handdator

Visa fullständig version : Durafly EFX Racer



Xermalk
2014-10-04, 13:20
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/2/5/6/4/ai17036001-54-thumb-main.jpg

Någon annan som också införskaffat en?

Jag har kit versionen påväg med en Turnigy SK3 2836 2500kv samt AE 45 esc.
Sätter eventuellt en liten 25x25 mm fpv kamera på batteriluckan.


https://www.youtube.com/watch?v=InVkC4Xn1UQ

Kenneth E
2014-10-04, 14:17
Med mördande reklam kan allt sälj, du nog övertyga mig att den är snabb och rolig att flyga.

Jag hade nog lagt de pengar på något annat, men jag kan ha fel. Hur går det med din 2600?

Xermalk
2014-10-04, 14:42
Med mördande reklam kan allt sälj, du nog övertyga mig att den är snabb och rolig att flyga.


Beror lite på hur du definierar snabb, pnf versionen gjör 160-170 kmh på 4s. Vill man ha mer hastighet kan man skaffa en ntm 2836 3000kv istället för orginalmotorn på 2300kv.

Modellen släpptes för 3 dagar sedan, så inte många som fått hem dom än för recensioner.
Bara rcgroups egna ute. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2221374



Hur går det med din 2600?

Installerat ny 6s motor, samt större hjul i nosen. Den lyfter fin nu, men måste finjustera motorvinkeln.
Samt behöver en ny 6s apm strömmodul. Strömsensorn fungerar inte i den jag köpte från rctimer.

Inget plan jag rekommenderar dock, krävdes rätt mycket jobb att få styr på den.

Har inte blivit så mycket flygning pga väder och att det blir mörkt fort.

Hartmann
2014-10-04, 15:59
HK tycks mer eller mindre sålt slut på dessa modeller på rekordtid, tillsammans med 4S ackar på 1800mAh. Någon som kan tipsa om var man kan hitta 4S 1800mAh med minst 30C där man kan få hem dem snabbt?

Xermalk
2014-10-04, 16:35
Ett par olika 4s2200 skall passa
se http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=29601057&postcount=364

Om någon är intresserad så har jag en 5$ buddycode på eu kittet.

simonarvestrand
2014-10-04, 17:04
HK tycks mer eller mindre sålt slut på dessa modeller på rekordtid, tillsammans med 4S ackar på 1800mAh. Någon som kan tipsa om var man kan hitta 4S 1800mAh med minst 30C där man kan få hem dem snabbt?

rubinrc.se brukar ha och är ruggigt snabba

jocke1963
2014-10-04, 20:07
rubinrc.se brukar ha och är ruggigt snabba

4 st i lager enl hemsidan:
http://www.rubinrc.se/product_info.php?cPath=10_274&products_id=4264

Kenneth E
2014-10-04, 20:08
Skulle vara skoj om man hade ett race med en massa såna i luften samtidiht[emoji2]

Xermalk
2014-10-04, 21:00
Ännu bättre med fpv utrustning ;), så kan man köra lite kort men intensiv pylonracing.

Batteriluckan på efx racern ber om att konverteras till en fpv platta. Den sitter tom rakt ovanpå cg och finns som reservdel !

Man får dock hålla sig till små komponenter då där inte finns någon plats undertill.

http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/2/5/6/4/ai26994561-252-thumb-9.jpg?d=1407423449

48039

Hartmann
2014-10-04, 21:04
Lämpligt batteri lyser dock ännu med sin frånvaro, 25-50C finns på flertalet ställen, däribland rubinrc, men letar efter minst 30C. Telemetridata har visat att batterierna inte riktigt håller måttet, så i väntan på att HK får in ackar i lager igen lyser de med sin frånvaro. :-/

simonarvestrand
2014-10-05, 08:35
gensace 25c accar slår många andra som påstår sig ha 30c + enligt tester av både mig och flera jag känner.

darkling76
2014-10-06, 11:28
Ser ju riktigt trevlig ut:-)
En sådan måste man ju nästan testa på....

//Pierre

Xermalk
2014-10-06, 11:41
Min kitt är nu packat, borde få det i slutet av veckan.

McRegor
2014-10-06, 12:56
Eftersom det är tämligen liten propp så borde det väl vara relativt enkelt att sätta dit ett lågt landställ för oss som gillar att starta från backen - eller ? Sen strömlinjeformade hjul och då borde det inte påverka toppfarten alltför mycket... Det bygger visserligen lite vikt men kärran borde inte vara alltför känslig för detta. F ö verkar ju hopsättningen av stabbe-halvorna vara ett 100 % plagiat från Multiplex Panda även om Pandan inte har separata höjdroder utan "flying stab".
Roger

Xermalk
2014-10-07, 11:09
Hrm, får lite dja-vu känsla när det gäller hobbyking och plagiat.

För övrigt så verkar efx racern vara en epo variant av en balsa sloper kallad zephyr. Med motor och lite annan design på vingformen.

McRegor
2014-10-07, 11:19
...För övrigt så verkar efx racern vara en epo variant av en balsa sloper kallad zephyr. Med motor och lite annan design på vingformen.
...sen är den väl lite nerskalad också för den uppgift jag sett om Zephyr säger 54" spännvidd (ca: 135 cm). Men visst påminner EFX helt klart om Zephyr...se bilden nedan...

48071

Roger

prepps
2014-10-08, 16:54
Blir två såna här i julklapp till mig själv,en i varje färg.
Har en Freewing Moray sen innan o gillar den skarpt o denna ska tydligen va betydligt bättre.

Xermalk
2014-10-08, 17:08
Mitt paket har lämnat kolding i danmark nu, nu får vi se hur länge det tar innan det passerat malmö.
Vad är bästa sättet att måla denna typ av plan? Kittet kommer förvisso med dekalerna, men behöver färg på mittsektionen.

Fluf
2014-10-08, 17:26
Lite sugen är man helt klart.

Glad att allt fler buklandare får roderhornen på ovansidan vingarna, det är ju en given konstruktion som jag inte fattar varför fler inte kör.

Hartmann
2014-10-08, 18:07
Dekalerna ska tydligen sitta som berget och vara svåra att få av utan att få med en bit av foamen, men hoppas det ska gå bra att få av med lite varmt tvålvatten. Står i valet och kvalet mellan att måla och att klä modellen, men tror det går alldeles ypperligt med akrylfärg (har målat Alfa-modeller med Tamiyas färger med framgång utan att ha haft problem med släpp).

Inte helt oväntat är det lite sådär med kvalitetskontrollen, några stycken har rapporterat att saker saknats i boxen, och det tycks vara mer regel än undantag att loctite saknas på hälften av skruvarna.

Läste just att någon flugit modellen på 6 celler, vilket måste vara en intressant upplevelse med tanke på hur liten den är.

Fluf
2014-10-09, 10:34
Läste just att någon flugit modellen på 6 celler, vilket måste vara en intressant upplevelse med tanke på hur liten den är.
Tja, om folk kör Funjet på 6cell och uppåt ser jag ingen anledning varför det skulle vara värre med denna, utöver att det kanske blir lite högre wingload då det inte är en delta.

Xermalk
2014-10-09, 11:17
Största problemet med en 6s setup vore batterierna. Batteriutrymet skall vara rätt begränsat på efx racern. Så det kan bli väldigt svårt att få cg rätt, och flygtiden borde bli väldigt usel. Tveksam på att man får plats med mer än 1200mah 6s.

Edit: fick avin i brevlådan nyss, skall strax iväg och hämta mitt kitt.
Hinner dock inte öpnna det då jag skall ut till fältet och flyga en ack eller två i min 2600.

Jorgen
2014-10-09, 21:27
Jag ser fram mot att se den, jag är nyfiken på allt som kanske kan jämföras med MPX Dogfighter. Dogfightern en så underbar modell att flyga både snabbt och långsamt och den har räddat några blåsiga flygdagar då den är närmast okänslig för vind om man jämför med allt annat jag flugit.

Jörgen

Hartmann
2014-10-09, 21:31
Fick hem min idag. Ingenting att anmärka på, i gott skick och av god kvalitet av allt att döma. Den är inte ett under av utrymme batterimässigt, men det finns foam att ta av. 4S 1800 mAh får gott och väl plats, med lite vilja går en 3S 2600 i.

Xermalk
2014-10-09, 23:27
Jag har inga problem att få i mina 4s2200 ackar. Dock är de bara på 25c.

Bänktestade min Turnigy SK3 2836 2500kv med en 4.5x4.5 prop, och den drog 31A. Skall mäta dragkraft och testa andra proppar imorgon.

Intressant läsning angående Hacker/Turnigy (http://www.rcuniverse.com/forum/brushed-brushless-motors-speed-controls-gear-drives-123/11473040-hacker-a30-12l-vs-turnigy-sk3-3542-1000kv-head-head-performance-test.html#post11474040) sk3 motorer.

Edit: testade precis, och man kan enkelt få in 2x 3s1500mah zippy compact 25c.
Så vill man kan man köra med ett 6s1500mah 25c batteri.

Hartmann
2014-10-10, 07:46
Japp. Om man dessutom gör som några gjort och flyttar bak servona till bakkroppen monterade nära roderytorna får man betydligt mycket mer plats för batterier. Modellen verkar kunna ta en hel del vikt utan att lida allt för mycket.

Jorgen
2014-10-10, 10:41
Intressant läsning angående Hacker/Turnigy (http://www.rcuniverse.com/forum/brushed-brushless-motors-speed-controls-gear-drives-123/11473040-hacker-a30-12l-vs-turnigy-sk3-3542-1000kv-head-head-performance-test.html#post11474040) sk3 motorer.


Om man läser noga så tycker jag att det är lite deprimerande. Bilder på insidor av motorer där man ser tydliga skillnader trots dåligt fokus, motsägelsefull mätdata, nya forumpersonligheter för att dunka sig själv i ryggen och så vidare. Senare i tråden kommer länkar till andra forum där han presenterat bevis för att alla motorer är tillverkade i samma fabriker, dock ändrar han sig om vilka fabriker det är under tiden som han maler vidare. Helt klart en bekymrad människa med en egen agenda.

Jag tänker inte uttala mig om vilka motorer som är bättre än andra men om de skulle vara samma motorer med olika skal så skulle det väl se likadana ut på insidan?

Jörgen

Xermalk
2014-10-10, 15:55
Skulle inte postat den innan jag läst hela. Verkar som att det enda som stämmer är att motorerna kommer från samma fabrik.

Kenneth E
2014-10-10, 19:55
Kan väl visst vara samma fabrik, ta KTM och Husaberg eller Husqvarna kommer inte riktigt ihåg. KTM får alla godkända och perfekta bitar det andra märket får resterna och mindre kostsamma lösningar.

Hartmann
2014-10-11, 15:58
Flög min EFX Racer första gången idag i relativt byig vind. Flyger snällt som få, men hade bara 3S ackar att tillgå, och jag skulle säga att den åtminstone i min smak är på tok för långsam på 3 celler. I övrigt ingenting särskilt att anmärka på, klarade vinden bra, kanonlätt att handstarta, rollade spikrakt. Den klarar inte att flyga fantastiskt långsamt, utan stallar ganska kraftigt om man saktar ner och höjer nosen.

Xermalk
2014-10-11, 18:14
Själv håller jag på att testa färg på en överbliven bit från min durafly skymule. Servon är installerade, samt passat ut så jag får plats med min d4r mottagare och orange rx3s gyro, med öppensås så den stödjer cppm.
Även hittat plats för var jag enkelt kan växla till min lrs mottagare om jag sätter på fpv utrustning. Beror helt på vad jag tycker om flygegenskaperna.

Vet dock inte hur snabb min blir, med en 4.5x4.5 så ligger min 2500kv sk3 motor på ca 450w. Sätter jag på 5x5 drar den ~625W på 4s. Dock är det långt utanför dess specifikation på 3s / 400w.

Hartmann
2014-10-11, 18:26
Jag köpte pnf-versionen, så min flygs på den ESC och den motor som följde med. Ska bli intressant att se hur den beter sig på 4 celler, om den matchar de filmklipp man sett eller ej. Tror inte jag sett något klipp med modellen på 3 celler, så det enda jag sett av det är flygningen jag själv gjorde idag. Snälla flygegenskaper, men på tok för sävligt för min smak.

Xermalk
2014-10-11, 19:21
Gillar du inte stock hastigheten så byta ut 2200kv motorn mot en ntm 3000kv, samt släng i en kraftigare esc.
Eller så kör med en 6s heli motor. man får lätt plats med 2x zippy compact 3s1500mah 25c ackar i serie. Med lite kreativ löddning på kablarna kan man nog få i 40c varianten med.

Xermalk
2014-10-12, 18:58
48180
48181
48182

Såja då är allt installerat och gyrot inställt. Var ett rent helvete att få plats med alla kablar.

Xermalk
2014-10-14, 18:24
Flyger riktigt bra, och heading hold läget gör att det är skitenkelt att få iväg planet, behöver inte röra spakarna förrän det börjar bli svår att se.

Och ljudet när den far förbi :thumbup: (se till att ha skaplig ljudvolym på)


https://www.youtube.com/watch?v=Tqw1RphNPnc

Att landa den är dock nästanpå irriterande, den behöver samma glidsträcka som mitt 2.6m stora fpv/segelplan.
Den behåller hastigheten riktigt bra.

hakank
2014-10-14, 20:31
@Xermalk (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/4912-Xermalk) Vilken motor och hur många celler / mAh?

Xermalk
2014-10-14, 21:57
Turnigy sk3 2836 2500k, på 4s.
Bättre val hade varit en Ntm 2836 3000kv. men då jag vill testa med fpv utrustning ville ja ha lite längre flygtid än 3 min.

hakank
2014-10-15, 12:12
Kör 2846 3000 i min funfighter. 2.5 min ungefär med 1300mAh. hur många mAh tror du man får plats med, 2200?

Xermalk
2014-10-15, 17:40
3s, 4s eller 6s?
Efx Racern har extremt begränsat batteriutrymme.

Bild #3 i post 34 är ett 4s2200.

Notera att efxen inte skall vara lika snabb som en funfighter med samma setup, men den låter och flyger Mycket bättre.

hakank
2014-10-15, 19:06
4s och 2836 skall det naturligtvis vara. Tycker min Rare Bare flyger hyffsat med stabilisering. Svårigheten med den är att den blir jädrigt liten väldigt snabbt.. Och i den kör jag 4s. Kör 4s 2200mAh i min MPX Dogfighter så man skulle ju kunna använda de accarna i en sådan här då egentligen. Får väl sätta ihop en under vintern.

Xermalk
2014-10-16, 11:16
Stabilisering på efx racern är näst intill meningslöst. Enda tillfället då den gjör skillnad är när man lyfter.

Man märker inte ens vinden. Eller ja bortsätt från att den flyger snabbare i ena riktningen.


Bara en massa onödigt jobb att installera ett gyro i den. Fast heading hold bli nog användbart om jag sätter på fpv utrustnin.
Så slipper man ta på sig brillorna så extremt snabbt.


Trist med vädret, ingen möjlighet att mäta ungefär hur snabb den är.

Xermalk
2014-10-20, 14:28
Såja, nu är kroppen klar. Multiplex multiprimer och deras fluorescerande "röda" (betydligt mer orange än röd) färg.
Funderar fortfarande hur jag skall gör med vingarna och fenorna.
48299

neu
2014-10-20, 16:37
Måla så dom ser ut att va gjorda av kolfiber? :) Lösningen på det mesta är kolfiber och glasfibertejp.

Xermalk
2014-10-20, 18:29
Det får nog bli kit #2 isåfall.
Har aldrig jobbat med sprejfärg innan så detta är första försöket.

Edit: då är det bara vingen kvar.

48307
48308

Boopidoo
2015-03-31, 23:00
Har ni använt er av extravikter för att få till rätt TP? Jag har testat med både 3S2200 samt 4S2200 och med bägge ligger TP 10-15mm bakom rekommenderad position.

Ett alternativ är ju att byta motorn till en tyngre och kraftigare men nu när jag har köpt den PNF vill jag gärna åtminstone testa den först.

Xermalk
2015-04-01, 01:21
Många har tyvärr tvingats använda vikter i nosen, för att få cg rätt på PnP versionen.
Hk skulle satt i en lite större motor från början, men som vanligt brukar de spara in.

Själv måste jag fixa en ny "batterilucka" till min. Håller på att förbereda den för lite fpv utrustning, men jag får inte plats med XT60 kontakten till mitt 4s2700mah batteri. Så lika bra att drita/3dprinta en ny lucka, med fäste för fpv kameran & videosändaren.
Har redan monterat en openlrsng rx samt turnstile antenn på den.

Flahultarn
2015-04-01, 08:30
Vore spännande att se hur du löser FPVriggen med integrerad lucka. Grabben kommer hem med sin EFX över påsk och planen hans är att också rigga den för fpv.

Boopidoo
2015-04-01, 10:43
Många har tyvärr tvingats använda vikter i nosen, för att få cg rätt på PnP versionen.
Hk skulle satt i en lite större motor från början, men som vanligt brukar de spara in.
Ok, var som jag trodde då, antar att 50-55mm från LE är korrekt (dvs det som de anger i manualen)? Jag fattar inte att de reviews jag sett har lyckats få rätt CG på en gång. Lade på 70g extra i nosen och fortfarande nostung med ett 3S2200 precis bakom motorn. Men de kanske hade någon annan motor på de kärrorna.

Några tips på en lämplig motor (med rätt vikt) för 4S1800 / 3S2200?

Xermalk
2015-04-01, 11:47
Många kör 4s2200 eller större i planet, 50-55mm är korrekt på tyngdpunkten.

När det gäller alternativa motorer så gör en sökning i denna tråden. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2255899. Notera bara att du sannolikt behöver byta både fartreglage och motor om du går den vägen.