handdator

Visa fullständig version : Hjälp med inställningar.



Virre
2014-09-24, 22:34
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp då jag verkligen inte förstår vad som är fel nu.
Jag har haft min helikopter i tio dagar ungefär och jag har varit ute med den tre gånger.
Första gången så hade en säkring gått i sändaren så det hände inte mycket den dagen.
Andra gången så drog jag igång den och den spann upp men lyfte inte, tillslut välte den. Så vitt jag då kunde se så var ingen skada skedd bortsett från att lite färg stöttes bort från ett rotorblad, då kom jag på att den kanske var felinställd och flög inverterat vilket visade sig vara fallet och då testade jag sätta upp den i Idle up mode och då lyfte den, men i den tidigare nämnda kraschen så hade tydligen feathering shaftet böjts och den gick rätt ner i backen från 3dm och så gick en bit sönder, de båda är bytta nu iallafall.
Tredje gången (idag) så hade jag gått igenom hur man sätter upp en helikopter ordentligt genom tre youtube-tutorials (är kanske inte helt tillförlitligt men det är det bästa jag har att gå på i nuläget), det enda jag inte följde var att ställa in var rotorbladen då jag inte har verktyget för det. Jag tog ut den och den spann upp men ännu en gång så lyfte den inte hur jag än gjorde (testade både i idle up och som vanligt). Jag tycker dock att alla servon verkade röra sig åt rätt håll. Helikoptern kom hem oskadd som tur var!
Jag har då tre idéer på vad felet kan vara men tänkte fråga då det antagligen blir lättare än att gå ut och testa igen.
1, Rotorbladen snurrar åt fel håll, om jag inte minns fel så kan motorn snurra åt fel håll om man kopplar den fel.
2, Att rotorbladen har fel vinkel så att max throttle ligger på ca 0, (men det tycker jag att jag borde kunna se någorlunda iallafall).
3, Att rotorbladen sitter åt fel håll, jag vet inte hur stor påverkan det har men det känns ändå som en rimlig anledning.
Utöver dessa 3 så kan jag bara tänka mig att det är någon inställning som är helt fel hos sändaren, men då vet jag inte vilken.

Ps.
Jag är ledsen om någon tycker jag postar för mycket.
Ds.

Virre
2014-09-24, 22:53
Kanske borde tillägga att jag har en Belt Cp och en Spektrum dx7.

FinnbyFraggel
2014-09-25, 00:16
Rotorn ska snurra medsols och den tjocka delen av bladet ska vara framåt i rotationsriktningen.
/ Jonas

Michael
2014-09-25, 00:38
http://rc.runryder.com/helicopter/t400512p1/

McRegor
2014-09-25, 08:49
Sök upp en flygklubb och få hjälp där av nån som flyger heli - det är som sagt inte så enkelt ens med grundinställningarna när man är helt novis inom området.
Roger

Virre
2014-09-25, 18:39
Då hade jag monterat rotorbladen rätt iallafall.
Jag kikade igenom länken du länkade Michael och allt stämmer bra där bortsett från att det inte är helt hundra med rotorbladens lutning.
Jo, jag försöker aktivt få tag på någon Roger, men den närmsta flygklubb som jag vet flyger helikopter är väldigt svår att ta sig till för mig då jag tror jag hittade en i Luleå men att ta sig till Luleå tar mig ca en timme med buss och att ta sig från Luleå till flygfältet skulle kräva taxi och skulle bli på tok för dyrt för min ekonomi. Jag har inte bil. Det finns en flygklubb en bit utanför Piteå (där jag bor) men de verkar bara flyga flygplan och köra bil, och även den ligger en bra bit bort. Så på något sätt måste jag hitta någon nära som kan hjälpa mig och än så länge har jag inte fått något napp. Kom gärna med tips om ni vet någon häromkring!

McRegor
2014-09-25, 18:57
Ring och fråga nån i Piteå-klubben - det skulle förvåna om ingen där flyger heli. Sånt framgår ju sällan av hemsidor och den typen av info. Just heli är nog den gren av RC-flyget där man allra mest behöver hjälp för att komma igång på ett vettigt sätt.
Roger

Virre
2014-09-25, 19:00
Jo, det stämmer kanske! Ska testa det!

Virre
2014-09-27, 03:10
Jag följde ditt råd Roger och jag fick tag på en snubbe så imorn ska vi försöka fixa till den ordentligt!

McRegor
2014-09-27, 09:30
Kul att du hittade nån som kunde hjälpa dig och hoppas att du kommer vidare sen.
Roger