handdator

Visa fullständig version : Lipo brand Hemma!!..



tragi702
2014-09-28, 19:31
Vill här dela med mig av en VIKTIG sak för oss ALLA som använder LIPO Batterier!.
Tog rätt hårt det här,så behövde lite tid för att reflektera,bearbeta o kunna förmedla vad som hände.


Så fick man tyvärr va med om DET DÄR som man absolut inte trodde skulle hända!?..har ju hållit på såå länge med detta o vet ju hur man gör?..

För drygt en vecka sedan Satte jag 2 st 1400maH 3cells accar på laddning vid 11 tiden på förmiddagen..
i Laddpåse. (laddar alltid i påse). Tänkte inte så mycket mer på det.(har ju laddat hundra tals gånger så här..)
ungefär 1.5 timme senare behövs detaljer från biltema.. :)
åker dit.tar vad jag behöver o ställer mig i kassa kön...

Mobiltelefonen ringer...

jag svarar och hör bara min dotter med full panik i rösten Skrika!: DET BRINNER I KÄLLAREN... DET BRINNER I KÄLLAREN...
VAD F----N SKA JAG GÖRA PAPPA??!!!... jag hör brandvarnarna tjuta ikapp med hennes panikslagna stämma!!... vet du var brandsläckarna sitter skriker jag?.. jaaa,men hur F---N gör man?...

hon är 18 år... (men vet ju att panik kan ju få den mest intelligenta att bli helt oförmögen o fatta logiska beslut..)

från att stå avslappnad i kön för att få betala..till att bara dumpa det jag har i famnen, till att sitta i bilen tog nog mindre än 25 sekunder...
Är på väg i full kareta hemåt (har ca 5 min hem) och Försöker o få henne lugn o förstå allvaret som vi befinner oss i...

förklarar snabbt (medans jag kör,troligen lite för fort) brandsläckaren.. o hon tar sig ner i källaren på eget bevåg med brandsläckare i högsta hugg.. Tänkte dirigera henne till källardörren utifrån men jag förstod inte att hon gått ner inifrån förrän hon skriker.. vart f--n brinner det då??..
jag säger VA??..vad menar du?.. har du gått ner i källaren skriker jag..
jag ser inga lågor skriker hon,men det ryker ur en sån där påsgrej du har batterier i!!...
Har ni ringt brandkåren frågar jag??.. Enormt mycket far runt i huvet just nu o det är liite rörigt i skallen... många saker jag behöver veta på kort tid..
vet inte om isabelle har gjort det?.. (ringt brandkåren) hon är där uppe skriker hon..

Jag är nu ca 60 sekunder hemifrån, och jag tar beslutet att invänta ankomst innan jag ber henne att kolla om brandkåren är på väg.. inga lågor finns ju??!..

Det bara ryker skriker hon... har förstått ungefär vad som kan ha hänt, o ber henne o öppna dörren ut för att få in luft.ber henne o gå ut o hämta andan men hon skriker!.. hur f--n får jag bort den här påsen som det ryker ur Pappa.. skriker hon.
går det att ta tag i påsen o slänga ut den frågar jag.. jaaa,men det sitter fast en massa sladdar i den??!. Det går ju inte o få bort dom??!.DET SITTER FAST skriker hon..

förklarar snabbt hur hon ska Ta spjärn mot laddaren o bara SLITA TILL om det går,så lossar dom..
Den är ute nu skriker hon i luren.. o jag oxo...
Jag kör precis in på gården.. o finner att isabelle(hennes kompis) öppnat alla fönster på hela huset...
det ryker svagt ur källardörren på baksidan när jag hoppar ur bilen..

Skakiga kramar vi om varann o jag går ner för att kolla källaren..det luktar SKARPT av pcv plast o nåt som jag tror kanske är litium, tar en snabb titt o inser att det gått Otroligt bra ändå,ser var lipo bagen legat där det blivit bränt på byggbordet men inte tagit eld??!!. otroligt med såpass mycket saker som låg framme efter färdigställande av en ny 260 clone..(återkommer till den i annan tråd)
47968

går ut igen..

Där ligger den, säger hon o pekar på Lipo Bagen.. jag går fram o kollar..inser ju nu oxo att jag pulade in 2 på laddning där 2 färdigladdade batterier ligger.
kan konstatera att ett paket brustit o fattat eld men de tre andra klarat den smällen o är hela,vilket är rätt otroligt i sig,men de är ju helt förstörda ändå!.. Så Sensmoralen i detta: (ALDRIG ladda eller ha fler än ett batteripaket i varje bag hur små batterierna än är.)
47969

vi vädrade källaren o huset under eftermiddagen o kvällen samt tagit ut allt som man kunde se var rök o sotskadat.
men i källaren är en så skarp brandlukt att uppehålla sig mer än ett par minuter i taget är svårt..nästan omöjligt.
som tur är så Lyckades vi få tag i en saneringsfirma som kommer över vid 18.30 tiden.. en Fredag!.
dä ä service dä!!. (Tack OCAB)
Sanerings killen tycker dock att lukten inte är värre än att lite olika odörätare ska fixa till det?!..
jag sprayar o sprayar under kvällen o nästa förmiddag.
o faktiskt 2 dagar senare känns bara en doft av "Pepparkakor" Heelt ok.

efteråt så försökte jag få klarhet i vad som gått fel.. en stor hjälp var laddaren som berättar VAD som hänt.
Jösses! 2162maH på ett 1400acc..hygglig överladdning,o detta på en enda cell i paketet troligtvis.
inte undra på att det gick galet!.
47970

nu var frågan VARFÖR??.. efter lite kollande på alla sladdar finner jag att troligen ETT stift på balanskontakten på "Förlängningssladden"kanat bakåt.. troligen när man anslutit med batterikontakten.. gång efter annan.
kommer senare på att jag ju hade en liknande grej för nåt år sedan på en 4cells balans förlängnings sladd.
då upptäcktes det innan något hände.har nu limmat samtliga sladdar mot kontakten.
47967

Vi (min flygfotokollega)o Jag spånade en del o funderade om man kunnat förhindra detta fenomen på något sätt??..
och svaret på den frågan är nog JA!. dels med o kolla sladdar o annat innan ladding givetvis..
MEN.. nästan alla lite mer avancerade Laddare har ju faktiskt.. en funktion som heter LIMITER!!!..
skulle jag ställt in en limiter i detta fallet på 1c (alltså lika mycket som accen är på) 1400Mah i detta fall.hade
troligen batteriet aldrig brustit men kanske varit väldigt obalanserat.. men laddaren hade stoppat så fort det hade nått 1400maH!. och oftast har det gått i 1000-1300maH när jag laddat dessa lipos..

Kommer ALLTID Ladda med (maH LIMITER) efter detta som extra säkerhets spärr på alla storlekar av batterier..
Att sanera,kasta bort o tvätta så mycket som jag fått göra i källaren kunde troligen undvikits med denna funktion.

Som slutord vill jag bara meddela att min dotter trots allt mår ganska bra trots att hon fick i sig "rök" som innehöll både lithium o pvc o annat otäckt!..

EN sak till: VISA er FRU,DOTTER,SON,INNEBOENDE precis HUR man får isär alla kablar från Laddare till en lipo bag med batteri.. det mest enkla för oss som gjort det 1000 gånger kan va ett totalt omöjligt virrvarr i panikens ögon för någon som ALDRIG satt på ett lipo på laddning..

//Patrik.

henke2
2014-09-28, 19:43
Otäckt och mer vatten på kvarnen ang att man ska använda något kraftigare än li-po bag som är en ytterst falsk säkerhet även om den i ditt fall gjorde viss nytta.

Kan vi sammanfatta vad som gick fel? Laddaren fungerade inte eller vad hände? Den ska ju inte ladda om du inte har kontakt med alla balansutgångar.

Matsa
2014-09-28, 19:58
Otäckt, men tur att det gick så pass bra ändå plus att det ger oss andra en tankeställare
vad som kan hända när man laddar sina kraftpaket.

Matsa...

Ålänning
2014-09-28, 20:14
Huhuj! :-o Tur ändå att det inte blev större skador och att nån var hemma.
Jag har mina ackar på laddning mitt på golvet och lämnar aldrig rummet under laddning, förutom toa från samma rum då.
Går jag nånstans så ser jag ju att jag har nåt på laddning eftersom det är i vägen mitt på golvet.
Har brandvarnare ovanför och fönstret är nära.
Brukar kolla cellspänningar före och efter. Brukar du?
Kollar också kontakterna före laddning.
Och om jag måste sticka iväg så avbryter jag laddningen och tar acken med i en laddpåse (kan ju hända nåt upp till 30 min efter om man har otur).
Undra på att man bröjar tröttna på LiPos och börjar mer o mer sakna NiMH-laddning och metanolflyg...
Man ska inte köpa billiga omärkesladdare eller billiga ackar, man får nog räkna med lite småstrul på vägen då, verkar det som i många fall.
Förstod att noggrannheten på komponenter i billiga laddare inte är samma som i de bättre. Alltså ett motstånd kan ha ett 15% exakt värde i en snikladdare och i en dyrare har de högre krav och kan ha komponenter med 1-3% noggrannhet. Sånt kan ju påverka, speciellt när laddaren blir varm... slutsats kanske kan vara att laddaren tror det är 4.2 V fast det är 4.5V? Inget jag själv kollat upp, bara något som en bekant luskat reda på (allt som står på internet är sant, *host*).

Hur är det med plåtammolådor? De finns nånstans att köpa i Sverige, minns ej var det var, men det var fler som använde dem. Bags segar bara ner förloppet. Engångsbags är vad de är. Och ska slängas ut direkt det börjar ryka, annars får man nog skador ändå verkar det som. Jag laddar bara EN ack i taget per väska.

Rök kan skärra upp folk i ett hus. Morsan ringde och var panik för det var rök i ett rum och luktade apa mitt i allt efter en smäll. Men ingen eld?! For dit, röken va bortvädrad, lukten va kvar. Testade all el och elektronik i rummet där det var värst (och rummen invid), allt funkade hur bra som helst. Fattade inget. Men efter 1h så fick jag nån flashback av lukten, det var en kondensator som exploderat i en lysrörsarmatur. Ingen fara skedd, ut med skräpet, in med nytt.

McRegor
2014-09-28, 21:59
Skönt att det ändå gick såpass bra som det gjorde men jag ställer samma fråga som Ålänning - alltså om du kollar cellspänningarna alldeles efter laddstarten och efter laddningen ? Det brukar jag göra och det borde ju rimligen undanröja ev kontaktproblem (avbrott) i balanseringskablarna. Men jag kanske missuppfattat felet ? Normalt så signalerar väl dessutom laddaren om den inte får kontakt med alla celler... Fast det kanske var ett intermittent fel ?
Hälsningar
Roger

Reine
2014-09-28, 23:13
Usch, en tankeställare... Jag laddar aldrig utan uppsikt hemma (sitter bredvid och tar på ackarna ibland för att kolla tempen) och har även börjat använda temperaturprober på ackarna så om tempen ökar slår laddaren ifrån.

Skulle aldrig våga ha batterier på laddning så länge och lämna huset... Bra att använda limit för både tid och mAh samt tempgivare.

Quaddaren
2014-09-29, 05:23
47972
Jag har köpt 2 st brandboxar. En som jag laddar i och en som jag förvarar i. Den jag laddar i har jag borrat hål för kablar och tätat med brandsäker massa. I boxen har jag satt en utetempgivare som jag kan se via en wifi kamera. Kameran ser jag via en app på telefonen. Har haft tur att inte få reda på hur bra det fungerar

freddan_6
2014-09-29, 06:17
Tack för historien. Tycker att du hade flera bra säkerhetsåtgärder, och det minimerade skadorna. Innan jag parallellladdar (vilket jag uppfattade att du gjorde - men det kanske var fel eftersom du har en "duo") så mäter jag Ri i alla paket. Jag slänger paket med mycket avvikande Ri - detta kan vara en indikation på sprucken cell. Exempel på slängt är 10mOhm, 10mOhm, 1 Ohm. (cellspänningen var 3.85, 3.85, 3.00). Jag tror att det är de skadade paketen som tar fyr, det ska gå att ladda hela paket väldigt många gånger utan problem. Jag tror att Ri avviker för skadade celler.
mvh //Fredrik

bem
2014-09-29, 08:06
Bra med tips hur vi kan göra laddningen säkrare. Kanske tillverkarna av laddare också kan bidra på olika sätt att göra laddningen säkrare. Har alltid tyckt att balanseringskablarna och kontakterna kan vara en svag punkt i kedjan. Har för mig min laddare (Hyperion EOS 720i SuperDuo 3) varnar om en kontakt/sladd är trasig t ex ett LiPo pack där laddaren inte få kontakt med alla celler via balanseringskontakten.

Jag har i alla fall inställt i laddaren att när LiPo accen är laddad till 100% (eller kanske 95% eller vad jag valt) så skall laddningen avslutas ("End").
Ang att ställa in mAh "limiter" i laddaren skall jag kolla på, men jag har alltid valt och sparat i nån av de 20 minnena i laddaren hur många celler, mAh osv det LiPo batteriet har som jag vill ladda. Men att man laddar tills varje cell når max 4.20 volt (eller något lägre) går ju inte att komma ifrån. Är nån cell "kass" kanske den smäller när laddaren försöker få upp den till 4.20 volt. Men många laddare har ju så man kan visa i displayen varje cells spänning så den kan man ju ha framme under laddning så kan man se om nån cell saggar efter. Men det kan ju bli lite jobbigt att stirra på displayen under laddningen speciellt om man kanske har många pack att ladda och kanske laddar lite långsammare med 1-2C.
Jag har mina LiPo förvarade i en Robbe Lipo Tresor förvaringsväska som vad jag förstått har betongliknande material i höljet. Tung men verkar hyfsat gedigen, dock är handtaget av sämre kvalitet (har gått av på en av mina väskor). Väskan liknar den Quaddaren visa bild på i tidigare inlägg men har som sagt bärhandtag. Jag har haft 3 väskor i två säsonger nu men är inte riktigt nöjd med dem (tunga, bärhandtaget vekt och "cementen" i höljet har jag sett små smulor av på golvet och i en väska knastrar det som om cementen gått sönder). Köpte väskorna på Conrad.se
http://www.conrad.se/F%f6rvaringsbox-Robbe-Litium-Polymer-batteri.htm?websale8=conrad-swe&pi=238819&ci=SHOP_AREA_32472_1209020

Robbe Tresor väskan vid LiPo brand, test:

http://www.robbe.de/lipo-tresor.html?___store=en&___from_store=en

https://www.youtube.com/watch?v=rfGsa80IofQ

https://www.youtube.com/watch?v=hK4ECoV66Kg

/Bo

FinnbyFraggel
2014-09-29, 09:08
47972
Jag har köpt 2 st brandboxar. En som jag laddar i och en som jag förvarar i. Den jag laddar i har jag borrat hål för kablar och tätat med brandsäker massa. I boxen har jag satt en utetempgivare som jag kan se via en wifi kamera. Kameran ser jag via en app på telefonen. Har haft tur att inte få reda på hur bra det fungerar
Risken med en sån låda är att den är byggd för att hålla värmen ute, och om något i den börjar brinna skulle jag tyvärr tro att den kommer att sprängas eftersom låset inte kommer att klara av trycket inifrån.
/ Jonas

McRegor
2014-09-29, 09:26
Kanske denna typ av "brandsäkert" dokumentskåp - finns bl a hos Jula...
47976
Ja - att förvara i alltså. Antagligen lite struligt att ladda i...:)
Sen är frågan hur vi hanterar alla andra prylar med Lixx-batterier - telefoner, PCs, elverktyg m m....
Roger

TOBBE2
2014-09-29, 10:45
Hej. Jag använder en gammal stor kastrull som står på betong-golv.

Quaddaren
2014-09-29, 10:54
Tror nog att trycket pyser ut så sakta i så fall. Tyvärr så genererar lipobatterier sitt eget syre så det brinner tills det är klart.
En stor explosion tror jag inte på.

Doorcracker
2014-09-29, 11:39
För den som vill ha en ammo låda att förvara/ladda batterierna i.
http://www.rodastjarnan.com/militar-utrustning/amerikansk-ammunitionslada-050-cal-8426

mogge
2014-09-29, 12:11
Doorcracker!
Bästa ide´n så här långt. dock så verkar förvaringen inte vara dom stora problemen. I mitt fall med två incidenter så har det skett vid laddning och i båda fallen handhavandefel.
Mogge

Quaddaren
2014-09-29, 16:19
Jag använder även programmet LogView där lipot övervakas kontinuerligt vid urladdning / laddning.
Ser lätt om nåt är skumt med en cell.

47979

Smajly
2014-09-29, 17:35
Inte roligt sånt..

Dock hade/har jag ALDRIG gått himmafrån med accar på laddning. Kvittar om det bara är 10 minuter in till stan.. det är ju 10 tillbaka också.

Mogge >>> Så är det nog i dom flesta fall.. Handhavandefel.. Dåliga accar, dåliga kablar, dåliga lödningar, dåliga kontakter.. med mera med mera...

Ålänning
2014-09-29, 17:46
Brukar LiPos explodera? Brukar dom inte bara flamma upp med en kvast som mest?

Jag tror man kommer väldigt långt genom att inte lämna rummet och att ladda en ack
per påse/låda och ha en plan om en ack börjar pipa, pysa, ryka, elda osv. Kastar man
kvickt ut den tokiga acken så är ju problemet lugnare direkt.

Och förstås att man har koll på cellerna i acken samt kablage. Man ska aldrig bära eller
dra i ackarna kablar, tänk speciellt på när ni våldar ur Deans-kontakten, rycket som blir
när kontakterna äntligen släpper taget om varann kan göra att man rycker till i ackens
kabel rejält. Inge bra.

De ackar som haft celler som tagit mycket längre att ladda, de ackarna har jag givit upp
och de hamnar i saltbad.

Vet bara om en brand bland bekanta. Det var en 3S som hade fått fel i en cell så laddaren
trodde det var en 2S men laddaren/handhavande laddade ändå 3S -> brand och skador.

Om laddaren klagar -> kolla upp!

Om en cell är konstig -> kolla upp!

Om lipotestaren klagar -> kolla upp!

Man kan iofs vara hur noggrann som helst med kablar, celler, Ri, spänningar, avancerade laddare och fina ackar osv osv, det kan ändå hända nåt. Lämna således inte rummet när du laddar. Om du måste göra det, ta med acken. Om du glömmer, byt laddställe.

Michael
2014-09-29, 18:17
Tur att det lhela slutade relativt lyckligt.
För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om en säkerhetsrisk jag upplevt då jag parallelladdar batterier. I mitt fall handlade det om en balanseringskontakt där en av sladdarna lossnat i lödningen utan att jag upptäckte det eftersom sladdändan hölls på plats av en krympslang. Laddaren indikerar inte heller att något är fel eftersom den ser spänningen från de andra batterierna i parallelladdningskretsen. I mitt fall innebar det inga skador på vare sig batteriet eller omgivningen men det är ytterligare en sak att hålla koll på.

Länk till mitt inlägg:
http://www.helisweden.se/showthread.php?t=13032&p=129421&viewfull=1#post129421

Jesper Carlbring
2014-09-29, 20:20
Jag har en GT Power 50W multiladdare:

http://www.autopartner.se/elektronik-1/laddare/gt-power-laddare-b606d-ac-12v220v

och känner att jag vill komplettera med en temperatursensor efter att ha läst denna historia. Vilken sensor ska jag köpa? Det finns en ingång i laddaren som har en vanlig servokontakt. Har precis börjat parallelladda ackar till min Fpv250.

McRegor
2014-09-29, 21:36
Jesper - Att sluta parallell-ladda är kanske det bästa du kan göra om du vill öka på säkerheten. Diskussionerna runt brand-fallet har ju bl a lett fram till att om man parallell-laddar och får fel på balanseringskontakten på ena acken så märker inte laddaren detta - vilket den normalt gör om man nöjer sig med att ladda en ack. Och då vet man aldrig vad som kan hända... Köp en laddare till istället eller en laddare som klarar av att ladda 2 batterier separerade från varandra. Den laddare du länkar till har ju dessutom bara 60 W (står det i alla fall) laddeffekt och det är nog inte mycket att fördela på 2 ack-paket. Sen är det frågan om den ens har en ingång för temperatur-prob... Min personliga åsikt är att om man parallell-laddar så har man på sitt sätt kortslutit den ökade säkerhet som balanserings-laddningen normalt innebär...
Roger

Kenneth E
2014-09-29, 21:38
Varför parallell ladda har jag missat nått? Jag kör mina i serie, typ 3S x 4 stycken=12S och alltid i balansläge, min laddare klagar så fort något inte stämmer.

McRegor
2014-09-29, 21:44
Skall man absolut ladda flera (likadana antar jag) ackar med en laddare så måste ju serieladdning rimligen vara en bättre lösning som Kenneth säger. Fast bättre måste det ju vara att ha flera laddare eller laddare tillverkade för att ladda flera ackar - och då är det ju inte heller kritiskt med storlek/skick på de enskilda ackarna.
Roger

Kenneth E
2014-09-29, 21:53
Många lägger ner tusentals kronor på farkoster sedan snålar de på de två viktigaste komponenterna, radion och laddaren. Inte förvånad att det händer olyckor ibland.

McRegor
2014-09-29, 21:55
Håller med dig till > 100 %, Kenneth !
Roger

FinnbyFraggel
2014-09-29, 22:21
Jag håller med Kenneth E, ladda batterierna i serie så ser laddaren varje cell.
Jag köpte nyss en duo laddare för att kunna ladda 4x3S samtidigt.
/ Jonas

Ålänning
2014-09-29, 22:27
Förut va vanligaste felen att "piloten" inte kunde flyga. =)
Numera verkar det vara att "piloten" köpt billigt skit som inte funkar. ;-)

bem
2014-09-29, 22:31
Och jag kör med två duoladdare och laddar oftast i synkläge (en Hyperion grej) två packar samtidigt, t ex två 5 cells packar, som om det vore en pack med varje duoladdare. Funkar kanonbra. Jag kommer fortsätta så med duoladdare då jag personligen anser paralell laddning är lite för riskabelt. Better safe then sorry som det brukar heta. Nar jag kommit hem efter flygning och laddar hemma med bägge laddarna med 4 accar anslutna kan jag lova det tjuter både i laddarnas och kraftaggregatens fläkter så man förstår de jobbar för högtryck då. Mycket kraft som skall i accarna... lämnar inte rummet förrän laddarna piper att det är klart. Det är väl bara en tidsfråga innan nåt händer under laddning, men då sitter jag i alla fall där och kanske kan göra nåt, slänga ut skiten genom fönstret kanske jag hinner med i alla fall.

/Bo

freddan_6
2014-09-30, 08:58
Jag fortsätter med parallelladdning och kasserande om Ri avviker. Jag tror kassa celler grundproblemet och ska åtgärdas. Man hittar kassa celler genom att mäta Ri. Anledningen till parallellladdning är att det går snabbt. Jag har ännu inte haft några problem med det. Min dispositionskruka fylld med lecakulor och min brandfilt är hittills oanvända.

henke2
2014-09-30, 09:51
Numera verkar det vara att "piloten" köpt billigt skit som inte funkar. ;-)

och ber folk dra åt pepparn som försöker ge vettiga tips!

Jorgen
2014-09-30, 16:44
Det skulle vara kul att se på procedurerna och riskerna vid parallell respektive serieladdning.

Serieladdning, bara en sak är viktig. Se till att du inte blandar ihop balanskontakterna för då blir det blixt och rök. Hur laddade accarna är bör inte spela någon roll om man har en vettig laddare. Om laddaren inte klarar av att hålla balanseringen så får man hoppas att de programmerat den så att den avbryter laddningen.

Om det är en så liten acc att balanseringskablarna tål strömmen så kan det kanske bli viss risk för en acc som brinner upp då den kortslutits. Annars brinner bara kablarna upp.
Om en balanseringskabel är skadad så avbryts laddningen.
Man behöver en serieladdningshärva för varje kombination av cellantall. Eller tex en som klarar 2X3S eller 3X2S.
Man måste alltid ladda med alla utgångar på serieladdningshärvan.
För små accar så kan man minska risken genom att bara ladda genom balanseringskontakten.

Jag tror bestämt att det kommer att gå fel förr eller senare. Det är nog ganska svårt att elda upp huset då man själv står böjd över laddaren och då ljusbågen är väl skärmad av din hand när du kopplar in balanseringskontakten. Ett par timmar med handen i kallt vatten medans man beställer nya accar så är nog allt lugnt igen.

Parallelladdning, vid parallelladdning så måste man börja med att kolla att spänningen i accarna är någorlunda nära. Jag har alltid bara tittat på cellspänningarna vilket ju ger viss säkerhet mot att en acc är skadad.

Om en balanseringskabel är skadad på en acc när man laddar så kommer totalspänningen att stämma och varje cell med oskadd kabel kommer att stämma. Alltså ingen skillad mot att alla kablar är oskadda. Om fler än en cells balanseringskabel är skadad så finns det mer frågetecken. Notera att detta bara gäller skador i själva kontakten eller i parallelladdningskortet/kabeln då man ser skador på accen i sig när man mäter den innan laddning.

Scenario1

En cell är skadad, har låg spänning och kommer att börja brinna om man laddar upp den till 4.2v.

Serieladdning, laddaren avbryter direkt den upptäcker att den inte kan göra ett low volt recovery på cellen, eller avbryter direkt då den ser att cellen har för låg spänning.

Parallelladdning, batteriet laddas inte parallellt då cellspänningen inte stämmer med något av de andra batteriernas cellspänningar. MEN vi förutsätter handhavandefel eller att batteriet går sönder under laddning. Då batterierna kopplas ihop så börjar ström flöda från den/de friska batteripackarna till den skadade cellen. Om den totala kapaciteten är tillräcklig så kan man få problem redan här. Om få batterier laddas samtidigt så kan laddaren snappa upp det då spänningen på en cell är mycket lägre än de andra. Om man laddar många batterier samtidigt så kan man inte räkna med att laddaren snappar upp att en av cellerna behöver lite mer ström än de andra.

Scenario2

Med en skadad cell med skadad balanskabel blir skillnaden att serieladdaren avbryter direkt. Vid parallelladdning så blir det ingen skillnad. Det skall fortfarande upptäckas innan man kopplar in packen och om det inte gör det så påverkar inte den skadade kabeln förloppet.

Tester jag borde gjort för länge sedan

Jag skall under kvällen skapa lite obalans i en av mina 3S packar genom att även koppla in balanskontakten på en 2S pack under laddcykeln. Jag skall se hur mycket som krävs för att laddaren skall varna för att packen är kass.

Jörgen

McRegor
2014-09-30, 18:31
Som vi redan konstaterat - använd laddarna som dom var tänkta från början vilket ofta är att ladda EN ack åt gången. Behöver ni ladda 2 eller flera samtidigt så kör med flera laddare eller köp laddare som är gjorda för att kunna ladda t ex 2 ackar samtidigt. Varför snåla in på en så viktigt detalj som laddaren när det är såpass lätt att göra fel när man "snålar" och laddar flera ackar samtidigt via en laddare. Visst kan det ändå bli fel men just dessa anledningar kan ju lätt elimineras. Det är så mycket annat som vi kostar på mycket pengar men på laddarna skall det tydligen snålas...
Roger

Jorgen
2014-09-30, 22:48
Just det här fallet ser ut som lite av ett mysterium, en mycket bra laddare och om man skall gå på vad som skrevs och vad som står på displayen på laddaren så verkar de två laddarna ha laddat varsitt batteri. Alternativt laddat seriellt då standardkortet som följer med iChargern verkar kunna användas för vanlig eller seriell laddning. Kanske trådskaparen kan inflika?

Jag ser inte stora risker med att ladda parallellt så länge man kollar spänningen på batterierna innan man kopplar in dem. Chansen att laddaren har riktig övervakning blir ju också större om man laddar i 45 minuter kvällen innan man skall flyga istället för att vara låst vid laddaren i 4.5 timmar. Risken att man lessnar och laddar på mycket högre ström är också ganska hög om man ser att det kommer att ta 4.5 timmar att ladda sex accar på 1C.

Nu har jag en Revolectrix PL8 som från grunden är byggd för parallelladdning men jag skulle inte tveka att ladda parallellt med tex en iCharger 106 eller liknande kvalitetsladdare.

Jörgen

McRegor
2014-10-01, 05:13
När man läser dessa spalter så blir man tyvärr medveten om att det finns väldigt många elflygare som har ringa eller ingen kunskap alls om ens grundläggande ellära och därför vidhåller jag att man skall undvika att använda laddare på annat sätt än det dom ursprungligen är konstruerade för och det gäller nog i de flesta fallen att ladda ett batteri åt gången. Den kunnige och medvetne elflygaren kan givetvis ta genvägar utan större risk men eftersom det finns många som är tämligen okunniga om ellära, batterier och konsekvenser vid felhantering så tycker jag att det generella rådet är att undvika både serie- och parallell-laddning.
Roger

Jorgen
2014-10-01, 07:10
Det du säger är sant, man bör givetvis ha en ganska solid förståelse för att ladda på något avancerat sätt. Jag kanske överskattar människors vilja att lära sig saker grundligt, jag har normalt sett bara kontakt med personer som är mycket motiverade att lära sig eller som redan känner sig trygga med el och elektronik.

Jörgen

henke2
2014-10-01, 07:34
När man läser dessa spalter så blir man tyvärr medveten om att det finns väldigt många elflygare som har ringa eller ingen kunskap alls om ens grundläggande ellära och därför vidhåller jag att man skall undvika att använda laddare på annat sätt än det dom ursprungligen är konstruerade för och det gäller nog i de flesta fallen att ladda ett batteri åt gången.


Jag kanske överskattar människors vilja att lära sig saker grundligt, jag har normalt sett bara kontakt med personer som är mycket motiverade att lära sig eller som redan känner sig trygga med el och elektronik.

Jörgen

Genvägar är vanliga och ofta utan att ha speciellt bra koll. Det går dessutom någon slags epidemi i dumsnålhet bland modellflygare där man trots att man har på känn att det är fel ändå utmanar ödet genom att använda undermåliga grejor bara för att spara ett par spänn. Mycket tid och pengar kan gå upp i rök bara för att man snålat in på ett servo exempelvis. Något av det värsta jag hör sett hitintills är ett exempel där någon ringer runt och försöker komma över uttjänta och kasserade batterier med argumentet att det duger åt mig. Det är ju om inte annat ett livsfarligt beteende.

__________________________________________________ ________________________

Ny del av inlägget.

Jag undrar fortfarande om lite mer precis beskrivning av felet som uppstod. Har vi kommit fram till exakt vad som blev fel?

freddan_6
2014-10-01, 07:38
Ja TROR det är mer än beskrivet. En trasig balanskontakt enbart räcker inte. Det vet jag för det har jag provat.

tragi702
2014-10-01, 19:12
Hej igen allihop.. varit lite för mycke annat ett par dar..
woow blev en väldigt bra diskussion/funderings tråd här.precis vad jag hoppades på! :).

lite frågor o funderingar har oxo kommit?!.. ska bena ut en del frågor,så får vi se om vi kanske kommer fram till nåt vettigt slutmål tillsammans.

Nej,brukar heller inte åka ifrån laddning!,MEN laddaren har ALDRIG laddat längre än 58 min någon gång så jag tog för givet att det var klart sen länge när jag åkte... var ju 1.5 timme sen jag började.den slutade ladda efter 1h53min!!..
någonting säger mig att laddaren fick fel info från accen länge..länge.. men vad??.

Kommer ALLTID KOLLA att det är färdigt om jag laddat tidigare o tänkt åka nån stans.. en ny lärdom,bara att att till sig..
man kan ju bara göra allt bättre.. :)

Laddningen var en vanlig balansladdning ,en 1400mah acc på varje kanal på duo laddaren, därav två batterier på laddning i påsen,så inget konstigt med den.
laddplattan(parallell)som ligger på bänken visade jag bara grannen hur en sån såg ut dagen innan.. han funderade på en sån men har nu ångrat det beslutet tror jag.. jag kommer nog inte heller använda den heller..
vill oxo ha koll på hur accarna mår o presterar!. har använt paralellplattan nån gång på flygfilmsjobb där vi behövt ladda fortare än vi räknat med..

batterispänningen syns Alltid direkt i displayen på en icharger 4010 duo så den kollar man ju Alltid varje gång innan laddstart.
inte heller där var nåt fel när laddning började.
Batteriets Ri däremot har jag nog inte kollat sen ett tiotal laddningar tillbaka,kommer kolla detta varje gång efter detta oavsett acc.där kunde kanske mer info funnits?.. vi får ta till oss alla bra synpunkter som andra haft kunskap om där tidigare problem visat detta.. BRA!.

om laddaren felat?.. vet vet man ju Aldrig,men bytte laddare till 2st 4010 duo JUST för att den fått Väldigt bra kritik gällande "laddprogrammen" i den. hade andra laddare förut som jag laddat sönder flera accar där för det blev för hög slutspänning på någon cell vid några tillfällen.. men säker kan jag ju inte vara?!..

Och visst Laddaren skriker direkt om någon balanskabel är AV eller inte sitter i alls.. eller skriker?!..den går inte o starta överhuvudtaget!.
så här är väl själva funderingen om det bakåtskjuvna stiftet i balanskontaktens förlängningssladd hade kontakt vid start och sen kanske låg och "kontaktstudsade" när ampere börjar gå genom kabeln??.. ingen aning,bara en fundering.
kanske nån annan som testat o vet?..
som elektronik utbildad vet jag hur saker kan se ut som det varit kontaktstuds i o vilka strömmar som kan bli till följd därefter,(dock har spänningen varit högre vid de tillfällen jag sett detta)men som sagt var.. bara en teori!. en cell kan ju varit skadad med högt Ri utan att jag uppmärksammat det,men den hade "vanlig "spänning när laddning startade.
exakt varför får vi nog inte fram tyvärr,men en väldans bra diskussion om både laddprocedurer o laddbunkrar.
kan ju bara konstatera att Laddpåsen faktiskt funka rätt bra på en 1400 acc iallafall.men ett 8cells 8000mah vete tusan hur det hade gått,så något mer i bunkerväg kommer jag oxo o fixa mig.den saken är klar..

//Patrik.

Ålänning
2014-10-01, 19:36
Det är helt enkelt bara att konstatera att grejerna kan svika hur mycket man än vet vad man håller på med och mäter och kollar och köper värstinggrejer.

Det är helt enkelt bäst att vara på plats när man laddar och ha en plan om en laddning börjar visa tecken på fel.

Och att man ska vara medveten om skadorna som kan uppstå om man gör det på ett ställe som kan ta skada. I mitt fall kommer två av mina fina krukväxter i närmaste fönstret ta skada när det är dags att kasta ut grejerna... =)

Kenneth E
2014-10-01, 20:15
Jag har testat att skjuta isönder ett antal gamla ackar och när a karna är cirka 5000mAh stora är det bara att gå ut, för huset kommer rökfylldas av kraftig vit rök som är giftig, du kommer endast att bli dissorienterad om du ger dig in och då kan det sluta illa. Jag skulle inte våga kasta ut en fräsande 6S5000 acke efter de testerna. Tipset är att gå ut och ringa brandkåren och förklara vad som hänt. Försök vädra ut röken asap och kontrollera skadorna. Eller alltid ha en dörr eller fönster öppet utåt för ventilation om något händer.
Tat lungt
ken

Jorgen
2014-10-01, 20:49
Patrik, kul att du tittade till tråden lite så att vi slapp spekulera alltför mycket :)

Jag nämnde att jag skulle testa hur min Revolectrix PL8 hanterade en dålig cell tidigare i tråden. Det finns en chans att det som hände dig är relaterat. Jag utförde testet så här:

Jag laddade ett 850mAh 4S batteri och kopplade också in en 2S 450mAh i parallellkortet för att simulera två celler som läcker ström. Laddströmen sattes till 850mA och vid första försöket så följde spänningen perfekt då laddaren har aktiv balansering som klarar upp till 3A. Med andra ord så var laddningen inte så säker som den kunde vara på de här små packarna.

Jag gick igenom inställningarna och begränsade den maximala balanseringsströmmen till 10% av laddströmmen på den här profilen och startade om laddningen. Vid 4.15v så slog laddaren om till safe charge läge då spänningen skiljde ca 0.15v mellan cellerna, det begränsar strömmen till 500mA. Inte stor skillnad på så här små packar, men det blir 500mA även om man laddar sex styck 8000mAh celler. Strax efter det så nådde två av cellerna upp till 4.2v och laddströmen gick ner till 50mA då det är max vad balanseringskretsen tilläts skicka till de celler som släpade efter. Laddaren verkade vara nöjd med det som hände och den fullföljde laddningen så långsamt att jag gav upp efter ett tag.

Man kan variera testen genom att använda ett antal likriktardioder för att begränsa spänningen på en cell. Spänningen kommer då sluta stiga helt vid en bestämd spänning.

Är någon intresserad av att prova på sin laddare?

Jörgen

bem
2014-10-01, 21:05
Egentligen skulle man ju ladda så att om accen tar eld så klarar garanterat laddplatsen detta. Men hur många bor så att man kan inrätta en helt säker laddplats? Bor man i villa kan det bli något enklare än om man bor i lägenhet. Men nog borde det finnas nån uppfinnarjocke som kunde hitta på nåt riktigt bra arrangemang att ha som "laddställe"? Egentligen borde man sitta utomhus och ladda med LiPo accen/accarna i en betongbunker under laddningen men det är nog inte många som skulle orka hålla på med i längden. Nej, nån riktigt bra laddbox tror jag mer på som om olyckan är framme man kan ta tag i handtaget och hiva ut genom fönstret eller ut på balkongen om det är i anslutning till laddplatsen.
Robbes Lipo skyddsväska som har en ganska rimlig prislapp funkar inget bra till sånt för laddning, men väl till förvaring.
Graupner har en box man kan ha LiPo batteriet i under laddning, även som förvaring, men boxen är väldigt dyr:
http://www.graupner.de/en/products/c11286cc-414b-4255-841b-df2fb531585d/productcategory.aspx
http://www.graupner.de/en/products/c11286cc-414b-4255-841b-df2fb531585d/8371/product.aspx

Lite synd att LiFe inte finns i fler storlekar och är lite lättare, annars kan man nog använda det i många farkoster istället för LiPo, de är de ju mycket säkrare och klarar riktigt många laddcykler också, t ex:
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vendo.php?shop=hacker_e&SessionId=&a=catalog&t=28&c=2989&p=2989

/Bo

Flygsmurfen
2014-10-05, 16:50
Funderar på att köpa ett eld-beständigt dokumentskåp.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/brand-och-sakerhet/saker-forvaring/sakerhetsskap/dokumentskap-440107/

Borde vara bra lösning både för laddning och förvaring?

Har klubbmedlem som just haft rejäl eldsvåda tack vare av Lipo.
Börjar bli nojjig nu.
// Mats W

IngemarTh
2014-10-05, 18:59
Jag funderar på varför våra grejer brinner men inte t.ex. alla IPAD och liknande plattor som finns snart överallt. De innehåller vad jag förstår ett 1S lipo med lågt C tal och drygt 10000 mAh. Många säger att det är en annan batterityp men spänningen är nästan densamma 4,1 V. Jag tror det är samma kemi på batteriet i IPAD men man slipper balansera och man bygger in det i ett skal och man lägger en marginal på laddspänning och har laddkretsar som inte kan ge för hög spänning eller farlig kortslutning.

Alltså är det våra laddare och kanske kontakter och ihopmonteringen av ackpaketet som kan vara problemet. Vilka laddare anses vara säkrast idag? Jag har en gammal Schulze som var bra på sin tid men de fick tyvärr lägga ner, antagligen p.g.a. Kina konkurrensen.

/ Ingemar

neu
2014-10-05, 19:14
Ipad drivs av lion som är mycket säkrare och så är det bara 1 cell så finns inget att balansera. Har inget med laddaren att göra så länge man har en som är rätt kalibrerad så den inte över laddar batterierna. Fick en laddare som jag skulle ''beta'' testa men den laddade cellerna till 4,3-4,4 volt och gick inte att kalibrera så den åkte direkt.

henke2
2014-10-05, 19:29
Laddar regelbundet en 96S2P pack här hemma utan att tänka på vilket. Med rätt saker så är det Safe! Jag hoppas verkligen fortfarande att vi kan nysta ut exakt vad som gick fel här och inte bara random gissningar. Nog för att alla som skriver i tråden har en poäng i det dem skriver, men jag tror bara TS kan ge oss RÄTT svar förr eller senare.

Får ofta frågan om man kan byta motor i en bil hit och dit och det är sällan det som är problemet - det är bara skruvar. Det man måste ta reda på är varför den första motorn spikade sönder och inte bara byta! :)

Steffe
2014-10-06, 12:42
Vad händer om man förvarar sina lipo i ett dokumentskåp och det tar eld.
Dokumentskåp är väl helt täta eftersom de normalt ska hålla eld utestängt.
Ökar trycket till skåpet sprängs eller vad händer ?

/Steffe

freddan_6
2014-10-06, 14:14
Vad händer om man förvarar sina lipo i ett dokumentskåp och det tar eld.
Dokumentskåp är väl helt täta eftersom de normalt ska hålla eld utestängt.
Ökar trycket till skåpet sprängs eller vad händer ?

/Steffe

Ett välbyggt skåp bör klara det, medan ett mindre välbyggt sprängs. Det rekommenderas att skåpet har springa eller ventil så att övertrycket kan pysa ut och gasen kan kylas av och komma ut utan att brinna. Flera på youtube har filmat hur de gjort med ett kassaskrin. Med ett kassaskrin blir det sällan öppen låga. Ska du ha tätt skåp rekommenderas ammunitionslådor.

Ålänning
2014-10-06, 18:14
Finns det nån lista/tabell över vilka fabriker det finns, samt vilka märken som kommer över de bästa ackarna från dem (första urvalet, typ Hyperion G3?), näst bästa (andra sorteringen ThunderPower och GensAce?) osv så man kan få välja lite? =) Då skulle man slippa undan sämsta ackarna och minimera riskerna.

simonarvestrand
2014-10-06, 18:43
Tyvärr så känns det som efter alla accar jag testat ( vilket börjar bli ett gäng) så har jag kommit
fram till att i stort sett alla fabrikat har bra och dåliga accar.

Stig H.
2014-10-06, 19:00
Jag har byggt en låda ca 40x40x40 cm av vanlig gipskiva och försett den med ett lock i samma material som ligger löst ovanpå. Innuti lådan förvarar jag mina lipo-ackar i en lerkruka, även den med ett lock i lera. Känns ganska säkert.

Under vinterhalvåret förpassar jag LiPo-lådan till sopskåpet av plåt utomhus. Där får mina LiPo enbart sällskap av soptunnan. Först när temperaturen dagtid frampå vårkanten närmar sig 15 plusgrader igen blir det aktuellt med en första flygtur för min del. Just nu lutar det åt att sopskåpet där ute får bli permanent förvaringsställe för mina ackar. Laddar utomhus också.

ibbe76
2014-10-06, 19:31
Gäller det förvaring, är 50cal lådor det vettigast som jag hittat,man stackar upp varje lipos ståendes var för sig
och man tar det man behöver för dagen.

Ett antal av 18*22cm påse ligger också fint i lådan.


48067

Laddning sker i 23*30cm påse på gips.

henke2
2014-10-06, 20:15
Att stänga inne flammor och värme är en baggis, men att hantera röken är marigt. Bägge kan ju leda till otäcka följder.

neu
2014-10-06, 21:06
Gäller det förvaring, är 50cal lådor det vettigast som jag hittat,man stackar upp varje lipos ståendes var för sig
och man tar det man behöver för dagen.

Ett antal av 18*22cm påse ligger också fint i lådan.


48067

Laddning sker i 23*30cm påse på gips.

Har set flera använda dessa lådor men blir inte klok på var man köper dom. Kanske du har något tips?

ibbe76
2014-10-06, 21:35
Har set flera använda dessa lådor men blir inte klok på var man köper dom. Kanske du har något tips?

Blocket,Tradera,

#14 Inlägget
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43470-Lipo-brand-Hemma!!?p=361373&viewfull=1#post361373

Stiffe
2014-10-06, 21:45
Jag köpte Robbes lipo case för något år sen och är nöjd http://www.conrad.com/ce/en/product/238819/Robbe----LiPo-storage-safe inte vansinnigt dyrt ca 650 kr hemma vid dörren och rymmer iaf 15 - 20 lipos beroende på storlek här en test på den https://www.youtube.com/watch?v=rfGsa80IofQ

neu
2014-10-06, 22:35
Blocket,Tradera,

#14 Inlägget
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43470-Lipo-brand-Hemma!!?p=361373&viewfull=1#post361373

Det hade jag helt missat. Tackar får åka förbi någon dag efter jobb.

Tobbepostis
2014-10-07, 13:08
48073

Amulåda från surplus.se och en redig brödburk i plåt från IKEA
funkar kanon för förvaring av LIPO
Tobbe

IngemarTh
2014-10-07, 17:18
Men det är väl inte förvaring som är problemet utan hur vi laddar och hanterar lipo som innebär risk för rökutveckling och brand? Att inte överladda, kortsluta eller dra i batterikablar, deformera eller punktera dem. Man får ju faktiskt ta med ungefär 100+300 Wh (t.ex 3300+10000 mAh, 30V) lipo i handbagaget när man flyger enligt http://www.airsafe.com/issues/baggage/batteries.htm. Detta även för radiostyrda leksaker oavsett om det är cylindriska eller polymertyp. Man säger att lipo är en typ av li-ion batteri. Jag har försökt hävda i tidigare inlägg att våra lipo är ganska lika dem som sitter i t.ex. en ipad. Flygbranschen borde veta var riskerna finns. Varför är vi så oroliga över hur vi förvarar lipo?

Ingemar

Ålänning
2014-10-07, 17:23
Varför är vi så oroliga över hur vi förvarar lipo?
Bra fråga. Hur många har fått eld på ett LiPo som legat i förvar?

Tobbepostis
2014-10-08, 14:35
Säkerhet först
Hellre säker förvaring
Än att dom bara är liggande
Har även en brandvarnare
Liggande ovanför förvaringen
:)

l

Stig H.
2014-10-08, 17:09
Kom att tänka på att de som har en braskamin i bostaden skulle kunna använda den som laddställe. Tar det eld så är det ju rätt plats då de mycket skadliga rökgaserna får en chans att dra ut genom skorstenen.

Ålänning
2014-10-08, 17:58
Gällamde braskaminen... bildas det tillräckligt med värme från en rykande lipo så de varma gaserna stiger upp genom skorsten (sugs)? Eller far röken överallt ändå?

Optimate
2014-10-08, 18:25
Den film som Stiffe länkar till i inlägg 56 med Robbes Tresorväska är intressant på det viset också att dom andra batterierna som fanns i väskan inte tycks ha exploderat, även om isoleringen har brunnit. Jag har haft funderingar på hur många batterier man lämpligen bör ha i en väska eller skåp.

Ålänning
2014-10-08, 19:47
Den film som Stiffe länkar till i inlägg 56 med Robbes Tresorväska är intressant på det viset också att dom andra batterierna som fanns i väskan inte tycks ha exploderat, även om isoleringen har brunnit. Jag har haft funderingar på hur många batterier man lämpligen bör ha i en väska eller skåp.
När du laddar eller när du förvarar? Om man tänker på vid vilka tillfällen LiPos börjar brinna.

Optimate
2014-10-08, 19:52
Jag tänker på förvaring.

ulwur
2014-10-08, 21:17
Funderar på en sak..

Laddar hittils alltid ackarna ute på lägenhetens balkong. Lägger acken på en eldsäker tegelsten som skyddar träbordet.
Men nu börjar det bli kyligt, och enligt datablad och forum ska man inte ladda LiPos i kallare teperatur är c:a 15-20 grader.

Finns det någon med fiffiga tips på hur man håller värmen på ngt enkelt sätt under utomhusladdning på vintern?

/Uffe

Jorgen
2014-10-08, 21:18
Gällamde braskaminen... bildas det tillräckligt med värme från en rykande lipo så de varma gaserna stiger upp genom skorsten (sugs)? Eller far röken överallt ändå?

Min kamin är kanske inte ett bra exempel då husets förra ägare blev lurad att installera den trots att huset har frånluftsventilation. Den kan alltså inte användas på vanligt sätt då skorstenslukt sugs in i huset så fort skorstenen kallnat efter varje användning.

Just med tanke på lipo laddning så har jag provat att sätta fart på draget i skorstenen på det vanliga sättet med ett brinnande papper, det håller sig bara i några minuter. Men jag undrar om det inte räcker att ställa in några värmeljus för att hålla igång draget så länge frånluftsventilationen är avstängd. Kanske ett litet frostskyddselement kan användas vid laddning?

Jörgen

simonarvestrand
2014-10-08, 21:45
Väder påverkar draget i våra kakelugnar och järnspis rätt mycket. Men utan att värma upp dom innan så är det inget vidare sug alls. Men när den är rejält varm är det bra fart. Men tror jag undviker att lägga i accarna då :)

neu
2014-10-08, 22:26
Bättre att lägga dom på något ställe där dom inte kan sätta fyr på annat och få röken in än att lägga dom på hyllor eller liknande där det både brinner och blir kvar rök.

bem
2014-10-09, 07:38
Finns det någon med fiffiga tips på hur man håller värmen på ngt enkelt sätt under utomhusladdning på vintern?
/Uffe

Hej,

T ex en sån här värmelåda finns:
http://www.robbe.de/lipo-heater-box.html?___store=en&___from_store=en

/Bo

senmathal
2014-10-09, 09:21
Usch! Jag tror jag ska börja ladda mina ackar inne i vedpannan eller i öppenspisen :) Jag använder inte ens laddpåse. Men däremot åker jag aldrig iväg med laddningen på utan finns i närheten. Dock inte alltid i samma rum men det borde jag nog vara. Samt att ha tänkt igenom hur jag snabbt får loss kablar och hittar ut med acken.

/Mats

senmathal
2014-10-09, 09:29
Draget i braskaminen påverkas av många olika faktorer. Som nämnts tidigare är vädret en sådan sak men även om det är under eller övertryck i huset och skorstenens längd m.m. Detta skulle Sweeper kunna lära oss en hel del om. Våran öppenspis är det nog skapligt drag i för det mesta. Den ryker sällan in ens när den är nytänd. Men oavsett drag så brinner ju inte huset upp i alla fall.

/Mats

henke2
2014-10-09, 13:37
Gällamde braskaminen... bildas det tillräckligt med värme från en rykande lipo så de varma gaserna stiger upp genom skorsten (sugs)? Eller far röken överallt ändå?

Tror vi har en riktigt riktigt bra lösning i braskaminen faktiskt!!

Du får ju lägga ackarna underst, finare tändved ovanför och sedan torr björkved glest travat överst, precis som när du ska elda en vanlig brasa :)

I worst case scenario är det mysig stämning när man kommer hem!

henke2
2014-10-09, 13:40
Men däremot åker jag aldrig iväg med laddningen på utan finns i närheten.

/Mats

Laddar utan lipo påse med 100A. Åker heller inte iväg under laddning - kommer inte så långt haha.



https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10339739_10152983860459505_7853160126733241757_n.j pg?oh=79272215bd417e4fe70d2b86ab607dc4&oe=54B230FC

Ålänning
2014-10-09, 19:08
Tror vi har en riktigt riktigt bra lösning i braskaminen faktiskt!!

Du får ju lägga ackarna underst, finare tändved ovanför och sedan torr björkved glest travat överst, precis som när du ska elda en vanlig brasa :)

I worst case scenario är det mysig stämning när man kommer hem!
Haha! ;-) Jag tror vi kommit snett i ämnet nu. Vi skulle inte elda ackar!!! :-P

henke2
2014-10-09, 19:42
Haha! ;-) Jag tror vi kommit snett i ämnet nu. Vi skulle inte elda ackar!!! :-P

Tja, men det är den bästa lösningen hitintills faktiskt. Löser problemen med både flamma och rökutveckling. :)

Stig H.
2014-10-09, 21:00
Finare laddare har väl en möjlighet att övervaka temperaturen på det batteri som laddas och automatiskt avbryta laddningen om en förinställd maxtemperatur av någon anledning uppnås ?

henke2
2014-10-09, 21:04
Finare laddare har väl en möjlighet att övervaka temperaturen på det batteri som laddas och automatiskt avbryta laddningen om en förinställd maxtemperatur av någon anledning uppnås ?

Ja, men hur ska du kunna mäta på varje cell? Det kanske är nästa grej att man anslutar ett termoelement från varje cell med till laddaren och att ackarna kommer med detta inbyggt från fabrik

PinDuke
2014-10-10, 14:17
Att säkerheten runt Li-Po tas på allvar är bra men börjar det inte gå till lite överdrift nu?
Det är trotts allt inte Nitroglycerin vi pratar om.

Personligen tänker jag använda min braskamin till det den är avsedd för och det innefattar mig veterligen inte ladda/förvara accar i.:shock:

LeoR
2014-10-10, 14:22
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24647__Turnigy_Lipo_Bunker_Lipoly_Safety_Charge_ Box.html

LeoR
2014-10-10, 14:27
Har också haft lipobrand en gång medans jag låg och sov. Som tur vaknade jag och sprang upp med brandsläckaren i handen.
Blev till att tömma ut HELA rummet och tvätta och damma av allt samt måla om väggen.
Det jag förlorade var en hdmi switch och en 15m hdmi kabel som brann upp innfrån pga skärmningen.

Accar laddas nu UTOMHUS i en gammal flygvärdinnevagn.
481084810948110

Testade även kort därefter med en polare att spränga lipos för att se hur farliga dem är. Satte två 6s5000 i serie (12s) och herrejävlar vilken ljusbåge.

Vi kunde inte ens hitta något att kortsluta det emot för att den antingen smälte eller flög bort pga gnistan.
Tillslut gick det dock...
48111

McRegor
2014-10-10, 16:23
Leo - vad initierade branden ? Pågående laddning eller ?
Roger

LeoR
2014-10-10, 16:25
Japp, eller avslutad kan man väl säga. Laddat till 4.19V per cell så gick och la mej efter som jag hade kapacitetsspärr aktiverat på laddarn så att den inte skulle överladda. Men branden började någon timme senare

McRegor
2014-10-10, 16:56
Tråkigt med branden Leo men bra att det var under laddning eller vad vi nu skall kalla det. Om celler löper amok utan att sitta ansluten till laddaren eller utan att vara fysiskt skadade så är det mera oförutsebart trots allt.
Roger

Copterdude
2014-10-11, 15:37
Hmm, blir nog att beställa ett par 50cal lådor för min del. Man blir jue lite nojig nu !

neu
2014-10-14, 23:29
Det pratades om att laddare överladdar. Testade ett batteri ikväll för att se hur det presterade (om det var lönt att ha kvar) så urladdade det och sen så satte jag det på balancing charge. Batteriet är ett 4cell 4000mah zippy compact och jag körde i 4442mah innan jag inte våga låta det stå mer. Batteriet är varken varmt eller svullet men när man kan köra i 400mah mer än vad som ska gå i ett par ackar som är ett år gamla så känns det fel. Som jämförelse så fick jag bara i 3700mah i en annan acke som kommer från samma batteri från början (dom hade bara 8cell så köpte ett sådant och dela det).

Här ser ni laddningen
48237

notera att cellerna inte är överladdade när det kommer till volt.