handdator

Visa fullständig version : en liten fundering



Jonas Wikström
2014-09-12, 21:01
Hade tänkt göra en long range ground station...

Funderar på att köpa dessa och frågan är ju hur långt de når.. Någon som är lite mera erfaren?

Booster:
http://www.ebay.co.uk/itm/5W-WiFi-Wireless-Signal-Broadband-Amplifier-bi-direction-Booster-2-4Ghz-/390775604575?pt=UK_Computing_Boosters_Extenders_An tennas&hash=item5afc0a855f

Antenna:
http://www.ebay.co.uk/itm/190657175552?_trksid=p2059210.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Henke.a
2014-09-12, 21:11
Vill inte vara den som är negativ men hoppas att du inte kommer flyga nära mig med den boostern! Den kommer få min stackars rc länk att utveckla mindervärdeskomplex ;) och alla som har något wifi runt dig kommer få störningar! frågan är om du inte ska satsa på 433 istället.. :)

UndCon
2014-09-12, 21:23
På 2.4Ghz får du bara sända 100mW

Frågan är snarare hur långt du räknar som long range för med en vanlig radio kan du flyga utom synhåll och där går gränsen för modellflyg...

Jonas Wikström
2014-09-12, 21:24
Men visst kommer jag komma långt med den där?

UndCon
2014-09-12, 21:26
hur långt vill du komma?

Jonas Wikström
2014-09-12, 21:28
ca 10-15km

neu
2014-09-12, 21:30
För fan varför så jädra fokuserad på att flyga långt? Det ända du gör med den sändaren är odlar tumörer, alstrar värme och tar bort chansen att få barn i framtiden. UHF är 100 gånger bättre men som andra nämner så räcker en vanlig 100mw radio mer än nog för dom flesta.

MagnusStrömqvist
2014-09-12, 21:41
Jag laborerade med 2W på 2.4Ghz för några år sedan Jonas. Var i samma tankar som dig att jag ville längre och längre. Inget fel i det alls tycker jag. Mitt tips är att du satsar på ett rejält UHF system som tex Dragon Link, TS eller liknande. Finns ett helt gäng mycket bra system. Videolänken är efter tycke och smak, jag valde 1.3ghz. Flyger idag ofta 10-15 km bort och ångrar inte en sekund att jag gjorde den investeringen. Du kan faktiskt få min 2W förstärkare om du vill.... Men du kommer inte bli nöjd, det kan jag lova dig. Det är helt enkelt alldeles för mycket effekt och medför som tidigare nämnt andra problem också...

McRegor
2014-09-13, 17:18
MagnusStrömqvist - även om du nu bryter mot alla regler som finns och flyger 10--15 km bort så kanske du skulle kunna undvika att sprida detta vidare för som du sett så finns det många nybörjare inom detta område som av nån besynnerlig anledning vill göra samma sak som du och som kanske inte ens känner till att det är olagligt - och inte minst olämpligt. Och ju mera info om vilken utrustning som fungerar - ju flera virrhjärnor kommer att lockas av detta. Den dag det händer en allvarlig incident mellan FPV-flyg och "riktigt" flyg - den dan har ni nog flugit er sista långtur och gissningsvis kommer även vi övriga RC-flygare att få vår släng av den sleven vilket vi då kommer att "tacka" er för. M a o - varför är det så svårt att följa de enkla regler som finns för modellflyget inom Sverige ? Man kan inte jämt bara tänka på sig själv och sina egna häftiga upplevelser utan man måste helt enkelt också ta hänsyn till andra - även om jag vet att det är nåt som inte ligger speciellt högt i prioriteringen numera.
Men som vanligt har man väl fel när man tycker att regler skall följas och regler inom flygfart är nog ännu viktigare att följa än inom många andra områden.
Roger

MagnusStrömqvist
2014-09-13, 22:02
Roger- Du lägger fram det på ett vettigt sätt här. Du har givetvis rätt i sakfrågan.

McRegor
2014-09-13, 22:26
MagnusStrömqvist - detta är väl ett fall där det rimligen borde vara rätt uppenbart att jag har rätt men ditt svar luktar ändå lite av läpparnas bekännelse, tyvärr. Men har jag fel i det avseendet så är det absolut nåt som jag i så fall får ta på mig. Så nu är det bara upp till bevis för dig...
Roger

Jonas Wikström
2014-09-14, 11:41
sluta gråta nu pojkar... Ville bara ha svar på några enkla frågor

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 11:47
Hehe, lugnt Jonas ;). På detta forum får man bara flyga linflyg med ankarkätting, livrem och hängsel... I skyddsrum... Finns andra forum :)

Henke.a
2014-09-14, 12:00
Jag håller helt med Roger, vill du vara olaglig behöver du inte flagga med det då det kan bli dålig reklam för hobbyn! Sen att förlöjliga någon som förklarar vilka regler som finns är lite onödigt tycker jag..(sarkasm eller inte) För övrigt tror jag att du har fått svar på din fråga Jonas.

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 12:05
Som sagt har Roger rätt i sakfrågan vad gäller säkerhet. Men att man inte får diskutera långa avstånd och dess utrustning är som att säga till motorintresserade att de inte får diskutera trimsatser och effektöknings sätt på deras forum. Och jo det finns faktiskt de där som kör 1 km/h för snabbt ibland. De får de stå för var och en om de träffar polisen eller hur? Men slutbabblat om det. Spenderar desto mer tid nuförtiden på högprestanda forum.

simonarvestrand
2014-09-14, 12:56
Spenderar desto mer tid nuförtiden på högprestanda forum.

va gör du här då ?
Du gör ju själv detta forum till ett sämre forum . snälla lägg ner.

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 14:19
Försöker diskutera fpv, mer än LOS, med andra som är intresserade. Men verkar svårt...

McRegor
2014-09-14, 14:32
Ja - att diskutera olagliga frågor brukar om inte annat vara mindre uppskattat av de som är ansvariga för resp fora.
Och som du rimligen redan borde uppfattat Magnus så tycker jag att det tyder på dåligt omdöme och att du högaktligen skiter i andras säkerhet.
Roger

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 14:49
Jag avslutar gärna detta forum. Rent ut sagt nördarnas riksdag. Och jag kommer bara ignorera korkade påhopp utan verklighetsförankring. Ni kan inte svara på enkla frågor som 1) varför friflyg är modellflyg och inte FPV utanför LOS? 2) Varför är det osäkert att flyga fpv över glesbyggd kontra på en flygklubb med 30 pers på fältet 500 m från tättbebyggelse? 3) och varför sviker modellförbunden en hel gren av mofellflyget för att en kamera är på och är utanför LOS? Då är det inget modellflygplan längre?! Smart.. Smart... Det brukar bli så att har man inte på fötter då kommer påhoppen och personangreppen. Men jag avslutar här då jag tappat hoppet helt att det går att föra en diskussion med er. Lev vidare i er lilla bubbla.

Xermalk
2014-09-14, 15:05
1. Friflyg är inte på något sätt och vis fpv. Däremot skall de föja nuvarande regler. Verkar som de inte gör det dock om de flyger utanför los.
2. Betydligt mer störningar. Men att flyga fpv runt klubbfältet är där inga problem med. Sen att vissa fält inte tillåter fpv flygningar samtidigt som vanliga kan jag förstå. Man har inte i närheten av lika bra koll på vad som är runt en.
3. FÖR ATT DET BRYTER MOT SVENSK LAGSTIFTNING. Du är inte längre klassad som modellflyg utanför los oavsett modell.

Vad är UAS?Transportstyrelsens definition av UAS är ett obemannat luftfartyg samt de komponenter som behövs för att kunna kontrollera luftfartyget på avstånd av en eller flera personer. Dessa övriga komponenter är exempelvis en kontrollstation, kommunikationslänkar och kringutrustning som är nödvändiga för att starta, flyga och landa det obemannade luftfartyget.
Tillstånd från Transportstyrelsens krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för


utprovning eller forskning
kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
uppdragsflygning och liknande som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
att flygas utom synhåll för piloten.

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 15:19
Inser du inte att du inte har ett enda logiskt svar på någon av frågorna? Allvarligt???
Och jag menade säkerhetsrisken att flyga tex en 100cc maskin runt modellfältet, 500 m från tättbebyggt område, kontra en 1500g modell (fpv) över glesbygd/åker utanför LOS.
Lagstiftningen kan man inte argumentera mot men den är ju lika förnuftig som 1 km/h för snabbt = 4000 kr i böter. Och det är en helt annan historia. Men folk kör för fort ändån va? Inte straffas alla andra bilägare för det.

Era argument håller inte pågar, ledsen.

neu
2014-09-14, 15:25
Jag avslutar gärna detta forum.

Gör du så. Du kommer inte bli saknad.

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 15:39
Och gissa vad... Inte ni bakåtsträvare heller.

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 15:42
Finns en hel värld utanför er ankdamm och det roligaste är att det redan är fler som flyger utanför LOS än ni och det finns inget ni kan göra för att stoppa den utvecklingen. Så guess who wins? LOSers...

Kenneth E
2014-09-14, 15:52
Ditt sista inlägg stämmer nog! Så fort du flyger ensam med googles på är du utanför LOS och därmed en regelbrytare.

simonarvestrand
2014-09-14, 16:55
Det finns massor som bryter mot los lagen jag har själv gjort det många ggr men jag uppmanar inte andra att göra det
och ger en massa tips för att lättare bryta mot lagen.

det största problemet idag är att lagen är som den är , i min värld har det inget med modellflygsförbunden att göra utan helt enkelt svensk lag , om det sen finns ett gäng inom rcff eller smff som vill driva frågan mot transportstyrelsen mfl så gissar jag att båda förbunden skulle stå bakom .

Trist att denna plats inte passar dig Magnus men ditt beteende och uttalanden är på så låg nivå så det är pinsamt.
skulle jag gissar ålder skulle jag säga någonstans mellan 15-18 år stämmer det?.

MagnusStrömqvist
2014-09-14, 17:09
Du bara bevisar mitt resonemang Simon, och du framstår som en tomte....Herregud...

Kenneth E
2014-09-14, 17:29
Varför skall det alltid sluta med person angrepp? Håll er till tråden eller håll tyst! Gå ut på gatan och skrik om ni inte tåler vad som skrivs.
Det slutar med att fler slutar att skriva här på forumet då det finns för många lossaspoliser.

McRegor
2014-09-14, 17:57
Kenneth - om man skriver inlägg om hur man skall göra för att uppenbarligen bryta mot de få bestämmelser som finns så är i alla fall dessa skribenter inte saknade av mig - och uppenbarligen inte heller av andra. Och trådens innehåll var faktiskt hur man skulle göra för att få lång räckvidd på videolänken så denna diskussion var högst relevant eftersom man om man följer de få regler vi har inte har detta behov. Eller tycker du att vi skall uppmuntra regelbrott och därmed öka risken för både människor på backen liksom för fullskalaflyget i luften ? Svara gärna på den frågan så att vi vet var du står. Vi har faktiskt väldigt fritt i vårt land avseende RC-flyget med ett fåtal regler att följa och jag vill gärna att det läget består men det kräver nog att vi också följer dessa få regler. Fast möjligheten finns ju också att jag missuppfattade ditt senaste inlägg och i så fall ber jag om ursäkt.
Roger.

Kenneth E
2014-09-14, 19:11
Då är min fråga, vi fritt ansvar under eget förfarande varför måste du berätta att det är olagligt, det är endast olagligt om det genomförs och tills dess kan man säkert få dessa på andra tankar. Men att agera polis tycker jag är sorligt, man kan diskutera i stället och komma med kreativa förslag istället för att stjälpa som i detta fallet medför att vi blir en man kortare i detta förbund.

Kenneth E
2014-09-14, 19:13
Alla har vi väl vilda ideer, men någonstans landar man när man inser att det inte går att göra som man tänkt från början.

UndCon
2014-09-14, 19:23
Vad gäller den biten så är det lagligt att veta hur man bränner sprit, det är lagligt att skriva böcker om hur man bränner sprit, men det är inte tillåtet att göra det...

McRegor
2014-09-14, 19:31
Kenneth - eftersom Magnus inte är medlem i RCFF så förlorar inte förbundet en medlem - om det var honom du syftade på vill säga.
Och man skall nog vara rätt blåögd om man tror att vissa här bara diskuterar möjligheterna att flyga bortom LOS via longrange-system men absolut inte skulle göra det för att man respekterar reglerna... Det är som sagt märkligt att man får skit för att man vill att vi skall följa det enkla regelverk vi har.
Roger

Kenneth E
2014-09-14, 20:17
Kör med en mjukare ton mot ev. blivande medlemmar, så löser sig allt skall du se.

Det är för mycket hackande på detta forum, har aldrig varit med om något liknande någon annanstans och jag är ändå med på 6 olika som jag är mycket aktiv i.

Kan man svaret svarar man annars låter man bli, så slipper man ta energi från andra som kanske sitter på svaret.

Boopidoo
2014-09-17, 07:35
ca 10-15km
Jag skulle definitivt satsa på ett dedikerat system som DL, TSLRS eller EzUHF. Jag är precis själv på väg att testa TaranisV2 + EzUHF och funderar på att byta ut min Futaba 12FG + TSLRS. Anledningen är att jag egentligen inte behöver den extrema räckvidd som TSLRS kan erbjuda samt att hela paketet blir ganska tungt. TSLRS-sändarna är inte några lättviktare direkt.

Även om det kräver mer jobb att få en bra LR UHF- installation att fungera bra så blir prestanda för lågflygning bättre oavsett om man flyger inom LOS eller ej. En kass installation kan dock resultera i sämre räckvidd så man får tänka till lite.

Ett exempel är min 250-quad där jag med marktester påvisat att jag bara har ca 1% av möjlig räckvidd när allt är installerat. Ändå kan jag flyga till gränsen av LOS om jag håller lite höjd. Anledningen till detta är att det är så många komponenter som stör på 400-bandet. Men om 1% räcker till LOS så förstår man kanske kapaciteten på ett bra installerat system.

Jag flyger dock sällan särskilt långt bort, för mig är främsta fördelen med LR UHF-system att man kan flyga mycket lågt och förbi träd och buskar utan att tappa RC-länk. Långt bort är enligt mig ganska tråkigt, betydligt roligare att flyga lågt. :)


https://www.youtube.com/watch?v=r8daDBnj2p8