handdator

Visa fullständig version : servo futaba s3003 eller Hitec HS-311



sundell79
2014-09-08, 12:55
två servo för under 100 kr st futaba s3003 eller Hitec HS-311


viket är bäst ... någon vet om något anat bra servo för 100 kr

inte sugen på något från hk allt är skräp där i från


tack

bem
2014-09-08, 21:04
Hej,

Är ju alltid intressant att veta i vilken modell du avser sätta servona i.

En sak kan vara att jämföra de viktigare specifikationerna så man inte missar nåt väsentligt redan där.

Sen är det i stort sett omöjligt att förutse hållbarheten på billiga servon. De är ju billiga av av en eller annan anledning, billiga och ej så kvalitativa komponenter och precisionen kan bli lidande därav.

Futaba S3003 specifikation:
http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTM0029

Hitec-HS3011 specifikation:
http://hitecrcd.com/products/servos/sport-servos/analog-sport-servos/hs-311-standard-economy-servo/product

Bägge servona väger ungefär lika, är analoga (till skillnad från digitala), har nylondrev, men Hitec servot har lite bättre dragkraft vid 4,8 volt och 6,0 volt, Hitec servot är lite snabbare vid 4,8 resp 6,0 volt. Futaba servot har ett kullager på utgående axel men det har inte Hitec servot.

Om den dragkraft och snabbhet som Futabaservot har räcker för din del kanske jag skulle satsa på Futabaservot av den anledningen att det har ett kullager och Futabas kvalitet är nog ganska bra även ner i deras lågprisegment (därmed inte sagt att Hitec servot är sämre kvalitet). Jag kör mest Futaba (och JR) servon själv och de har i de flesta fall fungerat utan problem. Jag har dock inget Futaba S3003 själv så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet om just det servot. Andra har säkert erfarenhet och kan ge feedback.

Jag antar du har en inte allför dyr modell du skall ha servona i - ju dyrare modell desto större anledning att kosta på dyrare servon som är av högre kvalitet till de viktigare funktionerna som roderytorna.

/Bo

sundell79
2014-09-09, 14:52
model 300kr och en free . vad skull du rekomder för servo. 1.5 m modeller dom är 3d fast kommer nog flyga normalt.

petera38
2014-09-09, 16:54
två servo för under 100 kr st futaba s3003 eller Hitec HS-311


viket är bäst ... någon vet om något anat bra servo för 100 kr

inte sugen på något från hk allt är skräp där i från


tack

Hur vet du det?

senmathal
2014-09-09, 18:31
HK säljer både Futaba och Hitec servo så du får nog leta efter något annat :)
Jo visst säljer HK en del skräp men även en hel del kända märken och en del
no name som är bra grejer.

/Mats