handdator

Visa fullständig version : Servo-fråga



JaguarV12
2014-09-24, 19:55
Så var man här igen då...

Snart dags för premiär flyg med min Skyartec Cessna men nu har jag följande fråga till er innan jag provstartar:

Det ena skevrodret står inte i våg med vingen. Det "hänger ned" (se bild).

Om jag vänder på vingen och kikar på dess servo är den inte centrerad utan den drar helt klart skevrodret åt sig (se bild 2). På mitt andra plan (Skyarttec wingdragon är alla servon centrerade till mitten) Ska det vara så? Påverkar inte det flygegenskaperna?

Hur ställer man om servot (om det nu ska ställas om)? Att finjustera servot med finjusteringsknapparna på radion funkar inte eftersom det knappt ställer sig rakt med maxutslag på radion.

Alltså, hur ställer man in servot?

Matsa
2014-09-24, 20:09
Om du har 1 kanal för respektive skevroder så är det lätt att justera i radion.
Annars får du antingen lossa servohornet eller linken i skevroderhornet och
justera där.

Linken vid rodret borde vara gängad på stötstången?

Matsa...

Matsa
2014-09-24, 20:15
Var lite snabb där, det är alltså servo oket som står galet, kolla om det går att pilla bort
och sedan lyfta oket och vrida det rakt och trycka ned igen.

Matsa...

McRegor
2014-09-24, 20:35
...eftersom servo-oken brukar sitta på splines och därmed är justerbara. Och glöm inte att nollställa trimmern vid spaken innan du flyttar servo-oket.
Roger

JaguarV12
2014-09-25, 08:03
Låt mig se om jag fattade det där (mycket termer i de instruktionerna :) )

Vi tar det lättaste först. Trimmen står redan på noll så den har jag redan ställt tillbaka efter att ha försökt "trimma" bort den felaktiga inställningen.

Jag kan alltså (försiktigt) lossa den vita plattan på bilden och helt enkelt lyfta oket vrida det ca 30° och sedan sätta tillbaka den vita plattan.

Korrekt?

LIP
2014-09-25, 08:28
Så var man här igen då...

Snart dags för premiär flyg med min Skyartec Cessna men nu har jag följande fråga till er innan jag provstartar:

Det ena skevrodret står inte i våg med vingen. Det "hänger ned" (se bild).

Om jag vänder på vingen och kikar på dess servo är den inte centrerad utan den drar helt klart skevrodret åt sig (se bild 2). På mitt andra plan (Skyarttec wingdragon är alla servon centrerade till mitten) Ska det vara så? Påverkar inte det flygegenskaperna?

Hur ställer man om servot (om det nu ska ställas om)? Att finjustera servot med finjusteringsknapparna på radion funkar inte eftersom det knappt ställer sig rakt med maxutslag på radion.

Alltså, hur ställer man in servot?

Är intressant att få se hur det ser ut på den andra vinghalvan, hur oket står I neutralläget.
Är det ett eller två servon till skeven, blir lite misstänksam när jag inte ser någon skruv som håller oket på plats.

McRegor
2014-09-25, 08:29
Servo-oket brukar vara fastsatt med en liten skruv i servots utgående axel så det är ju lämpligt att skruva bort den först innan man försöker lyfta oket...:)
Lycka till hälsar
Roger

JaguarV12
2014-09-25, 21:21
Lasse (LIP) var det denna bild du ville se? Det är en bild av det andra servot. Ett servo till två skevroder samt ett servo till flaps (om jag fattat detta rätt). Om det inte var detta du ville se berätta gärna mer specifikt vad du vill se så ska jag försöka fota det åt dig.

Tack för all hjälp!

47913

JaguarV12
2014-09-26, 09:01
Nu är det fixat och samtliga roder är "kalibrerade" och står rakt.

Jag har förstått att jag troligtvis använde terminologin fel i mitt första inlägg men tack för att ni hade överseende med detta och ändå förstod vad som var galet.

Jag har ett servo till båda skevrodren och dessa båda skevroder går ihop i en punkt (led) som var fäst med en skruv. Skruvade man bort skruven gick det utmärkt att ställa de båda skevrodren i våg var och ett för sig.

Premiärflyg i helgen :)

freddan_6
2014-09-26, 11:20
Denna skruv är extremt viktig att den är rätt spänd. Att ha två små stål i ett stort hål brukar inte gå att spänna så bra. Däremot 3 stål i ett hål sitter bra och går att spänna med skruv.

Matsa
2014-09-26, 16:30
Ta en kompis till hjälp och filma premiären åt oss sen :)

Matsa...


Nu är det fixat och samtliga roder är "kalibrerade" och står rakt.

Jag har förstått att jag troligtvis använde terminologin fel i mitt första inlägg men tack för att ni hade överseende med detta och ändå förstod vad som var galet.

Jag har ett servo till båda skevrodren och dessa båda skevroder går ihop i en punkt (led) som var fäst med en skruv. Skruvade man bort skruven gick det utmärkt att ställa de båda skevrodren i våg var och ett för sig.

Premiärflyg i helgen :)