handdator

Visa fullständig version : Hobby kings big stick.



Henke80
2014-09-01, 18:06
Hejsan.

Tänkte köpa mig detta plan från hobbyking.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29648__big_stick_laser_cut_balsa_kit_1060mm_kit_ .html

Så kollar jag då vad de rekommenderar för motor o esc till. 2826-2200kv med 20A esc

Söker efter denna motor på deras sida o första träffen blir en Turnigy motor.
Men på motorns sida står det att man ska ha ett 40 A esc till.

Jag blir inte klok på detta!!!!!!

Jag är nybörjare när det kommer till motor rpm o allt detta så hjälp mig gärna med motor/esc val till
denna modell?

Mvh Henrik

McRegor
2014-09-01, 19:15
Det var "fräckt" att kalla kärran Big Stick när den ursprungliga Das Little Stick var klart större...:),
Nåja - jag har en Mini Ultra Stik som har en spännvidd på ca: 100 cm och på den har jag en 85 g-outrunner, 30 A reglage, 9 g-servon och 3S2200-acke.Väger runt 750 g flygklar och går som ett skott. Matar in ca: 350 W som max men det behövs sällan.
Ser ut som stället skulle behöva förstärkas en aning på din lilla Big Stick och jag tror definitivt på en större motor med lägre KV (min har 1220 - kör med Graupner Cam folding 9*6") för att det skall bli kul. Denna kärra skall ha effektöverskott - i alla fall om den uppför sig som min M.U.S. Förstärk också landställsinfästningen (för den brukar vara klen på Kina-kärror), sen kanske du skulle sätta pinnar fram i vingen och ett par skruvar i bakkant. På min M.U.S öppnar man locket framför vingen och knöker in acken. Locket sitter sen med magneter på ena sidan.
Jag gillar verkligen Stick-konceptet och flög bl a en Das Little Stick på 70-talet med en Webra .40 i nosen (skulle vara en .19-rova vill jag minnas). Den kärran gick tyvärr till flygplans-himlen en solig midsommarafton på Dragsängarna i mitten av 70-talet efter en mid-air...:) Nåja - den hade gett mig väldigt mycket nöje liksom min M.U.S som fortfarande efter åtskilliga säsonger är still going strong.