handdator

Visa fullständig version : Cloneout hjälp



Dithes
2014-09-28, 14:59
Har precis som alla andra byggt mig en cloneout quad, som jag skrev i bustråden förra veckan så trilla den ur himmeln bara så där. Trodde det var en propeller som gått sönder men efter att ha flugit 6 batterier idag så har jag kommit fram till att det inte är det.

Flög först 4 batterier väldigt lugnt och fegt och då flög den perfekt och inget hände,
När jag kopplade på det 5:e så började jag få tillbaka lite självförtrående och gasade på lite bättre, då dök den lika dant i en kruva och gjorde det 2 ggr till på det batteriet, bytte batteri och den dök 2 ggr till även där.

Varje gång kunde jag höra min voltage beeper pipa en gång, vilket den gör när naze:en startar om så jag antar att den tappar ström eller får för lite ström? Ska plocka ner den o kolla alla löddpunkter ordentligt under kvällen och se om jag hittar något.

Är det nån som har nån annan idé vad det kan vara?

cloneout 250 cf ram
2300kv cobra motorer
20a afro esc
naze32 acro

Ålänning
2014-09-28, 15:27
Vad är det för mottagare.
Låter som brownout.
Konding på mottagaren?
Egen UBEC för mottagaren?
Dåliga/klena ackar som inte orkar hålla upp spänningen?
Löd om allt. =)

eAk
2014-09-28, 15:38
Det är inte esc synkfel du har då?

Dithes
2014-09-28, 17:49
Det är en frsky d4r-II flashad med 28ms fw som jag kör i cppm. Konding? Kör mottagaren från ena escen, tagit bort + o - på dom andra escen. Helt nya Nanotech 1300mah 45-90c så dom ska orka det och det har varit olika batteri varje gång.

Hur visar sig ett synkfel? Låter som en jobbig grej att fixa.

eAk
2014-09-28, 19:00
Det visar sig igenom en krach ;)
Men om motorerna är under belastning och det är många poler eller hög kv så har simonk problem med vissa motorer och missar tändningen. då får man synk fel esc motor och grejjer kan brinna upp och sådant om man har otur. det har med timing inställningarna att göra som man brukar kunna ändra på oflashade orginal esc.

Dithes
2014-09-28, 19:24
Googlade runt lite och hittade några som haft problem med afro esc o 2300kv motorer, som de-synka o trilla ur himmeln. Dom löste det genom att flasha om till en äldre version av simonK va tror ni om det?

eAk
2014-09-28, 19:33
Dom har jobbat hårt på att lösa det i över ett år nu. Kolla officiella afro esc tråden på rc groups.

Dithes
2014-09-28, 19:54
Verkar som 2013-05-15 versionen är bäst iaf, får ta o prova den o se om det löser det hela, kan gå över löddar när jag plockar ner den då också.

Dithes
2014-09-29, 11:15
Flashade om igår kväll och va ute en sväng nu imorse. Körde först ett batteri lugnt o stilla inga problem, satte i det andra och pushade på rätt bra, ännu mer så än igår. Gick fint och jag började tro jag hade löst det men när där va nån minut kvar på batteriet då dök den lika fint igen, jag satte i ett nytt batteri då flipa den direkt när jag skulle lyfta. Vände rätt på den sen hann jag flyga 20 sekunder igen innan den dök igen.

Det konstiga är att det verkar som när den börjat dumma sig så gör den det oftare sen. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, fundera på att flasha om till den nyaste versionen och prova en separat bec kanske.

Matsa
2014-09-29, 11:43
Jobbigt problem, tyvärr inga tips från mig.

Matsa...

Dithes
2014-09-29, 13:20
Efter att ha läst en massa i afro tråden på rcgroups säger vissa att dom har löst det med 14-06-18 flashen (nyaste) så ska prova det annars blir det fan nog nya esc.

Nån som kör 2300kv cobras utan problem, vilka esc kör ni då?

PatrikE
2014-09-29, 13:52
Du kan även testa systerprojektet Cleanflight.
Samma kodbas men en annan programmerare.
Chrome Gui lika som Baseflight.
https://chrome.google.com/webstore/detail/cleanflight-configurator/enacoimjcgeinfnnnpajinjgmkahmfgb

Dithes
2014-09-29, 19:33
Ska inte ropa hej men tror fan att flasha om till den nyaste löste det hela, hann flyga 2 batterier hårt ikväll innan det blev mörkt och den höll sig i luften hela tiden. Får nog köra minst 10 batterier till innan jag vågar sätta på fpv grejorna men håll tummarna.

eAk
2014-09-29, 21:37
koppla throttle till en 3 pos
0% %snurrar på låga varv, 100% blippa mellan låga varv och max som en dåre och se ifall det beter sdig skummt eller börjar brinna.