handdator

Visa fullständig version : Nybörjare som behöver lite stöd och råd samt för och nackdelar på två RTF maskiner.



Wizz
2014-09-02, 22:00
Som sagt så har jag funderingar kring att börja flyga dessa underbara maskiner.
Spenderat timmar framför datorn och sett den ena efter den andra filmen och suget bara stiger :)

Men som sagt nybörjare som man är så är det en RTF som blir första steget.
Men drabbades av lite beslutsångest så det fick bli två olika maskiner.
Så dessa två är ju en del olikheter mellan och jag är lite nyfiken över om någon här har någon av dessa två nedan modeller och kan ge mig för och nackdelar.
Båda maskinerna är beställda och tar lite tid innan dom landar hemma, skulle tippa på ca 14dagar men det vet man aldrig då det går från Kina.
Så dessa två maskiner är på väg.

en

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/2021462823_1/Nine-Eagles-Galaxy-Visitor-3-MASF12-Auto-Return-Quadcopter-RTF-F12-4CH-GPS-FPV-Quadcopter-with.jpg_220x220.jpg (http://www.aliexpress.com/item/Nine-Eagles-Galaxy-Visitor-3-MASF12-Auto-Return-Quadcopter-RTF-F12-4CH-GPS-FPV-Quadcopter-with/2021462823.html)

Nine Eagles Galaxy Visitor 3 (http://www.aliexpress.com/item/Nine-Eagles-Galaxy-Visitor-3-MASF12-Auto-Return-Quadcopter-RTF-F12-4CH-GPS-FPV-Quadcopter-with/2021462823.html)

och en

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v3/1840320559_1/2014-NEW-RC-Helicopter-Explorers-2-4GHz-6-Axis-4CH-Remote-control-toy-helicopter-Syma-RC.jpg_220x220.jpg (http://www.aliexpress.com/item/2014-NEW-RC-Helicopter-Explorers-2-4GHz-6-Axis-4CH-Remote-control-toy-helicopter-Syma-RC/1840320559.html)

Syma X5C (http://www.aliexpress.com/item/2014-NEW-RC-Helicopter-Explorers-2-4GHz-6-Axis-4CH-Remote-control-toy-helicopter-Syma-RC/1840320559.html)

Så om ni känner för att ge mig tips och råd, för och nackdelar m.m. samt posta lite bra länkar med info och till bra videos om just dom här två så är jag tacksam.

tänk att man som gammal skall börja leka igen :)

Stiffe
2014-09-02, 22:59
Utan att ifrågasätta dina val så skulle jag säga att det underlättar att köpa beprövade grejor som många andra har då finns chansen att få hjälp med sina frågor så mycket större , köpa prylar ingen annan har är att be om problem tyvärr oavsett hur billigt det är , bara min personliga åsikt i all vänlighet

FinnbyFraggel
2014-09-02, 23:27
Om det är exakt den Nine Eagel maskinen du beställt som du länkar till så står det "Mode 1" på radion vilket tyvärr inte är den standard vi i Europa använder, "Mode 1" innebär att du har gas reglaget till höger och i Europa använder vi "Mode 2" och har gas reglaget till vänster.
Det går förmodligen att bygga om din sändare så det blir rätt, men det krävs nog en del arbete.
Och eftersom den är väldigt liten lämpar den sig inte så bra utomhus då den lätt tas med av vinden.

Syma maskinen har rätt radio, "Mode 2" och är betydligt större så den kan förmodligen flygas utomhus och vara betydligt stabilare.

Men som Stiffe påpekade så kan det nog vara väldigt svårt att få hjälp om du får problem då ingen av modellerna är vanlig i Sverige, speciellt med Nine Eagel maskinen då den dessutom inte har rätt radio.

/Jonas

Wizz
2014-09-03, 05:20
Hej.
Ok vilka maskiner är då de som säljs i Sverige som skulle kunna motsvara de två jag beställt?
Både Nine Eagle och Syma är trots allt ganska stora ute i världen vad jag fått erfara då man snurrat runt på diverse utländska sidor.

Nine Eagel maskinen är beställd med mode 2 radio.
http://www.banggood.com/Nine-Eagles-Galaxy-Visitor-3-GPS-FPV-Quadcopter-p-916343.html

McRegor
2014-09-08, 08:00
Att flyga sådana här relativt små multikoptrar som nån form av flygmaskin tror jag personligen att man rätt snart blir less på. Jag ser multikoptrar som utmärkta fotoplattformar men då krävs lite större grejor än de allra minsta - sen ser det ju kul ut att "buskflyga" via FPV men då skall det som sagt vara FPV-utrustade maskiner och de behöver nog också vara rätt tåliga.
Tycker redan att det märks på den begagnade marknaden att många som i alla fall inte haft sitt driv via flygintresset tycks tröttna och jag skulle gissa att detta kommer att accentueras. Gillar man att RC-flyga så är det min personliga åsikt att konventionella flygmaskiner och helikoptrar är bättre alternativ än multisar som närapå flyger sig själva. Men som vanligt är smaken om baken...:)
Hursomhelst önskar jag dig Wizz lycka till och kanske får vi så småningom se dig flyga även konventionella RC-maskiner.
Roger

Henke.a
2014-09-08, 12:25
Om det är exakt den Nine Eagel maskinen du beställt som du länkar till så står det "Mode 1" på radion vilket tyvärr inte är den standard vi i Europa använder, "Mode 1" innebär att du har gas reglaget till höger och i Europa använder vi "Mode 2" och har gas reglaget till vänster.
Det går förmodligen att bygga om din sändare så det blir rätt, men det krävs nog en del arbete.


Syma maskinen har rätt radio, "Mode 2" och är betydligt större så den kan förmodligen flygas utomhus och vara betydligt stabilare.



Vad som är rätt och fel med mode 1 och 2 är helt personligt! Lite som höger/vänsterhänta så att säga, att den ena har rätt radio och den andra har fel är lite fel uttryck tycker jag. Sen att mode 2 är vanligast i eu är en annan sak..

//Henrik

FinnbyFraggel
2014-09-08, 12:54
Visst är det personligt vad man tycker om och helt fritt att välja.
MEN!
Om man är nybörjare och vill ha hjälp från andra flygare kommer det att bli extremt svårt om man har en radio med "Mode 1" då alla man frågar om hjälp har "Mode 2".
Jag tror du kan fråga vilken annan flygare som helst här på forumet och dom skulle förmodligen säga nej till att provflyga din modell för att se "om den fungerar" och "hjälpa till med inställningarna" när du talar om att du har en "Mode 1" radio.
/Jonas

McRegor
2014-09-08, 13:20
Helt rätt, Jonas ! Mera som att man bestämt att ha högertrafik i ett land och då fungerar det inte så bra att hålla till vänster...:)
Ok - lite drastiskt men man skall nog hålla sig till det som är "standard" oavsett vad man tycker för rätt som det är behöver man lite hjälp och då är det bra om andra också kan hantera utrustningen.
Roger

Imprez
2014-09-11, 14:13
S
Så om ni känner för att ge mig tips och råd, för och nackdelar m.m. samt posta lite bra länkar med info och till bra videos om just dom här två så är jag tacksam.

tänk att man som gammal skall börja leka igen :)

Har tyvärr inte hört talas om någon av dessa maskiner så inga specifika tips på dom men här kommer ett par generella tips från en annan nybörjare som började flyga multirotor i somras. Och kom ihåg: man är aldrig för gammal att börja leka!

Hitta en bra plats att flyga när det är helst är vindstilla eller mycket svaga vindar. En bra plats är en stor öppen gräsmatta eller fält som är så fritt från träd, vattensamlingar och andra hinder som möjligt. Gräs är relativt mjukt att krascha och ofta klarar man sig ofta oskadd eller möjligtvis en propeller fattigare bara höjden är låg.


Ställ din quad på plant underlag och läs manualen hur den ska kalibreras så att den är det innan start. Ställ dig sedan rakt bakom din quad ca 5m bort med flygriktningen på quaden framåt, bort från dig. Se också till att du flyger i fullt stabiliserat läge och inte i acro-läge eller helt ostabilisterat (manuellt).


Börja sedan med att lyfta genom att sakta öka gasen tills den hovrar en dryg meter över marken. Öva på att hålla den på en konstant höjd och flyg absolut inte inte högt upp i början. När du kan hålla höjden och starta och landa utan problem kan du börja med att banka (luta quaden åt olika håll) med mycket små och försiktiga spakrörelser (höger spak i Mode2). Lyft till lite högre höjd, 2-3 meter, innan du börjar banka och kom ihåg att det är bara att släppa spaken så ska quaden återgå till plant läge.


Om du känner att det går åt helvete när du övar och du känner att du tappat kontrollen så är min erfarenhet att det är bättre att snabbt dra ned gas till noll och låta den krascha om du är på låg höjd, vilket du borde vara i början. Att försöka dra på gas och "rädda" en situation resulterade ofta (i alla fall för mig) med hårdare krascher i hög fart och mer skador som följd.


När du känner dig säker på att kontrollera höjd, hovra och bankning åt olika håll är det dags att ändra flygriktningen (yaw på vänster spak i sidled i mode2). Börja med att vrida lite och max 90 grader åt något håll från att ha flygit rakt fram bort från dig som du gjort hittills. Testa hur det känns och att det känns naturligt att du fortfarande vet vilket håll du ska banka för att få quaden att flyga åt rätt håll. Sista övningen är när ovanstående funkar bra är att vrida så färdriktningen är rakt emot dig och fortfarande känna dig säker på vilket håll du ska dra åt för att banka åt rätt håll. Just flyga rakt emot mig själv är fortfarande det jag tycker är svårast, om jag inte flyger FPV förstås för då är det alltid "rätt håll".


Det var i alla fall så jag började lära mig, lycka till!