handdator

Visa fullständig version : Nitrometan



kay.krut
2014-09-04, 13:41
Hej på Er!

I dag är det förbjudet att utan tillstånd inhandla nitrometan och det ställer kanske till det lite för en del av oss som fortfarande kör med glödstiftare. Fast nu lär det dessbättre inte bli helt omöjligt att fortsätta med vår kära hobby.

Anledningen till förbudet vet vi nog alla vid det här laget men vi som är laglydiga ska ju inte behöva lägga av med vår hobby. Så för att vara lagliga och snälla samhällsmedborgare så söker vi helt enkelt tillstånd för vår kära nitro. Svårare än så är det inte.

Det finns en myndighet dit vi skickar vår ansöka, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Gå in på deras hemsida www.msb.se och tanka ner ansökningsblanketten som heter, "Ansökan om tillstånd till förvärv, införsel, innehav och användning av sprängämnesperkusorer" Den är helt avgiftsfri och tillståndet gäller i tre år. Se´n är det bara o åk´

Sköt om er,

Kay krut

rnermfors
2014-09-04, 14:20
Kanon Kay
Man tackar. Ansökan är skickad.
Med vänlig hälsning Robban

kay.krut
2014-09-04, 14:51
Ja, nu får vi bara hoppas att inte myndigheten anser oss vara dynamitarder och likvärdiga !

Kay krut

Cox
2014-09-04, 15:15
Först blev det problem med att hantera Etern till våra diesel motorer och nu krånglar de till det med Nitron också, är de möjligen sponsrade av HK...?

Här är en länk till sidan med ansökningsformuläret; https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Tillstand/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/

Thomas
2014-09-04, 17:12
Hmmm...

Citat:
"Du som privatperson måste ha tillstånd för att få hantera kemiska produkter som
innehåller ämnena väteperoxid, nitrometan, eller salpetersyra över angivna
halter."

Var det inte nåt med tillståndskrav ÖVER 32% eller så?? (Jag hittar inte procentsatsen nånstans just nu).
"Vanligt" metanolbränsle (5-15% nitrometan) skulle alltså i så fall INTE omfattas av tillståndskravet.

Eller har jag fel?

Cox
2014-09-04, 18:35
Jag vet inte om det finns någon gräns på färdigblandat bränsle, men jag gillar att blanda själv och då behöver man ju ha lite ren Nitro, även om det är i små mängder. Tycker att förbudet påminner om det som finns för eter. Som privatperson så kan man inte köpa ren eter, men färdigblandat diesel bränsle med 30-35% eter är inget problem...

Thomas
2014-09-04, 20:21
Här har vi det!
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/

kay.krut
2014-09-05, 11:26
I dag fick jag ett mail från myndigheten och det lär nog bli som jag befarade i inlägget ovan, dom kommer att betrakta oss som presumtiva terrorister och banditer. Ur mailet - "Det är osannolikt att den som söker tillstånd för att köpa ren nitrometan får tillstånd för detta då det finns utspädd nitrometan att köpa" slut citat.

Jag kontaktade dem och ställde frågan, vad är denna nitrometan utspädd med. Hon visste inte detta men förmodade att det var färdigblandat drivmedel. Ja men det vet vi ju se´n gammalt att det finns färdig soppa men den passar inte riktigt till alla våra ändamål. Nja, det var ju våra problem. Hmm.
Nu skickar vi in våra ansökningar så att dom inte sitter och somnar på myndigheten. Under tiden så får vi väl fundera över hur man ska kringgå alla förordningar och regler. För det blir ju resultatet av detta förbud. Det finns så mycket kemikalier som är betydligt farligare än nitro och gödningsmedel. Och f.n vet när dom förbjuder oss att ha papegojor och undulater. Dom producerar ju gödning dom också !

Kay krut

Ålänning
2014-09-05, 17:59
Huga, snart måste vi ha tillstånd att tanka den bensindrivna bilen, annars har vi terrorister överallt snart.
Är detta bara i Sverige eller vad är det för korkbollar som tänkt ut detta?

freddan_6
2014-09-05, 18:10
Det är ett nyt EU-direktiv som implementers lite olika i olika länder.

Pumpe
2014-09-05, 18:20
Är väl bara att skicka in ansökan i ett par hundra exemplar tills de tröttnar. Kastar iof några kr varje gång med porto men om man inte skriver avsändare på kuveret så kommer det mest troligt fram utan porto.

Under Koncentration ska det skrivas 100% eller?

Thomas
2014-09-05, 18:31
Jag skrev 100% på min ansökan, för att blanda eget bränsle.

jan åberg
2014-09-05, 22:19
Det handlar bara om arbets tillfäle, desto fler ansökningar fler jobb!!!! Handla där ni brukar handla, brukar ordna sej

Pumpe
2014-09-23, 09:42
Någon som har fått tillstånd?

Pratade med Masens Kemtekniska och de har numer bara bränsle med högst 23%

Tillstånd behövs för en koncentration över 30 viktprocent, står det på MSB.

Men det står också att: Du som redan har köpt och innehar de här produkterna får fortsätta använda dem till och med den 1 mars 2016.

bem
2014-09-23, 23:36
Tur jag har 2 liter ren nitro i garaget så man slipper fylla i blankett på ett tag. Undrar om bönderna måste ha tillstånd när de skall köpa gödningsmedel - det kan man ju ha som sprängmedel ju.

/Bo

Cox
2014-09-24, 08:17
Tillståndet gäller ju inte bara inköp utan även innehav och användande, så det är väl ett par av oss som numera har olagliga gömmor...

Undrar när det kommer ett motsvarande tillståndskrav för Lipo batterier?

LIP
2014-09-24, 09:17
Tillståndet gäller ju inte bara inköp utan även innehav och användande, så det är väl ett par av oss som numera har olagliga gömmor...

Undrar när det kommer ett motsvarande tillståndskrav för Lipo batterier?

Väck inte den björn som sover:secret:

neu
2014-09-24, 11:17
Lipo kan inte användas till att spränga grejer. Det brinner bara och då kan man lika gärna ha en tändare och lite papper så tillstånd för det tror jag inte att vi kommer att se.

Cox
2014-09-24, 13:06
Lipo kan inte användas till att spränga grejer. Det brinner bara och då kan man lika gärna ha en tändare och lite papper så tillstånd för det tror jag inte att vi kommer att se.

Nej just det, det är ju sant, Lipo "bomber" verkar inte vara något som terrorister är intresserade av ännu...

Om man kikar på definitionen av ordet "krut" så borde dock Lipo passa in bra där. ;)
(Lipo brinner utan syretillförsel till skillnad mot papper och tändare)

Ålänning
2014-09-24, 16:27
Internet gör att alla får veta om vår hobby och alla ovetande ställer till det för oss seriösa hobbyutövare. =) Det var bättre förr när det var hemliga klubbar på nån åker och bygglokaler i nån källare och folk inte vart griniga över att man råkade landa på deras gård. Idag är folk huggiga på allt, "alla" letar fel och vill hellre trycka ner än tvärtom. :-D "Har du tillstånd till det där?" "Vad händer om jag får den i huvudet då?" "det där kan man ju spränga hus med!" "så där får man inte göra!" "vet du verkligen vad du håller på med?" ... =)

lennart wiklund
2014-09-26, 20:14
Tur man har 4.5 liter rent ståendes då! Lär räcka ett tag...

Pumpe
2014-11-11, 17:01
Hallådär, Se nu till att alla skickar in sin ansökan så MSB får lite mer att göra, fick höra lite om mitt ärende idag och i dagsläget ser det inte ljust ut, men om det börjar komma in fler ansökningar så ökar ju chansen att MSB börjar lätta lite på tillstånden till oss som flyger modellflygplan. Som det såg ut i dagsläget så behövde man RC behörighet allternativt att man tävlade. Har ingen aning om vad RC behörighet är för något.

Uppmanar nu alla som läser på forumet att skicka in sin ansökan även om ni bara flyger el, det tar inte lång tid och lite porto har ni alla råd med.

neu
2014-11-11, 20:12
Så för att få blanda bränsle så tvingar dom en att gå med i smff?

Pumpe
2014-11-13, 10:03
Jo som det var i dagsläget, min handläggare på MSB visste inte att det fanns två förbund.

Men som sagt fler ansökningar krävs, skriv gärna i att ni är medlemmar i RCFF

Stinsen
2014-11-13, 14:14
Grundregeln är:
Som privatperson kommer man inte få tillstånd för innehav av ren nitro eller bränsleblandningar som innehåller mer än 23 volymprocent. Därför kommer i princip ingen modellflygare, bilåkare eller båtåkare som söker tillstånd för att inneha ren nitro eller färdiga bränsleblandningar som innehåller mer än 23 volymprocent eller 30 viktprocent nitro inte få tillstånd.
Så här står det på MSB sida angående nitro och tillstånd:

Nitrometan används främst som komponent i bränsleblandningar för modellfarkoster. De flesta farkosterna behöver mindre än 30 viktprocent nitrometan, för vilket något tillstånd inte behövs. Detta motsvarar ca 23 volymprocent för typiska modellbränslen.

Hur många av modellflygarna använder metanolbränsle eller har behov av bränsle som har mer än 23% nitroiblandning?

Vidare står det:

Tillståndsplikten gäller endast enskilda personer. Med "enskilda personer" avses enligt Artikel 2 i EU-förordning 98/2013, "fysiska personer som agerar i syften som inte är knutna till hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke".

Personer som hanterar de berörda produkterna inom ramen för sin näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke behöver alltså inget tillstånd till detta. Inte heller föreningar som är självständiga juridiska personer omfattas av tillståndsplikten. MSB utgår från att föreningar som fått ett organisationsnummer från Skatteverket är juridiska personer. De aktuella
produkterna får då hanteras inom ramen för verksamheten i dessa föreningar, men de får inte överlåtas till de enskilda medlemmarna i föreningen utan att de har tillstånd till detta.

Enligt den texten kan din klubb, under förutsättning att den har ett organisationsnummer dvs. är en juridisk person, köpa hem en 25l dunk med nitro för att sälja färdigblandat bränsle som inte överstiger 23% nitro.
Det finns hobbyfirmor som säljer färdigblandat bränsle eller som kan blanda bränsle åt dig.

Om du har någon form av tävlingslicens så gäller detta:

Söker du tillstånd till ren nitrometan för att blanda bränslen för tävling med modellfarkoster i en organiserad form bör du ange detta samt numret på din tävlingslicens, hur länge den är giltig och vem som utfärdat den, samt bifoga en kopia av licensen till din ansökan. Du bör också ange vilken klubb du tillhör och till vilket förbund den är ansluten.

Länk till MSB

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Tillstand/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/

Pumpe
2014-11-13, 19:58
så står det men MSB har egentligen ingen aning om hur de ska hantera detta så fler ansökningar behövs. måste ju vara många som har nån bil eller båt hemma som behöver uppemot 30%.

Skit samma om den blir avslagen, skicka en ny om nån månad.

De ska inte få slå undan benen för oss hobbyutövare som vill blanda bränsle själv.

Stinsen
2014-11-13, 20:36
Jag tävlar med båt, har licens i SMBF och kommer därför att få tillstånd. Detta fick jag bekräftat idag då jag pratade med handläggaren.
Mina samtal med honom gjorde att vi som tävlar i båt får tillstånd för ett år i taget, just för att vi har tävlingslicens.
SMBF kommer att skriva in i sina regler att man inte få ha mer än 25 volymprocent, precis som man har gjort eller kommer att göra i de länder som är anslutna till Naviga eller IMBRA.
99,99% av bilåkarna har inget behov av att blanda bränsle själv då deras regelverk säger max 16% i 1:10 och max 25% i 1:8. Jag kan säga att alla, och då menar jag ALLA, som håller på med bil oavsett storlek köper färdigblandad bilsoppa då dom har rigorösa kontroller efter avslutad tävling.

Det kommer inte spela någon roll om du skickar in 1, 10 eller 100 ansökningar. Dom kommer säga nej så länge du inte uppfyller kraven för tillstånd som står på deras hemsida.
MSB har fått i uppgift att regeringen att ta fram ett regelverk kring hanteringen av nitro och bryr sig inte om att dom slår undan benen på dom som vill blanda soppa själv, det inte är deras huvuduppgift. Deras jobb är bara att ge tillstånd till de som uppfyller dom fastställda reglerna och så länge det finns färdigblandat andvändbart modellbränsle med olika procent nitro som är fullt användbara för modellflygarna blir det nej, räkna inte med annat.
Regelverket kom till för att man ska ha koll på vart nitron tar vägen och vi kan tacka de som sprängde Madridbomberna 2004, bomben i Londons tunnelbana 2005 och spiken i kistan var den tokige norrmannen i Oslo 2011.

Thomas
2014-11-13, 20:59
Här är det väl dags att BÅDA förbunden ställer sig upp och protesterar, eller i alla fall argumenterar för att medlemmarna ska ha kvar sin rätt att själva få blanda sitt bränsle. Även om man bara är söndagsflygare och inte innehar tävlingslicens.

Pumpe
2014-11-13, 21:35
Stinsen, varför tycker du inte att man ska skicka in ansökan??????
Väldigt konstigt argumenterat av dig, låter nästan som att du vill ha ensamrätt på tillstånden för att du är tävlande.

Enl handläggaren jag pratade med så är inget skrivet i sten utan det är snarare så att de inte vill skriva ut tillstånd till höger och vänster. Så då finns det all anledning att skicka in ansökan och att argumentera för sin sak.

Ska jag inte få blanda mitt bränsle själv så skickar jag nog nitromotorerna på slakt och ger upp den delen av hobbyn.

Pumpe
2014-11-13, 21:38
Bilen jag hade som inte var tävlingsbil var helt omöjlig att få en bra gång på med bara 16% nitro, har fått höra av en flygarkompis som har två med lika motor att det behövs absolut minst 25%

Ålänning
2014-11-13, 22:15
Om alla som blandar själv idag drabbas, så borde väl alla dessa skicka in en ansökan. Ju fler, desto mer kanske de får upp ögonen.

Stinsen
2014-11-14, 16:38
Stinsen, varför tycker du inte att man ska skicka in ansökan??????

Var skriver jag att MAN INTE ska skicka in en ansökan?
Jag skrev: -Dom kommer säga nej så länge du inte uppfyller kraven för tillstånd som står på deras hemsida.



Ska jag inte få blanda mitt bränsle själv så skickar jag nog nitromotorerna på slakt och ger upp den delen av hobbyn.

Jag skrev också att regelverket togs fram för att man ska ha koll på vart nitron tar vägen och just därför kommer MSB vara restriktiva på att dela ut tillstånd till höger och vänster. Bara för att just du anser att du har behov att få blanda ditt egna bränsle så gör kanske inte MSB samma bedömning så länge det finns användbart bränsle på hobbymarknaden.
MSB har ju också gjort bedömningen att din förening kan som juridisk person köpa in det som behövs för att sälja färdigblandat bränsle till dig. Är du inte medlem i en förening får du hålla dig till det bränslet som butiken säljer.


Bilen jag hade som inte var tävlingsbil var helt omöjlig att få en bra gång på med bara 16% nitro, har fått höra av en flygarkompis som har två med lika motor att det behövs absolut minst 25%

Var det så att den motorn var så sliten så den helt enkelt behövde 25% för att den skulle starta?
En 3,5 i bil slits hårdare än en flygmotor.


Här är det väl dags att BÅDA förbunden ställer sig upp och protesterar, eller i alla fall argumenterar för att medlemmarna ska ha kvar sin rätt att själva få blanda sitt bränsle. Även om man bara är söndagsflygare och inte innehar tävlingslicens.

Huvudet på spiken.
Det måste vara enklare för modellflygarna som grupp att SMFF och RCFF utser några som har mandat att sätta sig med MSB och som gemensamt diskuterar den uppkomna nitroproblematiken med MSB och hur och om den går att lösa.
Att ni var och en skickar in hundratals enskilda ansökningar tror inte jag gagnar er som hobbyutövare.

Jag gjorde det för SMBF och jag tycker att jag fick igenom mina argument och om hur MSB ska kolla hur dom ska säkerställa att inte fel person(er) får tillgång till ren nitro för ev. fel ändamål.

rnermfors
2014-11-14, 21:45
Fick avslag på min ansökan.
Jag ansökte om att blanda eget bränsle med max 30%nitro och enligt dom så finns det att köpa färdigblandat därför fick jag avslag.
Finns det??
Med vänlig hälsning Robban

neu
2014-11-14, 21:50
Fick avslag på min ansökan.
Jag ansökte om att blanda eget bränsle med max 30%nitro och enligt dom så finns det att köpa färdigblandat därför fick jag avslag.
Finns det??
Med vänlig hälsning Robban

jepp det finns kolla här http://webshop.minicars.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=818 förstår dock varför man inte vill köpa färdigt. Vi får hoppas att någon är intresserad av att fixa bränslet i klubben nästa år.

Cox
2014-11-15, 07:42
Det är väl en Grossistfirma?

Sjukt att man måste ha tävlingslicens för att kunna hobbyflyga...

Pumpe
2014-11-15, 09:32
Färdigblandat finns bara upp till 23 volymprocent = 30 viktprocent. Fick jag till det rätt???

Ålänning
2014-11-15, 09:59
Så dessa 25%-bränslen som RC-bilsförarna använder sig av, är det slut med det nu i dunkar? Vet inte om det är vikt eller volym-procent.

rnermfors
2014-11-17, 09:45
Färdigblandat finns bara upp till 23 volymprocent = 30 viktprocent. Fick jag till det rätt???

Får väl skicka en ny ansökan med 30 volym% istället. Tidigare sökte jag bara för 30%.
Kan tänka mej att det effektiva vore om våra förbund tog en diskussion med ansvariga.
Med vänlig hälsning Robban

Kenny
2014-11-18, 17:06
Idag fick jag spontant ett samtal från den handläggare som avslagit min ansökan. En mycket trevlig person förövrigt.

De hade börjat tittat på äldre ansökningar där bl.a. hög aktivitet i flygning angivits, då det kommit så många ansökningar från modellflygare.

De höll på att titta på olika sätt att bevilja tillstånd för privatpersoner som som han sade tävlingsflög i olika former.

Han beklagade djupt att de inte kunde bevilja mig ett tillstånd trots att de förstod att det var mer än bara söndagsflygning som jag sysslade med. Jag angav en årsförbrukning om ca 200l färdigt bränsle (80/10/10).

Han sökte något sätt att ompröva och bevilja detta, förutsättningen var att jag på något sätt kunde visa att jag tävlingsflög. Detta var ej möjligt sade jag då jag valt att lämna SMFF till förmån för RCFF och därför inte kunde visa upp någon tävlingslicens. Berättade också att min flygning var mer inriktad på uppvisning inför publik.

Ett RC bevis skulle också varit acceptabelt, men det gick inte heller då det är SMFF som handhar dessa. Han nämnde då att även om det löpt ut så skulle de betrakta det godtagbart med god marginal på giltighet om en förnyelse var aktuell. Inte heller det var aktuellt för mig då jag inte avser återvända till SMFF inom överskådlig tid.

Han sökte då alternativ som kunde visa någon form av organiserad aktivitet inom RCFF regi, tyvärr hade jag inget att tillföra där mer än de Shootouts som jag deltagit i, det skulle kunnat funka om man kan visa ett bevis av något slag.

Ytterligare ett alternativ var att klubben köpte Nitro, för detta behövs inget tillstånd. Förutsättning är då att det finns ett organisationsnummer så att klubben kan betraktas som juridisk person. Klubben skulle då kunna sälja metanol med en maximal inblandning 30 vikt% nitrometan. Klubben får inte sälja nitro rent till medlemmar i så fall.

Jag kan väl bara säga att de verkligen vill hjälpa till, men att de måste utföra det som beslutats. Att som privatperson få köpa/inneha nitro blir i det närmaste omöjligt. En tävlingslicens verkar vara enda möjligheten just nu.

För min del spelar det inte så stor roll då en övergång till bensinmotorer är mer aktuellt.

AM
2014-12-03, 07:05
Jag har skickat ett mail till MSB och upplyst om att det finns två förbund och att det är en tradition att vi blandar bränslet själv. Dessutom finns det utövare som kör på uppemot 70% nitrometan.
Jag har blivit uppringd av ansvarig handläggare och vi diskuterade hur myndigheten skulle kunna agera för att myndigheten skulle uppfylla de nya internationella kraven och vi modellutövare skulle kunna få fortsätta hantera nitrometanet själv som privatpersoner.
Det andra förbundet vädrade tydligen morgonluft genom att föreslå att endast utövare med tävlingslicens skulle på köpa nitrometan....
Myndighetskravet är att någon form av kontroll måste finnas. Grundkravet är tydligen att den privatperson som vill köpa nitrometan ska vara känd och aktiv modellutövare. Kan vi från klubbarna eller förbundet på något sätt verifiera att en person vi har som medlem är aktiv och skulle få tillstånd att köpa nitromentan?
Vi kan väl bolla lite ide'er här på forumet.

Mvh
Ove

LIP
2014-12-03, 14:49
(Det andra förbundet vädrade tydligen morgonluft genom att föreslå att endast utövare med tävlingslicens skulle på köpa nitrometan.... )

Skulle det innebära, om man är medlem i det andra förbundet och inte tävlar, att man inte skulle få köpa nitrometan ?????

AM
2014-12-03, 16:32
Nej, vad jag förstod skulle man ha tävlingslicens.

AM
2014-12-03, 16:34
Jag tycker diskussionen handlar om att vi även i fortsättningen ska kunna blanda bränslet själv. Myndigheten är inne på linjen att endast juridiska personer = klubbar och förbund - skulle kunna få tillstånd.

Cox
2014-12-03, 19:54
Det vore ju en väldigt tråkig utveckling tycker jag om man nu inte heller kan blanda metanol bränslet själv i fortsättningen.

Det har redan hänt med diesel-bränslet, och jag tror inte att någonting har blivit bättre i termer av terrorister eller missbruk av detta. Missbrukare går väl bara över till andra droger, som är minst lika farliga, gissar jag. Det enda det skapar är problem för oss vanliga användare...

AM
2014-12-04, 13:30
Om vi kunde hitta ett sätt att verifiera att en person, som vill köpa nitromentan för att blanda själv, kan det kanske vara en framkomlig väg för privatpersoner att få köpa nitromentan. Myndighetskravet är att:
- det skall vara en känd utövare
- personen varit verksam inom hobbyn ett tag - så länge att man kan anse att nitromentanet ska användas i modellhobbyn.
- Myndigheten måste ha en process som håller juridiskt. Vem kan gå i god för den sökande?

Hur kan vi då gå tillväga från vår sida?
Vi kan slå fast att:
- maibomba myndigheten med många ansökningar får garanterat motsatt effekt - det blir med största säkerhet ett permanent NEJ och dörrarna stängs. Myndigheten kan helt enkelt inte klara en stor anhopning av ansökningar.
- det är positivt att komma med konkreta förslag på lösningar som bägge parter kan leva med.
- myndigheten måste följa de internationella regler kring nitromentanet de fått i sitt knä. Myndigheten måste helt enkelt vara säkra på - och kunna dokumentera - att den person de ger tillstånd till inte har "onda" avsikter samt att han/hon verkligen behöver nitromentanet.

Ideér ovh tankar är välkomna.

Mvh
Ove

Thomas
2014-12-04, 13:34
Skulle man kunna föreslå MSB att det räcker att man som privatperson kan visa upp ett medlemskap/medlemskort i respektive modellflygförbund eller modellflygklubb?

AM
2014-12-04, 17:51
Njae, inte bra nog.
MSB kräver att någon intygar att de är aktiva - kända - modellutövare och att de har sysslat med hobbyn ett tag. Man vill undvika att du exempelvis blir medlem i ett förbund på måndagen - och ansöker om att få köpa Nitro dagen efter....

MSB har fått reglerna i sitt knä och måste uppfylla de internationella kraven att Nitro inte är tillgängligt för gemene man. En väg att gå som jag har funderat på är att RCFF och förbunden skulle kunna få tillståndsgivandet delegerat från MSB. Ungefär som Transportstyrelsen låter EAA (Experimental Aircraft Association) hantera bygglov, teknisk granskning etc. för dem som bygger sina egna flygplan. Det kanske skulle kunna fungera om vi kan komma på ett vattentätt sätt att följa upp hanteringen av Nitro i våra egna led.

Vi kunde exempelvis avrapportera kvartalsvis till MSB - eller varför inte skicka en emailkopia till MSB varje gång vi ger ett tillstånd för inköp. Där kan man sammanfatta medlemmens hemmaklubb/ort och hur länge medlemmen varit aktiv, etc. OM MSB inte skulle acceptera den friheten kan ju emailet utgöra kontaktpunkten mellan myndighet och förbund/klubb/medlem. MSB skulle returnera ett tillstånd....

Ja, det finns många infallsvinklar - och jag vet att MSB har som ambition att INTE lägga hinder i vägen för hobbyfolket. De måste bara se till att uppfylla de internationella - och nationella - kraven. Kan vi presentera en lösning som är smidig för oss och fungerar juridiskt gentemot MSB är mycket vunnet.

Gasman
2014-12-06, 16:19
Njae, inte bra nog.
MSB kräver att någon intygar att de är aktiva - kända - modellutövare och att de har sysslat med hobbyn ett tag. Man vill undvika att du exempelvis blir medlem i ett förbund på måndagen - och ansöker om att få köpa Nitro dagen efter....

MSB har fått reglerna i sitt knä och måste uppfylla de internationella kraven att Nitro inte är tillgängligt för gemene man. En väg att gå som jag har funderat på är att RCFF och förbunden skulle kunna få tillståndsgivandet delegerat från MSB. Ungefär som Transportstyrelsen låter EAA (Experimental Aircraft Association) hantera bygglov, teknisk granskning etc. för dem som bygger sina egna flygplan. Det kanske skulle kunna fungera om vi kan komma på ett vattentätt sätt att följa upp hanteringen av Nitro i våra egna led.

Vi kunde exempelvis avrapportera kvartalsvis till MSB - eller varför inte skicka en emailkopia till MSB varje gång vi ger ett tillstånd för inköp. Där kan man sammanfatta medlemmens hemmaklubb/ort och hur länge medlemmen varit aktiv, etc. OM MSB inte skulle acceptera den friheten kan ju emailet utgöra kontaktpunkten mellan myndighet och förbund/klubb/medlem. MSB skulle returnera ett tillstånd....

Ja, det finns många infallsvinklar - och jag vet att MSB har som ambition att INTE lägga hinder i vägen för hobbyfolket. De måste bara se till att uppfylla de internationella - och nationella - kraven. Kan vi presentera en lösning som är smidig för oss och fungerar juridiskt gentemot MSB är mycket vunnet.

Jag tror att du är inne på en framkomlig väg, Ove! Har några försök gjorts att tillsammans med SMFF träffa MSB för att försöka komma fram till ett fungerande sätt? Rolle brukar ju vara rätt musikalisk och inte så prestigeladdad...

//Mange

Hägle
2014-12-06, 21:30
Hej,

Först ett stort tack till Ove som letar vägar framåt.

Några ideer i Ove:s anda:
Styrkt medlemskap som kan verifieras av styrelse i lokal klubb eller förbund, sedan x antal år (kanske 5år) ger rätt att köpa in bränsle för eget bruk. MSB kan ev sätta max-volym/tillfälle eller år.

Att lokal klubb får utökad rätt från nuvarande regler; köpa in och lokalt blanda bränsle. Utökas med: Att även inom klubben fritt få fördela denna till kända medlemmar. Max gräns kan sättas av MSB om de kräver detta.

Att vi hittar lösningar där lokala föreningar kan få rätt att på andra grunder än fritt, får verktyg att fördela bränsle till kända medlemmar.

MVH Tomas Hägle

Saito
2015-03-31, 17:56
i går fick jag mitt tillstånd att inneha 100% nitro.
de gäller 2016-05-01

NitroVein
2015-07-01, 17:15
Tänkte nämna att Masens var mycket hjälpsamma och blandade Metanol och Nitro till 23%-volym.
Så jag behöver bara tillsätta olja och eventuell extra metanol. :)

FelixContentus
2015-07-07, 08:37
Tydligen har de skärpta kraven satts i kraft!
Jag blev uppringd av MSB efter att skickat in en ansökan om att få inneha Nitro. De förklarade att man måste skicka in tävlingslicens för att få tillstånd. Jaha sa jag men jag är ju licensierad modellflygare och har bifogat licens från förbundet. Svaret var att man måste vara seriös modellflygare vilket man tydligen inte är om man inte har tävlingslicens:stupido2:.

Ålänning
2015-07-07, 17:35
Så hur fungerar det med tävlingslicens? Måste man ha det för att få tävla, eller får man det för att man tävlar?!

FelixContentus
2015-07-08, 09:21
Den måste man ha för att få tävla! Precis som all tävlingsverksamhet registrerad mot Riksidrottsförbundet.
Egentligen så är det inte så märkvärdigt alls. Det som var lite lustigt är snarare att man inte anses seriös när man tagit steget att gå med i klubb och anslutit sig till förbundet! Tävlingslicensen kostar mellan 20 och 200 kr att lösa och det gör man genom klubben vilket inte är några problem alls. Det är MAO bara en avgiftsfråga i praktiken, eftersom man måste vara ansluten till både förening och RF för att kunna söka tävlingslicens.

Thomas
2015-07-08, 09:51
Jag tycker det låter som diskriminering!
Ska man ha fördel bara för att man tävlar? Och det är ju bara SMFF som utfärdar tävlingslicenser, vad jag vet.
Ska inte en vanlig söndagsflygare kunna köpa nitro till sin soppa?

Kanske ska upprätta en anmälan till DO?

kay.krut
2015-07-08, 11:09
Det är inte så konstigt som det låter. För att få köpa nitro, krävs av myndigheterna att man har ett dokumenterat behov av det. En tävlingslicens söker man om man tävlar i ett godkänt förbund som har tävlingsverksamhet. Modellbåtsåkarna har dessa krav, modellbilsåkarna, modellflygarna m fl. De har alla gemensamt att de är anslutna till ett moderförbund, t ex Flygsportförbundet, Bilsportförbundet m m. Tyvärr så gäller inte detta för RCFF då vi inte är anslutna till något moderförbund eller RF.
Ska man ha t ex en licens för ett sportskyttevapen så är myndigheternas minimikrav att man är medlem i en klubb som i sin tur är ansluten till ett moderförbund, t ex Sportskytteförbundet eller Pistolskytteförbundet samt RF. Dessutom krävs det dokumenterat aktivt deltagande i tävlingar osv. Brister det i någon del av kedjan så får man inte sin licens. Här gäller det att man tävlar och är synnerligen aktiv, annars faller behovet att inneha vapen och jag får avyttra mina vapen. Samma sak gäller för oss, saknar vi någon viktig detalj så får vi inte vårt tillstånd. Det handlar inte om vare sig diskriminering eller orättvis behandling. Man väljer ju själv vilken sammanslutning man vill tillhöra. Det man sparar i ena ändan får man betala i andra.

Kay krut.

FelixContentus
2015-07-08, 16:13
Instämmer!
Man kan faktiskt också ifrågasätta om en modellflygare skulle ha några direkta behov av att ha soppa med mer än 30% nitro annat än vid tävling! Nödvändigheten av att blanda själv känns också högst diskutabel.

Michael
2015-07-08, 18:45
Jag kommer att blanda mitt eget bränsle så länge som det är möjligt. Då vet jag exakt vilka halter av olja, metanol och nitro som ingår och dessutom VILKEN olja som använts. Det kan vara ganska svårt att få fram uppgifter om detta på premix-bränsle.

Kenneth E
2015-07-08, 18:54
Jag tycker det är rätt att man minst skall ha tävlingslicens för att få köpa Nitrometan, det är faktiskt ganska häftiga grejor. Ganska enkelt är att gå med i SMFF och betala för en tävlingslicens så är problemet löst, RCFF är inget tävlingsförbund!

Ålänning
2015-07-08, 19:10
Så det är alltså bara billig enkel byråkrati, inte en seriös orsak att få köpa nitrometan?

FelixContentus
2015-07-08, 21:03
Egentligen inte! Orsaken är mycket seriös och befogad skulle jag nog vilja påstå. Tyvärr så är det väl mer regel än undantag att tjänstemän som egentligen saknar kunskap om saker och ting övertolkar och krånglar till saker i onödan, vilket i sin tur leder till att vi får mer onödiga kostnader och spendera massa tid på helt obefogade saker för att få dem lyckliga och nöjda:) .

Kenneth får hjärna förklara varför man "minst" ska ha tävlingslicens.

I min värld så gör Licensen ingen annan skillnad en en liten kostnad extra för att subventionera kostnaderna som förbundet har för den rena tävlingsverksamheten. Man blir väl knappas mer registrerad eller kontrollerad för att man betalar tävlingslicens? Misstolka inte, jag kommer garanterat skaffa licens eftersom jag gillar att tävla. Det jag inte gillar är att man ska tvinga folk att betala för något som de faktiskt inte har ett dugg med att göra. Ta tex Micke, om han är en inbiten modellflygare så tycker jag han borde vara med i Smff. Jag tycker däremot att det ska räcka för att få ta del av det arbete som Smff utför. Varför ska han tvingas skaffa licens för att få blanda egen soppa om han ändå inte kommer tävla? Hur troligt är det att MSB går igenom alla start och resultatlistor för att se om man verkligen tävlat? Ni kan kanske förstå undertonen i vad jag anser om kompetensen hos de som hittat på detta även om jag inte säger det rakt ut.
Undrar om inte Linflyget kommer få ökat intresse:alberteinstein:

Kenneth E
2015-07-08, 21:32
Licensen fungerar som ett behörighets intyg så att inte vem som helst kan gå in och köpa. Jag vill inte bli bombad av någon radikal typ bara för att vissa vill ha det fritt och därför anser jag att ett sorts tillstånd skall finnas. Att det sedan råkar användas just modellflygare gör ingen skillnad det går att blanda i bensin för samma egenskaper i metanolen och den är ännu fri att köpa vart du vill.

Fredrik_W
2015-07-08, 22:08
Dom förbjudet Nitro men tillåter Ammoniumnitrat, som inte ens behöver behandlas för att användas som bomb:
http://www.svd.se/svd-avslojar-forbjudna-sprangamnet-kvar-i-handeln/om/svensk-terrorbekampning
Helt otroligt, snacka om att sila mygg och svälja elefanter...

// Fredrik W

FelixContentus
2015-07-09, 08:19
Licensen fungerar som ett behörighets intyg så att inte vem som helst kan gå in och köpa. Jag vill inte bli bombad av någon radikal typ bara för att vissa vill ha det fritt och därför anser jag att ett sorts tillstånd skall finnas. Att det sedan råkar användas just modellflygare gör ingen skillnad det går att blanda i bensin för samma egenskaper i metanolen och den är ännu fri att köpa vart du vill.

Du har missat hela poängen! Man måste först gå med i SMFF! Där får du ett medlemsnummer och registreras. I detta ingår även försäkringsskydd. Du får även ett RC bevis (det finns lite diskussioner om detta på forumet).

Bensin ger inte samma effekt som NITRO. Visst det kan ge lugnare gång vid liten iblandning men den ger också minskad effekt. Nitro ger även effektökning, ganska rejält om man laddar med 40%.

Kenneth E
2015-07-09, 08:37
Behöver man 40% nitro i bränslet har man valt fel motor men vad vet jag som är nybörjare och inte vet något om uppbyggnaden eller om hur en motor fungerar, jag kör el. Det ber jag ursäkt för. Är det en modell dragster som du har 40% till, det hade varit intressant att se. Nu skall jag ut med min bluePhenix och flyga, hörs i kväll.

kay.krut
2015-07-09, 10:18
De motorer som i dag kräver 40% nitro är i stort sett bara rena tävlingsinstrument och de modellflygare som använder dessa, tror jag kan räknas på en hand i dag. Tävlingar i pylon arrangeras bara av till SMFF-anslutna klubbar och där dess medlemmar har, eller vid behov, kan söka tävlingslicens. Så där lär det inte vara några problem med nitro-tillstånd.
RCFF:s medlemmar kan däremot få problem med tillstånd då man inte har någon stadgad tävlingsverksamhet i denna sammanslutning. Dessutom tror jag inte att behovet av specialsoppa är så stort då man ju här i stort sett bara flyger för nöje och rekreation.
Jag har ett tillstånd som jag ej utnyttjar då jag i stället hittat ett fungerande bränsle för mina motorer. Med 10% nitro och 16% syntetolja av märket Rapicon. Skitsoppa säger några som aldrig provat det! Jag har använt det i två år utan olägenhet och är nöjd med den. Dessutom är den så pass billig att jag inte finner det försvarbart att själv stå och kladda med hemkört. Jag flyger istället.

Sköt om Er
Kay krut

bokis
2015-07-09, 10:37
...Och jag köpte färdigblandad Optimix från Minicars sortiment,12% här för nyssens och den funkar utmärkt.
Har blandat själv tidigare men ser ingen anledning o trassla till det för om man kan köpa ett fungerande färdigbränsle
så är det OK för mig.
Jag har förståelse för de som vill fortsätta blanda själva men för mig så kvittar det egentligen,bara det funkar bra.

Gasman
2015-07-10, 08:23
En förening (av vilket slag det än må vara) med eget organisationsnummer är en "juridisk person" och behöver inget särskilt tillstånd från MSB för att inhandla ren nitro. De flesta modellflygklubbar är nog detta idag, och om inte, är det väldigt enkelt att skaffa ett organisationsnummer från skattemyndigheten. Sedan är det fritt fram att handla så mycket nitro man önskar.

FelixContentus
2015-07-10, 14:55
Det var något nytt!
Är du säker och hur går det till rent praktiskt!

//Magnus

neu
2015-07-10, 15:56
Inget nytt.Vår klubb har köpt in nitro och blandat till medlemmar i år utan några problem.

wdac
2017-06-10, 19:34
Inget nytt.Vår klubb har köpt in nitro och blandat till medlemmar i år utan några problem.

vet att de är en gammal tråd, men för mig nytt, har klubben utsett en person med intyg att den personen kan köpa in?

Gasman
2017-06-10, 21:10
Om klubben är en egen juridisk person (=eget organisationsnummer) behövs inga intyg eller liknande. Bara att handla på i klubbens namn.

zeno
2017-06-11, 10:26
Vart köper ni eran nitro?

Gasman
2017-06-11, 12:36
Vart köper ni eran nitro?

Masens Kemtekniska i Hudiksvall.

Michael
2017-06-11, 15:44
Senast köpte jag nitrometan på 25-liters dunk från Sunoco (http://www.sunoco.se) i Malmö, givetvis med uppvisande av giltigt tillstånd från MSB.

zeno
2017-06-11, 17:40
Se där ja, kollade hos Masen, men såg inget på hemsidan.

wdac
2017-06-11, 20:51
Om klubben är en egen juridisk person (=eget organisationsnummer) behövs inga intyg eller liknande. Bara att handla på i klubbens namn.

tackar å bockar :)

Gasman
2017-06-12, 10:05
Se där ja, kollade hos Masen, men såg inget på hemsidan.

Näe, det finns inte på hemsidan men de säljer nitro, metanol och syntetolja i alla fall.

BJS
2018-06-21, 04:06
Om man är avkomling till en kemist, kan man enkelt avskilja ren nitrometan ur kommersiellt modellmotorbränsle genom fraktionerad destillation. Bortkastad tid att begränsa laglydiga människors saker. De dåliga människorna hittar alltid andra vägar för sina dåd.

Ungefär lika patetiskt som att begränsa lagliga jaktgevär i kalibern 9,3 x 64 för att terrorister skjuter folk med olagliga insmugglade AK-47 i kalibern 7,62 x 39.

FlyHigh
2018-06-21, 11:06
Mange svarade mig i samma fråga på SMFF:s forum, tack för det Mange. Efter vad jag tolkar det hela kan man inhandla metanol/nitrometanblandning i volymsförhållande upp till 25% utan tillstånd. Då är det ju inga problem, Masen kan ju blanda i de 10-15% jag behöver och då behövs ju inget tillstånd, även vid större kvantiteter. Ingen som vet någon leverantör av dietyleter? Kanske det är tokstopp där, för någon lär väl ha sövt ner någon annan vid något tillfälle.

/Robert

Gasman
2018-06-21, 11:12
Prova att vända dig till Fisher Scientific i Göteborg, eventuellt kan de hjälpa dig med etern.
https://www.fishersci.se/se/en/home.html

BJS
2018-06-21, 22:59
...Och jag köpte färdigblandad Optimix från Minicars sortiment,12% här för nyssens och den funkar utmärkt.
Har blandat själv tidigare men ser ingen anledning o trassla till det för om man kan köpa ett fungerande färdigbränsle
så är det OK för mig.
Jag har förståelse för de som vill fortsätta blanda själva men för mig så kvittar det egentligen,bara det funkar bra.

Var köper man det bränslet ? Jag är idel öra. Kan de skicka med bussgods, som brukar vara ett krav för brandfarliga ämnen ? Är det ett bra bränsle med bra korrosionsskydd och smörjningsegenskaper, bra tomgångsegenskaper ?

Skälet att jag blandade bränsle själv, var att få alla dessa krav uppfyllda.

Jag kan ta emot bussgods i min stad. Och jag bor i Linköping.

Gasman
2018-06-25, 12:10
Då kan du väl handla 'över disk' hos Powertoys.
http://www.powertoys.se/radiostyrt/bransle-tillbehor/

NitroVein
2018-06-26, 11:30
Det verkar vara förslag på ännu striktare regler nu:
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-security/20180417_regulation-proposal-europarl-council-marketing-use-explosive-precursors-annex_en.pdf

jaka
2019-11-01, 22:14
Hej!
Var köper dragracingentusiasterna sin nitro??

Gasman
2019-11-06, 13:49
Här köper en del. http://www.sunoco.se/

canardlover
2020-11-17, 19:39
Min ansökan till MSB är nu på väg......VROOOOM...:sarcastic:

FlyHigh
2020-11-21, 10:41
Hej,

Jag köper min nitrometan från Masens i Hudiksvall. Den går inte att köpa ren utan att man innehar tillstånd, men, jag köper den hos Masen utblandad med metanol där jag beställer med 15% inblandning. Detta köper jag då i femlitersdunkar. samt dessutom ren metanol i separata dunkar. När jag sedan behöver bränsle blandar jag den färdiga soppan genom att tillsätta mer metanol om jag vill ha lägre nitroinblandning och därefter tillsätter jag den oljeinblandning jag vill ha för en specifik motor. Jag behöver aldrig mer än 15% nitro, men behöver man mer så det går också bra, upp emot 30% skulle jag tro. Masen har dessutom risinolja och allt till mycket bra priser. Jag brukar beställa på telefon och hämta det själv när jag har något ärende förbi Hudik. Betalning med Swisch eller mot faktura, vilket man vill och alltid problemfritt.

/Robban

canardlover
2020-11-24, 09:17
Hej,

Jag köper min nitrometan från Masens i Hudiksvall. Den går inte att köpa ren utan att man innehar tillstånd, men, jag köper den hos Masen utblandad med metanol där jag beställer med 15% inblandning. Detta köper jag då i femlitersdunkar. samt dessutom ren metanol i separata dunkar. När jag sedan behöver bränsle blandar jag den färdiga soppan genom att tillsätta mer metanol om jag vill ha lägre nitroinblandning och därefter tillsätter jag den oljeinblandning jag vill ha för en specifik motor. Jag behöver aldrig mer än 15% nitro, men behöver man mer så det går också bra, upp emot 30% skulle jag tro. Masen har dessutom risinolja och allt till mycket bra priser. Jag brukar beställa på telefon och hämta det själv när jag har något ärende förbi Hudik. Betalning med Swisch eller mot faktura, vilket man vill och alltid problemfritt.

/Robban

Kanon, stort TACK Robban för den informationen..:thumbup:..! Jag lär väl få nobben på min ansökan ovan så här är tydligen lösningen.!! 15% i metanol passar även mig perfekt..!! TACK.!

Gasman
2020-11-29, 13:00
Om flygklubben har organisationsnummer kan man köpa ren nitro i klubbens namn (om styrelsen går med på det). Då räknas klubben som företag (juridisk person). Då behövs inget tillstånd av MSB.