respons på det jag gjorde i videon.

Luft
2014-08-31, 03:21
Är det Naza Light eller V2?
Naza Lite kan behöva lite lägre Gain's om den vobblar lite ibland. På min Naza maskin (QAV400 med avtagbar gimbal) hade jag vissa värden nere på 85. Det kanske är det som gör att det vobblar i filmen i bland. Om du har Alex Moss styrkort till din gimbal så googla dig fram till 6 sidig kalibrering. Jag gjorde det och pang så försvann horisontal drift och att den blev stabilare.
Trevlig film. Jag gillar när det plötsligt dyker upp lite hinder.
Oavsett hur vårdslöst du påstås flyga i filmen så får du en sundare kick än dom som sitter och pundar inne i huset.
Kör hårt!

Kenneth E
2014-08-31, 09:15
Nej, fy bubblan!

Så roligt vill jag också ha, bra fluget. Vart är det någonstans?

Ålänning
2014-08-31, 09:21
Jag blev inspirerad och flög lågt igår... men fältet jag flög vid var platt och stort och öppet. Så man flög in mot skogen istället och l längs med vägar (dock med en Caipirinha). =)

Angående flightmodes... undrar om inte T8FG är rätt lik T14SG, jag lade upp en guide för APM och 6-lägen med två switchar, kanske kan ge dig en hint att använda nåt liknande med din sändare: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/42924-6-Flight-Modes-Futaba-T14SG

Dan the man
2014-08-31, 10:09
Är inte det där en gammal hederlig telefonledning? :)

McRegor
2014-08-31, 11:06
Är inte det där en gammal hederlig telefonledning? :)
Det är nog högst troligt så det är nog bara att ändra rubriken på filmen...
Roger

LeoR
2014-08-31, 12:32
Nej, fy bubblan!

Så roligt vill jag också ha, bra fluget. Vart är det någonstans?

Det är i mina hemtrakter Kullavik i Göteborg, fint litet samhälle.

LeoR
2014-08-31, 12:34
Det är nog högst troligt så det är nog bara att ändra rubriken på filmen...
Roger

Äh, Elledningar låter tuffare än telefonledningar ;)

LeoR
2014-08-31, 12:35
Jag blev inspirerad och flög lågt igår... men fältet jag flög vid var platt och stort och öppet. Så man flög in mot skogen istället och l längs med vägar (dock med en Caipirinha). =)

Angående flightmodes... undrar om inte T8FG är rätt lik T14SG, jag lade upp en guide för APM och 6-lägen med två switchar, kanske kan ge dig en hint att använda nåt liknande med din sändare: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/42924-6-Flight-Modes-Futaba-T14SG

Ska kika på det, Tackar :)

LeoR
2014-08-31, 12:39
Är det Naza Light eller V2?
Naza Lite kan behöva lite lägre Gain's om den vobblar lite ibland. På min Naza maskin (QAV400 med avtagbar gimbal) hade jag vissa värden nere på 85. Det kanske är det som gör att det vobblar i filmen i bland. Om du har Alex Moss styrkort till din gimbal så googla dig fram till 6 sidig kalibrering. Jag gjorde det och pang så försvann horisontal drift och att den blev stabilare.
Trevlig film. Jag gillar när det plötsligt dyker upp lite hinder.
Oavsett hur vårdslöst du påstås flyga i filmen så får du en sundare kick än dom som sitter och pundar inne i huset.
Kör hårt!

Hmh, jag är inte säker på om det är maskinen eller gimbalen som vobblar, har dock inte pillat på några PiDs ännu. Kortet är ett kinakort som kör en nollad alexmos firmwire, dock en gammal sådan så är tvingad att använda en gammal GUI som inte låter mej göra särskilt mycket...

simonarvestrand
2014-08-31, 13:19
ser ut som det är gimbalen

LeoR
2014-08-31, 13:20
ser ut som det är gimbalen

Då kikar vi på den, förslag på vad som bör ändras i inställningarna?

simonarvestrand
2014-08-31, 13:25
det är för många parametrar för att kunna säga exakt vad som skall göras men rollen reagerar för kraftigt och verkar självsvänga så att sänka på rollen är nog bra, dock kan alla delar behöva ändras för att få det bra både p i och d