handdator

Visa fullständig version : Råd / hjälp med yaw beteende



Quaddaren
2014-09-18, 18:48
Jag har en Reptil 550 med dji 300 motorer / esc. En Naza mV1 med sista 4,02 programvaran.
Vid yaw motsols så stannar quadden direkt jag släpper spaken, men medsols så fortsätter den minst ett kvarts varv efter att jag släppt spaken. Har precis varit ute och testat flera gain inställningar, men samma resultat.
Har låtit qudden stå helt still och efter 5 -10 sekunder så börjar den rotera sakta medsols utan input från mig.
Var kan felet ligga? Har byggt 6 maskiner tidigare och lyckats med bra resultat, men detta går jag bet på.

/ Stig

FinnbyFraggel
2014-09-18, 19:36
Obalans i någon propeller / motor?

/Jonas

Quaddaren
2014-09-18, 20:49
Har testat med dji 300 systemets orginalpropellrar, har nu 10x3,8 men ingen större skillnad. Möjligen något bättre med dessa.
Hittar ingen obalans i motorerna. Detta är den första osymetriska quad jag byggt och har aldrig sett fenomenet förr.
Kan inte se någon skillnad när jag startar heller. Alla motorer startar på samma gång och den lyfter spikrakt. Ingen skillnad på manuell eller attitude . Har ingen gps på denna men funderar på att sätta på en bara för att kolla.

FinnbyFraggel
2014-09-18, 21:35
Ok, provat att göra reset och kalibrera den på nytt?
/ Jonas

Quaddaren
2014-09-18, 21:46
Då jag inte har någon gps på så finns det inte så mycket att kalibrera vad jag kan förstå. Eller är det nåt jag missat.
Reset blev det när jag laddade in 4.02 programvaran. Jag har några nazor till, får väl slänga på en annan och testa.

Henke.a
2014-09-18, 22:09
Kan man inte köra en advance calibration?

Quaddaren
2014-09-18, 22:13
Får kolla detta i morgon. Har inte tänkt på det när jag inte haft Gps på. På dom andra coptrarna med gps har jag gjort det.

Quaddaren
2014-09-19, 10:16
Har testat advance calibration. Ingen skillnad. Testat ett antal olika propellrar men ingen förbättring.
Märkte även att den reagerar betydligt snabbare medsols än motsols. Medsols fortsätter den minst ett kvarts varv efter
släppt spak, men motsols är det stopp direkt.

Zkronk
2014-09-19, 10:49
För att utesluta motorerna så skulle ju du kunna byta plats på någon och se om den fortfarande beter sig på samma sätt.

Jorgen
2014-09-19, 10:57
Inget konstigt med RC kalibreringen? Min ville inte alls vara med när jag bytte mottagare sist, några kanaler fungerade som de skulle men throttel och någon annan ville bara ge utslag åt ett håll. Allt fungerade efter att jag stängt av allt och börjat om.

Jörgen

Quaddaren
2014-09-19, 12:27
Jag kan bara testa diagonalt tvärs över då det dji 300 motorer som p.g.a gängningen bara kan köras åt ett håll.
Men det skall göras så fort jag hinner.

PinDuke
2014-09-19, 12:35
Kolla hur pilarna i Naza mjukvaran beter sig när du rör spaken på sändaren.
Går den tillbaka till "noll" i båda fallen? Har varit med om dålig centrering som berodde på sändaren/mottagaren och inte på Naza.

Quaddaren
2014-09-19, 13:04
Skall kolla det med. Det är suveränt med alla råd, skriver ned dom och betar av ett och ett.
Man får som en checklista för framtida byggen

Quaddaren
2014-09-19, 14:40
Har nu gjort följande: skiftat motorer, kalibrerat om kontrollerna, bytat ut Naza:n mot en med annan programvara, bytat mottagare. Provflygning mellan varje delmoment. Samma visa, snurrar som en klocka medsols.
2 saker kvar. Byta / skifta esc. Funderar på om armarna kanske inte är riktigt raka. Mätte med skjutmått mot bordet och får en
diff på knapp mm beroende på vilken sida av motorn jag mäter. Armen verkar alltså vriden. Skall se om jag har några DJI
armar liggande och testa ett byte.

Quaddaren
2014-09-20, 10:28
Problemet löst: Monterade av alla originalarmar, två st var ca 1 mm vridna ( twistade ) Monterade på 4 DJI armar och
nu står den helt still. Reagerar likadant åt bägge håll.

Henke.a
2014-09-20, 10:58
Humm skumt att så lite får det att flyga skit :/ Gott att det löste sig!

Quaddaren
2014-09-20, 11:08
Ja det verkar inte mycket, men 1 mm vid motorn gör nästan 5mm vid propellertoppen. Sedan var det nog lite otur också. Det var armen för motor 1 & 3 som var vridna åt samma håll. Hade det varit 1 & 2 åt varsitt håll så hade det nog inte märkts.