handdator

Visa fullständig version : Senaste nytt



Landin81
2014-09-14, 20:28
Byggt ihop en fin skywalker1900 åt polarn, maiden idag.
Tänkte starta och sen landa direkt LOS för att känna på rodren lite... det polarn har gjort är att skruva av sin antenn till radion och lagt den hemma..
Märker att det blir svårt att styra och sen går det inte alls. Den bara fortsätter. Vi är ute i habo och här finns som tur är nästan vara åkrar. Bilden försvinner...

jag sliter åt mig min radio och snabbt som attan programmerar in hans fasta ID och drar försiktigt i sidorodret åt vänster i ett par sek och väntar. Inget händer.

Vi börjar pejla från bilen åt hållet planet flög åt och efter ett par km får vi in en brusig bild.

Vi hämtar hans antenn och fäster den på hans radio och åker tillbaka där vi fick bilden. Drar lite i gasen och ser på osd att det börjar dra Amp, gött nu är vi nära. enl bilden sitter det i ett träd 20m upp och 2860m från startplatsen. Efter att ha pejlat 30min och jag går på en grusväg så drar jag lite i gasen och hör motorn.. närmar mig och ser flygplanet.

Vi har nu i 2 timmar försökt fästa ett snöre i min F450 och försökt lägga det över planet utan resultat. En snäll bonde kom förbi och nu sitter vi och väntar på att han ska komma med en stor lift :)

Härlig kväll detta, tror aldrig polarn kommer skruva av sin antenn igen.

Henke.a
2014-09-14, 21:06
spännande start ;) men varför skruva av antennen? såg man inte att den saknades? :)

simonarvestrand
2014-09-14, 21:07
hoppas det löser sig då. men flög han utan antenn ?

Landin81
2014-09-14, 21:10
Han hade en 6dbi antenn liggandes hemma som han tänkte skruva på. Men det var hona i den och original var hane, sen glömdes det tydligen bort. Han har en stor 7" skärm på sin radio så man såg inte att den saknades :/

Men attans vad fint det flög...

Xermalk
2014-09-14, 22:16
Sändare mår extremt dåligt av att användas utan antenn.
I praktiken alla tar skada, så var beredd på att den har sämre eller nästan ingen räckvidd.
Samt, Failsafe :/ har man inte rth så skall failsafe ialf ge utslag så modellen cirkulerar. Gärna med avstängd motor.
Allt annat är vansinnigt. Och ännu viktigare på fpv modeller.

Själv har jag börjat använda sma termineringar varje gång jag tar av en antenn från en sändare. Har redan lyckats koka 2 lrs sändare av misstag.

Kenneth E
2014-09-14, 22:23
Hoppas det löser sig för er och planet kommer ner.

Xermalk
2014-09-14, 22:39
I värsta fall brukar en ordentlig vindby lösa det.
Får ni inte ner den så kan det vara värt att sätta upp en lapp med telefonnummer / löfte om hittelön på trädet.

För övrigt så är en gps tracker guld värd. Och på ett plan så stort som skywalkern så har man gott om plats till en. Se bara till att köra med telia kontantkort. Då de verkar ha bäst täckning i sverige.

Landin81
2014-09-15, 01:46
Tack för omtanken xermalk. Är mycket väl medveten om hur antennslutsteg fungerar. Skruvade på en av mina fatsharkantenner rätt snabbt men det hjälpte inte, devo10 som han använder har en ruskigt dålig räckvidd som det är out of box och den blev inte bättre med fel antenner :)

Failsafe blir inte sämre, failsafe sitter inte i radion, den sitter i mottagaren och ger förinställda outputs på kanalerna då länken bryts mellan tx och rx. Eller hur menar du att failsafe skulle bli sämre?
Failsafe var programmerat så att de två kanaler som används för det skulle aktivera RTH i arkbirden men det hade tydligen blivit återställt när han fipplat med en ombindning.

Har en gps tracker liggandes hemma men där gör den ingen användning.

Planet sitter fortfarande i trädet. Bonnen kommer kl 06 med liften för det var dåligt batteri så han satte den på laddning. Alö eloge till honom som åkt fram och tillbaka sammanlagt 6 mil för att hjälpa oss än så länge.

Xermalk
2014-09-15, 02:02
Ah ja, den gamla kära devo10'an.
Helt underbar för småmodeller med opensource mjukvaran. Men räckvidden lämnar lite att önska tyvärr.

Använder min till friggo 3d plan med 80cm vingspann, samt min hubsan fpv quad.
Surt att han inte kom ihåg att ställa om failsafe.

De flesta bönder brukar vara riktigt hjälpsamma.
En i klubben fick tillbaka sin twinstar som han trodde var försvunnen för evigt. En bonde i närheten av fältet hade hittat den efter ~1 månad.

Samt det var inte failsafen jag syftade på som blev sämre, utan hans sändare.
Oftast är skadan skedd direkt när man slår på strömmen utan antenn inkopplad. Men det beror rätt mycket på hur stark uteffekten är samt designen på radiomodulen.

Jag rekommenderar ett par marktest först innan sändaren används igen. Vore surt om något liknande hände igen.

Landin81
2014-09-15, 03:40
Kan gå väldigt lång tid innan ett antennslutsteg "går sönder", men beror som sagt ofta på uteffekten. Har en 500mw 5.8 sändare som jag kört en halvtimme med utan antenn på och den har jag fortfarande 4km räckvidd med. Beror även på vad det är för tillverkare på komponenterna som enheten bygger på.

Självklart blir det rangetests innan nästa flygning :)

lassebetong
2014-09-15, 10:04
Självklart blir det rangetests innan nästa flygning :)

Och en seriös failsafe inställning i radion får man hoppas.
Det är aldeles för många som förlitar sig till rth osv. Bevisligen händer oförutsedda saker och då fungerar det inte riktigt som man tänkt sig.
Tur att ni hittade planet iaf.

Landin81
2014-09-15, 10:06
Det var en seriös failsafe som funkade klockrent, men den försvann väl när han fipplade med radion. Vi sitte här fortfarande. 15 timmar senare hänger det på samma ställe. Lyften vi lånade räckte bara 14 meter, nu väntar vi på samtal från brandkåren :)

UndCon
2014-09-15, 10:40
failsafe programmeras väl inte i radion?

Ofta binder man sin mottagare igen i det läge man vill att kanaler skall stå.

Tex kan man dra ner motor och lägga på sidoroder så att modellen kurvar ner på plats istället för att ha neutrala roder och kärran fortsätter till horisonten...

Boopidoo
2014-09-15, 11:03
Sändare mår extremt dåligt av att användas utan antenn.
I praktiken alla tar skada, så var beredd på att den har sämre eller nästan ingen räckvidd.
Samt, Failsafe :/ har man inte rth så skall failsafe ialf ge utslag så modellen cirkulerar. Gärna med avstängd motor.
Allt annat är vansinnigt. Och ännu viktigare på fpv modeller.

Själv har jag börjat använda sma termineringar varje gång jag tar av en antenn från en sändare. Har redan lyckats koka 2 lrs sändare av misstag.
Ja de flesta system gör det, mycket få som är designade att kunna användas utan antenn för tester etc. Ex TSLRS är ett sådant system som ej tar skada, iaf på de två lägre effekterna (0.5 & 1W)

Landin81
2014-09-15, 13:13
Undcon. På detta system sätter du parametrarna under menyn failsafe, där ställer du kanal för kanal hur många % utslag du skall ha på varje kanal, sen skrivs det till mottagaren.

Landin81
2014-09-15, 18:37
Räddningen..... 24 timmar efter krashen.. Inte en skråma på planet!!! :)

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/15/229654687db6580a5e40c92517344869.jpg

Zkronk
2014-09-15, 18:45
Det var en välutrustad bonde det som har en brandbil :)

Landin81
2014-09-15, 19:11
Haha =)
Bondens skylift räckte tyvärr bara 14 meter.
Vi fick lov av markägaren att fälla trädet, men att fälla ett träd för ett flygplan, samt att flygplanet troligtvis skulle ta en del stryk, så bestämde vi oss för att ringa räddningstjänsten istället. De är riktiga hjältar! =)

UndCon
2014-09-15, 20:22
grattis