handdator

Visa fullständig version : Hobby kings big stick.



Henke80
2014-09-01, 18:06
Hejsan.

Tänkte köpa mig detta plan från hobbyking.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29648__big_stick_laser_cut_balsa_kit_1060mm_kit_ .html

Så kollar jag då vad de rekommenderar för motor o esc till. 2826-2200kv med 20A esc

Söker efter denna motor på deras sida o första träffen blir en Turnigy motor.
Men på motorns sida står det att man ska ha ett 40 A esc till.

Jag blir inte klok på detta!!!!!!

Jag är nybörjare när det kommer till motor rpm o allt detta så hjälp mig gärna med motor/esc val till
denna modell?

Mvh Henrik

McRegor
2014-09-01, 19:15
Det var "fräckt" att kalla kärran Big Stick när den ursprungliga Das Little Stick var klart större...:),
Nåja - jag har en Mini Ultra Stik som har en spännvidd på ca: 100 cm och på den har jag en 85 g-outrunner, 30 A reglage, 9 g-servon och 3S2200-acke.Väger runt 750 g flygklar och går som ett skott. Matar in ca: 350 W som max men det behövs sällan.
Ser ut som stället skulle behöva förstärkas en aning på din lilla Big Stick och jag tror definitivt på en större motor med lägre KV (min har 1220 - kör med Graupner Cam folding 9*6") för att det skall bli kul. Denna kärra skall ha effektöverskott - i alla fall om den uppför sig som min M.U.S. Förstärk också landställsinfästningen (för den brukar vara klen på Kina-kärror), sen kanske du skulle sätta pinnar fram i vingen och ett par skruvar i bakkant. På min M.U.S öppnar man locket framför vingen och knöker in acken. Locket sitter sen med magneter på ena sidan.
Jag gillar verkligen Stick-konceptet och flög bl a en Das Little Stick på 70-talet med en Webra .40 i nosen (skulle vara en .19-rova vill jag minnas). Den kärran gick tyvärr till flygplans-himlen en solig midsommarafton på Dragsängarna i mitten av 70-talet efter en mid-air...:) Nåja - den hade gett mig väldigt mycket nöje liksom min M.U.S som fortfarande efter åtskilliga säsonger är still going strong.
Lycka till Henke hälsar
Roger

KaptenGnissel
2014-09-01, 19:23
Kikar man lite längre ner på sidan du hänvisar till under "related items" hittar du förslag på
motor och ESC.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12919__D2826_6_2200kv_Outrunner_Motor.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6460__Hobbyking_SS_Series_25_30A_ESC.html

Dock verkar motorn vara numret större än vad den valda ESCen klarar. Du skall alltid välja en ESC som
klarar motorns max-ström och helst med råge då det blir mindre värmeförluster. En ESC på minst 40A bör det
vara. T ex denna
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11618__Turnigy_AE_45A_Brushless_ESC.html

Henke80
2014-09-01, 19:29
Hejsan Roger

Dig kan man alltid lita på:)...

Jag har en sådan här hemma icke använd med 30A esc till
http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/emax-gt-221811-930rpmv-2-3s/

Det kanske skulle funka?

Minns att vi pratade om Sticks plan för över ett år sedan. Du sa som nu att du hade o har haft. Tror jag letade efter ritningar.

Hittade denna nu o blev lite kär i modellen, jag passar på att tacka för tipsen om landstället. Förstärka med Ply?

Vinginfästningen som du föreslår gillar jag. Funderar på att kanske byta ut skruvar mot starka magneter som jag har hemma med.

Annars kommer det bli samma setup som du beskriver. Med 3S lipo på 2200mAh och 10 grams servon.
Nu är modellminnena i Sanwan upptagna så få bli DSM mottagare i denna istället.

Jag tackar väldigt så länge Roger.

Mvh Henke

McRegor
2014-09-01, 19:46
Hej Henke,
Inga magneter för att hålla vingen, tack...:) Där är det skruv som gäller i denna storleksklass.
Motorn räcker säkert och blir över men personligen skulle jag välja en med lite högre KV för att kunna gå ner lite i propp-storlek. Men bygger du lite högre landställ (gissar att det kan behövas - bocka till nåt i t ex 4 mm pianotråd) så kan du givetvis testa med de grejor du redan har. Annars räcker nog nåt piggt i 70-80 g-klassen om kärran inte blir lika tung som min. Men som sagt - detta är en buskärra som skall ha bra motorresurser.
Landställsinfästningen brukar må bra av lite ply för att sprida ut belastningen. Nu är ju ett pianotrådställ lite snällare mot infästningen än ett styvt alu eller kolfiberställ och det är ju bra.
Om du bygger vingen i 2 halvor så limma ihop dom och dra ett par varv med glasfiberremsa (tapetserarremsa fungerar - finns sån som är självhäftande vilket underlättar) runt och sätt fast remsorna med något utspätt vitlim (innan du klär vingarna).
Jag har bara ett synnerligen enkelt 30 A-reglage i min och under maxbelasting så är det lite överlast men det har ändå hållit under alla dessa år.
Det fanns ju en ritning på en variant i Modellflygnytt för många år sen - tror den kallades Das Petit Pin Perkele.
Vi hörs
Roger

Henke80
2014-09-20, 16:48
Hej

Nu har jag fått hem kittet o jag har påbörjat med kroppen.
Kommer ta med dina råd Roger med att förstärka landningstället och kanske höja den.
Köra med glasfiber remsa runt vinghalvor med utspätt vitlim innan klädsel.

Kommer inte klä i rött. Blir svenska färger blått/gult...

Tror jag ska öppna en byggtråd sen istället där jag visar bilder på bygget under resans gång.
Så att kritik o tips kan skrivas.

Mvh Henrik