handdator

Visa fullständig version : FPV felsökningshjälp



Lillhagen
2014-09-06, 16:22
Hejsan,

Har en TBS Disco Pro med TBS Boss 5.8 ghz vTX och en GT Power 5.8 ghz vRX på stativ med videoskärm och möjlighet att koppla in ett par Fatshark. Antennerna är ett par Spironet (FatShark ImmersionRC). Har bara haft grejerna en vecka (köpt begagnat och färdigbyggt) men de första testerna funkat bra, visst en del störningar i bilden men helt ok kvalitet och färg.

Glad i hågen åkte jag nu i helgen till Öland för att få flyga lite ostört (både från människor och annat...). Är nybörjare så FPV kommer egentligen i andra hand men nu när jag kopplar ihop grejerna får jag i bästa fall urtaskig bild eller så försvinner signalen helt. Misstänker att RX:en kan ha fått lite stötar under transport och kanske bytt kanal men har gått igenom alla och jag får som sagt i bästa fall urkass bild.

Har alltid haft i antenn när jag startat upp Discon för att inte bränna sändaren men kan jag ha gjort det ändå? Men då skulle jag väl inte få bild alls? Och dioden lyser på den när jag startar Discon.

Kan antennerna ha gått åt pipan? Eller är det mottagaren som är kass?

Är som sagt nybörjare så vet inte riktigt hur jag ska felsöka, har lusläst många forum men inte hittat nåt än. I och med att allt var monterat från början och har gett en bra bild tidigare för mig så är det förhoppningsvis inget fel på installationen :)

Bifogar lite bilder på setupen samt hur det ser ut på videoskärmen, före och efter...

Tacksam för tips!

Mvh Henrik

4757947582475814758047583

Ålänning
2014-09-06, 19:16
Om någon sändarantenn glappat eller varit ur när du satt igång grejerna så kan steget i sändaren vara skadat.
Annars ser det ut som nånting är på fel kanal. Det är det enda jag kommer på just nu...

Lillhagen
2014-09-06, 19:58
Tack, kan kanske vara så att sändarantennen glappat lite. Jag kanske inte satte på den ordentligt... Ur har den inte varit för det har jag varit väldigt noggrann med.

Har svårt att se vilken kanal sändaren är inställd på då den är lite inbakad och ett buntband sitter rakt över. Däremot har jag fingrat på mottagaren och försöka gå igenom varje kanal eftersom det ser ju ut som jag ligger på en kanal nära då jag får lite bild men får ingen signal alls på de andra kanalerna.

Sjuk störande när det är fantastiskt flygväder... :)

markusb
2014-09-07, 10:54
Fint flygväder? Det blåste ju som vanligt på ön igår, men trots det tog jag mig upp runt ruinen en snabbis.
Bor du i krokarna?

Lillhagen
2014-09-07, 11:19
Bor egentligen i Göteborg men sambon är från Öland och vi har hus här sen något år tillbaka så vi är här ett par gånger i månaden. Flög på kvällen i fredags i närheten av Resmo ute på allvaret men då blåste det lite. Igår kväll flög jag bara runt huset i Haga Park, då var det vindstilla :)

Har dräglat en hel del över dina youtube klipp och var därför extra sugen på att få flyga här på Öland denna helgen så lite surt att videosändaren har ballat ur... Sett din annons om trasig elektronik så har säkert lite delar att erbjuda :) Mot lite support och flygtips till en nybörjare :)

markusb
2014-09-08, 19:00
Öland har många fina ställen att flyga på. Just södra delen har jag inte jättekoll på, men har spanat in några ställen när jag fart förbi med firmabilen ända ner till gräsgård.
Ska bara få tummen ur och ta mig ner "privat" oxå..

Kul att du spanat in mina klipp och blivit inspirerad :)

Synd att dina grejjer verkar ha havererat. Tyvärr har jag för dålig kunskap om 5.8G för att vara behjälplig.
Ev skrot mottages tacksamt iaf!

FinnbyFraggel
2014-09-08, 19:23
Det ser onekligen ut som att du ligger fel i frekvens.
Jag vet inte hur många switchar du har på mottagaren för att ställa in kanal och hur korrekt din bruksanvisning är men på min har jag 4 switchar vilket i teorin ger 16 kanaler så mitt förslag är att du först kollar på sändaren att alla switchar står i rätt läge, har du otur står någon mitt i mellan och då blir det inte bra.
Sen provar du alla kombinationer på mottagaren från 0000 - 1111 och tar ur batteriet till mottagaren mellan varje kanalbyte så tror jag du hittar rätt till slut.
Ställ sändaren ett par meter från mottagaren när du provar så är det lättare att komma på rätt kanal.
/Jonas

Lillhagen
2014-09-08, 22:18
Tack för tips! Testade igen att gå igenom varje kanal och tog ur batteriet (inte testat det tidigare) men mycket bättre bild en det exempel ovan får jag inte... Beställt både ny Tx och Rx nu då jag ändå skulle beställa lite andra reservdelar. I "värsta" fall har man extra delar till ny leksak :)

Ålänning
2014-09-08, 22:33
Med en DIP-switch med 4 brytare så har man väl 16 kombinationer... =) Testat alla 16?
0000
0001
0010
0011
0100
0101
0110
0111
1000
1001
1010
1011
1100
1101
1110
1111

PatrikE
2014-09-09, 00:55
Och det är inte alls säkert att switcharna ska vara lika på Sändare & Mottagare...

Lillhagen
2014-09-09, 07:10
Får väl springa igenom alla kanaler igen =) Tror inte jag lyckades pricka alla kombinationerna ovan. Tack för en bra uppställning över alla möjliga kombinationer.

Lillhagen
2014-09-10, 23:33
Det var mottagaren som var problemet... Testade med min nya mottagare och fick klockren bild direkt! Då har man en sändare extra ifall man skulle klanta till det framöver :)

Tar med den trasiga mottagaren till Öland så kanske vi springer på varandra där markusb