handdator

Visa fullständig version : Montera bakvinge på Skyartec Cessna 182



JaguarV12
2014-09-17, 20:03
En riktig nybörjarfråga:

Hur monterar jag bakvingen (höjdrodret) på min Skyartec Cessna 182?
Jag har fått med följande instruktion (se bifogad länk). Kika på sidan 6-7 och hjälp mig är ni snälla!
Först står det att jag ska skjuta in vingen sedan står det att jag ska skära sönder planet för att lirka in vingen :concern:

Är det vanligt att man ska skära sönder planet för att få dit vingen? Hur stor bit ska skäras bort? Ska den limmas tillbaka?

Just nu är det rörigt och litet irriterat ;)

http://www.skyartec.com/UploadProPictures/Others/PDF_manual/Products_manual/Airplane/Cessna182_manual(3G3X).pdf

Matsa
2014-09-17, 20:14
Antar att höjdrodret redan sitter fast i stabben, isåfall får du skära upp för att få den på plats.
Kan man inte istället lägga ett enkelt snitt bakifrån och trycka in stabben?
Därefter kan du limma ihop snittet....

47772

Matsa...

freddan_6
2014-09-18, 06:50
Snittet du ska göra ser ut att vara dubbelt så brett snitt som skåran där stabilisatorn ska sitta. Annars kan du nog göra som matsa föreslår och ta snittet rakt bakifrån. Spara lilla biten du skär loss och limma fast igen.

JaguarV12
2014-09-19, 16:32
Tack för era förslag!
Jag tog även kontakt med min lokala RC Expert och de visade mig hur jag skulle skära och limma. Det tar emot att skära sönder ett helt nytt plan men det kanske bara är nybörjarrädsla?

Känns dock fortfarande knepigt att limma ihop två bitar som kan behöva bytas ut om ett tag. Jag har fått svaret att man skär bort fastlimmade bitar med vassa knivar och att det är väldigt vanligt att man limmar fast saker på RC plan. Jag får tänka om även på den punkten.

Hur som helst, tack för era svar :)

Matsa
2014-09-19, 16:51
Det blir nog inga problem det där ��

Matsa...

Matsa
2014-09-20, 20:01
Hur går det med bygget?

Matsa...